Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ihottuma kirjoitti: Ööh, oliko tämä nyt sitten se aikuisten miesten "kevennys", hörähdys päälle ja näin voi toimia? Veikkaan että virkavalta olisi asiasta toista mieltä.
...lakijargonia...
Ihan miten vaan, omien moraalikäsitysteni puitteissa en koe asiasta tunnontuskia, en myöskään hidastanut Kia-kuskin matkaa millään tavalla, joudutin omaa matkantekoani ja suurempaa ylinopeutta Kia-mies joka kerta kuitenkin käytti ohituskaistalla.
Elämä on täynnä valintoja, enkä saarnaa omaa näkemystäni tilanteesta ainoana oikeana vaihtoehtona, kerroinpa vain yhden tilanteen topikin aiheeseen liittyen. Veikkaan että meistä jokainen tekee jotain sakon arvoista liikenteessä jopa päivittäin, jotkut tietoisesti, jotkut tiedostamattaan. Harvoin vain sattuu Poliisi kohdalle saatika tiukimmalla mahdollisessa laintulkinnalla näihin puuttu. Mutta on se foorumilla jeesustelu aina yhtä mukavaa :mrgreen: Tämä foorumi-Jeesus kuittaa tästä aiheesta tähän. 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:Koska takana oleva ei voi erottaa mistä on kysymys on edellä olevan ohitusaikeisen vain itse pidettävä huoli siitä ettei väliin pysty tunkemaan.

Jos haluaa jäädä selvästi alle rajoituksen kulkevaan jonoon haluamatta ohittaa olisi hyvä jättää niin paljon väliä että siihen mahtuu ohittelijat väliin. Jos kyse on rajoituksen mukaan tai yli etenevästä jonosta ei todellakaan tarvitse helpottaa kenenkään jono-ohittelua, mieluummin päinvastoin.
Sinä pikkupoliisina siis myönnät oikein kahteen kertaan tekeväsi laittomuuksia.
wesku kirjoitti:Olkoon järjestely miten älytön tahansa ei se mitenkään oikeuta ajamaan tietoisen vaarallisesti

Finlex TLL 3§ "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."
Koskakohan pikkupoliisi myöntää rikkovansa lakia säännöllisesti?
Finlex kirjoitti:
19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Kerrotko tarkemmin mitä lainkohtia rikotaan ?

Taakse tullut ajoneuvo ei ole olosuhde joten sen perusteella ainakaan em 3§ kohta "muutenkin....." ei ole sovellettavissa. Liikennesääntöjen noudattaminen siis riittää.

Onko siis niin että jonossa takana oleva on lähtökohtaisesti ohittaja ja edellä oleva ohitettava ? Jos takana tuleva saavuttaa, tarkoittaako se automaattisesti joutumista ohitettavan asemaan ? Pitääkö takana olevan ilmaista jollain tavalla ohitusaikeistaan ? Onko kyseessä ohitettava vasta kun takana tuleva on rinnalla ? Vai siinä vaiheessa kun takana oleva vilkuttaa vasemmalle paikassa jossa ei liene vasemmalle kääntymisestä kyse ? Selvää vastausta näihin ei laki tarjoa mutta kuitenkin kyse on vain tilanteista joissa "ohitettava on havainnut ohituksen vasemmalta" eli jollain tasolla ohituksen tulee olla jo käynnissä, pelkkä saavuttaminen ei ainakaan riitä.

Onko siis jotenkin laitonta enneltaehkäisevänä toimintana säädellä nopeutta ja välimatkaa edellä ajavaan niin ettei takana tuleva lähde lainkaan yrittämään ohitusta ? Enpä uskoisi, tästä on jonkun pysäytyksen yhteydessä juteltu liikkuvan poliisinkin kanssa kertoessani avoimesti millä perusteilla olettaisin jonkun nöyryytetyn epäilleen minua rattijuopoksi.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä, tai peräti sitä että miksi ohitetuksi joutuminen on niin traumatisoivaa että sen perusteella voi muka katsoa olevansa oikeutettu liikenteen vaarantamiseen?

Seuraava pysäyttäjä ei välttämättä ole Poliisi, ei liikkuva sellainen tai muukaan, ja olen itse ollut todistamassa tapausta jossa "liikennekouluttaja" kömpelyyksissään onnistui jättämään oman päänsä oman autonsa oven väliin ja paiskomaan sitä kiinni vieläpä monen monta kertaa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja SS »

Mielenkiintoinen topikki...
Meitsiä ketuttaa eniten moottoriteillä joidenkin öykkärien tapa pussittaa edellä ajava auto hitaammin kulkevan esim. rekan perään.

Ts. kurnutellaan samaa vauhtia kaikessa rauhassa, ja lähestyttäessä hitaammin kulkevaa "varastetaan" ohituskaista kiilaamalla rinnalle ennen kuin edellä kulkeva on ennättänyt vaihtaa kaistaa :twisted: .
Kummasti vaan jotkut jäävät pussiin vaikka tuon vasemmalle siirtymisen tekisi hyvissä ajoin ja cruise koko ajan päällä. Tuossa kohtaa vikaa saa kyllä hakea muualta kuin ohittajasta. Joskus kun olen huomannut että ohitettava meinaa jäädä pussiin, olen lisännyt vauhtia niin että pussiin jäänyt voisi siirtyä taakseni ilman vauhdin hiljentämistä. Tuossa vaan käy valitettavan usein niin pussiin jäävä _kuvittelee_ ehtivänsä eteeni vauhtia lisäämällä :(
miksi ohitetuksi joutuminen on niin traumatisoivaa että sen perusteella voi muka katsoa olevansa oikeutettu liikenteen vaarantamiseen?
Aihetta sivuten: Ohitin tänään pikkupösökuskin joka ajoi noin 62km/h nopeutta. Kiihdytin GPS:n mukaan tasan 72km/h nopeuteen, ohitin pösön ja laitoin cruisen päälle. Ohitustilanteessa oli alamäki, jossa ohitettavan vauhti yllättäen kiihtyi ja olin pakotettu siirtymään tavallista lähemmäs ohitettavan nokan eteen. Koko loppumatkan pösö roikkui perässäni välimatkan kasvamatta kunnes tiemme erkanivat. Ilmeisesti joillekin vaan on liikaa että tulevat ohitetuiksi. Tänään tuntui siltä, että kaikki hullut ovat lähteneet liikenteeseen, niin monta omituista tempausta tuli nähtyä...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ilmeisesti ajokortin saamista tulisi viedä lähemmäs lentolupakirjaa myös psykologisten testien osalta. Mikään tilanne liikenteessä, "edes" ohitetuksi joutuminen ei anna oikeutta omiin sovellutuksiin tieliikennelaista, puhumattakaan psyykkisistä syistä johtuvasta liikenteen vaarantamisesta kuten joidenkin kuvitteellisia laajennettuja kansalaisoikeuksia ja yleispedagogisia ominaisuuksia omissa mielikuvituksissaan fantasioivien kotipoliisien tapauksissa näyttää olevan.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Minuteman kirjoitti: Seuraava pysäyttäjä ei välttämättä ole Poliisi, ei liikkuva sellainen tai muukaan, ja olen itse ollut todistamassa tapausta jossa "liikennekouluttaja" kömpelyyksissään onnistui jättämään oman päänsä oman autonsa oven väliin ja paiskomaan sitä kiinni vieläpä monen monta kertaa.


Kerran meinasin jo että jotain tällaista on suunnitteilla kun Turun ohitustieltä poistumassa ollut Audikuski ei ehtinyt eteeni hidastuskaistalle, mahtui kuitenkin ohi leveällä hidastuskaistalla (Orikedolle Naantalista päin tullessa). Jäimme peräkkäin oikealle Lietoon päin kääntyviin valoihin ja kaveri tuli ulos autosta päättäväisen näköisenä. Ehkä näytin jälleen sen verran känniseltä, huumetokkuraiselta ja sekavalta että katsekontaktin jälkeen kääntyikin äkkiä takaisin ja kaasutti menemään niin paljon kuin Audista lähti.

Vastaava voi käydä toki niillekin jotka vilkuttelevat valoja ja koheltavat, ehkä seuraava kokemus heillekin voi olla jotain muuta kuin omasta vuorostaaan kiinni pitävä "kotipoliisi" tai sakon kirjoittava oikea poliisi. Onhan näistäkin kuultu, esim. jenkeissä taitaa olla ohittajien ampuminenkin suhteellisen yleistä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vai oikein suunnitteilla oli väkivallantekoja ... Ja Audikuskeja ja kaikkia ohituksia sun muita...
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tänään tuli taas heitettyä lenkkiä Vihti-Jyväskylä-Kuopio-Vihti... missään vaiheessa ei tullut mielenkään moiset ohitusjärjestykset. Ohi on päästävä aina oli edessä sitten yksi tai 10 autoa. Mieluiten kaikki kerralla. Piste.

Miten tästä ohittamisesta saadaan tehtyä tälläinen numero jokapaikassa? :)

Törmäsin muuten uuteen ilmiöön moottoritiellä, ajaessa tyhjää vasenta kaistaa moni ohitettu vilkutti pitkiä. Mitä tuolla yleensä tarkoitetaan?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä, tai peräti sitä että miksi ohitetuksi joutuminen on niin traumatisoivaa että sen perusteella voi muka katsoa olevansa oikeutettu liikenteen vaarantamiseen
On ikävää joutua lainaamaan itseään mutta kun vastausta varsin perustavaa laatua olevaan kysymykseen ei kuulu, täytyy kysyä uudestaan.

Millä lakilihaksilla siviili wesku katsoo olevansa oikeutettu toimimaan kuten hän toimii liikenteessä eli oman näkemyksensä mukaisesti, mutta tästä hänen henkilökohtaisesta näkemyksestään tietämättömien (saab-klubia tai Suoli24:ää lukemattomien) näkökulmasta ehkäpä pahimmassa tapauksessa ihan lihallisen kohtalokkaasti?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä...
Tuossa on montakin virhettä. Esim. "velvollisuudekseen", "normaalia" ja "lain sallimaa" :) Onneksi jonossa ohittelua omien näkemystensä mukaan ilman kokonaistilanteen arviointia yrittävät ovat sentään siinä määrin vähemmistönä ettei voida puhua ainakaan ihan normaalista toiminnasta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä...
Tuossa on montakin virhettä. Esim. "velvollisuudekseen", "normaalia" ja "lain sallimaa" :) Onneksi jonossa ohittelua omien näkemystensä mukaan ilman kokonaistilanteen arviointia yrittävät ovat sentään siinä määrin vähemmistönä ettei voida puhua ainakaan ihan normaalista toiminnasta.

Älä wesku pätki tekstejä jotka ovat kaikkien nähtävissä. Ja varsinkaan kun et ole vastannut edes entisiinkään.


Jos ihan suoraan sanotaan niin tuo sinun tilanteesi on ihan luokiteltavissa oleva patologinen tila ja sille on olemassa ihan oma nimityskin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Varsinaisen kysymyksen tulisi ehkäpä kuulua että miksi wesku katsoo velvollisuudekseen "ennaltaehkäistä" jotakin normaalia ja lain sallimaa toimintaa liikenteessä...
Tuossa on montakin virhettä. Esim. "velvollisuudekseen", "normaalia" ja "lain sallimaa" :) Onneksi jonossa ohittelua omien näkemystensä mukaan ilman kokonaistilanteen arviointia yrittävät ovat sentään siinä määrin vähemmistönä ettei voida puhua ainakaan ihan normaalista toiminnasta.
Ei kai jonossa ajamisen pitäisi olla normitilanne, kun yleensä koko jonon ohi pääsee parilla kolmella ohituksella liikennettä vaarantamatta. Olen huomannut, että nämä "kokonaistilanteen arvioijat" eivät selvästikään nimen omaan siihen kykene, vaan roikkuvat jonossa kilometritolkulla turhaan, kun ohituspaikkoja jätetään käyttämättä. Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena normaaleissa poikien leikeissä ja etenkin pallopeleissä, nukeilla leikkiessä pelisilmä ei kehity ja tästä syystä naiset ja "erilaiset" pojat kokevat liikenteen ahdistavaksi ja pohtivat loputtomasti muille itsestään selviä asioita omasta näkökulmastaan niitä kuitenkaan lopulta ymmärtämättä. Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

mursu kirjoitti:Tänään tuli taas heitettyä lenkkiä Vihti-Jyväskylä-Kuopio-Vihti... missään vaiheessa ei tullut mielenkään moiset ohitusjärjestykset. Ohi on päästävä aina oli edessä sitten yksi tai 10 autoa. Mieluiten kaikki kerralla. Piste.

Miten tästä ohittamisesta saadaan tehtyä tälläinen numero jokapaikassa? :)

Törmäsin muuten uuteen ilmiöön moottoritiellä, ajaessa tyhjää vasenta kaistaa moni ohitettu vilkutti pitkiä. Mitä tuolla yleensä tarkoitetaan?
Eipä tule mieleen muuta kuin, että sinulla ei ehkä palanut kaikki valot takana tai sitten paloi jotain ylimääräistä.
Tai sitten satasen alueella korollakuski ajoi mittarin mukaan yhdeksääkymppiä, ettei ainakaan lähde lapasesta tai mene vahingossa ylinopeutta (niissä kun mittarit ovat atomikellon tarkkoja) ja vallan pelästyivät, kun joku uskalsi vielä kuivalla tiellä mennä ohikin! Eihän noista tiedä...
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Risto kirjoitti:Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena....
Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Risto kirjoitti: Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Niinpä :)

Joskus 70-luvulla oli asiat toisin, toistaitoisille ohittajile tehtiin asiat hyvin helpoksi.

Ote tieliikennekirjasta vuodelta 1971: "Kapealla tiellä ja milloin olosuhteet muuten sitä vaativat, kuljettajan on tarkkailtava takana olevaa tietä. Milloin hän havaitsee sieltä lähestyvän ajoneuvon, hänen on mahdollisuuksien mukaan viipymättä annettava tälle tilaisuus ohittamiseen. (TLA 16:5)" - tuolla periaatteella siis jonon viimeinen piti päästää ensimmäisenä ohitukseen :)

Pitkä aika siihen asenteiden muuttamiseen todella kuluu, tuo lainkohta on kai poistettu vuonna 1981. Vanhojen lainkohtien ymmärtäminen auttaa joskus ymmärtämään nykyisin 50+ vuotiaiden ajotyyliä ja mielipiteitä mutta hämmästyttävältä näyttää että vuoden 1981 tieliikennelain jälkeen syntyneidenkin mielipiteissä näyttää olevan jotain perua näistä vanhoista. Ehkä homma menee niin että ne opetukset siirtyvät polvesta toiseen, tarvittaneen 2-3 sukupolvea ennenkuin nopeusrajoitettuun vilkkaaseen liikenteeseen täysin sopimattomat ajatukset saadaan kitkettyä pois.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ohitushalukkuus ja ohitusjärjestys ym.

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti:Tämä taas ilmeisesti johtuu ns. pallosilmän tai pelisilmän puutteesta eli ei osata arvioida liikkuvien kappaleiden liikeratoja ja niiden keskinäisiä suhteita. Yleensä pelisilmä kehittyy jo lapsena....
Ihan hyvä vertaus tuo pelisilmä. Pelisilmää tosiaan puuttuu niiltä jotka yrittävät lähteä ohittamaan edellä ajavaa joka on selvästi ohitusaikeissa ja osoittaa sen jo alkuvauhdin kerämisellä. Muut tilanteessa olevat ajoneuvot eivät välttämättä pidä nopeuttaan vakiona vaan toimivat omien intressiensä mukaan.
Jonohan ei siihen nenän eteen tule yllättäen, vaan jo jonoa lähestyttäessä pystyy näkemään ohitushaluisen käyttäytymisen, jos sellaista on.
wesku kirjoitti:
Risto kirjoitti: Lisäksi oma riittämättömyyden tunne ajaa nämä toistaitoiset vaatimaan muille rajoituksia ja tyrkyttämään omien pohdintojensa rajallisin kyvyin saavutettuja johtopäätöksiä. :roll:
Niinpä :)

Joskus 70-luvulla oli asiat toisin, toistaitoisille ohittajile tehtiin asiat hyvin helpoksi.

Ote tieliikennekirjasta vuodelta 1971: "Kapealla tiellä ja milloin olosuhteet muuten sitä vaativat, kuljettajan on tarkkailtava takana olevaa tietä. Milloin hän havaitsee sieltä lähestyvän ajoneuvon, hänen on mahdollisuuksien mukaan viipymättä annettava tälle tilaisuus ohittamiseen. (TLA 16:5)" - tuolla periaatteella siis jonon viimeinen piti päästää ensimmäisenä ohitukseen :)
Eihän tuolla periaatteella pysty edes jonoja syntymään. :idea:
Vastaa Viestiin