uusvanha OGisti: Hullu mikä hullu
Re: uusvanha OGisti
Kävin tänään päästömittauksessa tiistain rekisteröintikatsastusta varten.
Tulokset olivat seuraavanlaiset:
KORKEAMPI RPM:
CO 0.39 % vol
CO COR 0.37 % vol
HC 50 ppm vol
CD2 15.4 % vol
O2 0.54 % vol
LAMBDA 1.011
RPM 2460
ÖLJY 0c
TYHJÄKÄYNTI:
CO 0.32 % vol
CO COR 0.30 % vol
HC 47 ppm vol
CD2 15.5 % vol
O2 0.53 % vol
LAMBDA 1.012
RPM 1000
ÖLJY 0c
KYSYMYS #1
Miltä nuo arvot näyttävät niistä edes jotain ymmärtävien silmissä?
Mittaus tehtiin ammattikoululla, eikä niistä arvoista sitten sen enempää turistu.
Ja Kimmo, olen sitä mieltä, että sun tietotaitosi on niin ylitsepursuavaa sorttia, että jopa minuun tarttui silloin ilmastointia ropatessa murunen siitä.
Meinaan noi tyhjäkäynnin arvot oli aluks ihan järkyttäviä. Sitten muistin kuinka kylmällä koneella tyhjäkäynti parani sun tukittua sen dumpin toisen pään. Laitoin vapahtajateipillä sen saman pään umpeen, ja arvot heitti kohdilleen.
KYSYMYS #2
Siis miten pitäis toimia sen dumpin suhteen? Siinä on se joku (säätö?)pultti, auttaisko sen kääntely, vai pitäiskö se vaan koko mötikkä putsata paperipainoksi?
Tulokset olivat seuraavanlaiset:
KORKEAMPI RPM:
CO 0.39 % vol
CO COR 0.37 % vol
HC 50 ppm vol
CD2 15.4 % vol
O2 0.54 % vol
LAMBDA 1.011
RPM 2460
ÖLJY 0c
TYHJÄKÄYNTI:
CO 0.32 % vol
CO COR 0.30 % vol
HC 47 ppm vol
CD2 15.5 % vol
O2 0.53 % vol
LAMBDA 1.012
RPM 1000
ÖLJY 0c
KYSYMYS #1
Miltä nuo arvot näyttävät niistä edes jotain ymmärtävien silmissä?
Mittaus tehtiin ammattikoululla, eikä niistä arvoista sitten sen enempää turistu.
Ja Kimmo, olen sitä mieltä, että sun tietotaitosi on niin ylitsepursuavaa sorttia, että jopa minuun tarttui silloin ilmastointia ropatessa murunen siitä.
Meinaan noi tyhjäkäynnin arvot oli aluks ihan järkyttäviä. Sitten muistin kuinka kylmällä koneella tyhjäkäynti parani sun tukittua sen dumpin toisen pään. Laitoin vapahtajateipillä sen saman pään umpeen, ja arvot heitti kohdilleen.
KYSYMYS #2
Siis miten pitäis toimia sen dumpin suhteen? Siinä on se joku (säätö?)pultti, auttaisko sen kääntely, vai pitäiskö se vaan koko mötikkä putsata paperipainoksi?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
No sullahan vaan dumppi vuotaa myös tyhjäkäynnilla.
Eli kiristä sitä ruuvia siitä dumpista niin saat seokset kohdalleen.
Tosin jos se vuotaa jo tyhjäkäynnilläkin niin joko kalvo on puhki tai sitten mäntämallisen kyseessä ollen se on väljä paska.
Eli uutta dumppia kehiin jos ei kiristys auta.
Eli kiristä sitä ruuvia siitä dumpista niin saat seokset kohdalleen.
Tosin jos se vuotaa jo tyhjäkäynnilläkin niin joko kalvo on puhki tai sitten mäntämallisen kyseessä ollen se on väljä paska.
Eli uutta dumppia kehiin jos ei kiristys auta.
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
Pitääkin vilkasta dumppia ennenkuin omistaja autonsa seuraavan kerran näkee 

9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
jätkä on päällikkö.
oikeastaan syy siihen, että mä enää täällä näitä kyselen on se, että yritän olla vaivaamatta sua ja Mimmiä ihan joka jumalan päivä näillä undulatismeilläni*.
Välillä tietysti tiedonjano selättää hyvät tavat ja vantaalla tai kouvolassa pirahtaa.
*tässä tekstissä:
undulaatti = tietämätön henkilö
undulatismi = tietämättömän henkilön tyhmä letkautus. usein myös kysymysmuodossa.
oikeastaan syy siihen, että mä enää täällä näitä kyselen on se, että yritän olla vaivaamatta sua ja Mimmiä ihan joka jumalan päivä näillä undulatismeilläni*.
Välillä tietysti tiedonjano selättää hyvät tavat ja vantaalla tai kouvolassa pirahtaa.
*tässä tekstissä:
undulaatti = tietämätön henkilö
undulatismi = tietämättömän henkilön tyhmä letkautus. usein myös kysymysmuodossa.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
Mulla oli T16 aikoinaan ongelmia saada päästöjä kohdilleen tyhjäkäynnillä.
Syypää oli HT-Tunen vuotava dumppi, joka vuoti myös tyhjäkäynnillä, kireydestä riippumatta. Nyt on arvot nätisti kohdallaan Pate Racing dumpilla
Syypää oli HT-Tunen vuotava dumppi, joka vuoti myös tyhjäkäynnillä, kireydestä riippumatta. Nyt on arvot nätisti kohdallaan Pate Racing dumpilla

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
niin siis eipä menny kataastuksesta tuo aero läpi. nyt se on siis hitsipajalla. aika monta reikää, ja jotain kässärin jumitusta vasemmalla. ja sitten vielä taakse tars saada jarrukilvet. vanhat näyttää ihan näkkileivältä ja niistä lähtee samanlainen äänikin rutisteltaessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=92677
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=92677
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: uusvanha OGisti: HYLSY TULI
jarrukilvet ei ole pakolliset! jos ei ole kummallakaan puolella. saa toki laittaa jos tahtoo. 

saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
axp102 kirjoitti:niin siis eipä menny kataastuksesta tuo aero läpi. nyt se on siis hitsipajalla. aika monta reikää, ja jotain kässärin jumitusta vasemmalla. ja sitten vielä taakse tars saada jarrukilvet. vanhat näyttää ihan näkkileivältä ja niistä lähtee samanlainen äänikin rutisteltaessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=92677
Mä kuulin tästä konttorilla...... Arvasin kyllä heti kenen OG Aerosta oli kyse.....
Oliko paljonkin mätää?????

Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
Hieman siellä täällä. Ruostuneet kohdat ovat kuitenkin korjauksen kannalta sopivan "paikallisesti" eli siellä missä on pehmeää on myös ympärillä lähistöllä tervettä peltiä. Jotkut autot taas on tasaisen pehmeitä eikä tervettä peltiä meinaa löytyä mistään.janski kirjoitti:Oliko paljonkin mätää?????
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: uusvanha OGisti: PÄÄSTÖMITTAUKSESTA JA DUMPISTA
janski kirjoitti:axp102 kirjoitti:niin siis eipä menny kataastuksesta tuo aero läpi. nyt se on siis hitsipajalla. aika monta reikää, ja jotain kässärin jumitusta vasemmalla. ja sitten vielä taakse tars saada jarrukilvet. vanhat näyttää ihan näkkileivältä ja niistä lähtee samanlainen äänikin rutisteltaessa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=92677
Mä kuulin tästä konttorilla...... Arvasin kyllä heti kenen OG Aerosta oli kyse.....
Oliko paljonkin mätää?????
jaa että huhut liikkuu...
siis millä konttorilla kuulit? katsarilla vai töissä?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
-
- "Aero"
- Viestit: 464
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 14:53
- Paikkakunta: Monnin miljoonakaupunki (Hausjärvi)
Re: uusvanha OGisti: HYLSY TULI
Katsastuskonttorilla tuli puhetta...... Arvasin kyllä heti kenen Aerosta oli puhetta..... Kun ei noita niin monta meidän nurkilla pyöri..... 

Re: uusvanha OGisti: HYLSY TULI
Hyvinkäällä tuo ei pidä paikkaansa. Jos ne ovat tehtaalta lähtiessä kiinni, on ne oltava rekisteröintikatsastuksessakin.S1mppa_ kirjoitti:jarrukilvet ei ole pakolliset! jos ei ole kummallakaan puolella. saa toki laittaa jos tahtoo.
Yritän tällä viikolla hakea sen beigen nahkasisustan ja korjatut ovet. Joten en ole unohtanut, monsieur carimat.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: uusvanha OGisti: KILI-KILI-KILIVISSÄ!!!
Ajaessani uusintanäytölle, näin nuoren katsastusmiehen katseen, ja varmistuin lopullisesti saavani sinivalkoiset tunnukset.
Syvä, syvä kumarrus Kouvolan autokirurgian laitokselle. Potilas potkii komiasti, ja pikku etupään tiputtelukin on tuon ikäsenä enemmmänkin ominaisuus kuin vika.
Hienoa loppuvuotta kaikille!
Syvä, syvä kumarrus Kouvolan autokirurgian laitokselle. Potilas potkii komiasti, ja pikku etupään tiputtelukin on tuon ikäsenä enemmmänkin ominaisuus kuin vika.
Hienoa loppuvuotta kaikille!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: uusvanha OGisti: Öljyvuoto
Nyt ryhdyttiin sen pienen(?) öljyvuodon etsintään, ja kaksi paikkaa löytyi heti.
Sekä virranjakajan
-rengas että kannentiiviste falskas notta lorina kävi.
Mikä tuon kannentiivisteen väsymisen aiheuttaa?
Ikä?
Pitkään seisottaminen?
Tolkuton rääkkäys?
Kaikki yhdessä?
Voiko tuollainen aiheuttaa jonkin sortin lisäongelmia ts. tuleeko kansalle mieleen paikkoja joiden kuntokartoitus olisi syytä tehdä samalla?
Sekä virranjakajan

Mikä tuon kannentiivisteen väsymisen aiheuttaa?
Ikä?
Pitkään seisottaminen?
Tolkuton rääkkäys?
Kaikki yhdessä?
Voiko tuollainen aiheuttaa jonkin sortin lisäongelmia ts. tuleeko kansalle mieleen paikkoja joiden kuntokartoitus olisi syytä tehdä samalla?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: uusvanha OGisti: Öljyvuoto
Sekä virranjakajan O-rengas ja kannentiiviste vuotaa öljyä vanhuuteen väsymistään.
Uutta vaan tilalle, ei sen kummempaa. Kannen avaamalla näkee onko muihin toimenpiteisiin tarvetta. Ehkä jakoketjun voisi samalla vaihtaa niitattavaan uuteen, kiristimen ulkonemasta voi tarkistaa onko alkuperäinen vai joskus jo uusittu.
Uutta vaan tilalle, ei sen kummempaa. Kannen avaamalla näkee onko muihin toimenpiteisiin tarvetta. Ehkä jakoketjun voisi samalla vaihtaa niitattavaan uuteen, kiristimen ulkonemasta voi tarkistaa onko alkuperäinen vai joskus jo uusittu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com