Sylinterinkannen jälkikiristys?
Sylinterinkannen jälkikiristys?
Mikä on lopullinen kireys,kulmakiristys 90 jälkeen.Jälkikiristystä suunnitellen ! Onko mitään arviota kiristysmomentista ?
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Tuossa ohjeet, http://genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
#2819
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Ei iha ymmär englantii,mutta koneen pitäisi olla kylmä ja vaihtaa jokainen pultti uusiin vuorollaan vai ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
jos ei kiristy, nii sitten vaihtaa uusiin.
en ole keltään homman suorittaneelta kuullut, etä ois tarvis ollu vaihtaa uusia pultteja.
kone kylmä, yks pultti kerrallaan.
löysää pultti, kiri 60 Nm sitten 90 astetta päälle
tässä järjestyksessä :
en ole keltään homman suorittaneelta kuullut, etä ois tarvis ollu vaihtaa uusia pultteja.
kone kylmä, yks pultti kerrallaan.
löysää pultti, kiri 60 Nm sitten 90 astetta päälle
tässä järjestyksessä :
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Kerran ng:n kantta kun laittelin momenttiin (60nm,80nm,90ast ohjeen mukaan) niin viimeisen kulmakiristyksen aikana asetin momenttiavaimen lähelle maksimia ja lähdin kiristelemään. Aina jos ei naksahtanyt 90ast kohdalla niin otin muutaman neukun pois. Pääsin muistaakseni n. 140Nm paikkeille kun naksahti 90 asteessa.saab 98 kirjoitti:Mikä on lopullinen kireys,kulmakiristys 90 jälkeen.Jälkikiristystä suunnitellen ! Onko mitään arviota kiristysmomentista ?
Työnalla oli uusi elringin pahvi, plaanattu kansi, vanhat pultit joille ilmeisesti tuli toinen kiristyskerta.
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Oisko jollain ohjeita miten ARP:n pulttien kanssa? Ilman öljyä? ARP:n öljyllä? Moottoriöljyllä? ARP:lta sain semmoisen yleisohjeen että ARP:n oman öljyn kanssa niinkin pieni momentti kuin 81,33Nm (huom. sanoi että kyseessä nimenomaan yleisohje koska ARP ei ole tehnyt pultteja varsinaisesti tonnariin).
9000 Aero -97 RE85
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Kaverin kanssa kiristeltiin tänään.Aloiteltiin 60nm:stä ja lopetettiin 110 Nm:ään.Mikään pultti ei kiristynyt yhtään.Tehtiinkö siinä virhe,kun ei höllennetty yhtään? Pelkäsin että jos pultti katkeaakin ja siitähän se show olisi alkanut.Tarkoituskin olikin vain tarkistaa onko höllässä mikään pultti.
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
120-130nm väliin ne tulee sillä 90ast. kiristyksellä.
Kyllähän ne kuuluis höllätä ensin mutta jos ei 110llä liikahda niin ei ne ihan löysässä ole vielä.
Kyllähän ne kuuluis höllätä ensin mutta jos ei 110llä liikahda niin ei ne ihan löysässä ole vielä.
Aki Peltola #1132
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Muistithan puhaltaa venttiilikopassa olevat 2 kpl putkea puhtaaksi. Mulla oli ne mönjää täynnä kun kiristelin kannen viime talvena.
900i ja 9-5
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Miksi lopullinen momentti kiinnostaa ylipäätään? Kulmakiristyksen ideanahan on päästä tarkempaan lopputulokseen kun siinä ei pääse vaikuttamaan kierrekitka yms.
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Itseäni ainakin kiinnostaa sen takia kun ei noille APR:n pulteille ole mitään kulmakiristysmittoja annettu...Miksi lopullinen momentti kiinnostaa ylipäätään? Kulmakiristyksen ideanahan on päästä tarkempaan lopputulokseen kun siinä ei pääse vaikuttamaan kierrekitka yms.
9000 Aero -97 RE85
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
http://www.genuinesaab.com/psi/files3/HeadStuds.pdfHane_81 kirjoitti:http://www.racestuff.se/ftp/ARP.pdf
Samasta aiheesta lontooks.
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Kiitos Hane ja kaima, juurikin tuommoista tietoa kaipasin. Eli 110Nm ARP:n öljyn kanssa ja 160Nm moottoriöljyllä (siis ARP:n pulteilla). Ja eka kiristys 60Nm.
Viimeksi muokannut j0ne, Ma Joulu 07, 2009 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?
Minkä hintaiset oli arp:n kansipultit?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.