Ihme vikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Isäukon saba alkoi juonittelemaan heti kunnolla!
Reilu viikko sitte auto lähti normaalisti käyntiin ja isä oli alkanut peruuttaan pois katoksesta niin sammu siihen ja sanoi että ilmeisesti nyt meni se bensapumppu mitä on odotettu hajoavaksikkin ( kohta 200 tkm lasissa ). Aukaisin vanhan ja hiilien kollektori oli osaksi puhki eli ihan lopussa oli.

Vaihdettiin uusi pumppu ja auto alkoi toimimaan mutta starttautti kuulemma pitempään kuin ennen.
Nykyinen uusi pumppu on -89 mallista mutta EPC;n kuvan mukaan autossa on -90 mallin pumppu ja muovohelppeet vaikka auto on -89.
Ero on siinä etttä uudemmissa on takaisku pumpun letkunlähdön sisällä ja -89 mallissa letkun liittimessä pumpun ulkopuolella eli starttauttaminen saattoi johtua siitä ku ei oo pumpussa takaiskua.

Perjantaina sama homma. Faija soitti vaan kaupan pihasta että lähti käyntiin ja sai just pakilla peruutettua ruudusta niin siihen sammu eikä käyntiin.
Tulin paikalle , kokeilin startata ja pientä yritystä oli että hörähteli tms. mutta ei muuta ja faija meinas et pumppu se taas juonittelee ja kuhan yrittelee.

Hinattiin auto työmaalleni ja halliin ja nyt maanatai aamuna menin katteleen et mikä sitä vaivaa ja käänsin virrat päälle ja aloin starttailemaan.
Aina kun lopetti starttaamisen niin kuuli että pumppu surisi ja lopetti melkein heti ja joku rele napsahti.
Auto yritteli ja yritteli ja bensa haisi eli epäilin heti että kyllä se bensaa saa ja vihdoin viimein lähti vaivalloisesti käyntiin ku starttas erittttttäin pitkään ja kun antoi kaasua niin mustat savut pöläytti ja jäi käyntiin ihan normaalisti.

Auto on vm-89 ja 16 valve ja ei kattia ja on kampiakselin asentoanturit ym.
ilm.-90 sama tekniikka ?

- Oliko pumppu ekakerrallakaan rikki ?
- Nostaako 16v. bensanpaineita kuten 8v.iivari kun kääntää virrat päälle vai vasta sitte ku startataan ?
- Puola on akun yläpuolella ja puolan alla ilmeisesti syttypoksi.Erillainen kuin vanhemmissa ?
- Kuskin puolella etulokarin sisällä heti vilkun takana poksi, mikä se on ? APC tms.
-Mistä alkaa hakeen vikaa ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko pumpun putki liitokset varmasti tiiviit, kyllä se uusikin pumppu voi olla rikki kokemusta on että kesti yhden starttauksen uusi pumppu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Niinpä.
Tankin sisäisiä liitoksia ei nää ja ulospäin ei vuoda koska peitelevy ja peräkontinpohjalevy on vielä asentamatta ja ne on kuivat.

Tuo voi pitää paikkansakkin että jos siellä onkin pumpun ja tankin kannen välinen siansaparo letku rikki.

Faija tuli hakeen autoa pois ku ilmoitin että lähtee käyntiin muuta kun yritti kiihdyttää maanteillä niin sammu monta kertaa ja kävi vain tyhjäkäyntiä ja pienellä vaihteella ajoa, heti ku vaihtoi isommalle ( 3;lle ) niin sammu ku rupes vedättään.... eli oisko sitteki polttoaineen saantivikaa ????

Auto on edelleen hallissa ja tiistina tulee uusi Walbro-takaiskuventtiilillä ja siansaparoletkuineen ym. eli kokeilla uutta pumppua ja onneksi on ulkona varastohäkissä vastaava varaosa saab jossa samat osat eli pääsee kokeilemaan muitakin osia.
Oli muuten tuliterä syyläri varaosa saabisa ( ilmaiseksi saatu ) ku kävin kattoon onko samat osat ku faijan autossa että onni onnettomuudessa ku löyty jotain positiivistäkin ! :D
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mulla 8-venttiilisessä 84vm turbosatkussa viimeisiään vetävä bensapumpun rele aiheutti sitä että kiihdytyksessä alkoi pätkimään ja ärsyyntymään, piti ajella vaan kiltisti pintakaasulla niin pääsi kotiin asti.

Kylmänä se kyllä lähti hyvin käymään, että jos ajossa jätti tielle, niin odotti varttitunnin että jäähtyy ja sitten taas mentiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Sulakerasiassa bensapumpun rele-kohta on tyhjä ja takapenkin alla ei tässä värkissä oo muuta kuin koirankarvoja.
Missä rele on ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

toms kirjoitti:Sulakerasiassa bensapumpun rele-kohta on tyhjä ja takapenkin alla ei tässä värkissä oo muuta kuin koirankarvoja.
Missä rele on ?
hanttimiehen jalkatilassa oikeessa sivussa ruiskuboxin päällä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Kiitos. Mikä on se loova kuskin etulokarin sisällä ?
Missä on sytytyksen ohjausyksikkö ? EPC;n mukaan pitäis olla just tuon etulokarin poxin kaverina mutta ei siellä oo.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

toms kirjoitti:Kiitos. Mikä on se loova kuskin etulokarin sisällä ?
Missä on sytytyksen ohjausyksikkö ? EPC;n mukaan pitäis olla just tuon etulokarin poxin kaverina mutta ei siellä oo.
Siitä on niin paljon kun oon viimeeksi i16:sta ihmetelly mutta muistaakseni vasemmas sisäloksussa oleva boxi on EZK-sytkän boxi, pääteaste on siellä puolan vieressä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Itsenäisyyspäivä meni sitte vikaa hakiessa:
Kokeiltiin:
-Vaihdettiin uusi oikeantyyppinen Walbro, eli 8 mm lähdöllä ja takaiskulla oleva.
edellinen ihan uusi , viikon vanha , kyllä juonitteli / jumitteli ku lähti toimimaan kopaisemalla.
- EZk-sytkäpoksi
- Ohjausyksikkö
- Bensapumpun releet
- Puola ja allaoleva pääteaste (?)
- Polttoaineen paineensäädin.
- Tarkastettiin ja puhdistettiin virranjakajan kansi ( 20 tkm ajettu Bosch ) , syttyvehkeet mutta ei vaihdettu mitään ( vielä... )
- Ilmamassamittari
- Tankki täynnä
- Yleistä tarkastelua ja hypistelyä

Ei mitään vaikutusta !
Sahaamalla lähtee käynttin ja käy mutta pätkii ja ei kestänyt nopeeta kaasua vaan sammuu ym.

Viimeisenä vaihtoehtona kokeilin kun varakone oli trukkilavalla vieressä että kokeillaanpa nyt vielä että vaihdan tuon virranjakajan pyörimen ja paikalleen ja kadaam!
Heti käyntiin , kävi kuin kello , kesti kaasua , koeajot ym !!!

Siis 20 tkm ajettu Boschin pyörrin , ihan ehyen näköinen niin siinä vika !
Kaikki vika kohdistu muka hajonneeseen pumppuun mutta mikä murphyn laki on että samaan aikaan tulee autoon muutakin vikaa !

Voi vi...deo ku onhan sitä muita neuvomassa että kokeile uudet syttyvehkeet mutta eihän sitä ite uskonut että noin uudet ja tuossa koko vika !

Hävettää..... :oops:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

EZK-Anturi pätkii
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Missä se on ???
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Huutelinpa liian aikaisin et missä se on ; No sehän on se kampiakselin anturi ! Ja missä paikassa ! Yes ! Kiilahihnapyörä irti sen takia , voi rähmä jos se vika on siinä.... No , nyt se auto pelaa ja jos se juonittelee niin ei auta ku vaihtaa se ja samalla ö-pumpun o-rengas ja kampiakselin stefa.

No, varaosa sabassa se on ehyt ja konekkin on irti ja hyllyssä mutta jos jollain on myydä ehyt niin ostan varalle.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihme vikaa

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

toms kirjoitti:Huutelinpa liian aikaisin et missä se on ; No sehän on se kampiakselin anturi ! Ja missä paikassa ! Yes ! Kiilahihnapyörä irti sen takia , voi rähmä jos se vika on siinä.... No , nyt se auto pelaa ja jos se juonittelee niin ei auta ku vaihtaa se ja samalla ö-pumpun o-rengas ja kampiakselin stefa.

No, varaosa sabassa se on ehyt ja konekkin on irti ja hyllyssä mutta jos jollain on myydä ehyt niin ostan varalle.
Parin tunnin homma valkoiselle miehelle...Samalla saa putsattua kiilahihnapyörän, jossa anturi majailee...

Varusteena T25 törx ja erikoislyhyt hylsy olikohan 32 mm ??

Korjausmanuaalissa mainitaan helposti tehtävissä oleva työ... :cry:
Vastaa Viestiin