Olisko vinkkejä miten irrottaa alapallonivelen ja/tai tukivarren reikään jämähtänyt sisempi kiinnityspultti ? Lyömällä ei lähde ja kuumailmapuhallinta järeämpää lämmityskalustoa ei käytettävissä korjauspaikalla.
Ulompi lähti irti mutta ei sekään ihan pienellä voimalla, melkoisesti näytti olevan ruostetta. Kartio taas irtosi helposti. Kerran näinkin päin
Onkohan helpompaa konstia kuin ottaa koko tukivarsi irti ja irro(tu)ttaa jossain jossa prässi ja/tai kaasulaitteet ymv. käytettävissä ?
Jos ei irrotusöljyllä, lämmittämällä ja hienosäätölekalla hivelemällä irtoa, niin irrotettavahan se tukivarsi on. Onko mutteri kuitenkin auki vai korkkasiko sekin? Ja on koitettu pultin kannastakin kiertää kuuskulmaisella (=hyvin tarttuavlla) hylsyllä? Todennäkösesti pultin kanta katkeaa, mutta voihan se pultti tuurilla pyörähtää irtikin, kunhan pistät vielä tohottaen kuumailmaa siihen pallonivelen runkoon ja heti perään kylmäspraytä pultille ennen vääntämistä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Onko mutteri kuitenkin auki vai korkkasiko sekin? Ja on koitettu pultin kannastakin kiertää kuuskulmaisella (=hyvin tarttuavlla) hylsyllä?
Mutteri lähti helposti ja pultinkanta näytti jo pyöreältä ennen tätä irrotusyritystä.
saabracing kirjoitti:
ja lyömisessäkin pitää muistaa, että on tyhjän kanssa lyödä, jos kohde antaa periksi, tällöin voima ei mene oikeaan kohteeseen..
Tuossa paikallaan lyödessä tosiaan kohde antaa periksi joten jo irrottaminen ja lyöminen alasinta vasten saattaisi auttaa.
Yksi konsti joka vielä tuli mieleen olisi tukivarren vielä paikallaan ollessa puristaa ruuvipuristimella. Mutta toisaalta eihän se irrotuskaan niin suuri homma kuitenkaan ole.
sen saa irti myös kun vedät rälläkällä pultin kannan ja pultin toisesta päästä kierre osan poikki, sitten poraa sen puolen senttiä kummastakin päästä pultista pois niin pitäisi lähteä ainakin kun levittää tukivartta hieman.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
joopajoo jos ei korjaamollakaan osata ottaa kuin alatukivarren pultit rälläköimällä alatukivarsi irti niin mitenkähän se onnistunee maasto olosuhteissa?
yleensä on lähtenyt lyömällä pultit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
antti.hakamaa kirjoitti:sen saa irti myös kun vedät rälläkällä pultin kannan ja pultin toisesta päästä kierre osan poikki, sitten poraa sen puolen senttiä kummastakin päästä pultista pois niin pitäisi lähteä ainakin kun levittää tukivartta hieman.
Tuolla konstilla otin kanssa tässä syksyllä irti jumipultin, onnistuu myös kenttä olosuhteissa, jos on siis virtaa, muutama sopiva pora ja kone poraamiseen...
antti.hakamaa kirjoitti:sen saa irti myös kun vedät rälläkällä pultin kannan ja pultin toisesta päästä kierre osan poikki, sitten poraa sen puolen senttiä kummastakin päästä pultista pois niin pitäisi lähteä ainakin kun levittää tukivartta hieman.
Tai sitten vain rälläköi molemmat päät tasan ja levittää sitä tukivartta vähän reilummin, saattaisi noinkin kyetä kampeamaan.
jos yrittää lyömällä, niin pitää olla apuri pitämässä jollain painavalla putkenpätkällä vastaan ( kanta sovittava putkeen tai sitten poistettava) ja pitää olla joku pajavasara, kevyt timpurinvasara ei riitä.
jos ei ole noita leluja/ mahiksia, niin irti vaan koko varsi ja lähimmälle prässille, se käy siellä näppärästi.
mulla oli toi jumi kerran, ja puoli päivää nyhräsin, tein 12 mm pulteista ja latanpätkistä ja sopivista holkeista pannan ja sillä vedätin. en suosittele melkein jäi minultakin vaiheeseen, varmaan jotain 2--3 tonnia se yksi pultti vaati , olivat olleet n. 15 vuotta - 89 mallissa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00