Öljyvuoto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

Tuntuu pikkasen vuotavan, ihan kuin tulisi kytkinkopan välistä, ei valu paljon, mutta kuitenkin. Mistä se oikein valuu ?
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos vuotaa moottoriöljyä, tulee kampiakselin stefasta vauhtipyörän takaa.
Jos vuotaa vaihteistoöljyä, tulee kytkinakselin stefasta työsylinterin alta.

Tarkista myös virranjakajan jalassa oleva O-rengas.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

Ok, onko stefat pahoja vaihtaa ?
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kytkin pitää purkaa pois molemmissa tapauksissa ja kampuran stefan kohdalla myös vauhtipyörä on irroitettava. Kytkinakselin stefaa ei saa kuin marmoritiskiltä ja maksaa noin 20 euroa.

Eski
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja venakko »

tapileppä kirjoitti:Tuntuu pikkasen vuotavan, ihan kuin tulisi kytkinkopan välistä, ei valu paljon, mutta kuitenkin. Mistä se oikein valuu ?
Huom ! Tarkista ihan ensin, ettei tule se öljy kytkinakselin pään kohdalla olevasta luukun tiivisteestä. Itsellä vuosi vaihteistoöljyä kyseisestä paikasta ja vuoto oli yllättävän kovaa. Sitten hain Saabin tiskiltä siihen tiivisteen ja loppui tiputtelu.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eski kirjoitti:kampuran stefan kohdalla myös vauhtipyörä on irroitettava.
Onkos teillä mitään takuuvinkkiä tuohon kampuran takastefan vaihtoon koneen päätylevy paikallaan?

Internetistä olen löytänyt ihan erikoistyökaluja tähän tarkoitukseen, mutta varmaan jaksaakin sellaista tilata.

Talttapääruuvarilla vääntäen vanha pois ja sitten vasaralla varovasti naputellen uus tilalle?

Viimeksi kun vaihdoin, oli päätylevy irti kun koko kone oli leviänä, mutta tätä nyt vuotavaa konetta en jaksaisi alkaa purkamaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei vinkkejä. Pitää sitten soveltaa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Rami P
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 11:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Rami P »

Vuotaisko virranjakajan tyvestä.O-rengas kovettunut?
900i ja 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja jus »

Jope kirjoitti:Onkos teillä mitään takuuvinkkiä tuohon kampuran takastefan vaihtoon koneen päätylevy paikallaan?
Nämä varmaan jo siis luit:
http://www.quasimotors.com/clutch_seal.htm
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=6
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=27117
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jope »

Näemmä kaikkien mielestä erikoistyökalu olis paras vaihtoehto tähän dilemmaan.

Vaan eiköhän se siitä. Kiitti linkeistä. Quasimotorsin olinkin jo kerennyt unohtaa kokonaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
turbopulkka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Marras 28, 2008 15:24

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja turbopulkka »

tiiviste itsellä ainakin parinvuoden välein falskaa
viron saabbi -paras saabi! -99 '80, 9-3 c.
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Satku tiputtaa moottoriöljyä koneen takaosasta alhaalta. Onko siis vaihdettava kampiakselin taaempi tiiviste? Vai onko siellä muita todennäköisiä vuotokohteita?

EDIT: Vuoto siis hihnapyörän päässä. Eli se onkin etummainen tiiviste?
1983 SAAB 900 GL 3-door
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Simbe »

Jimo kirjoitti:EDIT: Vuoto siis hihnapyörän päässä. Eli se onkin etummainen tiiviste?
HIhnapyörän pää on tosiaan etupää, ite vaihoin vähä aika sitten kyseisen stefan, samalla vaivalla vaihtuu sit myös öljypumpun o-rengas. Sen verran yleinen riesa että haulla löytyy useampi vinkki ko. hommaan, sen voin sanoa että se hihnapyörä on tiukalla.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja suaab »

Lainataampa tätät topiccia.
Elikkäs mulla on og 900 t8, kone tippasee pakoputken päälle öljyä hihnapyörien puoleisesta päästä. Öljy on ilmeisesti moottoriöljyä koska ei haise ainakaan vaihteistoöljylle, eikä kyllä vaihteisto öljy taso oo laskenutkaan. Mistähän sieltä päästä yleensä alkaa öljy vuotamaan? Kone ja laatikko on niin paskassa ja öljyssä ettei sieltä oikeen ota selvää että missähän päin vuoto on. Mikä on paras keino pestä kone ja laatikko? Liutinpesuaineella ja painepesurillako?
Saab 900 turbo 8 -89
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No se kampiakselin etupään stefa ja öljypumpun o-rengas vaihtoon, aika varmat vuotopaikat.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin