16v saabin hehkutusta
Re: 16v saabin hehkutusta
Kyllähän T16:ssa oli sitä jotain; sopivasti voimaa, mukavasti tilaa, vakaata menoa jne. Ja fiilishän alkoi jo starttauksesta...
http://www.youtube.com/watch?v=_MguHx7P-ww
http://www.youtube.com/watch?v=_MguHx7P-ww
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 16v saabin hehkutusta
Kyllähän tuo turbo 16 pakoääni on tosi mukava, kotoisa, kun puuttuu tuo viimeinen takapönttö ja röörikin isompi kuin vapaasti hengittävissä. Eihän 8 turbojenkaan pakoäänessä mitään vikaa ole. 9-5 aerossa vakiona ehkä vähän liian vaimeat äänet
omaa kalustoa kun kuuntelee.


900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta
Juulucaf kirjoitti:2003 vuodesta asti käyttöautona ollut 8-venttiilisiä saabeja joten ei ne minunkaan mielestä ihan huonoja autoja ole, mutta muokkasin otsikkoa vähemmän masentavaksiKönsikäs kirjoitti: Otsikon lukeminen saa pientä masennusta aikaan.

Onko ne 16 venaset nyt diisseleitä kun noin paljon pitää hehkuttaa

Joskus pitäs kyllä kokeilla mitenkä paljon erilainen on ajaa 16 venasella. Ois mielenkiintonen testi

15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 16v saabin hehkutusta
Sellanen mikä ex-käyttiksessä miellytti itseä oli se kojelauta joka oli se uudempi ilman sitä kromin väristä reunaa, ja se uudempi mittaristo. Mukavan pelkistetty ja silti toimi yhtälailla kuin vanhempienkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta
Sen verran täytyy tarkentaa ensimmäistä kirjoitustani, että pohdintani T8-turbon erinomaisesta ohituskiihtyvyydestä, ja suuremmasta bensankulutuksesta (verrattuna 16v) ovat osittain vääristyneitä, nimittäin käyttämissäni turboissa on olleet tosi lyhyet välitykset. Toinen automaatti, ja toiseessa ennenäkemättömän lyhyt 5-vaiteinen aski. Tässä 16veessä on sen sijaan mukavan pitkähköt välitykset.
Ei varmaan 16v ole diisselin tasoa vaikka samoja piirteitä onkin
mutta itse olin kuvitellut että kun voimaa on käytössä enemmän ja kun sitä käyttää enemmän, niin sen näkyy myös kulutuksessa, mutta eipäs näkynytkään.
Suosittelen lämpimästi, minä olin ihan äimän käkenä kun ekan kerran ajoin 16v satkulla että miten päällisin puolin samannäköinen auto voi olla niin modernimpi ajaa (no kai se vuosimallikin vaikutti).Könsikäs kirjoitti: Joskus pitäs kyllä kokeilla mitenkä paljon erilainen on ajaa 16 venasella. Ois mielenkiintonen testi
Ei varmaan 16v ole diisselin tasoa vaikka samoja piirteitä onkin

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 16v saabin ylivertaisuuden hehkutusta
Itse pääsin omalla i16:lla Riihimäeltä Visulahteen isoja teitä cruisella myös alle seitsemän litran.Vesa Pohjalainen kirjoitti:TurboS 16 cabbe meni viime kesänä alle seiskan
Piti huoltsikalla oikein kolmeen kertaan laskea että pitääkö paikkansa!
Mittarissa 470tkm ja putkistoa ja pakosarjaa vaihdeltu viriviriin.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: 16v saabin hehkutusta
Millainen -87 Saab oli Joukolaisella aikoinaan Kokkolassa ?
Nim. Merk. -87 ja Kokkolasta aikonaan ostettu...
Nim. Merk. -87 ja Kokkolasta aikonaan ostettu...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 16v saabin hehkutusta
Mitenkäs 2,1 kone eroaa perus 16 venttiilisestä 2,0 litrasesta ajettavuudessa?
Onko 2,1 hyvä kone yleisesti?
Onko 2,1 hyvä kone yleisesti?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 16v saabin hehkutusta
Jo pelkästään turbon pakoäänet tekee autosta omistamisen arvoisen
Nykysessä käyttöautossa vaan putkisto vaihdettu mihin lie kun pulputtaa vaimeasti. Pitää tässä talven aikana korjata tilanne.
900 Turboissa on myös suuri ero kun saabilla siirryttiin mitsubishin ahtimiin. Ihan eri lailla löytyy vääntöä, mutta se potku on sitten taas pienempi.
Kulutuksessa en oo huomannut suuren suuria eroja turbojen ja ruiskujen välillä, paitsi aero matka-ajossa. Tuntuu ettei tankkia saa millään tyhjäksi

900 Turboissa on myös suuri ero kun saabilla siirryttiin mitsubishin ahtimiin. Ihan eri lailla löytyy vääntöä, mutta se potku on sitten taas pienempi.
Kulutuksessa en oo huomannut suuren suuria eroja turbojen ja ruiskujen välillä, paitsi aero matka-ajossa. Tuntuu ettei tankkia saa millään tyhjäksi
#961
Re: 16v saabin hehkutusta
99:kin toimii sellaiseen.carimat kirjoitti:Onneksi löytyy yksi "rauhoite", jolla voi sairautta lieventää...
Jos vertaa ääniä niin käyttökinnerin ääni on rehellisesti munaton. Voisi jopa väittää, että tuohon mitään sanomattomaan "designiin" varsin osuva mutta eipä sillä tarvi mitään pröystäillä tai kenellekkään esittää mitään. Ex-käyttis oli tosiaan oma lukunsa ja Bosalin pakoputkistolla siihen tuli sopivat äänet, ei liian lujat mutta riittävän Saabimainen. 99:kin voittaa pakoäänissä tuon "Hopeanuolen" vaikka siinä ei olekaan enään vakioputki vaan 99/900-osista kasattu ranetus ==> ei ole enään sellaiset 99:mäiset äänet vaan pikkasen matalammat

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 16v saabin hehkutusta
Minun ex 900i 4d sedan oli kullanvärinen special, turbon alut, takaniskatuet, tummat lasit, tummat ikkunalistat, etuspoikka, paremmat plyyssit istuimissa ym VRA- xxx käyt. otettu syyskuun alussa 1986, ensin esittelyautona Seinäjoella, ihan ensimmäisiä vinokeuloja ,ostin Rintajouppilta 120 km ajettuna, oli ollut kiinteistöfirman johtajan vaimon autona Kurikassa, maalipinta kuin uudessa myydessäkin, täysin ruosteeton. Vaihdoin sinisen 91 ässän 2000 Viescarilta, siinä ässä oli konetilassa jo ruosteenalkuja kun taas issä ei missään ruostetta, oli omistaja ruostesuojannut useamman kerran sitä. Ajoin sillä melkein 6 vuotta ja mittarilukema oli myydessä karvan alle 200 tuhatta. Hieno peli siihen aikaan.toms kirjoitti:Millainen -87 Saab oli Joukolaisella aikoinaan Kokkolassa ?
Nim. Merk. -87 ja Kokkolasta aikonaan ostettu...
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 16v saabin hehkutusta
Viikon päivät ajellu t16 99:llä jossa 3" putki taka-akselille, ja sitten yksi 2,5" simons läpivirtauspönttö ja thats it. Matalilla kierroksilla mahtava ääni kun ajelee etiäppäin. Ja silti hyvinkin sopiva käyntiääni, ei yhtään liian kova. On se vaan niin hienoo, siis MYYDÄÄN VOLVO...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 16v saabin hehkutusta
Jouko, melkein löisin vetoa että tuo sinun vanha auto on nykyään Alavetelissä, ja sitä ennen oli kaverilla muutaman vuoden. Meinaan rekkari, varusteet ja muu täsmää justiin. Siitä on varmaan 8-9 vuotta kun käytiin hakemassa Kokkolasta liikkeestä n. 200tkm ajettuna, sittemmin siihen tuli 100tkm lisää muutamassa vuodessa. Nykyään se kaveri ajaa vissiin Mondeolla
Todella siistikuntoinen peli silloin ja näyttäis vieläkin olevan

Todella siistikuntoinen peli silloin ja näyttäis vieläkin olevan
#961
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 16v saabin hehkutusta
Hei piti katsoa kuvista rekkari kokonaan VRA-348 ja oli muistaakseni ensin Viescarin autonmyyjällä, oli niin hienossa kunnossa vaihtaessani, ettei voinut pitää näppejä erossa siitä. Kiva kuulla että on edelleen hyvässä kunnossa. Olet näköjään päässyt eroon Gm saabista ja laittanut kanssa ässän. Onko joku näitä Kokkolassa pyörineitä yksilöitä?
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: 16v saabin hehkutusta
Kyllä vain, rekkari -348.
GM satku sai lähteä, en oikeen tykänny siitä vaikka hiljainen oli ym. Vanha satku on enempi oma juttu ja ajo-ominaisuudet paljon paremmat.
Omat autot on vähän sieltä sun täältä, välillä käväisevät kyllä kokkolassa
Punaisella 5d ässällä liikun nyt talvella, alla mustat peltivanteet.
GM satku sai lähteä, en oikeen tykänny siitä vaikka hiljainen oli ym. Vanha satku on enempi oma juttu ja ajo-ominaisuudet paljon paremmat.
Omat autot on vähän sieltä sun täältä, välillä käväisevät kyllä kokkolassa

#961