Vaihteisto öljy
Re: Vaihteisto öljy
Hyvin yksinkertaista:
Yksiaste 75W , mineraaliöljy.
Yksiaste 75W , mineraaliöljy.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Vaihteisto öljy
Mun kokemuksella toimii 50% tapauksissa.toms kirjoitti:Hyvin yksinkertaista:
Yksiaste 75W , mineraaliöljy.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vaihteisto öljy
Pääasia että laatikko toimii kuumana hyvin, kylmänä tuppaa kakkonen vähän rutista, mut se onki se yksi ja ainut kerta. Laatikkoa sitten vaihtoon, kun leipoo. Nyt taitaa lootassa olla se teboil 75w lootaöljy.
Muistaakseni huonointen toimi 10-30w neste mineraali (kaikki vaihteet rutisi päälle) ja huonona kakkosena tuli sitten se nesteen liruhypoid, vaikkakin kylmänä toimi hyvin, mutta kuumana ei meinannut femmaa saada pois päältä.
Muistaakseni huonointen toimi 10-30w neste mineraali (kaikki vaihteet rutisi päälle) ja huonona kakkosena tuli sitten se nesteen liruhypoid, vaikkakin kylmänä toimi hyvin, mutta kuumana ei meinannut femmaa saada pois päältä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Vaihteisto öljy
Ei taida enää olla ihan yksiselittelinen juttu, kun nuorimmatkin og:t ovat 16 vuotiaita yksilöitä.miksaus kirjoitti:Ei luulis olevan näin vaikeaa kertoa mikä on yksinkertaisesti millekin og:lle paras öljy laatikkoon...melkein 40 sivua jauhamista. Hohhoijaa! Joku yksinkertainen taulukko öljyistä eri malleihin threadin alkuun
Re: Vaihteisto öljy
Se että ei saa vaihdetta pois päältä niin synkro ei tahdo irrota vastakartiostaan.
Mitä tuo TB;n 75W öljy on ?
Yksiaste 75W , 75W-80 moniastetta vai mitä ?
TB;llä oli aikoinaan yksiaste 75W öljyä mutta enään sitä ei luultavasti valmisteta.
Ostin viimeiset TB;n 75W yksiasteet joskus -90 luvulla ku vahingossa löysin eräältä huoltoasemalta mikä lopetti toimintansa ja sen jälkeenen oo enää ko. öljyä nähnyt missään.
Asian vierestä eikä vittuilevaan sävyyn:
Se että foorumeilla kirjoitellaan jotain niin toivottaisiin mahdollisimman tarkkoja tietoja ja se että jos joku kysyy sitten tarkennuksia johonkin epäselvään tietoon niin ei tahdo aina saada vastausta ja sehän ei hyödytä mitään eikä ketään.
Se vika monesti foorumeilla on että kirjoitellaan puutaheinää ( en tarkoita Saab-foorumia ) ja vastaillaan yliolkaisesti vaan yritäppäsitte saada tarkempaa tietoa niin eipä saa ku jengi ei tiiä.
Eli tämä öljyhommakin karkaa 40 sivuiseksi.....
Itsellä ei ole kuin hyviä kokemuksia yksiaste 75W ;n käytöstä OG;n laatikoissa.
Yhtään ei ole tarttenut laakeroida sen öljyn takia vaan moottoroöljyn takia kyllä.
Nytkin alla Saab jonka laatikolla on ajettu yli 300 tkm pelkän laakeroinnin jälkeen ( itse korjattu ) ja nyt vajaa kokonaiskilometreillä 550 000 tkm ajettuna huomaa että synkrot alkaa oleen kuluneet eli vaihteet ei mene niin jouhevasti ( liekkö OG;n laatikoissa ikään mennytkään ) päälle mutta hyväksyn näille kilometreille ja suunniittelenkin uuden laatikon tekemistä ja vaihtoa.
Kokeiltu on moottoriöljyjä, moniasteöljyjä , synteettisiä ym . mutta esim. isäukon autossa moniasteet ( mineraali ) piti vaihtaa pois heti kovempien pakkasten alettua ku ei saanut vaihdettua vaihteita ku väkisin.
Synteettisillä rupes loovan stefat vuotaan ja mittarinpyörittäjän muoviosat tuposi niin että meni jumiin ym..
Laatikoita on sitte laakeroitu ku on ollut sisällä moottoriöljyt esim. auton perheeseen tullessa.
Meillä on ollut 99 ja 900 Saabeja 30 vuotta joista ensimmäinenkin on vielä tallessa ja ehyt ja ajokuntoinen eli monet öljyt on tullut vaihdettua ja kokeiltua ja lukuisia laatikoita on tullut laakeroitua vieraillekkin ja suurin syy on on ollut että laatikoissa käytetty moottoriöljyjä.
ja meidän kokemuksesta nuo yksiaste 75W on olleet parhaat tähän asti.
Voi olla on parempiakin öljyjä ko. lootaan mutta ei ole tullut itselle vastaan.
Se että joku on vaihtanut laatikkoon moottoriöljyt ja sanoo että hyvin kestää ku ajanut esim. yhden kesän ei kerro koko totuutta.
Sitte ku esim. 10 vuotta ajanut ja vaikka esim. 300 tkm niin voi kastoa jos laatikko pelaa ja ei huuda niin öljyt toimivat.
Vetäköö herneet nenuun kuka haluaa mutta tää on vain mun mielipide.
Mitä tuo TB;n 75W öljy on ?
Yksiaste 75W , 75W-80 moniastetta vai mitä ?
TB;llä oli aikoinaan yksiaste 75W öljyä mutta enään sitä ei luultavasti valmisteta.
Ostin viimeiset TB;n 75W yksiasteet joskus -90 luvulla ku vahingossa löysin eräältä huoltoasemalta mikä lopetti toimintansa ja sen jälkeenen oo enää ko. öljyä nähnyt missään.
Asian vierestä eikä vittuilevaan sävyyn:
Se että foorumeilla kirjoitellaan jotain niin toivottaisiin mahdollisimman tarkkoja tietoja ja se että jos joku kysyy sitten tarkennuksia johonkin epäselvään tietoon niin ei tahdo aina saada vastausta ja sehän ei hyödytä mitään eikä ketään.
Se vika monesti foorumeilla on että kirjoitellaan puutaheinää ( en tarkoita Saab-foorumia ) ja vastaillaan yliolkaisesti vaan yritäppäsitte saada tarkempaa tietoa niin eipä saa ku jengi ei tiiä.
Eli tämä öljyhommakin karkaa 40 sivuiseksi.....
Itsellä ei ole kuin hyviä kokemuksia yksiaste 75W ;n käytöstä OG;n laatikoissa.
Yhtään ei ole tarttenut laakeroida sen öljyn takia vaan moottoroöljyn takia kyllä.
Nytkin alla Saab jonka laatikolla on ajettu yli 300 tkm pelkän laakeroinnin jälkeen ( itse korjattu ) ja nyt vajaa kokonaiskilometreillä 550 000 tkm ajettuna huomaa että synkrot alkaa oleen kuluneet eli vaihteet ei mene niin jouhevasti ( liekkö OG;n laatikoissa ikään mennytkään ) päälle mutta hyväksyn näille kilometreille ja suunniittelenkin uuden laatikon tekemistä ja vaihtoa.
Kokeiltu on moottoriöljyjä, moniasteöljyjä , synteettisiä ym . mutta esim. isäukon autossa moniasteet ( mineraali ) piti vaihtaa pois heti kovempien pakkasten alettua ku ei saanut vaihdettua vaihteita ku väkisin.
Synteettisillä rupes loovan stefat vuotaan ja mittarinpyörittäjän muoviosat tuposi niin että meni jumiin ym..
Laatikoita on sitte laakeroitu ku on ollut sisällä moottoriöljyt esim. auton perheeseen tullessa.
Meillä on ollut 99 ja 900 Saabeja 30 vuotta joista ensimmäinenkin on vielä tallessa ja ehyt ja ajokuntoinen eli monet öljyt on tullut vaihdettua ja kokeiltua ja lukuisia laatikoita on tullut laakeroitua vieraillekkin ja suurin syy on on ollut että laatikoissa käytetty moottoriöljyjä.
ja meidän kokemuksesta nuo yksiaste 75W on olleet parhaat tähän asti.
Voi olla on parempiakin öljyjä ko. lootaan mutta ei ole tullut itselle vastaan.
Se että joku on vaihtanut laatikkoon moottoriöljyt ja sanoo että hyvin kestää ku ajanut esim. yhden kesän ei kerro koko totuutta.
Sitte ku esim. 10 vuotta ajanut ja vaikka esim. 300 tkm niin voi kastoa jos laatikko pelaa ja ei huuda niin öljyt toimivat.
Vetäköö herneet nenuun kuka haluaa mutta tää on vain mun mielipide.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Vaihteisto öljy
toms: Voisit vielä kertoa kuinka usein vaihdat öljyt lootaan? Muistaakseni tuo teboilin öölinki on tuota EP mallia.
VW transporter 2.5tdi vm.99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Vaihteisto öljy
Meikäläisen T8 ruoskan lootassa ei toi Lukoilin...eiku siis Teboilin 75W-90 EP toiminu sitten pätkääkään. Vähänkin vauhdikkaampi vaihtoyritys oli tuomittu epäonnistumaan ja toi tullessaan synkrojen rutinaa. Pitää koittaa mineraaliöljyjä (10W-30) seuraavaksi, siis jos tuon vielä joskus kerkeen ranettaa liikkumaan omin avuin. Teboilin 10W-30 moniaste mineraali futaa ainakin tossa iivarin lootassa ku unelma. No okei, ihan kylmänä on vähän kankee, mutta ei silloin tule muutenkaan tehtyä mitään rallivaihtoja...himmee kirjoitti:Muistaakseni tuo teboilin öölinki on tuota EP mallia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Vaihteisto öljy
10 000 - 30 000 km välein.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Vaihteisto öljy
millaisia kokemuksia osasynteettisestä teboilin 10w40 öljystä satkun laatikossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Vaihteisto öljy
Ei oo kokemusta henkilökohtaisesti mutta luulisin että yhtä myrkkyä laatikolle ( tiivisteille ) ku täyssynteettiset, luulisin. Ainakin kaverin autossa kävi niin että mineraaliöljyillä oli ajettu ikänsä ja vaihto jotku osasynteettiset niin alkoi kusta alleen heti ( auto - ei omistaja.... )
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Vaihteisto öljy
99:iin olen vaihtanut laatikkoöljyt kerran vuodessa (nyt poissa käytöstä jo kolme vuotta eli ei ole vaihdettu), yksiaste 75W Nesteen ölbät. Ajokilometrit vuodessa olleet siinä reilu 20tkm ja Pietarsaareen muuton jälkeen puolittui, mutta vaihdoin kerran vuoteen. Olen siis tuota öljyä käyttänyt syyskuun 2001 jälkeen, kun laatikko laakeroitiin uudelleen. Ja ajo on ollut nätisti rääkkäävään, mm. yksi kytkin meni voisiko sanoa hajalle 45tkm matkalla tuon remontin jälkeen.
Turbosta vaihdatin em. öljyt pois, kun ei toiminut ei kylmänä eikä kuumana. Kolme kertaa vaihdatin Mobilin 10W-30 yksi mineraalimoottoriöljyt sen laatikkoon, viimeisellä kerralla puhdistettiin jopa se uudemmissa og-satkuissa oleva laatikonsuodatin. Ajokilometrit melko tarkalleen joka vuosi 12tkm. Nätisti toimi laatikko, 2. oli sellainen kuin satkuissa yleensä eli nopealla vaihdolla paukahti/pamahti. Mutta kertaakaan ei ollut kuumana eikä kylmänä mitään takerteluja.
Turbosta vaihdatin em. öljyt pois, kun ei toiminut ei kylmänä eikä kuumana. Kolme kertaa vaihdatin Mobilin 10W-30 yksi mineraalimoottoriöljyt sen laatikkoon, viimeisellä kerralla puhdistettiin jopa se uudemmissa og-satkuissa oleva laatikonsuodatin. Ajokilometrit melko tarkalleen joka vuosi 12tkm. Nätisti toimi laatikko, 2. oli sellainen kuin satkuissa yleensä eli nopealla vaihdolla paukahti/pamahti. Mutta kertaakaan ei ollut kuumana eikä kylmänä mitään takerteluja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vaihteisto öljy
Mulla on satkussa nyt 10w30 moottoriöljyt laatikossa. Mielestäni laatikko toimii og-Saabiksi hyvin, vaihteet menee kivasti päälle kylmänä ja kuumana.
Mutta onko se tosiaan näin että näissä 99/90/900 on laatikko aina tämmöinen hieman hmm... "takerteleva"? Tai siis kun vertaa vaikka tonnariin jossa vaihteet menevät paljon liukkaammin päälle..
Mutta onko se tosiaan näin että näissä 99/90/900 on laatikko aina tämmöinen hieman hmm... "takerteleva"? Tai siis kun vertaa vaikka tonnariin jossa vaihteet menevät paljon liukkaammin päälle..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Vaihteisto öljy
Kyllä se taitaa näissä vanhemmissa niin olla.
Mutta loppujen lopuks haittaako se nyt yhtään. Mulla kylmänä paukahtaa kakkonen jne mutta ei ole haitannut.
Ei se hyvää autoa pilaa
Mutta loppujen lopuks haittaako se nyt yhtään. Mulla kylmänä paukahtaa kakkonen jne mutta ei ole haitannut.
Ei se hyvää autoa pilaa
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Vaihteisto öljy
Jees, mutta kovat liikennevalolähdöt ei oikeen oo mahdollisia
Tai siis ku ei noita vaihteita uskalla niin nopeesti vaihtaa ettei vaa hajoa mitään.
On sitä silti tullu harrastettua
Tai siis ku ei noita vaihteita uskalla niin nopeesti vaihtaa ettei vaa hajoa mitään.
On sitä silti tullu harrastettua
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Vaihteisto öljy
En kehtaa lukea koko topickia, joten laitan jonkusen kysymyksen.
Omassa OGsatkussa on varmaan 100 000 km ajetut öljyt, en tiedä tarkkaan. Olisi tarkoitus vaihdattaa ne uusiin. Mutta mikä ja minkälainen öljy? Onko Saabilta omia öljyjä merkkiliikkeestä? Mitä merkkejä olette käyttäneet ja millä viskositeetilla? Mikä on sopivin öljymerkki? Meneekö vaihteistoon n. 2 litraa öilinkiä?
Omassa OGsatkussa on varmaan 100 000 km ajetut öljyt, en tiedä tarkkaan. Olisi tarkoitus vaihdattaa ne uusiin. Mutta mikä ja minkälainen öljy? Onko Saabilta omia öljyjä merkkiliikkeestä? Mitä merkkejä olette käyttäneet ja millä viskositeetilla? Mikä on sopivin öljymerkki? Meneekö vaihteistoon n. 2 litraa öilinkiä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003