Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
3 vuotta sitten vaihdettiin merkkiliikkeessä taka-akselin puslat (4 + 2 kpl Saabin vakiopuslat) sekä kohta sen jälkeen vaihdelaatikko. Vaihdelaatikko otettiin alakautta pois, jolloin purettiin myös etuapurunko.
Ennen näitä korjaustöitä auto ei puoltanut vaan kulki suoralla tiellä suoraan vaikka ei pitänyt ohjauspyörästä kiinni. Näiden korjauksien jälkeen auto rupesi puoltamaan voimakkaasti oikealle. Suoralla tiellä jossa on normaali sivukallistus ja jos ei pidä kiinni ohjauspyörästä on auto menossa ulos ajokaistalta 50–100 m jälkeen. Mikäli auton haluaa kulkevan suoraan on ohjauspyörää painettava kokoajan vasemmalle.
Puoltamista on yritetty korjata tai syytä on haettu seuraavasti:
- Autolle on tehty 9 kertaa 4-pyöräsuuntaus kolmessa eri korjaamossa. Pyöränkulmia on kokeiltu ohjearvojen sisällä useanlaisia. Etuakselin camber-kulmina on kokeiltu esim. –1.18`/-0.42`, –1.12`/-1.18` ja –0.59`/-1.01` (vas./oik.).
- Etuapurunkoa on kokeiltu kääntää kolme kertaa eri asentoihin. Kolme kuukautta sitten vaihdettiin myös moottori, jolloin etupää on purettu ja kasattu taas kertaalleen.
- Pyöräpainot on tarkastettu kahdella eri autovakaalla. Lastina kuski + matkustaja etupenkillä. 1. vaaka: etuvasen 507 kg, etuoikea 516 kg, takavasen 340 kg ja takaoikea 353 kg. 2. vaaka: etuvasen 496 kg, etuoikea 508 kg, takavasen 340 kg ja takaoikea 347 kg.
- Viime viikolla korjaamolla oli epäilys, että puoltaminen aiheutuu ohjaustehostimen keskikohdan kulumisesta. Oikean puoleista raidetankoa oli jatkettu pyöräyttämällä raidetankoa 1 kierros pidemmäksi ja vasenta vastaavasti 1 kierros lyhemmäksi. Samalla oli jouduttu hiomaan ohjausakselista pois keskityshaitat, jotta ohjauspyörä saatiin suoristettua.
- Auton pyörien sijaintimitat on tarkastettu. Taka-akselin offset oli 1 mm etuakselin suhteen (etuakselin raideväli 11 mm leveämpi, vas. takapyörän poikkeama 6 mm ja oik. takapyörän poikkeama 5 mm). Oikean puolen akseliväli oli 3 mm pienempi kuin vasemmalla.
- Ajettu on 3:lla eri vannesarjalla kesä 17”, 16” Saab 5-spoke ja talvi 15” Saab-pelti sekä kolmella eri kesärenkailla ja kaksilla eri talvirenkailla.
Ohjauksen puoltamiseen em. työt ja kokeilut eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet mitenkään.
Voisiko olla mahdollista, että taka-akselien puslien asennuksessa olisi tullut jokin asennus- tai kasaamisvirhe josta puoltaminen olisi saanut alkunsa? Tai onko muita ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla.
Ennen näitä korjaustöitä auto ei puoltanut vaan kulki suoralla tiellä suoraan vaikka ei pitänyt ohjauspyörästä kiinni. Näiden korjauksien jälkeen auto rupesi puoltamaan voimakkaasti oikealle. Suoralla tiellä jossa on normaali sivukallistus ja jos ei pidä kiinni ohjauspyörästä on auto menossa ulos ajokaistalta 50–100 m jälkeen. Mikäli auton haluaa kulkevan suoraan on ohjauspyörää painettava kokoajan vasemmalle.
Puoltamista on yritetty korjata tai syytä on haettu seuraavasti:
- Autolle on tehty 9 kertaa 4-pyöräsuuntaus kolmessa eri korjaamossa. Pyöränkulmia on kokeiltu ohjearvojen sisällä useanlaisia. Etuakselin camber-kulmina on kokeiltu esim. –1.18`/-0.42`, –1.12`/-1.18` ja –0.59`/-1.01` (vas./oik.).
- Etuapurunkoa on kokeiltu kääntää kolme kertaa eri asentoihin. Kolme kuukautta sitten vaihdettiin myös moottori, jolloin etupää on purettu ja kasattu taas kertaalleen.
- Pyöräpainot on tarkastettu kahdella eri autovakaalla. Lastina kuski + matkustaja etupenkillä. 1. vaaka: etuvasen 507 kg, etuoikea 516 kg, takavasen 340 kg ja takaoikea 353 kg. 2. vaaka: etuvasen 496 kg, etuoikea 508 kg, takavasen 340 kg ja takaoikea 347 kg.
- Viime viikolla korjaamolla oli epäilys, että puoltaminen aiheutuu ohjaustehostimen keskikohdan kulumisesta. Oikean puoleista raidetankoa oli jatkettu pyöräyttämällä raidetankoa 1 kierros pidemmäksi ja vasenta vastaavasti 1 kierros lyhemmäksi. Samalla oli jouduttu hiomaan ohjausakselista pois keskityshaitat, jotta ohjauspyörä saatiin suoristettua.
- Auton pyörien sijaintimitat on tarkastettu. Taka-akselin offset oli 1 mm etuakselin suhteen (etuakselin raideväli 11 mm leveämpi, vas. takapyörän poikkeama 6 mm ja oik. takapyörän poikkeama 5 mm). Oikean puolen akseliväli oli 3 mm pienempi kuin vasemmalla.
- Ajettu on 3:lla eri vannesarjalla kesä 17”, 16” Saab 5-spoke ja talvi 15” Saab-pelti sekä kolmella eri kesärenkailla ja kaksilla eri talvirenkailla.
Ohjauksen puoltamiseen em. työt ja kokeilut eivät ole kuitenkaan vaikuttaneet mitenkään.
Voisiko olla mahdollista, että taka-akselien puslien asennuksessa olisi tullut jokin asennus- tai kasaamisvirhe josta puoltaminen olisi saanut alkunsa? Tai onko muita ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Pap: Oman kaaran surkean ajovakauden sain korjaantumaan uusilla etupään puslilla. On muuten todella huomattava vaikutus ajettavuuteen jos etupäässä on pehmenneet/kuluneet puslat. Aurausta saa omien kokemusten mukaan olla mieluummin enempi kuin vähempi, vakauttaa menoa. Ja caster-kulma toki vaikuttaa vakauteen ja kannattaa vielä tarkistaa dokumenteista onko lähellekään samat oik/vas.
Jos vaihdat puslia etupäähän unohda uretaanit.
Jos vaihdat puslia etupäähän unohda uretaanit.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
miksiJos vaihdat puslia etupäähän unohda uretaanit.

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=88604
Sitä saa mitä tilaa..
Tällä hetkellä mulla on nuo protopuslat edessä ja ne taaemmat isot puslat ovat vaihtuneet originaaleihin = toimiva yhdistelmä (ainakin vielä).
Sitä saa mitä tilaa..

Tällä hetkellä mulla on nuo protopuslat edessä ja ne taaemmat isot puslat ovat vaihtuneet originaaleihin = toimiva yhdistelmä (ainakin vielä).
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Joo tietoinen tuosta.
Itsellä on vaan ollut n. 70tkm nuo vanhemman malliset powerflexit ja tuon luettua tarkistin nuo puslat ja en mitään vilunkia löytänyt.. Hienosti saabi kulkee.
Omassa olen todellakin tykännyt kun alustana on Koni&HR ja kaikki mahd puslat vaihdettu uretaanisiin(paitsi kallistusvaakaajien). Takana on vielä ylempinä "pallopuslina" uretaaniset K´macin säädettävät joilla saa takapään camberin näppärästi millaiseksi haluaa..
Itsellä on vaan ollut n. 70tkm nuo vanhemman malliset powerflexit ja tuon luettua tarkistin nuo puslat ja en mitään vilunkia löytänyt.. Hienosti saabi kulkee.
Omassa olen todellakin tykännyt kun alustana on Koni&HR ja kaikki mahd puslat vaihdettu uretaanisiin(paitsi kallistusvaakaajien). Takana on vielä ylempinä "pallopuslina" uretaaniset K´macin säädettävät joilla saa takapään camberin näppärästi millaiseksi haluaa..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Kokeilitko liikuttaa tukivartta esim.isolla ruuvarilla eteen ja taaksepäin, omassa autossa noilla kuranaati puslilla tukivarsi liikkui n.5mm pienellä vääntämisellä joten voi vain kuvitelle että paljon tukivarsi liikkui kun siihen kohdistui n.1700kg auton massa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Mutta jos autosi menee suoraan eikä vetele jarrutuksissa tai kiihdytyksissä niin tuskin siellä sitten mitään ihmeitä on.Frostgrey kirjoitti: Itsellä on vaan ollut n. 70tkm nuo vanhemman malliset powerflexit ja tuon luettua tarkistin nuo puslat ja en mitään vilunkia löytänyt.. Hienosti saabi kulkee.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Ajatuksena olisi miten vakio-osilla auto saataisiin taas kulkemaan ilman ärsyttävää oikealle puoltamista.
Merkkikorjaamossa yritettiin hieman viljellä jopa ajatusta, että puoltaminen on 9-5:n normaali ominaisuus. Olisi mukava tietää kulkeeko 9-5:set yleensä puoltamatta, vai oliko autoni ennen korjausta normaalista poikkeava yksilö.
Merkkikorjaamossa yritettiin hieman viljellä jopa ajatusta, että puoltaminen on 9-5:n normaali ominaisuus. Olisi mukava tietää kulkeeko 9-5:set yleensä puoltamatta, vai oliko autoni ennen korjausta normaalista poikkeava yksilö.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Mulla ainakin kulkee ja pysähtyy suoraan. Moottori/alustaremontin takia oli apurunko, tolpat ja tukivarret osina. Asensin myös täydensarjan Powerflexiä ja Koni sportia -35mm jousilla. Takapäässäkään ei ole vielä säätöpuslia.
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Täytyy vielä paremmin sitten tsekata kun tuo koko konepaketti/etukelkka tippuu tallin lattialle talven aikana..jyyrä kirjoitti:Kokeilitko liikuttaa tukivartta esim.isolla ruuvarilla eteen ja taaksepäin, omassa autossa noilla kuranaati puslilla tukivarsi liikkui n.5mm pienellä vääntämisellä joten voi vain kuvitelle että paljon tukivarsi liikkui kun siihen kohdistui n.1700kg auton massa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Mutta jos autosi menee suoraan eikä vetele jarrutuksissa tai kiihdytyksissä niin tuskin siellä sitten mitään ihmeitä on.Frostgrey kirjoitti: Itsellä on vaan ollut n. 70tkm nuo vanhemman malliset powerflexit ja tuon luettua tarkistin nuo puslat ja en mitään vilunkia löytänyt.. Hienosti saabi kulkee.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
100 % suoraan mennään täälläkin vakio osilla talvi vanteilla, kesä vanteilla 98 % suoraan, eli jos hakemalla hakee niin jotain pientä voi tiedostaa..käytännössä ei mitään, mutta kesä vanteet ei olekkaan saabin orkkikset.PaP kirjoitti:Ajatuksena olisi miten vakio-osilla auto saataisiin taas kulkemaan ilman ärsyttävää oikealle puoltamista.
Merkkikorjaamossa yritettiin hieman viljellä jopa ajatusta, että puoltaminen on 9-5:n normaali ominaisuus. Olisi mukava tietää kulkeeko 9-5:set yleensä puoltamatta, vai oliko autoni ennen korjausta normaalista poikkeava yksilö.
-07, 80000 ajettu Passattini ei edes kulkenut näin suoraan.
Yhteenvetona siis se etten usko merkkikorjaamon lausuntoon " tyyppiviasta "
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Miten saan Saabin kulkemaan taas suoraan?
Omat 9-5 edellinen ja nykyinen kulkevat myös suoraan. Ainut pienen pieni ero on, että vanhempi 02 meni paremmin suoraan kun taas uudempi on hauskempi ajaa mutkateillä. Muuttivat ainakin raideleveyttä uudemmassa, onkohan jousi/iskari yhdistelmissä muutoksia ja rengaskoon kasvukin vaikuttaa asiaan 225 mentiin 235. Vanhempaan uusittiin etummaiset puslat taka-akseliin, ne haukutut uretaaniset ja 4-pyöräsuuntaus, aurausta vähennettiin aaavistuksen takaa, paransi selvästi suuntavakavuutta ja jämäkkyyttä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447