
9-5 2,0T=> 2,3L T5
9-5 2,0T=> 2,3L T5
Tarttisin vähän apua joltain kuka on ollut tekemisissä noiden T5 koneiden kanssa, eli olen suunnitellut että vaihtaisin autooni 9000 2,3t:en männät, kiertokanget ja joko 9000 tai 9-5:sen 2,3L kampiakselin (sitten joskus kun saan osat kasaan). Mutta kun mulla ei ole oikein hallussa noi T5 moottorit niin mikä on esim. tuon 9000 2,3t:en puristus suhde ja miten käy puristuksien jos kyseiset kalut pistetään tuohon 2L T7:aan, ilmeisesti kannen tiiviste pitää olla T5:sta tai sitten männistä pitää ottaa pois ainetta mutta kumpi on järkevämpää? Tuossa kahden litran 9-5:ssa puristussuhde on 8,8 ja taas 2,3t:ssä 9,3 mutta mikä olisi sopivat puristukset tuollaiseen "käyttö" autoon, millaisilla osilla ja mitä osia pitää muokkata ja miten se toteutetaan? Paljon kysymyksiä 

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Kuten listasit jo, niin vaihdettaviin osiin kuuluu 2,3 kampura (T7 tai T5 täysin samat, pitkälohkossa ero on vauhtipyörän kiinnitys ja triggeripyörä), kiertokanget ja männät. Kiertokanget on täysin samat 2,3 T5 ja pitkälohko. Myös 2,3 pitkälohkon mäntiä voi käyttää, helmasta vaan pitää vähän viilata ettei osu triggeripyörään ja puristussuhde hieman matalampi.
Tämän stressfläktin postaaman taulukon mukaan voi päätellä vähän puristussuhdetta: http://navettaperformance.kuvat.fi/kuva ... ulator.pdf
Omassa tapauksessa näyttäisi että asettuu sinne 8,15:1 tienoille jos käyttää 01-> B235 T7 kantta ja T5 2,3 mäntiä.
Käyttiksessä sellainen 9:1 tienoilla tai hieman yli oleva puristussuhde voisi olla vähän parempi, menee ehkä pari desiä vähemmällä kulutuksella.
T5 mäntien tapauksessa T7 kannessa vaatinee tosin kannen laskua tms. toimenpidettä, tätä pitänee itsellä harkita..
Tämän stressfläktin postaaman taulukon mukaan voi päätellä vähän puristussuhdetta: http://navettaperformance.kuvat.fi/kuva ... ulator.pdf
Omassa tapauksessa näyttäisi että asettuu sinne 8,15:1 tienoille jos käyttää 01-> B235 T7 kantta ja T5 2,3 mäntiä.
Käyttiksessä sellainen 9:1 tienoilla tai hieman yli oleva puristussuhde voisi olla vähän parempi, menee ehkä pari desiä vähemmällä kulutuksella.
T5 mäntien tapauksessa T7 kannessa vaatinee tosin kannen laskua tms. toimenpidettä, tätä pitänee itsellä harkita..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
T5 ja pitkälohkon männän tapin sijainnissa on myös eroa. Pitkälohkon mäntä nousee pikkuisen T5 mäntää ylemmäs tai alemmas (pitää vielä mitata uudestaan). T7 pahvia voi käyttää, jos ottaa männän yläreunastakin hieman pois. Puristussuhteisiin en ota enää kantaa tällä sovelluksella.jcarlson kirjoitti: Myös 2,3 pitkälohkon mäntiä voi käyttää, helmasta vaan pitää vähän viilata ettei osu triggeripyörään ja puristussuhde hieman matalampi.
Jos alkuperäinen kysyjä haluaa mittailla ja vertailla mäntiä, niin melkein naapurista (Vehniä) löytyy pitkälohkon turbon käytetyt ja uudet männät, lyhytlohko 2.3 ruiskun männät ja kiertokanget, T7 männät ja kiertokanget, T5 2.3t männät ja kiertokanget, pitkälohkon kiertokanget, T5 lohko, T7 lohko ja molempiin lohkoihin tasapainotus akselit.
Tarvittaessa löytyy T7 kansi, T5 kansi ja pitkälohkon kansi ja nokat kaikkiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Mahtasiko joku osata laskea mitä tossa meikäläisen 2.3l femmassa on puristukset?
eli koneessa on
B234(pitkälohko) männät, T5 veivit ja T7 kansipahvi.
Jos tota konetta rupeaa enemmänkin härnäämään niin kannattaisiko sinne vaihta T5 kansipahvi, jotta sais puristuksia hieman alemmas...
eli koneessa on
B234(pitkälohko) männät, T5 veivit ja T7 kansipahvi.
Jos tota konetta rupeaa enemmänkin härnäämään niin kannattaisiko sinne vaihta T5 kansipahvi, jotta sais puristuksia hieman alemmas...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Tuolla kombinaatiolla pitäisi olla aika lähelle pitkälohkon alkuperäistä oleva 8,5:1 puristussuhde.
Lyhytlohko 2,3 alakerralla ja T7 kansi+pahvi tulisi n. 8,8:1 joka olisi omaan mieleen aika hyvä.
Epäilyttää vaan tuo riski männän kanteen osumisesta T7 pahvilla.
Lyhytlohko 2,3 alakerralla ja T7 kansi+pahvi tulisi n. 8,8:1 joka olisi omaan mieleen aika hyvä.
Epäilyttää vaan tuo riski männän kanteen osumisesta T7 pahvilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Sorvauta 1mm pois männän yäreunasta, niin ei osu.jcarlson kirjoitti:
Epäilyttää vaan tuo riski männän kanteen osumisesta T7 pahvilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Ja vaikutus puristussuhteeseen +/- 0.9000LPT kirjoitti:Sorvauta 1mm pois männän yäreunasta, niin ei osu.jcarlson kirjoitti:
Epäilyttää vaan tuo riski männän kanteen osumisesta T7 pahvilla.

T5 pahvin kestävyys riittää mulle ja on muutenkin houkuttelevampi koska on sallivampi pintojen tasaisuuden suhteen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Uudemman tiedon mukaan tuossa excelissä ei T7 palotilojen koot olisikaan luotettavia vaan 48cc olisi uskottava. Toisinsanoen itse palotila on vastaava kuin T5 kannessa mutta venojen kuopat tuo 3cc lisää.
Tällä opilla T5 männät + T7 kansi + T5 pahvi -> 8,85:1, mikä olisi ihan hyvä.
Taaskin sama T7 pahvilla 9,6:1, ja puolestaan pitkälohkon männillä vielä 9,31:1 eli lähes sama kuin orkkis. Tosin tässä ei ole otettu huomioon mahdollista männistä sorvausta.
Tällä opilla T5 männät + T7 kansi + T5 pahvi -> 8,85:1, mikä olisi ihan hyvä.
Taaskin sama T7 pahvilla 9,6:1, ja puolestaan pitkälohkon männillä vielä 9,31:1 eli lähes sama kuin orkkis. Tosin tässä ei ole otettu huomioon mahdollista männistä sorvausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
minkähänlaisesta erosta nyt puhutaan? Itte melkii väittäsin ettei eroa ole, mut pitääs mitata kerran noit mäntiä tossa on (jos on eroa nii puhutaan varmastikki max. 0.2-0.3mm erosta ja niinpäin että T5 mäntä nousee ylemmäs).9000LPT kirjoitti: T5 ja pitkälohkon männän tapin sijainnissa on myös eroa. Pitkälohkon mäntä nousee pikkuisen T5 mäntää ylemmäs tai alemmas (pitää vielä mitata uudestaan).
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Kun vertaa mahlen T5 mäntää ja mahlen pitkälohkon mäntää niin eroa ei ole, ainakaan työntömitalla havaittavaa. En tiedä onko jotain eroo jos kyseessä on AE:n valmistama mäntä, tuskin.9000LPT kirjoitti:
T5 ja pitkälohkon männän tapin sijainnissa on myös eroa. Pitkälohkon mäntä nousee pikkuisen T5 mäntää ylemmäs tai alemmas (pitää vielä mitata uudestaan).
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Kiitos tiedosta tuo kuulostaa hyvältä. Mites vaikuttaako noi T5:sen nokka-akselit mitenkään männän valintaan, koska ilmeisesti siinä on 0,34mm isompi nostokorkeus kuin T7 nokissa? Noita pitkälohkon mäntiä tuntuisi olevan tarjolla vähän paremmin kuin noita T5:sen, eli olisiko hyvä yhdistelmä siis tuo T5:sen kiertokanget pitkälohkon männät ja T7 pahvi + sitten jonkin 2,3L moottorin kampiakseli. Mutta nyt pitäisi sitten varmistaa että pitääkö noista männistä ottaa päältä pois vai ei, mutta ilmeisesti siis ainakin helmaa pitää lyhentää. Vai onko toi 9,31 liikaa puristuksia mutta tietenkin jos siitä männästä ottaisi vähän pois niin kait sen voisi laskea sinne 9:1 tietämille. Miten muuten käy nokkien ajoituksen jos kanteen laitetaan tuo paksumpi kannen tiiviste?jcarlson kirjoitti:Uudemman tiedon mukaan tuossa excelissä ei T7 palotilojen koot olisikaan luotettavia vaan 48cc olisi uskottava. Toisinsanoen itse palotila on vastaava kuin T5 kannessa mutta venojen kuopat tuo 3cc lisää.
Tällä opilla T5 männät + T7 kansi + T5 pahvi -> 8,85:1, mikä olisi ihan hyvä.
Taaskin sama T7 pahvilla 9,6:1, ja puolestaan pitkälohkon männillä vielä 9,31:1 eli lähes sama kuin orkkis. Tosin tässä ei ole otettu huomioon mahdollista männistä sorvausta.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Joo pitäisi päivittää tuo laskuri mutta kun alkuperäinen numbersilla tehty tiedosto koki ennenaikaisen lopun macbookin kovalevyn hajotessa.
Jotenka jäljellä on vain tuo aikoinaan exportattu pdf.
Ongelmana noissa T7 koneen laskelmissa oli löytää luotettavaa tietoa mäntien puristuskorkeudesta. Männänlaen mitat on wissistä.
Mutta T5 kannen ja T7 kannen ero on käytännössä mitattu luotettavan tahon toimesta ja todettu eroksi muistaakseni 3cc johtuen venttiilien kuopista.
Tosin taisin mainita asiasta jo täällä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3&start=15
Ja haluaisin painottaa että ei kannata lukea noita numeroita pilkuntarkasti koska reaalimaailmassa yksilöeroja mitoissa. Taulukoiden numeroarvot edustavat vain keskiarvo kokoonpanoa.
Kritiikkiä saa ja pitää esittää.
Jotenka jäljellä on vain tuo aikoinaan exportattu pdf.
Ongelmana noissa T7 koneen laskelmissa oli löytää luotettavaa tietoa mäntien puristuskorkeudesta. Männänlaen mitat on wissistä.
Mutta T5 kannen ja T7 kannen ero on käytännössä mitattu luotettavan tahon toimesta ja todettu eroksi muistaakseni 3cc johtuen venttiilien kuopista.
Tosin taisin mainita asiasta jo täällä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3&start=15
Ja haluaisin painottaa että ei kannata lukea noita numeroita pilkuntarkasti koska reaalimaailmassa yksilöeroja mitoissa. Taulukoiden numeroarvot edustavat vain keskiarvo kokoonpanoa.
Kritiikkiä saa ja pitää esittää.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Tuli eka kerralla jokin mittausvirhe. Ei niissä mitään eroa ole. Otaako T5 koneessa pitkälohkon männä tosiaant kiinni triggeripyörään, koska männät ovat samankorkuiset?Hane_81 kirjoitti:minkähänlaisesta erosta nyt puhutaan? Itte melkii väittäsin ettei eroa ole, mut pitääs mitata kerran noit mäntiä tossa on (jos on eroa nii puhutaan varmastikki max. 0.2-0.3mm erosta ja niinpäin että T5 mäntä nousee ylemmäs).9000LPT kirjoitti: T5 ja pitkälohkon männän tapin sijainnissa on myös eroa. Pitkälohkon mäntä nousee pikkuisen T5 mäntää ylemmäs tai alemmas (pitää vielä mitata uudestaan).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Kasasin tuossa alakerran ja tuli todettua siinä että T5 mäntä tulee hieman yli dekkitason. Tiukille tosiaan menisi T7 tiivisteen kanssa jos ei männistä sorvaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 2,0T=> 2,3L T5
Helman muotoilussa on hieman eroa:9000LPT kirjoitti:
Tuli eka kerralla jokin mittausvirhe. Ei niissä mitään eroa ole. Otaako T5 koneessa pitkälohkon männä tosiaant kiinni triggeripyörään, koska männät ovat samankorkuiset?
http://sites.google.com/site/jounissaab ... nnat_2.jpg
Vasemmalla T5 mäntä, keskellä AE pitkiksen mäntä ja oikeella mahle pitkiksestä.
Toi AE menee T5 koneeseen just ja just sellasenaan, mahlee on pakko viilata.
Kuvassa AE mäntä alakuolokohdassa.
http://sites.google.com/site/jounissaab ... _crank.jpg