OIZXXX kirjoitti:wesku kirjoitti:Siinä huomaa käytännössä että kyllä vilkuttamalla aika hyvin väliin pääsee jos toimii rauhallisesti eikä yritä vaihtaa kaistaa kiihdyttäen ymv. En tioki ihmettele jos välejä vedetään kiinni jossain etuilupaikoissa kuten esim kehä kakkosella viime tipassa vasemmalle kääntyvälle vaihtajille, normaaleissa kaistanvaihdoissa pääsee vilkulla aivan hyvin.
Paitsi Mikkelissä (ristiinantiellä), laitat vilkun niin varmasti on kahden sekunnituhannesosan jälkeen joku siinä takaoven kohdalla... Ihan vaan sen takia, koska hänen eteensä tuo ei tuolta varmasti tule...
Jos kerran lähinnä oleva auto kiihdyttää eteenpäin sulkeakseen tyhjän aukon, eikö samassa tilanteessa luoda vielä suurempi tila tämän auton taakse, jota varmasti voi käyttää hyväkseen.
Ihmetyttää suuresti muiden ihmisten seuraaminen ja käytösten osoittaminen tienpäällä, mutta samaan aikaan viljellään ajattelukulttuuria, jossa
selittämällä keksitään tekosyitä esimerkiksi vilkun käyttämättä jättämiseen.
Miksi sitä suuntamerkkiä ei voi käyttää ihan vain tavan ja hyvin vuoksi joka ikinen kerta, joka ikisessä paikassa jossa se vain jotenkin tarkoituksen mukaista on. Suuntamerkin signaalilla pystyy niin helposti antamaan tietoa muille tienkäyttäjille muuttavasta ajosuunnasta, vaikka suunta ei vilkun välityksellä ilmenisikään.
Esimerkkinä moottoritiet tai muut väylät, joissa samansuuntaisia kaistoja on yksi tai enemmän. Aamuruuhkassa kun näkee jonon kiihdyttävän kiihdytyskaistaa liittyäkseen tällaiselle tielle, aniharvoin löytyy suuntamerkkiä
ennen kuin ajoneuvo liikkuu sivusuunnassa muun liikenteen sekaan pois kiihdytyskaistalta.
Ainoa ryhmä, jolta suuntamerkki löytyy jo heti kun kiihdytys alkaa, on raskasliikenne. Henkilöautolla näyttää enemmänkin olevan tapana kiihdyttää enemmän tai vähemmän, ja jäädä kärkkymään kaistalle,
josko sitä voisi suuntamerkkia näyttää, jos sitä näyttää ollenkaan.
Olen varmaan todella monen ihmisen mulkkulistoilla, mutta en pysty käsittämään tilannetta, että minun pääväylää ajavana pitäisi muuttaa ajolinjaani kun kukaan ei ajosääntöjen mukaan ole tulossa eteeni, taakseni tai sivulleni, vaikka todellisuudessa autoja saattaa sataa joka suunnasta, sulkuviivoista huolimatta.
Samaa piittaamattomuutta on kiertoliittymissä käyttäytyminen, liikennevaloissa vilkuttaminen ja moottoritiellä kaistan vaihtaminen.
Ja kuitenkin mulkuksi teilataan hyvin usein se henkilö, joka vain ajaa suoraan pääväylää, ja jonka ei voi millään oletettavan tietää muiden aikeista, jos ei sitä suuntamerkkia näytä.