Eli potilas 900i 2.1-92 ajettu 439tkm. Ajoin parkkipaikalla olevan suojatiekorokkeen yli, jolloin auto sammui kuin saunalyhty. Ensimmäinen ajatus oli, että joku tavara tökkäs virrat pois virtalukolta. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Kokeilin samasta vauhdista mäkistartilla käyntiin, ei lähtenyt. Rullasin vapaaseen parkkiruutuun. Vauhti loppui metriä liian aikaisin joten startilla loput. Yritin vielä startata parikymmentä sekuntia. Ei lupaustakaan.
Vetäsin konepellin auki, mutta päätin vielä testata bensapumpun. Näytin apumiehelle, että starttaa näin, niin minä menen kuuntelemaan takakonttiin pyöriikö pumppu. Ja kas kummaa auto käynnistyi kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan. Painallin konepellin kiinni, lähdin kauppaan ja auto toimi koko illan moitteetta.
Mutta mutta. luottamushan tuollaiseen menee. Jo toinen vakava käyntihäiriö 8 vuoteen. (5.vuotta sitten jäi kierrokset ylös) Onko vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään? Aiempia oireita joilla voisi olla merkitystä tähän:
Bensapumpun ääni aika ajoin korkea (vinkuu), käynnistäessä auton kylmänä kuuluu semmoinen "paineen nousun ääni" Kesällä monttuisella soratiellä tuli 2 lyhyttä vetokatkosta, pituudeltaan, ehkä noin 2-3sekuntia. Toisella kerralla olin näkevinäni kierroslukumittarin käyvän nollassa.
Mittaristossa käsijarrun ja jarrunesteen merkkivalot palavat kylmänä käynnistäessä hetken aikaa ennen kuin hiipuvat pois. Mitä kylmempi sen pitempään ullottavat.
Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Jos kiekkamittari ei nyt liiku yhtään startatessa ( pitäis hieman "nykiä " startatessa ) ja näit käyntihäiriön ilmetessä että kiekkamittari tipahti nollaan = kampiakselin asentoanturi.
Jos ei muuta niin polttoainepumppu loppu kovastikkin noilla kilsoilla ja ei taatusti enään muutenkaan alkuperäinen vaan toinen jo menossa jos Walbro, uskallan veikata.
Walbro kestää yleensä aina n. 200 000 tkm +- joitain kymmeniä tuhansia.
Muutama viikko sitte viimeksi vaihdettu Walbro joka loppu ja lasissa vajaa 200 tkm.
Ois mielenkiintoisia kuvia ko. pumpusta ku sais / osais laittaa tänne fooriumille.
Pumpussa kollektori kulunut puhki kuten aina hajonneissa Walbroissa mutta hiiliä jäljellä vielä yli 10 mm.... - American high quality - kuten Harrikoita harrastava kaveri sanoo romuistaan.
Jos ei muuta niin polttoainepumppu loppu kovastikkin noilla kilsoilla ja ei taatusti enään muutenkaan alkuperäinen vaan toinen jo menossa jos Walbro, uskallan veikata.
Walbro kestää yleensä aina n. 200 000 tkm +- joitain kymmeniä tuhansia.
Muutama viikko sitte viimeksi vaihdettu Walbro joka loppu ja lasissa vajaa 200 tkm.
Ois mielenkiintoisia kuvia ko. pumpusta ku sais / osais laittaa tänne fooriumille.
Pumpussa kollektori kulunut puhki kuten aina hajonneissa Walbroissa mutta hiiliä jäljellä vielä yli 10 mm.... - American high quality - kuten Harrikoita harrastava kaveri sanoo romuistaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Kiitos vastuksesta!
Lueskelin vinkkisi perusteella aikaisempia ketjuja kampiakselin asentoanturista.
Kyllähän nuo oireet aikasta hyvin osuisivat kohdalleen. Asentoanturin saatavuus alkaa ilmeisesti olemaan hankalaa. Pitää laittaa ostoilmoitus ja kysellä romuttamoilta. Tosin paikalliselta purkaamolta sitä tuskin saa ilman moottoria.
Lueskelin vinkkisi perusteella aikaisempia ketjuja kampiakselin asentoanturista.
Kyllähän nuo oireet aikasta hyvin osuisivat kohdalleen. Asentoanturin saatavuus alkaa ilmeisesti olemaan hankalaa. Pitää laittaa ostoilmoitus ja kysellä romuttamoilta. Tosin paikalliselta purkaamolta sitä tuskin saa ilman moottoria.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Hyväksihavaittuja Saabeihin erikoistuneita purkamoita (kyllä, nykyinen kirjoitusasu menee kuulemma näin) ovat ainakin Veljekset Mäntykorpi Kokkolasta ja Hernesmaan auto ja osa. Molemmat nopeita, asiakaspalvelu ja ulosanti puhelimessa hyvää ja toimittavat toimivia osia. Gookkelilla löytyy (tällä läppärinp*skalla kestäisi puoli yötä pelkkä linkittäminen).
Re: Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Mulla teki -89 2.0 i16 ihan vastaavia temppuja, ja vika oli siinä sytkän pääteasteessa puolan kupeessa. Välillä kulki useamman sataa kilsaa kiltisti, välillä satunnaista pientä nytkäyttelyä ja jokusen kerran hyytyi kokonaan eikä startannut samantien, mutta kun hetken antoi huilia niin matka jatkui entiseen tapaan. Ja se kiekkamittari tipahti aina nolliin kun oireili.
Re: Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
joo,
ei välttämättä kannata rynnätä etsimään asentoanturia, ennenkuin diagnoosi on selvä... Se, että miten tuostakin "viasta" saa varmuuden onkin sitten eriasia.
ei välttämättä kannata rynnätä etsimään asentoanturia, ennenkuin diagnoosi on selvä... Se, että miten tuostakin "viasta" saa varmuuden onkin sitten eriasia.

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Satku 2.1 -92 sammui vauhdista, toimiakseen hetken päästä
Näimpä juuri, näinkin satunnaisen (vielä) vian etsiminen ei ole tosiaankaan helppoa. Tietysti kun se mykistyy sitten lopullisesti vian etsintä helpottuu. Mutta siinä vaiheessa on ikävä alkaa metsästää osaa jota ei kaupasta saa. Olisi mukavaa olla osa ns. hyllyssä. (tuskin käytettyyn anturiin talouskaan kaatuu.) Auton seisonta-ajat täytyy kuitenkin yrittää pitää mahdollisimman lyhyinä. Tuota rakkinetta kun tarvitsee arkipäivinä työmatkoihin.saba2,1 kirjoitti:joo,
ei välttämättä kannata rynnätä etsimään asentoanturia, ennenkuin diagnoosi on selvä... Se, että miten tuostakin "viasta" saa varmuuden onkin sitten eriasia.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi