Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Kaasuläppäkotelo sytytti kesällä check engine-valon ( 9-5 vm. 2001 )ja sitä säädettiin Olarin LÄnsiautossa sen jälkeen.
Meni 4 kuukautta ja valo syttyi jälleen ja vikakoodi Torekissa näytti kaasuläppäkotelo.
Tilasin uuden kotelon PCS:ltä ja laitettiin paikalleen Torekissa.
Siellä varoitettiin että säädöt voi joutua säätämään merkkiliikkeessä, koska niitä on jo kertaalleen sorkittu eli ensimmäisen hälyn sattuessa.
Nyt Olarin ( nykyään Auto-Jalonen ) pikapalvelu vain poisti valon eilen Tänään valo syttyy jälleen ja tyhjäkäynti jää päälle niihin kierroksiin . jossa valoihin pysähdyttäessä ollaan.Muuten moottori tuntuu toimivan hyvin.Pikapalvelu käskeen ottamaan yhteyttä huollon puolelle sähkömieheen.
Tietääkö joku sanoa tähän jotakin. Pikapalvelu sanoi jotain että säätäminen onnistuu vain uudempiin malleihin??
Meni 4 kuukautta ja valo syttyi jälleen ja vikakoodi Torekissa näytti kaasuläppäkotelo.
Tilasin uuden kotelon PCS:ltä ja laitettiin paikalleen Torekissa.
Siellä varoitettiin että säädöt voi joutua säätämään merkkiliikkeessä, koska niitä on jo kertaalleen sorkittu eli ensimmäisen hälyn sattuessa.
Nyt Olarin ( nykyään Auto-Jalonen ) pikapalvelu vain poisti valon eilen Tänään valo syttyy jälleen ja tyhjäkäynti jää päälle niihin kierroksiin . jossa valoihin pysähdyttäessä ollaan.Muuten moottori tuntuu toimivan hyvin.Pikapalvelu käskeen ottamaan yhteyttä huollon puolelle sähkömieheen.
Tietääkö joku sanoa tähän jotakin. Pikapalvelu sanoi jotain että säätäminen onnistuu vain uudempiin malleihin??
9-5 1,6T, 2011
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Mutta eikö merkkihuollon pikapalvelu sitten osannut tehdä tuota vikakoodin poistoa ja palauttamista limbhome tilaan ????Poistiko se vain vikakoodin?
Onko tässä kuitenkin mentävä marmoritiskille?
Onko tässä kuitenkin mentävä marmoritiskille?
9-5 1,6T, 2011
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Nollaako T7 vikakoodit irrottamalla akun piuhan joksikin aikaa, luulis nollaavan? Jos nollaa, niin Limp-homen saa kyllä resetoitua ihan ittekkin siitä läppäkotelolta, ohjeet löytyy ehkä etsi-toiminnolla tai joku vois vilasta WISsistä jos ei löydy vielä voorumilta resetointiohjetta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Ehjä kotelo ei mene vikatilaan. Jos mennyt jo aikaisemminkin vikatilaan, niin uusi tilalle. Verkkokaupasta / PCS:stä saa n. 500€ uuden. Helppo vaihtaa itse. Tai sitten merkkihuoltoon n. 1000€ kulu.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Ketjun aloittajahan kertoi vaihdattaneensa kotelon. Ei tosin sitä sanonut, että kuinka kauan sitten? Eli kotelolla on takuu, jos on vaihdettu vähän aikaa sitten (Saab-originaaliosilla 2vuotta).eklunto1 kirjoitti:Ehjä kotelo ei mene vikatilaan. Jos mennyt jo aikaisemminkin vikatilaan, niin uusi tilalle. Verkkokaupasta / PCS:stä saa n. 500€ uuden. Helppo vaihtaa itse. Tai sitten merkkihuoltoon n. 1000€ kulu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Mikä on vikakoodi? Meneekö läppäkotelo limphomeen?
Tuossa vielä reset-ohje, jos eivät osaa sitä merkkihuollossa:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Eski
Tuossa vielä reset-ohje, jos eivät osaa sitä merkkihuollossa:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Eski
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Kotelo on juuri vaihdettu. PCS:ltä tilattu ja Torek-autossa vaihdettu.
Nöyrryin ja tilasin ajan ensi viikolle merkkiliikkeeseen eli Auto-Jaloselle ( entinen
Olarin Länsiauto ).
Iilmoittelen sitten tännekin mikä oli vikana.
Nöyrryin ja tilasin ajan ensi viikolle merkkiliikkeeseen eli Auto-Jaloselle ( entinen
Olarin Länsiauto ).
Iilmoittelen sitten tännekin mikä oli vikana.
9-5 1,6T, 2011
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
No niin, marmoritiskin kautta tultiin.
Asentajan selvitys: kaasuläppäkotelo limp-home.tilassa. P 1251.Läppämoottorilla täysipwm kiinni-suunnassa.P0507 joutokäynnin säätö liian suuri.VIkakoodit poistettu. Kaasuläppäkotelo palautettu ohjearvoihin.Johtosarja mitattu ohj.yhksiköltä-arvot ok. Hinta 296,30.
Edellä olevat kommentoijat tiesivät mistä kysymys.
Kai tämä hieman halvemmaksi tuli kuin jos olisi vienyt suoraan merkkiliikkeeseen, mutta vaivaa oli tosin paljon enemmän.
Nyt se kone tuntui taas hyrräävän nätisti, joten ei valiteta.
Asentajan selvitys: kaasuläppäkotelo limp-home.tilassa. P 1251.Läppämoottorilla täysipwm kiinni-suunnassa.P0507 joutokäynnin säätö liian suuri.VIkakoodit poistettu. Kaasuläppäkotelo palautettu ohjearvoihin.Johtosarja mitattu ohj.yhksiköltä-arvot ok. Hinta 296,30.
Edellä olevat kommentoijat tiesivät mistä kysymys.
Kai tämä hieman halvemmaksi tuli kuin jos olisi vienyt suoraan merkkiliikkeeseen, mutta vaivaa oli tosin paljon enemmän.
Nyt se kone tuntui taas hyrräävän nätisti, joten ei valiteta.
9-5 1,6T, 2011
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
No jo oli hintaa limp homen resetoinnilla ja techin näppäilyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Tsiisus mikä veloitus.APE kirjoitti:No niin, marmoritiskin kautta tultiin.
Asentajan selvitys: kaasuläppäkotelo limp-home.tilassa. P 1251.Läppämoottorilla täysipwm kiinni-suunnassa.P0507 joutokäynnin säätö liian suuri.VIkakoodit poistettu. Kaasuläppäkotelo palautettu ohjearvoihin.Johtosarja mitattu ohj.yhksiköltä-arvot ok. Hinta 296,30.
Edellä olevat kommentoijat tiesivät mistä kysymys.
Kai tämä hieman halvemmaksi tuli kuin jos olisi vienyt suoraan merkkiliikkeeseen, mutta vaivaa oli tosin paljon enemmän.
Nyt se kone tuntui taas hyrräävän nätisti, joten ei valiteta.
Toki täähän on ihan normin mukaista pk-seudun huoltomeininkiä... Vaatimattomasti noin kolmen tunnin työveloitus täkäläisellä normituntitaksalla. Mutta kyllähän nuo tehdyt jutut mutkikkaalta noin esitettynä kuulostaa. Täällä päin Saabin huolto on joko rahamiehen/naisen tai omatoimisen hommia.
E
Re: Kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäynti
Mulla on ilmeisesti ollut poikkeuksellinen tuuri noiden kaasuläppäkoteloiden suhteen näiden muutamien Saab vuosieni aikana. Yhtään en ole joutunut vaihtamaan, vaan ohjelmoimalla moottorinohjain parannetulla softalla ja palauttamalla limb home, jo hieman kulunutkin läppäkotelo toimii.
Yhtenä softan selityksenä on "parannettu CC-kärjen ulostulo jne", joka juurikin tarkoittaa, että ohjelmisto sallii suuremman jännitepoikkeaman kahden kaasuläppäkotelon potentiometrin yhteenlasketun jännitteen suhteen.
Vanhemmissa ohjelmistoissa yhteenlaskettu jännite ei voi olla juurikaan muuta kuin tasan 5.0 volttia kun vikakoodi syntyy ja läppä asetetaan limb home tilaan.
Parannetussa liipaisukynnystä on hieman höllennetty.
Asiantunteva Saab huolto varmastikin auttaa asiassa ja lataa tech2:lla uuden softan. Harkitsemisen arvoinen kokeilu ennen uuden läppäkotelon asentamista.
Yhtenä softan selityksenä on "parannettu CC-kärjen ulostulo jne", joka juurikin tarkoittaa, että ohjelmisto sallii suuremman jännitepoikkeaman kahden kaasuläppäkotelon potentiometrin yhteenlasketun jännitteen suhteen.
Vanhemmissa ohjelmistoissa yhteenlaskettu jännite ei voi olla juurikaan muuta kuin tasan 5.0 volttia kun vikakoodi syntyy ja läppä asetetaan limb home tilaan.
Parannetussa liipaisukynnystä on hieman höllennetty.
Asiantunteva Saab huolto varmastikin auttaa asiassa ja lataa tech2:lla uuden softan. Harkitsemisen arvoinen kokeilu ennen uuden läppäkotelon asentamista.