9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 automaatilla kirjoitti: Mites esim. polttoainetalous? Oletusarvona vaikka manuaali loota... Olkoonkin, että about 1,5 tonnia painavassa autossa ei puhuta taloudesta... Hankintakriteerit onkin enemmän esim. turvallisuudessa, mennäänkö siinä rinta rinnan?

Entäs tulevat rempat? V.J.S jo totesi, että tämä foorumi peittoaa Vovolandian.. en epäile hetkeäkään. Entäs käytännön työskentelytila esim pannuhuoneessa, jos jotain pitää koittaa itse tehdä (teettää klubikavereilla...)?
Maamoottorivolvon kulutus (mitattu) vaihtelee 6.2-6.7. Nyt kunnon pakkasilla (-17...-23) ilman mitään lämppäreitä (n. 5min tyhjäkäyttö ennen liikkellelähtöä jne) jossain 7-7.5litraa.
Mimmiltä hyvä referenssi Saabin disukoista. Bensavertailu Ässältä.
Tuo VAG-peräinen TDi ei myöskään ole mikään raketti. On itse asiassa kaikkien autolehtien alavääntöhehkutusten vastaisesti yllättäen jopa kierroskone. Eli etenemisen meininkiä on vasta 2000rpm alkaen, mutta päin vastoin kuin monet muut diisselit, ei meno hyydy 2800rpm kohdille, vaan vetää "innokkaasti" aina tuonne 4000-4200rpm alueelle.

Pannuhuonetyöskentelyssä en näe mitään eroa femma vs. v70, molemmissa tilaa on korkeintaan minimaalisesti. og-satkun "työstäminen" on yhtä juhlaa näiden kahden jälkeen...Eli kirurgin kädet ja tarkkaa ennakkotietoa mitä olet tekemässä tarvitaan molemmissa.
OK, siis omat kokemukseni tosin ainoastaan tuosta V6-femmasta, mikä nyt käytännössä onkin ainut oikea vaihtoehto noihin nelipyttysiin öljyvaahtovatkaimiin verrattuna :wink:
Viimeksi muokannut V.J.S, La Joulu 19, 2009 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mimmi kirjoitti:Nahkaverhoilu on ehdoton lapsienkin kanssa.
Tehoa on riittävästi ja mielestäni mahtava asia on bensavehkeen muuttaminen flexifuel-autoksi, jolloin "pahat" CO2-päästöt putoavat jopa kolmasosaan "maailmanparantaja-autoon" Toyota Priukseen verrattuna. Kulutus matka-ajossa E85:lla on jopa alle 9 litraa sadalle kilometrille ja tästä laskettuna CO2-päästö on noin 30g/km (Priuksella 89g/km). Rahallisestikin E85:lla ajaminen on halvempaa kuin bensalla
Nahoista ei epäselvyyttä. Tontun nahat todistaneet tarpeellisuutensa, useasti. Kiitos Ari!

Mikäs juttu tää FlexiFuel on? Ts. jos hankin 2.0 matalapaine turbon, niin miten tohon päästään? Autoa vaihtamalla? Eli ei liene mahdollista / järkevää tuunata standardi koneeseen? -> vaatii suoraan FlexiFuel auton hankkimisen -> hintahaarukan ulkopuolella?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 automaatilla kirjoitti:
Mikäs juttu tää FlexiFuel on? Ts. jos hankin 2.0 matalapaine turbon, niin miten tohon päästään? Autoa vaihtamalla? Eli ei liene mahdollista / järkevää tuunata standardi koneeseen? -> vaatii suoraan FlexiFuel auton hankkimisen -> hintahaarukan ulkopuolella?
Ei, vaan käytännössä toimii vaihtamalla uusi softa Trionikkiin ja that's it.
Toki jotain muitakin hifistelyjä periaatteesa flexi-fuel autoissa on, mutta ne on aika overkillejä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja J.N »

Kysyjä ei kovin tarkasti ole eritellyt vertailukohtia, mutta spekseillä farmari - bensiini - etuveto - manuaali ja vuosimalli 2000 antaa seuraavat tulokset polttoaineen kulutuksesta.

Saab 9-5 2.0t: 7,7 9,8 13,4
Saab 9-5 2.3t: 7,1 9,5 13,5
Volvo V70 2.4 (103): 8,0 10,0 13,4
Volvo V70 2.4 (125): 7,3 9,4 13,1

Lukujen absoluuttisesta paikkansapitävyydestä ei ole takeita, mutta ehkäpä niitä voi kuitenkin pitää suuntaa-antavina.

Lähde autotallin autoarkisto.
#3418
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

J.N kirjoitti:Kysyjä ei kovin tarkasti ole eritellyt vertailukohtia, mutta spekseillä farmari - bensiini - etuveto - manuaali ja vuosimalli 2000 antaa seuraavat tulokset polttoaineen kulutuksesta.

Saab 9-5 2.0t: 7,7 9,8 13,4
Saab 9-5 2.3t: 7,1 9,5 13,5
Volvo V70 2.4 (103): 8,0 10,0 13,4
Volvo V70 2.4 (125): 7,3 9,4 13,1

Lukujen absoluuttisesta paikkansapitävyydestä ei ole takeita, mutta ehkäpä niitä voi kuitenkin pitää suuntaa-antavina.

Lähde autotallin autoarkisto.
Kysytyillä tarkkuuksilla vastaus täyttää kriteerit :lol:.
Eli suomeksi: kiitos tiedoista!

Se, että kulutus on 8 tai 9 litraa satkulle maantiellä, on riittävä tarkkuus. Koskaan ei ole Nåpassa tai Tontussa syttynyt valo, että "Ime tankista pois, liian täynnä". -> kysymys kulutuksesta koski käytännössä suuntaa antavaa tietoa, missä mennään. Oletusarvo oli, että melko samoissa...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mimmi kirjoitti:Käytännössä tarvitset femman, josta löytyy 2 lambdaa ja TCS. TCS:n pystyy puukottamaan softasta pois, mutta kakkoslambdaa tarvitaan polttoaineadaptaatioon.
Eli vuosimalli teknisesti? -> hintavaikutus?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Entäs kilometrien sietokyky? Ilman normi huollon vaikutusta, eli kuluvaksi osaksi lasketaan puhaltimen moottorit, lämppärin kennot, laturin säätimet, persgrillit, jarruosista laikat ja palat, kytkin, tomaatin kesto, pannun huohotus vanhemmissa 9-5 malleissa, turbo??, kylmästöinti kennoineen ja kompuroineen, yms, yms... öljyn ja suotimien vaihtoa ei noteerata -> aina kuitenkin 10 tkm välein...

Puolesta ja vastaan kokemuksineen, kitooos...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 automaatilla kirjoitti:Entäs kilometrien sietokyky?
Ei eroa. Tuosta vaikkapa nettiauton valikoima yli 450tkm mittarilukemalla:
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/?yfr ... rom=450000
Eli ei nuo traktorit kilometreihin nyykähdä, kuten ei myöskään Saabit (vai mitä 9-5T?).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

V.J.S kirjoitti:Ei eroa. Tuosta vaikkapa nettiauton valikoima yli 450tkm mittarilukemalla:
http://www.nettiauto.com/volvo/v70/?yfr ... rom=450000
Eli ei nuo traktorit kilometreihin nyykähdä, kuten ei myöskään Saabit (vai mitä 9-5T?).
Huomattavaa, että valtaosa noista oli diesel pannulla, hakusessa bensa... Totuuden nimissä kuitenkin sanottava, että ilmeisesti vaihteistot ja alakerran rakenteet samoja, kuin bensapannuissa, että sikäli ihan hyvä tieto! Kiitos vaan!
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 automaatilla kirjoitti:
Huomattavaa, että valtaosa noista oli diesel pannulla, hakusessa bensa...
Vastaavan kriteerin haku tuotti 2 Saabia, molemmat diisselillä, vieläpä sillä "epäluotettavalla 2.2TiD:llä...
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/?yfro ... rom=450000
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Minä vuonna femmaan tuli muuten niitä uudistuksia? Oliko se -01 vai -02? Tuliko se uudistus samaan aikaan sen faceliftin kanssa? Eikös silloin mainostettu että autoa muutettu yli 1000 kohtaa?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Heikkona hetkellä kesällä katselin myös volvoja, kun farkkua aloin haikailemaan, mutta ei sitten kuitenkaan. En halua että joka kolmas vastaantuleva auto on samanlainen ja marketin parkkipaikalla pitää kakella "huhuilla" omaansa kaikkien samanlaisten volvojen joukosta. Lisäksi, keskikonsoli on liian leveä, ei jäänyt ratin ja konsolin väliin kunnolla tilaa polvelle, kankea pirulainen käännöksissä ja automaatti tuntui tahmovan, tiedä sitten paljonko tuon koeajamani version kilometrit oli jo pehmentäneet askin toimintaa. :)

Bensaturboa olisi ollut kiva testata, nelikkona talvioloissa, mutta kuume oli liian kova ja saab vaan jotenkin tuntui fiksummalta vaihtoehdolta, vajaavetoisuudestaan huolimatta. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Aivan kaikki noista 9-5:een vuosien varrella tulleista uudistuksista ei suoranaisesti ole välttämättä olleet parannuksia - ainakaan muun kuin valmistajan kustannustason osalta. Esim. ajovalot (siis tavalliset, ei xenonit) ovat lähinnä huonontuneet joka uudistuksessa, takaluukusta poistunut mekaaninen avainlukko ei paranna yleistä käyttövarmuutta (autossa, jolla on taipumus katkaista takaluukun johtosarja), akkukengät on muuttuneet heppoisiksi rimpuloiksi, pyyhinpesurit katosivat ensimmäisessä faceliftissä jne.

Osa muutoksista on lähinnä yhdentekeviä: esim. eihän käytön kannalta ole mitään merkitystä sellaisilla muutoksilla, että avautuuko bensatankin korkki napista vai keskuslukituksen mukana (--> toki taas säästyi yksi sähkökatkaisin ja vähän johtoa).

Toki pääsääntöisesti uudistukset ovat olleet jonkinmoisia parannuksia ja yleinen varustetaso on parantunut. Mutta kokonaisuutena muutokset ovat olleet varsin vähäisiä ottaen huomioon n. 12 vuoden mallikaaren.

E
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ajovalojen (halogeenien) heikentyminen on ollut noloa. Pyyhinpesurit jäivät pois, koska xenon-valojen myötä tuli kirkkaat muoviumpiot jotka naarmuuntuvat jos niitä hangataan kuraisilla pyyhkimillä. Saabin pesurit ovat perinteisesti olleet jumittuvaa sorttia, joten en ole liiemmin kaivannut niitä joka kerta erikohtaan pysähtyviä pyyhkimiä. Painepesureilla on pärjätty, kun pesee auton käsin riittävän usein. Bensatankin luukun sähkönappi oli ärsyttävä, itse unohdin aina painaa sitä kun ajoin tankille, parempi ilman turhaa nappia. Myöskään takaovien alareunasta poisjääneitä valoja en ole kaivannut kertaakaan. Etuovien valotkin saisivat sammua sisävalojen katkaisijasta. Jätän auton yleensä pesun jälkeen talliin kuivumaan ovet auki jolloin etuovien valot jäävät palamaan (sammuvat kyllä itsestään jonkun ajan päästä). Vanhempi mittaristo oli enemmän perinteistä Saab-tyyliä, mutta uudemman mittariston SID on selvästi paremmassa paikassa kuljettajan kannalta.

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mimmi kirjoitti:Käytännössä tarvitset femman, josta löytyy 2 lambdaa ja TCS.
Biopower softia löytyy myös -98 ja -99 vuoden autoihin, eikä niihin tarvii lisätä toista lambdaa ja myös tuota tcs:ää ei tarvita :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin