9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mimmi kirjoitti:
jyyrä kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Käytännössä tarvitset femman, josta löytyy 2 lambdaa ja TCS.
Biopower softia löytyy myös -98 ja -99 vuoden autoihin, eikä niihin tarvii lisätä toista lambdaa ja myös tuota tcs:ää ei tarvita :wink:
Mites niissä hoidetaan adaptaatio?
En ole perehtynyt niin hyvin noihin biopower softiin kun täällä keski-suomessa ei ole niille mitään käyttöä. Mutta yhden kaverin -98 2,3t kokeiltiin tuota biopower softaa ja hyvin se pelasi, paitsi että amul ja etanoli adaptio arvot oli päin p*rsettä kun imusarjan tiiviste oli rikki.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mimmi kirjoitti:En epäilekään softan toimimista käytettäessä puhdasta bensaa, mutta entäs kun tankkiin ilmestyy etanolia?
Etanolilla seossuhde on 9.8/1, kun se bensalla on 14.7/1
Niin tuota en ole itse kokeillut, mutta jos en nyt puhu ihan sekoja niin muistaakseni ecuprojectilla ovat kokeilleet noita softia etanolilla ja ovat kehuneet että toimii hyvin :D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:
eeskola kirjoitti:akkukengät on muuttuneet heppoisiksi rimpuloiksi,
Unohdit kertoa kuinka äkkiä muuttuivat takaisin täysin tukeviksi.
Joo, koska en ole tuota kohtaa joutunut ruuvaamaan 05-mallia uudemmissa, mitä pidettäköön myös pitkän aikavälin henkilökohtaisena 9-5 -strategiana.

Jos ovat palanneet kelvollisiksi tuon jälkeen taas, niin hyvä niin. Nimittäin oikeasti detailji, joka ottaa päähän, kun noita tyypillisesti pääsee ruuvaamaan pakkasella pihamaalla (ja jonkun muun autosta - kuten tässä tapauksessa).

Mutta älä pidä jännityksessä. Kerro toki ihmeessä, millaisiksi ovat muuttuneet 05-mallista uudempiin mennessä.

E
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mimmi kirjoitti:Softa toimii hienosti etanolilla, mutta minulla on 2 lambdaa.
jep olen vain selannut pikaisesti ecuprojectilla keskustelua noista bio softista ja siellä on porukka testaillut noita biopower softia vanhemmissa saabeissa mitkä on normaalisti yhdellä lambdalla ja ei sielä ole kukaan puhunut mistään toisen lambdan lisäämisestä ja ovat kehuneet että ne toimii hyvin, mutta ilmeisesti he ovat siis kuitenkin joutuneet lisänneet autoon sen toisen happi anturin. Kiitti selvennyksestä Mimmi, olen vain luullut että ovat keksineet keinon hoitaa sen etanoli adaption yhdellä anturilla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:
eeskola kirjoitti:.

Mutta älä pidä jännityksessä. Kerro toki ihmeessä, millaisiksi ovat muuttuneet 05-mallista uudempiin mennessä.

E
-98, -99, -01, -04, -07 x2 ja -09 ovat olleet täysin kelvolliset, vain -03 olen nähnyt lapselliset kengät joissa pultti oli pystyasennossa ja vaati ranetusta.
Tämä auto oli 05-rekisteröity ja myös lätkässä mainittu vuosimalli 05:ksi (valmistus varmaankin 04:n lopussa). Ilmeisesti riippuu myös kuun asennosta tai jostain muusta tekijästä, mitä sieltä löytyy. Eli ei ole suoraan vuosimalliriippuvainen asia. Syvältä olevat joka tapauksessa.

E
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ihan piirun verran on topicci karannut otsikosta...

Yhtä kaikki tosi hyvää tietoa ja tarpeellistakin omalta osaltaan, mutta voitaisko pysyä otsikon mukaisessa tekstissä... vielä kiinnostaisi kokemukset ja näkemykset ao. laitteiden käytännön eroissa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja otto »

9-5 ei ole kokemusta mutta V70 on. Tuohon alussa mainittuun hintahaarukkaan saat joko vanhemman korimallin (97-2000) tai uuden korimallin alkupään autoja (2000-2).
Volvolla malli-iät näyttää menevän siten että viisi vuotta esittelyn jälkeen tulee face-lift johon on korjattu "lastentaudit" ja siitä kolme vuotta classic, joka on siis mallisarjan lopetusmalli ja johon on lastattu jos jonkinlaista lisähembeliä.

Itse ottaisin pikemmin vuoden 2000 V70 classicin kuin
alkusarjan V70.:en. Perustelut: pienempi kulutus /ka. n 7,2-7,4 , (man) 140 hv 2,4 l bensa riipuen vuodenajasta, (huom. classicissa on jo ns uuden sukupolven 20-venttiilinen moottori), parempi varustelu, muutenkin vähemmän vikoja (itse ajoimme 170 tkm /3,5 v ilman muuta korjauksia kuin "koiranluiden" ja jarrupalojen uusinta.

Uudempikoppaisessa (-03/2,5 T) oli (takuuvikoja); mittaristovikoja, kaasuläppävika, vaihteisto vaihdettiin, takalasinpyyhin, suurempi kulutus 8,9- 9,2 l (man), suurempi kääntösäde (17" vanteilla tehdas on rajoittanut pyörien kääntymistä). Muutoinhan auto on tukevampi.

Nykyisella -07 classic 2,5 T man tultu 95 tkm huolloilla,
kulutus 7,3-7,5 l (man).

Mutta V70n tai 9-5, hyviä vaihtoehtoja lähtökohtaisesti miolemmat.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

otto kirjoitti:Nykyisella -07 classic 2,5 T man tultu 95 tkm huolloilla,
kulutus 7,3-7,5 l (man).
Minkä tyyppisiä kulutuksia! Yhdellä tutulla 06 samanlainen 2,5T ja ollaan välillä vertailtu kulutuksia ja hänellä menee kymmen litran tuntumassa kulutukset tankausvälillä, reilut 1/3 maantietä, loput kaupunkityyppistä ajoa. Kesällä sanoi pääsevänsä lähemmäs 9. Hänellä oli 2001 ennen ja sanoi sen kuluttavan vielä enemmän. Eli itsellä menee reilun litran pienemmällä samalla työvälillä, tosin ajotyylihän vaikuttaa kulutukseen. :o
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja otto »

Auto (kuten 9-5kin) on sen verran raskas että kaasujalka
ja ajoympäristö vaikuttavat keskikulutukseen paljon. Meillä on ajo on pääsääntöisesti maantieajoa ja tyyli jo vanhemmille ihmisille rauhallinen 8) . Ja se ajotietokoneen kulutusmittari on hyödyllinen laite! Viime talvena Vlk-Levi välillä 7,1 L/100 km auto täynnä ja boxi katolla. Toinen auto 9000 2,3 T steg 3 ja kulutus samalla ajotavalla 8,2 - 8,5 l

Niin ja vielä lisään jos joku ihmettelee. Tähän uuteen on tehdas päivittänyt myös moottorinohjausta vrt. -03. Vanhassa tuntui olevan koko ajan pientä "vikaa" pa-syötössä. Muutoinkin se vaikutti olevan ikäänkuin automaatille viritetty (ei alakierros-vääntöä) vaikka solmu olikin pakoputkessa.

Sikaosastolla on hyvin tilaa molemmissa korimalleissa, alkuperäisessä koirakalterissa (muutoin fiksu ja suositeltava laite) on se vika, että kalterin ja sivulasin väliin jää sen verran tilaa että keskikokoinen villakoira (vast.) pääsee sieltä pujahtamaan halutessaan (ja se haluaa) takapenkille. Sama vika myös tavaraverkossa. Se taas korjautuu isontamalla rotua tai kouluttamalla koirat paremmin :D
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Itselläni on 2005 mallin V70 farkku ja takana on 1,5 vuoden aikana 30 tuhatta ongelmatonta kilometriä. 9-5 Saabista ei kokemusta muutamaa sataa kilometriä enempää ole, mutta eipä ole autosta mitään negatiivista sanottavaa. Tosin facelift (2002 alkaen) parantaa ulkonäköä mielestäni melkoisesti. Saabin hinnat ovat myös nyt houkuttelen alhaiset.

Volvo on todellakin melko kankea eli itselläni olen ainakin huomannut parkkitutkan erittäin tervetulleeksi lisävarusteeksi. V70 Volvoissa menee melko paljon alustan osia, jotka kustantavat helposti useita satoja euroja. Volvoissa miinuksena myös jakohihnan vaihto joka neljäs vuosi ja sekin taas maksaa useita satkuja. Eli Saabista en niin tiedä, mutta iäkäs Volvo alkaa olemaan käyttökustannuksiltaan kallis.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mielestäni Saabin jakopään "huoltovapaus" on selkeä plussa merkille. Noista Volvon alustan kulutustavaroista olen kuullut muualtakin, ei siis liene perätön tarina.

Mites huoltotila pannuhuoneessa? Öljynsuodatin, polttimon vaihdot, tulpat yms arkiaskareet? Teettääkö jommassa kummassa sarjan voimisteluliikkeitä, että pääsee toteuttamaan vai ajattaako merkkiliikkeeseen saamaan valohoitoa...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

joukolainen kirjoitti:
otto kirjoitti:Nykyisella -07 classic 2,5 T man tultu 95 tkm huolloilla,
kulutus 7,3-7,5 l (man).
Minkä tyyppisiä kulutuksia! Yhdellä tutulla 06 samanlainen 2,5T ja ollaan välillä vertailtu kulutuksia ja hänellä menee kymmen litran tuntumassa kulutukset tankausvälillä, reilut 1/3 maantietä, loput kaupunkityyppistä ajoa. Kesällä sanoi pääsevänsä lähemmäs 9. Hänellä oli 2001 ennen ja sanoi sen kuluttavan vielä enemmän. Eli itsellä menee reilun litran pienemmällä samalla työvälillä, tosin ajotyylihän vaikuttaa kulutukseen. :o
Ei kai mikään nykyauto vie kympiä? Toi allekirjotuksen aero hörppii liki kympin mutta moottorin modaukset on tehty kyllä muilla perusteilla kun taloudellisuus... 8)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

JouniCSE kirjoitti:Ei kai mikään nykyauto vie kympiä? Toi allekirjotuksen aero hörppii liki kympin mutta moottorin modaukset on tehty kyllä muilla perusteilla kun taloudellisuus... 8)
Riippuu missä ajossa ei vie kyNppiä, allekirjotuksen femma menee matka-ajossa nätisti seiskan tuntumassa, jopa allekin, mutta meidän ajoista kun on yli 90% kaupunkipyörittelyä, niin keskikulutus on siellä 13-15l/100km hujakoilla. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Ei kai mikään nykyauto vie kympiä? Toi allekirjotuksen aero hörppii liki kympin mutta moottorin modaukset on tehty kyllä muilla perusteilla kun taloudellisuus... 8)[/quote]
Tässä tarkoitin nimenomaan koko tankausvälin kulutusta josta on vain 1/3 maantieajoa, loput kaupunkiajoa. Kävin jouluaaton aamuna maakunnassa kyntilöitä sytyttämässä ja katsoin huvikseni tieturin kulutusta, näytti 6,1 90 mittarinopeudella vakkari päällä eli ei pidä sekoittaa näitä maantiekulutuksia sekalaisen ajon todelliseen kulutukseen, varsinkin talvella, auto käy paljon tyhjäkäytiä eikä liiku mihinkään ym.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

joukolainen kirjoitti:Ei kai mikään nykyauto vie kympiä? Toi allekirjotuksen aero hörppii liki kympin mutta moottorin modaukset on tehty kyllä muilla perusteilla kun taloudellisuus... 8)
Tässä tarkoitin nimenomaan koko tankausvälin kulutusta josta on vain 1/3 maantieajoa, loput kaupunkiajoa. Kävin jouluaaton aamuna maakunnassa kyntilöitä sytyttämässä ja katsoin huvikseni tieturin kulutusta, näytti 6,1 90 mittarinopeudella vakkari päällä eli ei pidä sekoittaa näitä maantiekulutuksia sekalaisen ajon todelliseen kulutukseen, varsinkin talvella, auto käy paljon tyhjäkäytiä eikä liiku mihinkään ym.[/quote]

Je. noin 500km välein tankkaan sen 52..55 litraa sisältäen kaupunkiajot ja 20km työmatkat kylmäkäynnistyksineen. T5 vakiohiluilla ko tankkausväli oli ~600km.
joo ajotieturi näyttää 2.7l/100km :lol:
Vastaa Viestiin