Mikä mokkula imusarjassa? (EGR ja sen tulppaaminen)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Mikä mokkula imusarjassa? (EGR ja sen tulppaaminen)

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Elikkäs tossa meitin T8 koneessa on joku mokkula imusarjan alla kiinni imusarjassa. siiä on painekello joka ottaa ohjauksen joltain anturilta imusarjan kannenpuoleisesta päästä. niin ja tolle mokkulalle tulee samasta paikasta myös putki? Meillä on tossa muutama vaparikone, toisessa on tuo sama systeemi mutta toisessa ei ole ollenkaan?
Mistäs on kyse?
Viimeksi muokannut Gorak_, Ma Joulu 28, 2009 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Mikä mokkula imusarjassa?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

carimat kirjoitti:Tarkoittanet EGR järjestelmään kuuluvaa osaa...jos, niin siitähän lähtee putki jossa kierretty jousi/lanka hässäkkä ympärille, pakosarjalle. Tuosta EGRstä löytyy juttua, lähinnä "miten" tarpeellinen ja toimiva :roll: :wink:
Matalapaine (S) mallissa tuo tsydeemi lienee poistettu, ja imusarjassa peitelevy "mokkulan" tilalla...
Olisko joku siitä toisesta koneesta jo poistanut käytöstä ???
Juurikin tämä samainen laitos. Tuossa toisessa koneessa ei ole ikinä ollut tuota EGR:ää imusarjassa on paikka tälle laitteelle mutta ei ole ikinä puhkastu. Pitääpä siten lukea tuosta, jospa sen on hyödytön. Voisin vaihtaa noita imusarjoja päittäin vaikka. Huomasin että tuossa imusarjassa missä ei ole tuota EGR niin on lämmitys kaasuläpälle (vesi kiertää).

Edit: Elikkä pakokaasun kierrätystä.. ihan turha tässä meitin masiinassa... eli vaihetaan vaan tuo EGR:tön imusarja.
Mitens olisko tuosta kaasuläpän lämmityksestä hyötyä tässä. kun tuota jäärataa kummiski ajetaan? nostaako tuo paljon imuilman lämpöjä?
Ja sit viel kysytään että onko vaparissa ja T8 samankokonen kaasuläppä?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä mokkula imusarjassa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaasuläppä on samankokoinen, mutta virrankajajan alipainekellon liitännän sijoitus kaasuläppään nähden on eri. Käytännössä antaa pintakaasulla väärän sytysennakon. Turbomallissa kanava tulee siten, että heti kun läppä kääntyy vähän, reikä saa "signaalin" imusarjanpuolelta läppää. Vaparin kotelossa taasen reikä on jonkinverran (kauempana imusarjasta).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Mikä mokkula imusarjassa?

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:Kaasuläppä on samankokoinen, mutta virrankajajan alipainekellon liitännän sijoitus kaasuläppään nähden on eri. Käytännössä antaa pintakaasulla väärän sytysennakon. Turbomallissa kanava tulee siten, että heti kun läppä kääntyy vähän, reikä saa "signaalin" imusarjanpuolelta läppää. Vaparin kotelossa taasen reikä on jonkinverran (kauempana imusarjasta).
ok eli pitääpä laittaa tuo vaparin imusrja ja T8 kaasuläppä sitten :)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä mokkula imusarjassa?

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos EGR poistettu käytöstä niin mihin pilliin laitetaan sitten alipainekellon letku kiinni ? itellä on EGR tulpattu umpeen kaikilta osin mutta rojut paikoillaan ja letkut alkuperäissä paikoissa kaasuläpällä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Mikä mokkula imusarjassa?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

lyhennä letkua noin 5cm pitkäksi imusarjan päästä ja työnnä sopiva ruuvi letkuun muilla letkoilla ei ole väliä voi jättää paikalleen tai poistaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä mokkula imusarjassa? (EGR ja sen tulppaaminen)

Viesti Kirjoittaja toms »

????? 8O
Ei auvennu mulle toi viesti et mihin letkunlähtöön kaasuläpällä laitetaan virranjakajan alipainesäätimestä tuleva letku.... 8v iivarissa.
Alkuperäiseen paikkaan vai johonki muualle ???
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä mokkula imusarjassa? (EGR ja sen tulppaaminen)

Viesti Kirjoittaja jus »

toms kirjoitti:Ei auvennu mulle toi viesti et mihin letkunlähtöön kaasuläpällä laitetaan virranjakajan alipainesäätimestä tuleva letku
Anna olla alkuperäisessä paikassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä mokkula imusarjassa? (EGR ja sen tulppaaminen)

Viesti Kirjoittaja toms »

Mikä on alkuperäinen paikka ? ettei ois menny joskus sekaiisn ja mitä jos laittaa väärään paikkaa ??? ihann teidoksi itselle ja muille ku kumminki arvuutelaan mikä on se alkuperäinen paikka .
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä mokkula imusarjassa? (EGR ja sen tulppaaminen)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

toms kirjoitti:Mikä on alkuperäinen paikka ? ettei ois menny joskus sekaiisn ja mitä jos laittaa väärään paikkaa ??? ihann teidoksi itselle ja muille ku kumminki arvuutelaan mikä on se alkuperäinen paikka .
se on se jonka kaasuläppä sulkee läppä kiinni ollessa, en nyt miuista juuri mikä se oli mutta kurkkaa läppärungon sisälle niin kyllä sen huomaa mikä se on.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin