Hurja kuljetus
Hurja kuljetus
Näin kuutostiellä yhdistelmän. Trailerissa kyydissä 9000CS keula taaksepäin, veturina 9000CD, nopeus about 80km/h tie osittain jäinen mutta ei missään mielessä kelvoton huono keli, mutta pahenemassa.
Paluumatkalla havaitsin ko. trailerin olevan ojassa pyörät taivasta kohti, samoin CS Saabi alimmaisena, selällään.
Niin eikö tuoho traikkuun pitätäisi lastata auto niin että moottori on aisan kanssa samassa päässä ? Ja ajonopeus sovittaa jotain 20-30 km/h liukkaille osioille, eli jos liukastuu niin asettuu pientareelle.
Onko tuota yhdistelmää lupa kuljetta BE-kortilla ? (trailerin painokin tietysti vaik. asiaa mutta yhdistemän kok.massa jää alle 3500kg)
Paluumatkalla havaitsin ko. trailerin olevan ojassa pyörät taivasta kohti, samoin CS Saabi alimmaisena, selällään.
Niin eikö tuoho traikkuun pitätäisi lastata auto niin että moottori on aisan kanssa samassa päässä ? Ja ajonopeus sovittaa jotain 20-30 km/h liukkaille osioille, eli jos liukastuu niin asettuu pientareelle.
Onko tuota yhdistelmää lupa kuljetta BE-kortilla ? (trailerin painokin tietysti vaik. asiaa mutta yhdistemän kok.massa jää alle 3500kg)
Re: Hurja kuljetus
Kuulostaa kyllä vähän epäilyttävältä yhdistelmältä. Ihan varmasti vaatii BE-kortin, sillä Trailerin kokonaismassa on melko varmasti yli CS-tonnarin omamassan. Ajokorttivaatimus katsotaan rekisteriotteista eikä todellisista massoista. CD tonnari ~1700 kg + traileri todennäköisesti 2000-2500 kg.
Aisapainoa pitäisi aina olla 50 - 100 kg vähän veturista riippuen.
Ajoviima vaikuttaa aisapainoa keventävästi, eli liika nopeus keventää helposti veturin taka-akselia ja silloin lähtee kärry viemään veturia...
CS-tonnarin omamassa on luokkaa 1400 kg, tyypillinen traileri jotain 400 kg.
Paljonko lie CD:n suurin sallittu pv-massa?
Aisapainoa pitäisi aina olla 50 - 100 kg vähän veturista riippuen.
Ajoviima vaikuttaa aisapainoa keventävästi, eli liika nopeus keventää helposti veturin taka-akselia ja silloin lähtee kärry viemään veturia...
CS-tonnarin omamassa on luokkaa 1400 kg, tyypillinen traileri jotain 400 kg.
Paljonko lie CD:n suurin sallittu pv-massa?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hurja kuljetus
missä päin kutosta tuollainen kuletus on ollut...kiillottaa kameran linssiä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hurja kuljetus
OI VOI-VOI.
Kamalaa, siinä varmana taas vaurioitu kaksi SAABia. No ainakin yksi.
Tässä taannoin oli samanlainen tapaus.
Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
Kamalaa, siinä varmana taas vaurioitu kaksi SAABia. No ainakin yksi.
Tässä taannoin oli samanlainen tapaus.
Että taitas olla parempi että traileria hinaamassa olis aina joku isompi auto, taikka siis joku nelivetoinen yms.
SAAB
Re: Hurja kuljetus
Paikka oli muutama kilometri Simpeleeltä Parikkalaan päin. Tämä Kamikaze oli ollut menossa Lappeenrannan suuntaa, tapahtui jo ennen joulua ja hinausauto siivosi rojut pois seuraavana päivä. Kovasti oli heittelehtinyt, näkyi pientareen lumivallissa jälkiä ja viimesestä niitistä lentänyt puhtaana ilmailtona selälleen ojaan. On siinä ollut vastaantulijoilla suojelusenkelit mukana.
Haynes- gör det själv- handbook ilmoittaa
9000 CD 1600 kg hinattavaksi kun on jarrut (= med broms)
ja 9000CS Max bruttovikt: 1830 till 1960 kg
Haynes- gör det själv- handbook ilmoittaa
9000 CD 1600 kg hinattavaksi kun on jarrut (= med broms)
ja 9000CS Max bruttovikt: 1830 till 1960 kg
Re: Hurja kuljetus
Vähän aikaa sitten vedin 9-5 perässä traileria ja kyydissä 9000CD perä menosuuntaan kyydissä. Ko. traileri on suht vakaata tekoa ja auto oli niin edessä kuin mahdollista, mutta silti ko. yhdistelmä ei voinut yli 60km/h vetää. Tuhoon tuomittua yritys siis.
Tässä kohtaa joku ihmettelee miksi auto ylipäänsä oli väärinpän kyydissä. Syy tähän on niinkin yksinkertainen, että tonnarin etupyörät olivat lukossa, pysäköity keula metsää kohti eikä työkaluja mukana vetarin irrotukseen.
Kertaalleen noita sallittuja massoja tulikin. 9000CD siis 1600kg, 9000CS 1800kg ja 9-5 1800kg. Sen verran rapiasti niin kiloja kertyy, että pikku-E vaaditaan väkisinkin.
Tässä kohtaa joku ihmettelee miksi auto ylipäänsä oli väärinpän kyydissä. Syy tähän on niinkin yksinkertainen, että tonnarin etupyörät olivat lukossa, pysäköity keula metsää kohti eikä työkaluja mukana vetarin irrotukseen.
Kertaalleen noita sallittuja massoja tulikin. 9000CD siis 1600kg, 9000CS 1800kg ja 9-5 1800kg. Sen verran rapiasti niin kiloja kertyy, että pikku-E vaaditaan väkisinkin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Hurja kuljetus
Vedin kesällä 2000kg omamassan omaavalla autolla traileria, jossa oli cd tonnari kyydissä perä meno suuntaan ilman moottoria,sekin oli sellainen vedettävä että keveemmällä veturilla olis menty ojanpohjalle ihan varmasti monta kertaa.vauhtia ei voinut nostaa päälle 80km/h kärri rupes heijaamaan välittömästi.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Re: Hurja kuljetus
Riippuu paljon trailerin rakenteesta se, kuinka päin kuljetettavat esineet siihen kuormataan. Esim oma yleiskärry 2300 kg kantavuudella on mitoitettu kohtuullisen pitkiä veneitä varten, joissa on painopiste melko perässä. Eli akselitkin on siellä. Autot siihen joutuu siksi laittamaan perä menosuuntaan ettei aisapaino nousisi aivan tolkuttomaksi, ellei sit jotain Unoa kuskaa. Niin, olisihan sen voinut tehdä pidemmälläkin takaylityksellä, mutta se taas olisi tuonut enemmän painoa jne..
96 M75 i12 5-speed
Re: Hurja kuljetus
Ei oo ollu laillinen kuljetus tosiaan... Ellei cs tonttu oo ollu raato ilman moottoria, sisustaa yms.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Hurja kuljetus
9000 CSE:stä puuttui ainoastaan kuljettajanpuolen etupyörä , jarrulaikka ja laakerin ulkokehä. Olivat irronneet ajaessa (50 km/h) kun Ranettaja ei ollut laittanut akselinpäähän mutteria tai ainakaan kiristänyt sitä momenttiin 280Nm. Rempassa oli vaihdettu uusi alapallonivel. Ranettaja oli kiinnittänyt alapallo nivelen tukivarteen korkeintaan 2 ruuvilla. Kolmas ruuvi oli kiristetty pelkästään tukivarteen. Ja kun tämä alapallon kiinnityslevy ei ole tarkalleen tukivarran hahlossa niin ei synny muotosulkeista ruuviliitosta . Silloin kaks tai yks ruuvia leikkautuvat poikki kun jarrukilpi osuu asfalttiin.
Tämä tarina on tosi!
Tämä tarina on tosi!
Viimeksi muokannut jormas99, Ma Joulu 28, 2009 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Hurja kuljetus
Ei ole montaa kaksvetoista henkilöautoa, jolla saa vetää oman massansa +trailerin kytkentämassaista perävaunua. Talvella pitää muistaa vielä noissa lainavehkeissä se, että jos vetoautossa on renkaissa nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla.
Kuormaamisella ei muuta väliä kuin, että aisalle tulee painoa 50-75kg.
Kuormaamisella ei muuta väliä kuin, että aisalle tulee painoa 50-75kg.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Hurja kuljetus
Saab 99: Omamassa 1150 kg, jarrullinen pv 1500 kg, eli 350 kg omamassaisella trailerilla onnistuu.essal kirjoitti:Ei ole montaa kaksvetoista henkilöautoa, jolla saa vetää oman massansa +trailerin kytkentämassaista perävaunua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Hurja kuljetus
Aika monetkin joille ei ole valmistaja ilmoittanut kytkentämassoja eli seuraavan a-kohta ei ole määritelty koska silloin käytännössä kokonaismassa ratkaisee:essal kirjoitti:Ei ole montaa kaksvetoista henkilöautoa, jolla saa vetää oman massansa +trailerin kytkentämassaista perävaunua. Talvella pitää muistaa vielä noissa lainavehkeissä se, että jos vetoautossa on renkaissa nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla.
Kuormaamisella ei muuta väliä kuin, että aisalle tulee painoa 50-75kg.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;
e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;
f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.
----
Taitaa lähes jokaisessa henkilöautossakin kantavuus ylittää trailerin massan, pakuista ja tila-autoista puhumattakaan. Mutta tosiaan tämä mahdollisuus vain niissä joille ei ole ilmoitettu kohdan a mukaista käytännössä valmistajan ilmoittamaa tyyppikoodilla ajoneuvorekisterissä näkyvää "ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn perustuvaa" maksimia. Näitä on erityisen paljon esim käytettynä maahantuoduissa ja vanhemmassa kalustossa.
Re: Hurja kuljetus
wesku kirjoitti: c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
Tähän liittyen tulee vielä mieleen että esim pelkkä nelivetoisuus ei enää vaikuta kytkentämassoihin jos kyseessä on em. luokkiin kuulumaton nelivetoinen. Pitää myös ottaa huomioon että kokonaismassan peruste on ratkaiseva myös niissä tapauksissa joissa valmistaja ilmoittaa c-kohdan sallimaa suuremman jarrullisen perävaunumassan. Ei taida tulla eteen Saabien kohdalla kuitenkaan mutta joissain tilanteissa saattaa näitäkin olla, esim. vanhat nelivetoiset. Rekisteriotteessakin saattaa ehkä olla merkittynä kytkentämassa joka ei ole tien päällä sallittu, jos ei sitten niitä ole nykyisin jotenkin muutettu ajan tasalle. Pysäytyksessä tien päällä toki rekisteriotteeseen merkitty yleensä menee läpi koska poliiseillla koko tästä muutama vuosi sitten täysin uudistetusta kytkentämassapykälästä on harvemmin mitään tietoa.
Re: Hurja kuljetus
Uusi otehan tulee aina katsastuksen yhteydessä, luulisi että korjaantuvat kohdilleen. Ainakin joihinkin otteisiin noita on muuteltu.Rekisteriotteessakin saattaa ehkä olla merkittynä kytkentämassa joka ei ole tien päällä sallittu, jos ei sitten niitä ole nykyisin jotenkin muutettu ajan tasalle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2