Kuuden vuoden tauon jälkeen siirryin käyttöauto-osastolla taas oikeanmerkkisiin. Viime kesäkuusta olen ajellut tuolla signaturen 9-5:llä. Hieno auto kaikin puolin mutta kertaalleen se on jo tielle jättänyt. Ei nimittäin kulje ilman bensaa

Syy menoveden ehtymiseen oli se että bensamittarin anturi oli hajonnut, ja viisari oli jäänyt osoittamaan puoleenväliin. Noinhan noiden askelmoottoristen näyttimien kanssa voi kai käydä.
No, vaihdettiin sitten myyjäliikkeen piikkiin (tai sopimuksessa oli kulut 50/50) se tankin ämpäri (kaikkiaan 950e töineen, sis myös vianhakua), auto toimii muuten mutta bensamittari on siitä lähtien toiminut epämääräisesti. Ensin ei noussut ylös asti vaikka tankin laittoi piripintaan, näytti reilua puolta tai vajaata kolmea varttia. Sitten jotain ropattiin, nousi tankkauksessa "kattoon" vaan ei laskenut alle 1/4:n, onneksi ajan nykyään tripin ja keskikulutuksen mukaan...
Sittenpä heitti myyjä (ei-Saab-merkkiliike) pyyhkeen kehään ja vei auton Metroon katottavaksi pariin otteeseen. Siellä jälkimmäisellä kerralla oli oikein perehdytty asiaan ja todettu että näyttämää voi säätää eri vyöhykkeissä näyttämään enemmän tai vähemmän, tällä saataisiin mittarin näyttö lineaariseksi. Kuulosti varsin vakuuttavalta...
Nytkään viisari ei nouse ikinä yli 3/4:n, mutta laskee pikkuhiljaa, ja kun viisari on punarajalla, niin että valo ei pala, mahtuu tankkiin 58 litraa. Eli jäljellä olisi 12 litraa. Ei siis kunnossa edelleenkään täyden tankin osalta, mutta tunnustus myyjälle siitä että ei ole edes yrittänyt laskua tarjota...
Mitäs tuolle voisi tehdä? Mittarin näyttö ja ajotietokoneen D.T.E pitävät yhtä (näyttävät täydellä tankilla liian vähän, paranee kun tankki menee tyhjemmäksi) ja muutenkaan itse mittari/näyttölaite ei vaikuta vialliselta.
Jos löytyy "tietäjä" jolla on testerit ja muut purkit hallussa Pirkanmaalta tai Turun seudulta, antakaa vinkkiä, niin alan järjestää tapaamista.
Kiitokset etukäteen,
terv. Kari