Vaihdelaatikko remppa
Vaihdelaatikko remppa
Moikka Saabisitit!
Olisi toiveissa saada rempattua V4:n äänekäs vaihdelaatikko talvenaikana, mutta saakos mistään uusia synkrorenkaita? Laakereita ilmeisesti saa ihan laakerikaupoista?
Ari
Olisi toiveissa saada rempattua V4:n äänekäs vaihdelaatikko talvenaikana, mutta saakos mistään uusia synkrorenkaita? Laakereita ilmeisesti saa ihan laakerikaupoista?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Vaihdelaatikko remppa
Ne jotka on noita remppoja tehny ja tietää noitten laakereitten mitat ni ilmotelkaas tännekki. 

Re: Vaihdelaatikko remppa
Tämä sama lootaprobleema pulpahtaa tasaisen varmasti esiin eli foorumin vanhoja ketjuja aiheesta löytyy hakemalla esim. "vaihdelaatikko", "vaihteisto" -sanoilla.
Kaiken kaikkiaan osat alkavat olla kivien ja kantojen alla, mutta pistetään taas listaa. Varaosia löytyy, jos löytyy mm. Ruotsin kerhon kautta. Pelkkiin osiin saa uppoamaan helposti 400-600e, joten 150-250e ns. "täyskunnostetut laatikot" ovat yleensä joko vanhaa remonttisatoa tai osittain kunnostettuja.
Nämä numerot pitäsi löytymän laakereista.
- Pääakseli 440017 ANR/C4.
- Perän poskilaakeri / 6208, 38x80x18.
- -"-, toinen puoli / 6007, 35x62x14.
- Takalaakeri / 6304 NR/C3, 20x52xsyvyys.
- Väliakseli, etu / 6204/20, vm. 75 >, 6204/22, 20 tai 22x47x14.
- Vapaakytkimen juureen kapea laakeri / 239924 tai 98305, 25x62x12. Löytyy mm. lähes jokaisen Vespan kampiakselista.
- Rullalaakeri, pieni vetopyörä, etu / 1306.
- 2-osainen viistokuulalaakeri / 240426 tai 514838.
- Neulat koon avulla eli tarve / 1 laatikko:
* 2 kpl 25x31x21 - neloselle
* 2 kpl 25x29x19 - 1-3:lle
* 1 kpl 16x20x17 - kytkinakselin silmälaakeri SKF 6005
- Stefat:
* kytkinakseli, 25x48x13
* vetarit, 27x50.
- Synkronit 4 kpl, 2-4 identtiset, 1 vähemmän pykäliä, tosin voi koota myös 4 samanlaisella.
- Vaihderattaat: uusia tuskin löytyy...
Esim. Mikko H. voisi tarkistaa ja tarvittaessa jatkaa tästä…
t. tn
Kaiken kaikkiaan osat alkavat olla kivien ja kantojen alla, mutta pistetään taas listaa. Varaosia löytyy, jos löytyy mm. Ruotsin kerhon kautta. Pelkkiin osiin saa uppoamaan helposti 400-600e, joten 150-250e ns. "täyskunnostetut laatikot" ovat yleensä joko vanhaa remonttisatoa tai osittain kunnostettuja.
Nämä numerot pitäsi löytymän laakereista.
- Pääakseli 440017 ANR/C4.
- Perän poskilaakeri / 6208, 38x80x18.
- -"-, toinen puoli / 6007, 35x62x14.
- Takalaakeri / 6304 NR/C3, 20x52xsyvyys.
- Väliakseli, etu / 6204/20, vm. 75 >, 6204/22, 20 tai 22x47x14.
- Vapaakytkimen juureen kapea laakeri / 239924 tai 98305, 25x62x12. Löytyy mm. lähes jokaisen Vespan kampiakselista.
- Rullalaakeri, pieni vetopyörä, etu / 1306.
- 2-osainen viistokuulalaakeri / 240426 tai 514838.
- Neulat koon avulla eli tarve / 1 laatikko:
* 2 kpl 25x31x21 - neloselle
* 2 kpl 25x29x19 - 1-3:lle
* 1 kpl 16x20x17 - kytkinakselin silmälaakeri SKF 6005
- Stefat:
* kytkinakseli, 25x48x13
* vetarit, 27x50.
- Synkronit 4 kpl, 2-4 identtiset, 1 vähemmän pykäliä, tosin voi koota myös 4 samanlaisella.
- Vaihderattaat: uusia tuskin löytyy...
Esim. Mikko H. voisi tarkistaa ja tarvittaessa jatkaa tästä…
t. tn
Re: Vaihdelaatikko remppa
...ja vielä - allekirjoittanut on valmis lunastamaan remonteista yli jääneet uudet osat
Ketjun aloittanut nimimerkki Sonett73 viittaa Sonettiin, jossa on eri perävälitys kuin peruslaatikossa, joten toivottavasti perä on ok. Ääntävä laatikko viittaa taasen kuluneisiin laakereihin, joita yleensä joutuu vaihtamaan muutaman kourallisen, synkronit tuntuvat kestävän paremmin.
t. t
ps. asianmukainen asennuspukki helpottaa remonttia oleellisesti

Ketjun aloittanut nimimerkki Sonett73 viittaa Sonettiin, jossa on eri perävälitys kuin peruslaatikossa, joten toivottavasti perä on ok. Ääntävä laatikko viittaa taasen kuluneisiin laakereihin, joita yleensä joutuu vaihtamaan muutaman kourallisen, synkronit tuntuvat kestävän paremmin.
t. t
ps. asianmukainen asennuspukki helpottaa remonttia oleellisesti
Re: Vaihdelaatikko remppa
Juu, Sonett III:n laatikko se ääntää, vapaalla rullatessa ja paikallaankin se on hiljainen, mutta kakkosella "kihisee" ja kolmosella ja nelosella ulisee. Ykkösen ääniä en enää muista, mutta kakkosen ja kolmosen synkro tahtoo rusahtaa varomattomasti vaihdettaessa. Kiitos tiedoista!
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Vaihdelaatikko remppa
Eiköhän tuossa Teron listassa kaikki numerot ollut. Viimeisissä versioissa oli 1- ja 2-rattaan alla pronssiholkki neulalaakereiden tilalla. Kytkinkopasta löytyy lisäksi kuulalaakeri. Numeroa en muista, mutta joku yleinen se oli.
Ykkösen synkkarenkaaksi tuntuu hyvin rutisematta kelpaavan sama kuin muillekin. Sehän oli erilainen, jotta vaihteen kytkeytyminen auton ollessa paikallaan olisi ollut pehmeämpi.
Takakannen ja kaikkien kolmen takalaakerin väliin tulevia säätöprikkoja olisi hyvä olla jemmassa, että saa välykset pois ettei akselit pääse liikkumaan päittäin. Vetopyörän akseli varsinkin haluaa paeta lautaspyörää taaksepäin (äänekkäin seurauksin). Se on sitten toinen juttu, miten nuo mittaa ilman oikeita työkaluja. Ei ole tarvinnut asiaan perehtyä
. Vetopyörän/lautaspyörän säädöt ei näyttäisi niin herkästi muuttuvan, mutta syytä siihenkin on varautua.
Joutilaat laakerit mulle. Terolla niitä on jo

Ykkösen synkkarenkaaksi tuntuu hyvin rutisematta kelpaavan sama kuin muillekin. Sehän oli erilainen, jotta vaihteen kytkeytyminen auton ollessa paikallaan olisi ollut pehmeämpi.
Takakannen ja kaikkien kolmen takalaakerin väliin tulevia säätöprikkoja olisi hyvä olla jemmassa, että saa välykset pois ettei akselit pääse liikkumaan päittäin. Vetopyörän akseli varsinkin haluaa paeta lautaspyörää taaksepäin (äänekkäin seurauksin). Se on sitten toinen juttu, miten nuo mittaa ilman oikeita työkaluja. Ei ole tarvinnut asiaan perehtyä

Joutilaat laakerit mulle. Terolla niitä on jo



Re: Vaihdelaatikko remppa
Olisko kellään noita mittoja tuumina?
Re: Vaihdelaatikko remppa
1" = 25,4 mm
Mutta mihin tarviit tuumamittoja? Jos SKF-numero löytyy, ei mittoja tarvii murehtia ja stefat ja neulalaakerit luulisi löytyvän yhtä helposti millimitoillakin.
Ruåttin klubi ei muuten ole vieläkään saanut varaosahyllyjään kunnolla ojennukseen (varsinkaan voimansiirtopuolella) ja kuten suurin osa varmaan jo tietääkin, eivät myy kuin jäsenille.
Mitä itse laakereihin tulee, niin hankalimmat, vaikeimmat ja kuluvimmathan ovat vetopyörän akselilla. Näihinkin saattaa löytyä laakerikaupasta ratkaisu, mikä ei vaadi koneistustoimia...kunhan vaan muistaisin joskus ottaa (millimittaisen)
ostoslistan mukaan em. kauppaan, että pääsis tarkistaan olenko tulkinnut laakerikirjaa oikein.
Mutta mihin tarviit tuumamittoja? Jos SKF-numero löytyy, ei mittoja tarvii murehtia ja stefat ja neulalaakerit luulisi löytyvän yhtä helposti millimitoillakin.
Ruåttin klubi ei muuten ole vieläkään saanut varaosahyllyjään kunnolla ojennukseen (varsinkaan voimansiirtopuolella) ja kuten suurin osa varmaan jo tietääkin, eivät myy kuin jäsenille.
Mitä itse laakereihin tulee, niin hankalimmat, vaikeimmat ja kuluvimmathan ovat vetopyörän akselilla. Näihinkin saattaa löytyä laakerikaupasta ratkaisu, mikä ei vaadi koneistustoimia...kunhan vaan muistaisin joskus ottaa (millimittaisen)

Re: Vaihdelaatikko remppa
kaikki valitettavasti muuttu kun vehkeet kuluu myös säädöt, sekä aksiaali suunnassa että ristiin.
yleensa sonetin lootat on ajettu ns sisään että ne ovat jo valmista satoa jota ei voida korjata ennen kylvöä.
yleensa sonetin lootat on ajettu ns sisään että ne ovat jo valmista satoa jota ei voida korjata ennen kylvöä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikko remppa
Löysin yhden paikan mistä vois laakereita saada isonveden takaa. Ilmoittavat kaikki laakeri mitat tuumina, niin tietäs onko sielläpäinkään.
Re: Vaihdelaatikko remppa
paneppa mitat tänne niin katsotaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikko remppa
Tässä mitä löysin MILLEINÄ. Tuumat tuumatkoon jokainen itse:
sisä x ulko x leveys
6005: 25x47x12
6305/C3: 25x62x17
239924: 25x62x13 (mitalla mitattu)
6204: 20x47x14
6304 NR/C3: 20x52x15
F-UC 1306 TM: 30x72x19 (tää löytyy gangsterisitikankin lootasta)
240426: 25x62x25 (mitalla)
6007/C3: 35x62x19
6208/C3: 40x80x18
sisä x ulko x leveys
6005: 25x47x12
6305/C3: 25x62x17
239924: 25x62x13 (mitalla mitattu)
6204: 20x47x14
6304 NR/C3: 20x52x15
F-UC 1306 TM: 30x72x19 (tää löytyy gangsterisitikankin lootasta)
240426: 25x62x25 (mitalla)
6007/C3: 35x62x19
6208/C3: 40x80x18
Re: Vaihdelaatikko remppa
MNeva kirjoitti:Löysin yhden paikan mistä vois laakereita saada isonveden takaa. Ilmoittavat kaikki laakeri mitat tuumina, niin tietäs onko sielläpäinkään.
tarkoitin lähinnä näitä mittoja
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikko remppa
Vastasin lähinnä tähän kysymykseen:
MNeva kirjoitti:Olisko kellään noita mittoja tuumina?