ptme kirjoitti:Kuljen melko usein moottoritietä bussin kyydissä, josta on erittäin helppo seurata, mitä rekkakuskit puuhaavat ajaessaan. Linja-autohan ohittaa rekat hitaasti, koska molemmat ajavat AINA nopeusrajoitinta vasten.
Keskimäärin 8 rekkakuskia kymmenestä rikkoo tieliikennelakia moottoritiellä. Pienimpiä rikkeitä on puhelimeen puhuminen ilman HF:ää, mutta erittäin tyypillistä on, että nämä liikenteen ammattilaiset lukevat lehtiä/kirjaa ajaesssaan, sudokujen täyttämistäkin olen nähnyt usein.
Ja tietysti se vasen jalka on kojelaudan päällä lepäämässä.
Mutta kyllähän ammattilaiset tietää, milloin vaaratilanne saattaa iskeä....
Toinen erityis-ammattikunta on sitten nämä taksisuharit, jotka ajavat koulukyytejä. Ylinopeutta, vikkua ei juuri koskaan, ryhmittymiset ja risteysten jätöt miten sattuu, ....
Eivät taida tajuta, että kyydittävät lapset seuraavat heidän toimiaan tarkasti, joten pitäisi hiukan miettiä, millaisen esimerkin antaa. Eikä noissa mainituissa asioissa voi vedota mihinkään ulkoiseen syyhyn, kyse on pelkästään väärästä asenteesta.
Minkä maan liikenteessä olet ollut kun noin hurjia lukuja heittelet?
Ajan itse yhdistelmää Suomen teillä, ja ainoa noista rikkeistä johon KAIKENKOKOISET syyllistyvät yleisesti(myös minä), on puhelimeen puhuminen.
En kiistä etteikö se haittaisi, mutta jos se olisi niin vaarallista kuin lainlaatijat väittävät, olisi onnettomuuslukujen pitänyt viime vuosina nousta. Eiköhän ne ole laskeneet, varsinkin suhteutettuna kasvaneisiin liikennemääriin. Kasvua on ollut lähinnä kaahausonnettomuuksissa, eikä siinä puhelin taida olla syynä...
Ja niihin muihin mainitsemiisi. Täältä korkealta näkee kyllä kaikenlaiset oheistoiminnot, ja kyllä lukeminen ja jalat kojelaudalla ajo on todella harvinaista, ja siihen syyllistyvillä on autossaan jonkin muun(yleensä itäisen)maan kilvet.
Muutenkin ihmettelen joidenkin tällä(kin) palstalla esiintyvien suhtutumista ammattiliikenteeseen. todistetusti syyllinen on selvästi useammin toinen osapuoli. Ja kun suhteutetaan tämä vielä ammattilaisten selvästi suurempiin ajomääriin, niin eiköhän se "amatööri" ole suurempi vaara.
Ja lopuksi, katselkaa ympärillenne. Vähissä on asiat jotka eivät ole olleet ammattiliikenteen kyydissä. Joten muistakaa, emme ole tiellä kiusaksenne vaan tarvisette meitä
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)