Jokin laahaa repsikan etupyörällä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tosu »

Ei taida mitään yleistä kestoa olla olemassa, vaan hajoavat ilmeisen sattumanvaraisesti. Minulla kesti oikea noin 90 tkm, vasen laakeri on vielä alkuperäinen. Kilometrejä on nyt mittarissa 100 tkm. Oireet rikkinäisessä juuri kuvailemasi, tosin suoraan ajaessa kuului myös, ja ääni vahvistui vasemmalle kääntäessä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eli pikainen otanta kertoo, että oikea laakeri menee todennäköisesti ennen vasenta :wink: Taitaa olla taas niitä osia, joiden tuhon aiheuttaa aika eikä kilometrit. No, ei kun metsästämään laakeria sitten vaan. Mitä sitä ihmettelemään sen kauemmin ettei pääse tulemaan mitään pahempia vahinkoja.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moikka,

Ei välttämättä ole kilometreihin liittyvä tuo.

Jos tiiviste pääsee pettämään ja kosteutta pääsee sisään, voi korroosion aloittama kuluminen syödä sen laakerin nopeasti.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Olen nyt ajanut uudella laakerilla noin tonnin ja nyt sama ääni palasi kehiin :x Eli uusikin laakeri sanoutui irti tehtävästään. Kun avasin viimeeksi kulman, niin vanhassa laakerissa ei näkynyt päällisin puolin mitään vikaa ja lopulta purkutöissä koko laakeri levisi eikä niissä laakerikuulissakaan näkynyt mitään mainittavaa vikaa. Vaihdossa oli aivan järjetön homma ja olisihan se pienempi nyt kun tietää miten sen sieltä saa, mutta silti. Ja eihän mulla ole edes varmaan kuittia siitä uudesta laakeristakaan, joten uuden ostoksi menee taas. Nyt olisi siis hyvät neuvot kalliit. Oliko kyseessä vain pirun huonoa tuuria vai onko siellä jotakin muuta rikki, joka saa laakerin hajoamaan? En millään tahtoisi nostaa käsiä pystyyn ja viedä autoa huoltoon.

Viikko on ollut aivan käsittämätön näiden autojen kanssa. Nyt on kolme rikkinäistä autoa pihassa ja kaikkiin on vika tullut juuri tällä viikolla.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja george »

Minulla oli aikoinaan sama vika tonnarissa, siis laahaava ääni repsikan puolella. En enää varmuulella muista, mutta minusta tuntuu, että ääni kuului parhaiten vasemmalle käännyttäessä. Minulla oli vikana se, että jarupalat olivat kuluttaneet etulevyt liian ohuiksi, Levyn ulkoreuna jäi korkeaksi ja otti kiinni aina joskus suojapeltiin muistaakseni. Ennenkuin ostin uudet levyt, varmistin asian meislaamalla ulkokehän korkean reunan pois. Tällöin ääni katosi. - Siis tällainen muistikuva minulla on.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Täs on ihan uudet jarrupalat ja lähes uudet levyt... Mut siis vika kyllä korjaantui laakeria vaihtamalla ja nyt kun kävin sillä kaupassa niin ääntä ei yllättäen kuulunutkaan. Mutta niin se taisi mennä viimeeksikin, että se ääni vain kovenee pikkuhiljaa. En ala nyt repimään auki vaan odotteleen oireiden pahenemista. Mutta tulipa korjattua pari muuta autoa samalla...
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Mulla oli äskettäin huollossa navan ja laakerin vaihdossa, kun huomasin talvirenkaiden vaihdossa että laakeri oli aivan sökö, rikkonut navankin. Ilmeisesti ed.omistaja oli vaihtanut levyt ja palat ja levyistä oli jäänyt pultti löysälle pelkääjän puolelta. Tätä kautta porsi laakeri ja napa. Äskettäinen jarruremontti voipi olla syynä onkelmiin siis.
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

Brewmaster kirjoitti:Mulla oli äskettäin huollossa navan ja laakerin vaihdossa, kun huomasin talvirenkaiden vaihdossa että laakeri oli aivan sökö, rikkonut navankin. Ilmeisesti ed.omistaja oli vaihtanut levyt ja palat ja levyistä oli jäänyt pultti löysälle pelkääjän puolelta. Tätä kautta porsi laakeri ja napa. Äskettäinen jarruremontti voipi olla syynä onkelmiin siis.
Paljos tuo maksoi? Montako tuntia työtä veloitettiin?

En ole ihan samaa mieltä, että vika olisi jarrurempassa tai sitten en ymmärrä miten olisi. Jarrulevyhän on yhdellä torxilla kiinni ja sen tarkoitus on kait vain pitää levy paikallaan sen aikaa, että renkaan saa kiinni. Joissain autoissa levy ei ole mitenkään kiinni. Oikeastaan jarrulevy kiinnittyy napaan vasta kun renkaan pultit kiristetään, eli samoilla pulteilla se on tavallaan kiinni kuin renkaatkin. Veikkaisin, että nää laakerit vaan hajoaa ja jos ei vaihda ajoissa niin saa vaihtaa navankin, ehkä jopa enemmän.

En keksi mitään muuta syytä miksi tuo mun laakeri olisi voinut mennä heti uudestaan kuin sen, että napa on kiero tms. ja se täristää laakerin heti hajalle. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, jos jollakin olisi jotain muita perusteltuja ideoita. En viitsi nyt kuitenkaan alkaa ostamaan mitään ennen kuin keksin mikä on perimmäinen syy ja onko siellä jotain vikaa nyt oikeasti (vai onko tällä kertaa vain kivi ollut jarrulevyllä)...
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

9-5T kirjoitti: Anteeksi mutta tiedätkö ettei uusi laakeri kärsinyt asentaessa jollet anna huollon vaihtaa seuraava. Tottakai uudessa laakerissa on voinut olla vikaa, jos tuolta vaikuttaa osta nyt uusi laakeri samasta paikasta ja pistä kuitti talteen ja mene 1000km päästä viemään se ensimmäinen uusi takaisin.
Tuo on täysin mahdollista ellei jopa todennäköistä. Kun jouduin laittamaan sen sinne kyllä lievää väkivaltaa käyttäen enkä prässissä kuten pitäisi (kun en omista sellaista).
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Yhteensä osineen olikos tuo noin 540 €. Osat muistaakseni n.320 €, työtä lopun edestä (delta iisalmi). En siis itse edes vilkaissut koko napaa. Ehkä se yksi ainoa pultti omaa jonkun muunkin funktion? En tiedä. Viisammat kertokoot.

Kärsinyt napa varmasti rikkoo uudenkin laakerin nopeasti.
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

tuiisa kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Anteeksi mutta tiedätkö ettei uusi laakeri kärsinyt asentaessa jollet anna huollon vaihtaa seuraava. Tottakai uudessa laakerissa on voinut olla vikaa, jos tuolta vaikuttaa osta nyt uusi laakeri samasta paikasta ja pistä kuitti talteen ja mene 1000km päästä viemään se ensimmäinen uusi takaisin.
Tuo on täysin mahdollista ellei jopa todennäköistä. Kun jouduin laittamaan sen sinne kyllä lievää väkivaltaa käyttäen enkä prässissä kuten pitäisi (kun en omista sellaista).
Tässä tuli nyt ilmeisesti tehtyä paha moka, josta onneksi selvisin säikähdyksellä (ainakin siltä näyttää :oops: ). Mulla oli jäänyt se vetarin pään pultti ihan inan "löysälle". Huomattiin nimittäin kulmien säädössä, että pyörähän liikkuu sillain vapaasti kehältä sentin verran joka suuntaan vaikka falskia ei ole ripustuksissa eikä missään näkyvässä. Sitten vaan sellaisella todella pitkällä vipuvarrella pulttia kiinni ja menihän se jotain 30 astetta. Loppui kuitenkin heiluminen ja ääntäkään ei ole kuulunut enää tuon jälkeen.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
tuiisa
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 17, 2009 09:53
Paikkakunta: Raisio

Re: Jokin laahaa repsikan etupyörällä

Viesti Kirjoittaja tuiisa »

tuiisa kirjoitti:
Tässä tuli nyt ilmeisesti tehtyä paha moka, josta onneksi selvisin säikähdyksellä (ainakin siltä näyttää :oops: ). Mulla oli jäänyt se vetarin pään pultti ihan inan "löysälle". Huomattiin nimittäin kulmien säädössä, että pyörähän liikkuu sillain vapaasti kehältä sentin verran joka suuntaan vaikka falskia ei ole ripustuksissa eikä missään näkyvässä. Sitten vaan sellaisella todella pitkällä vipuvarrella pulttia kiinni ja menihän se jotain 30 astetta. Loppui kuitenkin heiluminen ja ääntäkään ei ole kuulunut enää tuon jälkeen.
Eipä se vika ole ollut tässä. Tuo pultti löystyy itsekseen ja eräs korjaaja meinasi, että vika johtuu laakerista, joka olisi mennyt asennuksesta rikki. Auto tuli hylsynä katsastuksesta kun tuo pultti oli taas löysällä. En arvannut kiristellä sitä kun ääntä ei ole hetkeen kuulunut. Toisin sanoen, jos koko kulma on aivan löysänä, niin mitään varoittavaa ääntä ei yllättäen kuulu. Lisäksi vastakkainen etupyörän kumi oli kulunut sisäsyrjästä aivan kankaille. Eli kulmat on miten sattuu samasta syystä.

Tästä kimpaantuneena vaihdoin uuden laakerin löysään kulmaan. Kun sain navan käteen niin laakerissa oli selvästi klappia sisäänpäin. Laitoin uuden laakerin nyt hellästi puristamalla omatekoisessa prässissä. Laitoin kulman kasaan ja lähdin ajamaan, jolloin auto toimi hetken ihan kuten piti. Pian kuitenkin ajettaessa jyrkkään mutkaan tuo sama kulma alkoi rahista kuten aikaisemminkin. Otin kulman ylös ja tarkistin vetarin päässä olevan pultin ja se oli yhtä kireässä. Eli asennus on tehty kaikkien sääntöjen mukaan mutta rahinaa kuuluu taas. Tämä on nyt jo toinen uusimani laakeri samassa kulmassa eikä mikään auta. Teenkö siis jotain väärin?

Tämä auto on kirottu.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Vastaa Viestiin