Olisko kellään vinkkiä miten satkun kojelaudan saa helpoiten irti?
Nykyisessä laudassa on joitain asennusreikiä ja sain hommattua "uuden" reiättömän joka tarttis vaihtaa.
Satkun kojelauta
Auttaisko http://saabpics.org:3000/gallery/albun20
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuli just viime viikonloppuna vaihdettua.
1. Ratti irti
2. Kaiuttimen "kansilevyt" irti
3. "Uudesta" kojelaudasta näet kiinnitysreiät, jonka perusteella irroitat ruuvit (kaiuttimen aukosta yhdet ruuvit ja kojelaudan alaosasta 4 pitkää ruuvia ja hanskakotelon alapuolelta 2 lyhyttä ruuvia.
4. Tämän jälkeen vain vedät kojelautaa taaksepäin (raitis-/lämmitysilmaputkistot ottaa vähän vastaan, mutta lähtevät kuitenkin vetämällä irti. Kun olet vetänyt vähän matkaa kojelautaa taaksepäin niin muista irroittaa hanskakotelon valolle menevät piuhat, keskiosassa ja ratin vasemmalla puolella olevien "vimpstaakien" liittimet. Keskellä olevien liittimien järjestys kannaattaa laittaa paperille ylös ennen irroitusta. Suurimmaksi osaksi liittimet on kuitenkin sellaisia, että ne eivät voi mennä sekaisin. Takaisin laittaessa lämmityslaitteen vipu on helppo laittaa paikoilleen kaiutinkotelosta. Siis moottorin puoleinen pää.
Vielä kun joku kertois miten takaisinasennettaessa saa ne sivuilla olevat ylimmät raitis-/lämmitysilmaputket laitettua takaisin paikoilleen niin silloin ei pitäisi olla ongelmia. On meinaan putket just pahimmoilleen sen verran lyhyet, että ei mahdu nyrkit väliin. Hommaan kannatta kuitenkin varata aikaa n. 1 tunti.
1. Ratti irti
2. Kaiuttimen "kansilevyt" irti
3. "Uudesta" kojelaudasta näet kiinnitysreiät, jonka perusteella irroitat ruuvit (kaiuttimen aukosta yhdet ruuvit ja kojelaudan alaosasta 4 pitkää ruuvia ja hanskakotelon alapuolelta 2 lyhyttä ruuvia.
4. Tämän jälkeen vain vedät kojelautaa taaksepäin (raitis-/lämmitysilmaputkistot ottaa vähän vastaan, mutta lähtevät kuitenkin vetämällä irti. Kun olet vetänyt vähän matkaa kojelautaa taaksepäin niin muista irroittaa hanskakotelon valolle menevät piuhat, keskiosassa ja ratin vasemmalla puolella olevien "vimpstaakien" liittimet. Keskellä olevien liittimien järjestys kannaattaa laittaa paperille ylös ennen irroitusta. Suurimmaksi osaksi liittimet on kuitenkin sellaisia, että ne eivät voi mennä sekaisin. Takaisin laittaessa lämmityslaitteen vipu on helppo laittaa paikoilleen kaiutinkotelosta. Siis moottorin puoleinen pää.
Vielä kun joku kertois miten takaisinasennettaessa saa ne sivuilla olevat ylimmät raitis-/lämmitysilmaputket laitettua takaisin paikoilleen niin silloin ei pitäisi olla ongelmia. On meinaan putket just pahimmoilleen sen verran lyhyet, että ei mahdu nyrkit väliin. Hommaan kannatta kuitenkin varata aikaa n. 1 tunti.
Liittimistä
Muinaisen turbo-projektini (900T8 -83) yhteydessä tuli taisteltua muutamaan otteeseen kojelaudan kanssa. Instrumenttipaneeli lähtee melko hyvin irti, mutta ainakin itse onnistuin laittamaan kytkimet niin, että vilkku (ml. hätävilkku) ei lähtenyt toimimaan. 10 min. mietintätauko ja taas vilkkuivat valot. Eli jos vain on mahdollista, niin koekäyttö ennen lopullista kasausta/ruuvien kiinnitystä.