OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Hei,
Olen tässä tuollaista (ilmeisesti vm. '87 vaikka myydäänkin '88:na) satkua ostamassa - hinta on kohtuullinen ja auto vaikuttaa ihan kelvolliselta mutta meteli etuoikealla huolestuttaa. Olen näiden kolminumeroisten Saabien osalta täysin aloittelija, joten jospa täällä joku osaisi auttaa...
Eli, kun nopeus nousee n. 50km/h tasolle, alkaa oikean etupyörän suunnasta kuulua melkoista jurinaa joka lakkaa vasta kun auton pysäyttää kokonaan ja alkaa uudelleen heti kun nopeus nousee tuonne 50km/h tienoille uudelleen. Lieneeköhän tuolta jotain ihan samantien laukeamassa (auto on katsastettu syksyllä ja seissyt liikkeessä ajamattomana ilmeisesti siitä lähtien) ja mitä, eli onkohan luvassa hetimiten kallis remontti.
Itse epäilen, että siellä ääntää oikean etupyörän laakeri tai vetoakseli mutta voisiko tuohon löytyä joku muu (harmittomampi) selitys jota en ole vielä hoksannut? Ja jos ääni kuuluu laakerista, uskaltaako tuolla ajaa ensinkään vai pitäisikö vaihtaa saman tien?
Toinen vika tuossa tuntui olevan hieman heittelehtivä tyhjäkäynti lämpimänä mutta lieneekö mallin (2,0l kaasarikone) ominaispiirre?
--Tuomas
Olen tässä tuollaista (ilmeisesti vm. '87 vaikka myydäänkin '88:na) satkua ostamassa - hinta on kohtuullinen ja auto vaikuttaa ihan kelvolliselta mutta meteli etuoikealla huolestuttaa. Olen näiden kolminumeroisten Saabien osalta täysin aloittelija, joten jospa täällä joku osaisi auttaa...
Eli, kun nopeus nousee n. 50km/h tasolle, alkaa oikean etupyörän suunnasta kuulua melkoista jurinaa joka lakkaa vasta kun auton pysäyttää kokonaan ja alkaa uudelleen heti kun nopeus nousee tuonne 50km/h tienoille uudelleen. Lieneeköhän tuolta jotain ihan samantien laukeamassa (auto on katsastettu syksyllä ja seissyt liikkeessä ajamattomana ilmeisesti siitä lähtien) ja mitä, eli onkohan luvassa hetimiten kallis remontti.
Itse epäilen, että siellä ääntää oikean etupyörän laakeri tai vetoakseli mutta voisiko tuohon löytyä joku muu (harmittomampi) selitys jota en ole vielä hoksannut? Ja jos ääni kuuluu laakerista, uskaltaako tuolla ajaa ensinkään vai pitäisikö vaihtaa saman tien?
Toinen vika tuossa tuntui olevan hieman heittelehtivä tyhjäkäynti lämpimänä mutta lieneekö mallin (2,0l kaasarikone) ominaispiirre?
--Tuomas
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Sisempi vetarinmalja väljä,veikataan. Laakerivian ääntely loppuu yl. kun käännät pyöriä/rattia toiseen suuntaan,painopiste muutuu laakerilla. Molemmissa viossa ei yleensä aiheuta välitöntä korjaus tarvetta. En tietenkään käske ketään ajamaan rikkonaisella autolla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Jos käyttöautoa etsit vailla omaa korjauspaikkaa/taitoa, niin unohda tuo vaikka ilmaiseksi saisit. Varmasti löytyy parempiakin yksilöitä.
Sinänsä joku vetarin ja/tai vetarin maljan vaihto ei ole mikään mahoton homma, käytetyt (ehkä jopa) ehjät osat saa puoli-ilmaiseksi, mutta ikävähkö tehdä kerrostalon parkkiksella Bilteman halvimmalla hylsysarjalla varustautuneena...
Sinänsä joku vetarin ja/tai vetarin maljan vaihto ei ole mikään mahoton homma, käytetyt (ehkä jopa) ehjät osat saa puoli-ilmaiseksi, mutta ikävähkö tehdä kerrostalon parkkiksella Bilteman halvimmalla hylsysarjalla varustautuneena...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
V.J.S kirjoitti:Jos käyttöautoa etsit vailla omaa korjauspaikkaa/taitoa, niin unohda tuo vaikka ilmaiseksi saisit. Varmasti löytyy parempiakin yksilöitä.
Sinänsä joku vetarin ja/tai vetarin maljan vaihto ei ole mikään mahoton homma, käytetyt (ehkä jopa) ehjät osat saa puoli-ilmaiseksi, mutta ikävähkö tehdä kerrostalon parkkiksella Bilteman halvimmalla hylsysarjalla varustautuneena...
Mitäs jos on ammattimiehen työkalut ja lämmin halli nostureineen
Nimim...Olenko tumpelo vai en
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Kiitoksia, vetarinmalja siis todennäköisempi kuin etulaakeri - en siis mene heti MotoNetiin ostamaan laakeria varalle...
Menin siis jo ostamaan, toki tinkasin hinnasta vähän lisää pois vian vuoksi...katsastuksen puolesta autolla on kuitenkin melkein vuosi ajoaikaa, joten hinta ei mielestäni ihan kamala ollut (ilmaiseksikin olisin kyllä voinut ottaa mutta ei ollut tarjolla =) ) ... käyttöautohan tuosta tulee, isälleni tosin eikä itselleni. Kerrostalon parkkipaikalla ei onneksi tarvitse korjata mutta lämpimiä sisätiloja remontointiin ei kyllä löydy, joten toivottavasti tuo kulkee tuollaisenaan kesäkeleille asti, sitten voi paremmin tehdä itse... työkaluja löytyy kohtalaisesti ja osaamisenkin luulisin vielä tuohon riittävän.
Mitäs tuon maljan vaihto edellyttää - tarviiko avata tai irrottaa koko vaihdelaatikko/perä vai pystyykö homman tekemään laatikon ulkopuolella?
--Tuomas
Menin siis jo ostamaan, toki tinkasin hinnasta vähän lisää pois vian vuoksi...katsastuksen puolesta autolla on kuitenkin melkein vuosi ajoaikaa, joten hinta ei mielestäni ihan kamala ollut (ilmaiseksikin olisin kyllä voinut ottaa mutta ei ollut tarjolla =) ) ... käyttöautohan tuosta tulee, isälleni tosin eikä itselleni. Kerrostalon parkkipaikalla ei onneksi tarvitse korjata mutta lämpimiä sisätiloja remontointiin ei kyllä löydy, joten toivottavasti tuo kulkee tuollaisenaan kesäkeleille asti, sitten voi paremmin tehdä itse... työkaluja löytyy kohtalaisesti ja osaamisenkin luulisin vielä tuohon riittävän.
Mitäs tuon maljan vaihto edellyttää - tarviiko avata tai irrottaa koko vaihdelaatikko/perä vai pystyykö homman tekemään laatikon ulkopuolella?
--Tuomas
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Eikös maljan/tripodin kuluma ilmene tyypillisesti tärinänä vedon ollessa päällä, eikä jurnuttavana äänenä, ja ulomman vetarin vika taasen naputtamisena käännettäessä, ja /tai vetarin ulkonivelen "jumiutumisena" sellaiseen vemputtavaan asentoon, joka tutisutaa koko autoa?
Täältä ääni pyöränlaakerille, ainakin Ducatossa jurnutus kuului lopulta kaiken aikaa, vaikka lauksi se hiljenikin ruoria kääntämällä (no ei Ducato ole Saab, mutta renkaanlakereissa ei liene paljoa periaatteellisia eroja).
Täältä ääni pyöränlaakerille, ainakin Ducatossa jurnutus kuului lopulta kaiken aikaa, vaikka lauksi se hiljenikin ruoria kääntämällä (no ei Ducato ole Saab, mutta renkaanlakereissa ei liene paljoa periaatteellisia eroja).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Jos on vetari ja kuvaamasi kova ääni koko ajan "läsnä", niin en usko että kestää kesääntmerila kirjoitti:Kerrostalon parkkipaikalla ei onneksi tarvitse korjata mutta lämpimiä sisätiloja remontointiin ei kyllä löydy, joten toivottavasti tuo kulkee tuollaisenaan kesäkeleille asti, sitten voi paremmin tehdä itse... työkaluja löytyy kohtalaisesti ja osaamisenkin luulisin vielä tuohon riittävän.
Mitäs tuon maljan vaihto edellyttää - tarviiko avata tai irrottaa koko vaihdelaatikko/perä vai pystyykö homman tekemään laatikon ulkopuolella?
--Tuomas
Ei tarvitse lootaa irrotella, malja tais olla laatikossa lukkorenkaalla kiinni. Ahdas rakohan se tietysti on, mutta autoalan suunnitteluinsinööreillehän yleisesti ottaen ensimmäisenä opetetaan, että miten minimoidaan huoltotoimiin tarvittavat tilat...
Juuei tolla pärställä kyllä voi olla kuin pesunkestävä tumpelo vaikka ois koko merkkihuolto-organisaatio omistuksessa900 I 16 kat kirjoitti:Mitäs jos on ammattimiehen työkalut ja lämmin halli nostureineen
Nimim...Olenko tumpelo vai en
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Niin ja sen vuosimallin tuossa tilanteessa tunnistaa käsijarrusta. jos ottaa taakse, on malli -88 tai nuorempi. Menestystä vain saabismillesi.tmerila kirjoitti:Hei,
Olen tässä tuollaista (ilmeisesti vm. '87 vaikka myydäänkin '88:na) satkua ostamassa
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Kyllä äänen voi aiheuttaa joku suht harmitonkin juttu, kuten itse huomasin Ysiysini kanssa. Olin varma, että autostani on menossa etupyörän laakeri, sillä tasaisessa ajossa (mielestäni) edestä kuului matalaa ulinaa/jurinaa. Myös ratissa ja polkimissa tuntui selvä värinä. Aloin kuitenkin myöhemmin epäillä äänen eiheuttajaksi jarruja, sillä jarrun hienoinenkin hipaisu lopetti äänen hetkeksi. Jarruja läpi käydessäni sitten huomasin, että takana oli pari kitkapintaa irronnut ja jäänyt laahaamaa satulan ja levyn väliin, aiheuttaen äänen, jonka luulin tulevan edestä!
Etenkin, jos auto on seisonut pitkään (kuten omassa tapauksessani), voivat jarrut jumiutua ja jäädä laahaamaan, joka sitten voi ääniäkin aiheuttaa.
Kannattaa myös muistaa, että vuoden -87 auto on jo yli 20-vuotias, joten vaikka autosta nyt laakerivikaa tms. ei löytyisikään, niin jotain vastaavaa voi tulla eteen periatteessa milloin tahansa...
Etenkin, jos auto on seisonut pitkään (kuten omassa tapauksessani), voivat jarrut jumiutua ja jäädä laahaamaan, joka sitten voi ääniäkin aiheuttaa.
Kannattaa myös muistaa, että vuoden -87 auto on jo yli 20-vuotias, joten vaikka autosta nyt laakerivikaa tms. ei löytyisikään, niin jotain vastaavaa voi tulla eteen periatteessa milloin tahansa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Niin ja sen vuosimallin tuossa tilanteessa tunnistaa käsijarrusta. jos ottaa taakse, on malli -88 tai nuorempi. Menestystä vain saabismillesi.tmerila kirjoitti:Hei,
Olen tässä tuollaista (ilmeisesti vm. '87 vaikka myydäänkin '88:na) satkua ostamassa
Kiitoksia. Konepellin alla kerrottiin mallin olevan '87 ja renkaan muttereista päätellenkin näin oli, joten tuota käsijarrua ei sen tarkemmin tarvinnut tutkia.
Muutoin auton varustukseen ei kuulunut esim. ohjekirjaa tai minkäänlaista huoltohistoriaa, mikä on tietysti hieman tylsempi juttu. Noinkohan kukaan foorumilla muistaisi omistaneensa neliovista porrasperäsatkua, väriltänsä vaalea metallinsininen, rekisteritunnus LKA-XXX ... oli nimittäin klubitarra valmiiksi ikkunassa... olisi kiva tietää autosta enemmänkin =)
--Tuomas
p.s. kiitoksia menestyksentoivotuksestakin, tosin tuo satku on menossa isälleni. Itselläni on jo ennestään yksi kutvonen, joten en sinänsä aivan uusi saabisti ole. Ja isänikin on niitä aikanaan omistanut useampia, vaikka nyt onkin pari vuosikymmentä ajanut muilla merkeillä ... että paluusaabistista kyse niiltäkin osin =)
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
900T16 kirjoitti:Tämä lähti minulta vuosi sitten lähes 100 tkm enemmän ajettuna:
http://www.nettiauto.com/saab/900/2980690
Näyttää nuorentuneenkin vuodella ilmoituksen perusteella... ja muutenkin
onko kenties sama auto kyseessä, jäi vaan tuo rekkarin alku LKA mieleen tuosta ilmotuksesta. Jos on niin ko. käyttäjältä varmaan löytyy jotain infoa.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Kas, kiitoksia, sama on ... mittarissa oli toki todellinen lukema, ilmoitukseen oli vain eksynyt pari "pientä" "painovirhettä" ... positiivisessa mielessä ilmoituksessa ei toisaalta mainittu että autossa ohjaustehostin ja kahdet renkaat joita ilman en olisi sitä ostanut.Simbe kirjoitti:900T16 kirjoitti:Tämä lähti minulta vuosi sitten lähes 100 tkm enemmän ajettuna:
http://www.nettiauto.com/saab/900/2980690
Näyttää nuorentuneenkin vuodella ilmoituksen perusteella... ja muutenkin
onko kenties sama auto kyseessä, jäi vaan tuo rekkarin alku LKA mieleen tuosta ilmotuksesta. Jos on niin ko. käyttäjältä varmaan löytyy jotain infoa.
Vaan pitäneepä tiedustella kokemuksia ajoneuvosta, jos vaikka jotain olennaista selviäisi...
--Tuomas
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Kannattaa tutkia jarrut ensimmäisenä, koska itsellä on ollut samanlaisia kokomuksia jarrujen laahaamisesta. Eli 87 vuosimalli on viimeinen, jossa on herkemmin jumuituvat etujarrut, liukupintoja tulee voidella säännöllisesti, koska niitä ei ole suojattu. Uudemmissa on 9000 jarrut ja niissä on kumeilla liukupinnat suojattu,tämä näkyy siinä käsijarrun siirtymisenä takapäähän ja pulttijaon vaihtumisena.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Lisää satkuksymyksiä (Re: OG900, jurinaa etuoikealta)
Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille, näillä tiedoilla on hyvä jatkaa autoon tutustumista ... mitä enemmän tuolla ajaa, sitä vähemmän tuo jurnutuskin häiritsee joten joko se ei ole niin paha kuin alkuun tuntui tai on alkanut itsekseen korjaantumaan
Seuraava kysymys meneekin sitten jo entistä enemmän off topiciksi ... kojelaudassa on nappi jossa lukee "EXTRA" ... mitähän sen olisi tarkoitus tehdä? Onko kyseessä jokin ritari ässä -ominaisuus vai onko ko. nappi vain yksinkertaisesti ekstraa eikä tee mitään ellei siihen itse kytke jotain?
Ja sitten tuo radion asennus ... ostin Biltemasta ISO-kytkentäsarjan jonka pitäisi sopia OG-satkun omaan radiojohdotukseen (siinä luki että Saab 900 ->8/93) mutta vastaavia liittimiä en tuolta tyhjästä radion asennusreiästä ole vielä onnistunut onkimaan, ainoastaan kolme harmaata väriraidoilla varustettua irtojohtoa, jotka lienevät kaiutinkaapeleita... onkohan tuonaikaisessa satkussa edes mitään vakioitua liitintä vai löydänkö vain lisää irtonaisia päitä kun kaivelen lisää? Ja ne kojelaudasta / tuhkakupista palaneet pikkulamputhan vissiin kannattaisi vaihtaa kanssa nyt tässä vaiheessa, kun radioa ei vielä ole?
--Tuomas
Seuraava kysymys meneekin sitten jo entistä enemmän off topiciksi ... kojelaudassa on nappi jossa lukee "EXTRA" ... mitähän sen olisi tarkoitus tehdä? Onko kyseessä jokin ritari ässä -ominaisuus vai onko ko. nappi vain yksinkertaisesti ekstraa eikä tee mitään ellei siihen itse kytke jotain?
Ja sitten tuo radion asennus ... ostin Biltemasta ISO-kytkentäsarjan jonka pitäisi sopia OG-satkun omaan radiojohdotukseen (siinä luki että Saab 900 ->8/93) mutta vastaavia liittimiä en tuolta tyhjästä radion asennusreiästä ole vielä onnistunut onkimaan, ainoastaan kolme harmaata väriraidoilla varustettua irtojohtoa, jotka lienevät kaiutinkaapeleita... onkohan tuonaikaisessa satkussa edes mitään vakioitua liitintä vai löydänkö vain lisää irtonaisia päitä kun kaivelen lisää? Ja ne kojelaudasta / tuhkakupista palaneet pikkulamputhan vissiin kannattaisi vaihtaa kanssa nyt tässä vaiheessa, kun radioa ei vielä ole?
--Tuomas
Re: OG900, jurinaa etuoikealta - uskaltaako tämän ostaa?
Toisissa saapeissa löytyy se radion liitin sieltä ja toisissa ei. Kyllä sen melko helposti pitäisi huomata onko liitintä.