-88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos imm ja moottorin välillä on vuoto, ei ne ilmat mihinkään karkaa, paitsi ahtopaineilla. Tyhjäkäynnillä ja normaaliajossa siis imee ilmaa immun ohi ja käy laihalla...

Starttisprei on hyvä aine imuvuotojen paikallistamiseksi, kierrokset nousee itekseen jos vuotaa ja imee ainetta moottoriin.

Toimiiko ahtomittari normaalisti, pitäisi olla n. puolessa välissä alipaineella tyhjäkäynnillä?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

No johan oli!

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Eipä siinä, humalassa puutapit silmissä vissiin katellu niitä ahtoputkia. Välijäähyn pääty räjähtänyt. Tosin eihän tuo eräs kovemmankaan luokan Saabisti sitä huomannut, kävin sitten hakemassa takaisin sieltä ja kateltiin vähän aikaa tallissa kunnes tuli kokeiltua turbon jälkeistä putkea, joka menee välijäähylle ja sehän heilui, kun koko pääty oli paskana. Että näin. Nyt uusi cooleri paikallaan ja hyvin pelittää.

Miten muuten, onko normaalia, että esim. 90 vauhdista vitosella heittää kaasun pohjaan, niin vedättää ahdot punaiselle aika kevyen oloisesti ja sitten sitä lähdetäänkin, vai onko esim. by-passin puolesta syytä huolestua? Kuitenkin jos kaasun heittää pois, niin ahtomittari tipahtaa alipaineella täysin ilman viivettä, joka kait tarkoittais, että kaikki kunnossa ja ahtoja on vaan nostettu.

Ps: Toinen asia mikä edelleen mietityttää on nuo lastut, nyt paikallaan ne joiden edelleen oletetaan olevan viriviri, ainakin löpö maistuu siihen malliin, mutta kun tehoista en osaa sanoa, sillä pitoja ei mistään löydy niin paljon että minkäänlaisia kiihtyvyysaikoja saisi. Tuntuu, että matka-ajooonkaan ei pääse alle kympin, eli olisiko nuo normaaleja juttuja jos sieltä on koneja kutiteltu esim. se parisensataa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitäs minä sanoin siitä ahtovuodosta ja välijäähdyttimen päädystä. ;)

Kyllähän se on normaalia että vetää punaiselle JOS on modattu, orkkiksena vetää puna/keltaisen rajalle paineet. Eli ahtoja nostettu.

Ei bensalastun pitäisi nostaa kulutusta, ellei ole huonosti tehty. Joitakin sellaisiakin olen nähnyt tosin (superchips taisi olla tällainen). Fiksusti tehdyllä kulutus on normaali mutta auttaa silti tehot päällä.

Kuitenkin kun ilmeisesti kyseessä on katiton auto, niin ilmamassamittarissa on säätöruuvi jolla voi säätää normaaliajon seoksia. Aja auto korjaamon pakokaasuanalysaattorin ääreen ja ruuvaa IMM:n kyljessä olevasta säätöruuvista niin että CO-arvo on tyhjäkäynnillä 1%. Jos ei auta, niin joko on esim. nostettu bensanpaineita ja tai laitettu isommat suuttimet jolloin käy rikkaalla, tai sitten on huono virilastu. Tai sitten ruiskun vedenlämpöanturi on rikki, joka myös vetää seokset rikkaalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

JCarlson, niinpä... niinpä. :oops: Tuntuihan tuo huoltomieskin olevan vähän nolona, kun kerroin mikä oli homman nimi.

Konttorilla vasta käytin, kun otin auton käyttöön ja siellä on CO antanut 1,18% ja Co2 14,03, eli käykös tuo nyt sitten niin älyttömän rikkaalla? Ei kehtais laihallekaan asettaa.

Ps: Niin, sellaisessa luulossa sitä täälläkin ollaan eletty, että ei sen pitäis nostaa kulutusta normiajossa. Tosin, pitää nyt varmaan katella miltä se alkaa kulutus näyttää kun vähän aikaa on opetellu rauhallista ajoa. Meinaan tuntuu olevan pieniä ongelmia muistaa käyttää sitä kaasujalkaa tarpeeks rauhallisesti kun ajanu 1.8 Camrylla pari kuukautta. :mrgreen:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CO 1,18% on oikein hyvä, ei ongelmaa tai säätötarvetta. Eli korkea kulutus (jos sellaista todellisuudessa on) ei johtune seoksista ellei seos rikastu huomattavasti ajossa vrt. tyhjäkäynti. Normaalisti näin ei käy mutta rikkinäinen vedenlämpöanturi osaa tehdä niinkin (rikastelee välillä miten sattuu kun pätkii) tai sitten jos lastu on mallia typerä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Juu, no pitää nyt kun pidempiä matkoja tulee enempi ajettua, niin katella minne päin ne kulutukset liikkuu.

JA nyt kun vauhtiin päästiin, niin välillä heittelee vieläkin check oil leveliä, vaikka öljyä ei pahemmin enää uskalla lisätä, ettei mene liikaa. Piktogrammikaan ei sano öljynpaineista mitään. Onko siis anturivika mahdollinen, vai onko tosiaankin että pitää olla ihan ylärajassa, ettei herjaa? Onko tämän anturi kenties tuolla koneen takaosassa, aika lähellä öljynsuodatinta? Kun muistelen siellä jonkin johdonpään nähneeni ja saattoi hajapäisen öljynvaihtajan (unohtui vaihtaa suodatin ennnen kuin aloin täyttää) takia saada ainakin öljyjä ja muuta paskaa päällensä, joka huonolla säkällä vois tehä kosketushäröä ja johtua tästä?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Check-oil level on ihan normi-onkelma tonnarissa, vaikka olis kuinka ylitäytöllä öljyt. Irrota tökkeli öljyn tasopinnan anturista (juurikin siinä keulasta katsoen öljypohjan etuosassa likellä suodatinta), niin loppuu turha kenoilu. Jos on kosteena öljypohja siinä anturin tienoilla, niin uusi O-rengas ei merkkiliikkeessäkään paljoa maksa. Anturin irrottaminen O-renkaan vaihtoa varten on helpoo ku lapsen lyöminen. Jos taas haluat kardiovaskulöäärisen järjestelmän pysäytyksen, niin kysy uuden anturin hintaa marmoritiskillä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Kyllä tämä Saabistin elämä on jännää. Aina saa arvailla, että onko jokin hommeli vika, vai ominaisuus tässä masiinassa. :P Mutta tällä hetkellä ei enää ole edes kovin pahoja ongelmia tiedossa, cruisen kun sais toimii vielä ja kuskin penkin suoraan...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja jus »

88-tontussa öljyn tasoanturi on öljypohjan ohjaamonpuoleisella sivulla kuten öljynsuodatin ja öljynpaineanturikin.

Johtoviat on moottoritilan johdoissa yleisiä, eristeet rapisee johdoista pois ja paljaat kuparit ottaa oikosulkua. Siihen auttaa johtojen eristyksen korjaaminen, ei johtoliittimen irrottaminen anturilta.

Muutenkin öljypinnantarkastus ajotietokoneessa pitäisi olla yli viiden minuutin pysäköinnin jälkeen käynnistämisen yhteydessä tapahtuva juttu, kuuluisiko sen edes vilkkua pitkän ajon aikana jos johdot on ehjät? Omassa öljyt ylärajalla tai vähän yli, niin ei vilku. Jos joskus öljynvaihdon jälkeen on sattunut täyttö jäämään vähän vajaaksi, on CHECK OIL LEVEL vilahtanut ekassa kiihdytyksessä pihasta peruutuksen jälkeen, muttei muuten. Jos öljyt on vähissä, keula alaspäin pysäköinnin jälkeen liikkeelle lähtiessä voi palaa hetken. Vähissä = useamman millin alle mittatikun ylärajan.

Tasoanturin ja ölypohjan välin tiivistykseen sopii O-rengas 24,2 * 3 mm NBR70. Merkkiliikkeestä neljällä eurolla, tiivistekaupasta eurolla tai alle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Glabrezu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 00:49

Re: -88 2.0 Turbo ECU ja lastut

Viesti Kirjoittaja Glabrezu »

Saabilla tällaset omat rajat sit näissä öljymäärissäkin? Että max ei ole tarpeeks.. noh, työnnetään viel pikkasen. Pitäs vaan saada pestyä se kone alta päin, jotta tietäs vuotaako sieltä jotain. Nyt on vähän heikkoa, kun yltäpäältä öljyssä tämän.. unohduksen takia.
Vastaa Viestiin