Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Tarkoitus oli ostaa toisen merkkinen kakkosauto, mutta kotiin tulikin vm. 2000 Saab 9-3 Aero automaatilla. Nätti auto, ja yhden omistajan jäljiltä niin hienossa kunnossa, että pakkohan se oli ostaa ;)
Pari kysymystä kuitenkin olisi:
- mistä tuosta Saabista löytää runkoon stanssattuna VIN-koodin? Kyllähän se paikallisella konttorilla rekisteröinnin yhteydessä tarkastettiin, mutta eipä tullut katsottua, ja itärajaa ylitettäessä se täytyy tullissa joka kertaa näyttää.
- ajelen autolla työmatkoja lähinnä Venäjällä ja Baltiassa. Onko joitain varaosia, joita olisi syytä pitää mukana, siltä varalta, että auto jää tien varteen ja lähin varaosamyyjä on kaukana?
- pakkasessa ACC:n näyttö toimii, mutta kun auto lämpenee, näkyy näytössä enää lämpötila. SIDin korjausohjeita haulla löysin, mutta voiko tuota ACC:n näyttöä kotikonstein yrittää korjata?
- miten hankalaa tuohon autoon on lohkolämmittimen asennus. eli onnistuuko rasvamontullisessa kotitallissa perustyökaluilla? Täältä tuskin saa tosin ostettuakaan, pääkaupunkiseudulta saanee?
Vinkeistä kiitos,
Kaitsu
Narva/EST
PS. Jos joku suunnittelee Saabin hakemista Virosta, niin omien kokemusten perusteella uskallan suositella Uno Sookasken UnoAutoa Tartossa. Maan parhaat tuontisaabit..
Pari kysymystä kuitenkin olisi:
- mistä tuosta Saabista löytää runkoon stanssattuna VIN-koodin? Kyllähän se paikallisella konttorilla rekisteröinnin yhteydessä tarkastettiin, mutta eipä tullut katsottua, ja itärajaa ylitettäessä se täytyy tullissa joka kertaa näyttää.
- ajelen autolla työmatkoja lähinnä Venäjällä ja Baltiassa. Onko joitain varaosia, joita olisi syytä pitää mukana, siltä varalta, että auto jää tien varteen ja lähin varaosamyyjä on kaukana?
- pakkasessa ACC:n näyttö toimii, mutta kun auto lämpenee, näkyy näytössä enää lämpötila. SIDin korjausohjeita haulla löysin, mutta voiko tuota ACC:n näyttöä kotikonstein yrittää korjata?
- miten hankalaa tuohon autoon on lohkolämmittimen asennus. eli onnistuuko rasvamontullisessa kotitallissa perustyökaluilla? Täältä tuskin saa tosin ostettuakaan, pääkaupunkiseudulta saanee?
Vinkeistä kiitos,
Kaitsu
Narva/EST
PS. Jos joku suunnittelee Saabin hakemista Virosta, niin omien kokemusten perusteella uskallan suositella Uno Sookasken UnoAutoa Tartossa. Maan parhaat tuontisaabit..
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Onnea valinnasta...
Varaosiksi suositellaan yleisesti DI-kasettia eli tuttavallisemmin sytkäkasettia. Sen saa vaihdettua alle 5min, ja auton omilla työkaluilla. Bensapumppu ja kampiakselin asentoanturi on aika tyypilisiä ongelmia näissä, mutta niitä ei ihan äkkiseltään tien poskessa vaihdeta, ainakaan ilman työkaluja.
et maininnut kilometrejä, paljonko ajettu, mutta ilmeinen konsesus on, että 200tkm jälkeen alkaa nuo em. osat oireilla, tosin joillakin ajetaan paljon pidempäänkin ilman oireita.
Jaa näköjään Mimmi ehti ensin
Varaosiksi suositellaan yleisesti DI-kasettia eli tuttavallisemmin sytkäkasettia. Sen saa vaihdettua alle 5min, ja auton omilla työkaluilla. Bensapumppu ja kampiakselin asentoanturi on aika tyypilisiä ongelmia näissä, mutta niitä ei ihan äkkiseltään tien poskessa vaihdeta, ainakaan ilman työkaluja.
et maininnut kilometrejä, paljonko ajettu, mutta ilmeinen konsesus on, että 200tkm jälkeen alkaa nuo em. osat oireilla, tosin joillakin ajetaan paljon pidempäänkin ilman oireita.
Jaa näköjään Mimmi ehti ensin

#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Mistä Saabin osat ylipäätään pääkaupunkiseudulta kannattaa ostaa? Vielä on selvittämättä sekin kuka niitä näillä nurkilla myy. Onko kyseessä siis tämä osa Motonetin tarjonnasta:
Kaitsu
- >DI-kasetti Saab 94-
>GM-900Turbo ja 9-3 Puolakasetti PUNAINEN (ei V6) [1994->2002] 249.90e
Kaitsu
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
paitsi jos torxi on tuhannen jumissa niin kuin oli meikäläisellä. Rikkinäisen anturin kanssa pystyy kyllä ajelemaan jonkin aikaa (viikkoja), joten korjausta ei yleensä tarvi tehdä tien päällä.Kampiakselin anturinkin pystyy vaihtamaan "tien päällä"
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Pari uutta pulmaa:
-Auton hälytin menee päälle ilmeisesti painamalla kaukosäätimestä kaksi kertaa lukitusnäppäintä(?). Ainakin tällöin torvi päästää pienen törähdyksen. Häly ei kuitenkaan toimi - autoa saa töniä ja sisällä huitoa ilman että sillä on mitään vaikutusta. Käyttäjässä vikaa vai jossain muualla?
-Miten tuon vakionopeudensäätimen pitäisi toimia? Painamalla viiksen päässä olevaa nappia alaspäin sopivalla nopeudella vai jotain muuta? Ei tunnu tapahtuvan mitään, eikä tuo saksankielikään ole hanskassa..
Kaitsu
-Auton hälytin menee päälle ilmeisesti painamalla kaukosäätimestä kaksi kertaa lukitusnäppäintä(?). Ainakin tällöin torvi päästää pienen törähdyksen. Häly ei kuitenkaan toimi - autoa saa töniä ja sisällä huitoa ilman että sillä on mitään vaikutusta. Käyttäjässä vikaa vai jossain muualla?
-Miten tuon vakionopeudensäätimen pitäisi toimia? Painamalla viiksen päässä olevaa nappia alaspäin sopivalla nopeudella vai jotain muuta? Ei tunnu tapahtuvan mitään, eikä tuo saksankielikään ole hanskassa..
Kaitsu
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Cruise toimii seuraavasti:

- Cruisen aktivointi: vilkkuviiksen liukuktkin vasempaan laitaan "yli pienen pykälän" => mittariston asempaan yläreunaan syttyy merkkiteksti "CRUISE"
- Nopeuden asetus(SET): vilkkuviiksen päässä sormenpäällä käytettävä SET-nappula
- Kiihdytys(ACC): SET-nappula pohjassa, kunnes haluttu nopeus saavutettu TAI jokainen lyhyt painallus SET-nappulasta lisää nopeutta (muistaakseni) 1,6km/h kerrallaan
- Nopeuden vähennys(DEC): vilkkuviiksen liukukytkin "jousta vasten" oikeaan laitaan, kunnes haluttu nopeus saavutettu TAI jokainen lyhyt painallus samaisesta napplasta vähentää nopeutta (muistaakseni) 1,6km/h kerrallaan
- Cruise pois päältä(RESET): jarrupoljin TAI manuaalissa kytkinpoljin TAI vilkkuviiksen liukukytkin "jousta vasten" vasempaan laitaan
- Edellisen nopeuden palautus (Resume): vilkkuviiksen liukukytkin "jousta vasten" oikeaan laitaan
- Cruise pois päältä kokonaan:kuten aktivointi, eli vilkkuviiksen liukuktkin vasempaan laitaan "yli pienen pykälän" => mittariston vasemman yläreunan merkkiteksti "CRUISE" sammuu

Saabiton Saabisti
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Cruise toimii, kiitokset! Ja pitääpä yrittää tilata nuo suomenkieliset manuaalit, vinkistä kiitos. Saako näin vanhaan autoon Saabilta vielä hälyn järkihintaan, vai pitääkö asennuttaa jokin muu? Täällä kun ei saa autoon liikennevakuutuksen lisäksi muuta vakuutusta, jos ei autossa ole hälyä sisätutkalla..
Kaitsu
Kaitsu
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Minulla toimii juuri näin ja autossa on häly. Kallistusanturia minulla ei ole joten heiluttelemisella ei ole vaikutusta. "sisätutkakin" on vain lasinrikkomisanturi joka perustuu käsittääkseni paineeseen. Enkä muistaakseni ole saanut sillä hälyä laukeamaan vaikka miten on paukutellut. Helpoin tapa on testata onko autossa häly. Jätä ikkuna auki, paina kaukosäätimen napista kerran etteivät ovet mene takalukkoon, odota hetki, nosta lukitusnappi käsin ylös ja avaa ovi. Jos ei hälytin huuda (ja sisävalo syttyy) ei autossa ole hälyä tai se on rikki. Jos huutaa niin paina avausnappia niin pitäisi hiljentyä.Kaitsu kirjoitti:Pari uutta pulmaa:
-Auton hälytin menee päälle ilmeisesti painamalla kaukosäätimestä kaksi kertaa lukitusnäppäintä(?). Ainakin tällöin torvi päästää pienen törähdyksen. Häly ei kuitenkaan toimi - autoa saa töniä ja sisällä huitoa ilman että sillä on mitään vaikutusta. Käyttäjässä vikaa vai jossain muualla?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Ja jos ledi puuttuu? Ilman hälytintä olevissa ei ole mitään lediä.Helpoin tapa on tarkistaa ledin vilkkuminen, jos vilkku kerran/3s on autossa häly. Jos vilkkuu tuplavilkutusta, ei hälyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
OG9-3:ssa ei ole lediä jos ei ole hälytintä.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä

Lediä ei tuossa omassa näy, joten hälykään ei siis ole. No, tänään sain Suomesta autoon Etukaskon, vaikkei auto Suomen kilvissä olekaan - kunhan tuon sen joskus Suomeen. Häly pitänee joka tapauksessa autoon asentaa. Ja Suomen GM:kin lupasi manuaalin lähettää postissa, jos heillä niitä vielä materiaalivarastossa on jäljellä. Yksi uusi vikakin löytyi, kuskinpuolella ajovalon pyyhin ei toimi, lienee tyypillistä tämän ikäisessä tuokin?
Lähtökohtaisesti en täällä myytävien autojen kilometreihin luota, mutta tämä yksilö osoittautui poikkeukseksi, joka vahvistaa säännön. Nettihaulla auton edelliseksi omistajaksi paljastui sveitsiläinen kirjailija, jonka Wikipedia ja moni muukin sivu tuntee. Yhteystedot löytyivät ja Herr Krauz vahvisti tiedot oikeiksi. Auto oli ollut hänellä uudesta asti ja kilometrit täsmäävät. Hyvää huolta tänä vuonna eläkeiän saavuttava Herr Krauz on autostaan pitänyt. Sveitsistä tuoduista autoissa pitäisi muuten löytyä huoltokirjan lisäksi 'päästökirja', johon päästöt ja kilometrit on kirjoitettu ylös ja leimattu. Sekin auttaa varmistumaan kilometreistä - sen puuttuminen taas kielii jostain muusta..
Tätä viestiä naputtelen Jõhvin Viking motorsilla, paikallisella maahantuojalla. Auto on 209tkm huollossa. Multivani on saanut seistä rauhassa pihalla viimepäivät, kun kauppareissutkin on tullut turboiltua Saabilla

Re: Tuoreen saabistin 9-3 kysymyksiä
Olísikohan lampunpesimessä sähkömoottorin kollektori oikosulussa hiilipölystä - on ilmeisen yleinen vaiva?
Pesimen irroitus/purkuohjeita löytyy useita, tässä yksi versio kuvien kera: http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Omasta autosta korjailin toisen pesimen syksyllä; aikaa meni jotain 1h ja 2h väliin ja kustannus 0 EUR
Pesimen irroitus/purkuohjeita löytyy useita, tässä yksi versio kuvien kera: http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Omasta autosta korjailin toisen pesimen syksyllä; aikaa meni jotain 1h ja 2h väliin ja kustannus 0 EUR

Saabiton Saabisti