NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juizeri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 13:24
Paikkakunta: Vantaa

NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja juizeri »

Oiskohan vaihdelaatikosta menossa laakerit, tai kytkimessä jotain häikkää, kun aina kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja vaihde pykälässä niin kuuluu metallista kahinaa? Kytkin kyllä toimii normaalisti ja vaihteet menee hienosti päälle.
Saab 9-3 -01 cabriolet
Audi urS4 -94
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kytkimen painelaakeri. Anna kahista jos muuten toimii ja vaihtaa sitten kun joutuu kytkintä muuten remppaamaan...
juizeri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja juizeri »

arttu kirjoitti:Kytkimen painelaakeri. Anna kahista jos muuten toimii ja vaihtaa sitten kun joutuu kytkintä muuten remppaamaan...
Kun mun käsittääkseni se ääni kuuluis paikallaankin kytkin pohjassa jos paine laakeri ois menossa, mut ei kuuluu minkäänlaista ääntä paikallaan kytkin pohjassa. oli pykälässä tai ei.
Saab 9-3 -01 cabriolet
Audi urS4 -94
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja arttu »

juizeri kirjoitti: Kun mun käsittääkseni se ääni kuuluis paikallaankin kytkin pohjassa jos paine laakeri ois menossa, mut ei kuuluu minkäänlaista ääntä paikallaan kytkin pohjassa. oli pykälässä tai ei.
Laita vauhdista kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja jalka pois kaasulta. Moottorin kierrokset tyhjäkäynille ääni kuuluu vaikka auto rullaa ja sulla kytkin on pohjassa?
Sitä kahinaa siis ei kuulu kun laitat paikallaan kytkimen pohjaan ja nostat kierroksia? (Ei vaihdetta päälle)

Edit. Aika monimutkasen kuulosta? Epäilen edelleenkin painelaakeria.
juizeri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja juizeri »

arttu kirjoitti:
juizeri kirjoitti: Kun mun käsittääkseni se ääni kuuluis paikallaankin kytkin pohjassa jos paine laakeri ois menossa, mut ei kuuluu minkäänlaista ääntä paikallaan kytkin pohjassa. oli pykälässä tai ei.
Laita vauhdista kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja jalka pois kaasulta. Moottorin kierrokset tyhjäkäynille ääni kuuluu vaikka auto rullaa ja sulla kytkin on pohjassa?
Sitä kahinaa siis ei kuulu kun laitat paikallaan kytkimen pohjaan ja nostat kierroksia? (Ei vaihdetta päälle)

Edit. Aika monimutkasen kuulosta? Epäilen edelleenkin painelaakeria.
Eli ei kuuluu mitään ääntä jos auto paikallaan ja kytkin pohjassa, oli pykälä silmässä tai ei, eikä myöskään kierroksilla, mutta heti kun auto on liikkeessä ja pykälä silmässä ja kytkin pohjassa, niin ääni kuuluu oli kierroksia tai ei. Jos vauhdissa taas heität vapaalle ja oli kierroksia tai ei, niin ääntä ei silloinkaan kuulu.
Saab 9-3 -01 cabriolet
Audi urS4 -94
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja arttu »

Elikkä asia on niin että kun ajelet vitonen pesässä, laitat kytkimen pohjaan niin kahina kuuluu ja kun vedät vaihteen vapaalle niin ei kuulu vaikka kokoajan kytkin pohjassa, vitonen takaisin (tai nelonen) pesään niin kahina kuuluu taas niin kauan kun nostat kytkimen.

Aika näyttää kahiseeko siellä jokin muu kuin painelaakeri jos kerta kaikki toimii muuten ok... :|
juizeri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 13:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja juizeri »

arttu kirjoitti:Elikkä asia on niin että kun ajelet vitonen pesässä, laitat kytkimen pohjaan niin kahina kuuluu ja kun vedät vaihteen vapaalle niin ei kuulu vaikka kokoajan kytkin pohjassa, vitonen takaisin (tai nelonen) pesään niin kahina kuuluu taas niin kauan kun nostat kytkimen.

Aika näyttää kahiseeko siellä jokin muu kuin painelaakeri jos kerta kaikki toimii muuten ok... :|
Juuri näin, jossain foorumilla jollain oli samantyylistä vaivaa ja joku epäili vaihdelaatikossa olevia laakereita, mutta eipä siihen löytynyt tarkempaa selitystä!
Ehkäpä se stage 3 on tehny tehtävänsä :?
Saab 9-3 -01 cabriolet
Audi urS4 -94
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja arttu »

juizeri kirjoitti:Ehkäpä se stage 3 on tehny tehtävänsä :?
Ahaa. Tämä muuttaakin asiaa. :)
Eiköhän se aikanaan selviä mikä on porsimassa kun virityksen tielle olet lähtenyt...
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Aikanaan kun pikkusiskolle etsiskelin autoa kävin koeajolla eräällä 2.0 vapari ng satkulla (ajettu 250tkm) joka teki juuri kysyjän kuvaamalla tavalla. Tuntui niin mystiseltä vialta, etten uskaltanut ostaa vaikka muuten oli kunnossa ja siisti.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
jupe_e
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 14:14

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja jupe_e »

Mulla sama ongelma... Vaihtolistalla on kytkin, vaihdelaatikkoon holkki ja vetarin sisempi nivel. Pitää palata asiaan, kun saan osat vaihdettua...
jupe_e
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 14:14

Re: NG 900 Metallista kahinaa kuuluu?

Viesti Kirjoittaja jupe_e »

Vanhassa painelaakerissa oli jälki, kun oli hangannut asetelmaan, joka ton kytkin pohjassa ääntämisen aiheuttaa. Silti kytkimen rojut uusittua ongelma ei hävinnyt. Edelleen ääntää kytkin pohjassa, mutta vain vauhdissa. Paikallaan kierrätettäessä ei mitään ongelmaa. Mut mulla ääntää kyl kytkin pohjassa vaihde vapaallakin, kun auto vauhdissa. Mikähän tota oikeen vaivaa? Täytyy ajaa nyt noin ja hommata jostain F28 tilalle...
Vastaa Viestiin