-95 mallin CDE kiikarissa
-95 mallin CDE kiikarissa
Moro,
ois tiedossa tuommonen CDE, pienpaineturbo150hv, 2.0 litrasella koneella.
EI TCS:ää, ja manuaali-aski.
Edellinen turbotonnari oli vm. 88, joten nää uudemmat 9k:t on vähän vieraita, joten kysymyksiä:
Eikös 1995 mallissa jo ole B204, eli T5 motti? Ja onko turbokin sama kuin esim. tuossa mun nykyisessä kapistuksessa(9-3), eli se T25?
Onko (92-97) vuosimalleissa juurikaan teknisesti eroja/tähdellisiä muutoksia? Vai onko hihnalta tullu enää pelkkiä faceliftejä loppuvaiheessa?
Joko tuossa 95-vm:ssä on yhteisiä kilkkeitä opel-yhtymän tuotteiden kanssa?
nimim. 9-3 vaihtuu takas tonnariin, vaikka vanhempaan.
ois tiedossa tuommonen CDE, pienpaineturbo150hv, 2.0 litrasella koneella.
EI TCS:ää, ja manuaali-aski.
Edellinen turbotonnari oli vm. 88, joten nää uudemmat 9k:t on vähän vieraita, joten kysymyksiä:
Eikös 1995 mallissa jo ole B204, eli T5 motti? Ja onko turbokin sama kuin esim. tuossa mun nykyisessä kapistuksessa(9-3), eli se T25?
Onko (92-97) vuosimalleissa juurikaan teknisesti eroja/tähdellisiä muutoksia? Vai onko hihnalta tullu enää pelkkiä faceliftejä loppuvaiheessa?
Joko tuossa 95-vm:ssä on yhteisiä kilkkeitä opel-yhtymän tuotteiden kanssa?
nimim. 9-3 vaihtuu takas tonnariin, vaikka vanhempaan.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
'93 tuli Trionic
'94 tuli lyhytlohko (ja Trionic 5.5)
'95 CD sai CS-keulan ja sinkityksen
Myöhemmin ei enää juuri merkittäviä eroja ilmaantunut, jotain pientä OBD-systeemissä yms.
T25 on muissa paitsi manuaali-Aeroissa joissa on Mitsu.
Ainakaan mun autossa ei ole yhteisiä osia Ooppelin kanssa.
'94 tuli lyhytlohko (ja Trionic 5.5)
'95 CD sai CS-keulan ja sinkityksen
Myöhemmin ei enää juuri merkittäviä eroja ilmaantunut, jotain pientä OBD-systeemissä yms.
T25 on muissa paitsi manuaali-Aeroissa joissa on Mitsu.
Ainakaan mun autossa ei ole yhteisiä osia Ooppelin kanssa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Vuodesta 95 ja siitä eteenpäin ei tullut merkittäviä muutoksia. Itse ostaisin ehdottomasti 9000 vuosilta 95-98. 9000:n konstruktio on Saabin ( ja alkujaan myös Lancia/Fiat ) tekelettä. eikä siinä mikään perustu GM:ään.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Virta-avaimen uraosan muoto ja alkuperäisen varashälytin/takaluukunlukon ohjausmokkulan oon huomannu olevan pitkälti samanlaisia mm. Omegan kanssa, muuta ei ole tullut vielä huomattua.
CD/CS-mallin valinta on osaltasi siitä kiinni paljonko tarvitsee kuljettaa tavaraa, molemmat tilavia toki, mutta CS ehkä hieman ystävällisempi siinä mielessä.
Tehoa autoosi saat kyllä, ja halvalla, jos niin haluat, se ei riipu korimallista
CD/CS-mallin valinta on osaltasi siitä kiinni paljonko tarvitsee kuljettaa tavaraa, molemmat tilavia toki, mutta CS ehkä hieman ystävällisempi siinä mielessä.
Tehoa autoosi saat kyllä, ja halvalla, jos niin haluat, se ei riipu korimallista

2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Ok.
Onkos nämä uudemmat sinkityt tonnarit herkkiä ruostumaan jostain tietystä paikasta? Ja onko lämppärin kenno yhtä herkkä menemään kuin vanhemmissa tontuissa? Faqissa ei harmillisesti aina triideissä ole po. autojen vuosimalleja muistettu mainita, joten sotkee vähän tuota tuumailua.
PS: tuli taas hyvä/paha vibat kun lueskeli tuon 9000Faq:n suunilleen läpitte.. että mihin sitä on taas sotkeutumassa.. onko mitään järkeä vaihtaa uudempi auto vanhempaan.
Onkos nämä uudemmat sinkityt tonnarit herkkiä ruostumaan jostain tietystä paikasta? Ja onko lämppärin kenno yhtä herkkä menemään kuin vanhemmissa tontuissa? Faqissa ei harmillisesti aina triideissä ole po. autojen vuosimalleja muistettu mainita, joten sotkee vähän tuota tuumailua.
PS: tuli taas hyvä/paha vibat kun lueskeli tuon 9000Faq:n suunilleen läpitte.. että mihin sitä on taas sotkeutumassa.. onko mitään järkeä vaihtaa uudempi auto vanhempaan.

#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Lämppärin kennot menee kaikista vuosimalliin katsomatta, ajan kysymys sitten että onko mennyt jo ja vaihdettu vai meneekö kohta..
Sinkityissä tonnareissa sen verran eroa että ovet ei ole yhtä herkkiä ruostumaan vaan ekana menee pyöränkaaret.
Sinkityissä tonnareissa sen verran eroa että ovet ei ole yhtä herkkiä ruostumaan vaan ekana menee pyöränkaaret.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
ok.
Tuli vaan mieleen, että mistäs muusta sen voi varmistaa, että onko tuossa TCS, kuin linttaamalla kaasu pohjaan liukkaalla ja katsomalla syttykö merkkivalo
Eli lukeeko se rekisteriotteessa, vai onko tuossa vuosimallissa jo on/off nappi ko- järjestelmälle. Myyjän mukaan siis EI ole TCS:ää, mutta ei ole oikein perillä myyjä noista saappaan "hienouksista"
Tuli vaan mieleen, että mistäs muusta sen voi varmistaa, että onko tuossa TCS, kuin linttaamalla kaasu pohjaan liukkaalla ja katsomalla syttykö merkkivalo

Eli lukeeko se rekisteriotteessa, vai onko tuossa vuosimallissa jo on/off nappi ko- järjestelmälle. Myyjän mukaan siis EI ole TCS:ää, mutta ei ole oikein perillä myyjä noista saappaan "hienouksista"

#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Eipä ole -94 juuri eroja -95:seen. Taitaa häly olla ainut isoin ero. -93 On pitkälohkolla vielä. -94 on samalla tekniikalla ku -95 ja myöhemmät.pevi kirjoitti:Vuodesta 95 ja siitä eteenpäin ei tullut merkittäviä muutoksia. Itse ostaisin ehdottomasti 9000 vuosilta 95-98. 9000:n konstruktio on Saabin ( ja alkujaan myös Lancia/Fiat ) tekelettä. eikä siinä mikään perustu GM:ään.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
vm 95 pitäisi löytyä TCS kytkin penkinlämmittimien säätimen alapuolelta. Konehuoneessa on selviä eroja. Mm. kaasuläppäkoteloon liittyy alipaineletku läppäkotelon päällä olevaan ovaalin muotoiseen muovikanteen. Lisäksi jarrunestesäiliö on noin 25 cm korkea, kun ilman TCS:ää huomattavasti pienempi, noin nyrkin kokoinen mötikkä. TCS malleissa on poikkeuksetta cruise vakiona.
Käynnistyksen yhteydessä palaa jonkin aikaa keltaisia/punaisia ABS, TCS valoja.
Vm 95 tuli uusi cruise, ei enää alipainetoiminen( jos autostasi se puuttuu, niin sen saa siihen helposti jälkiasennettua, minulta löytynee...)
Vm 95. uusi ratti vanhaa huomattavasti hienompi ( makuasia )
Kauko-ohjattu häly/keskuslukko.
Miinuksena vikaherkempi ACC3 ACC2:n sijaan ( minulta tosin niitäkin saa...). Tosin ei mitenkään hälyttävän ongelmallinen.
Käynnistyksen yhteydessä palaa jonkin aikaa keltaisia/punaisia ABS, TCS valoja.
Vm 95 tuli uusi cruise, ei enää alipainetoiminen( jos autostasi se puuttuu, niin sen saa siihen helposti jälkiasennettua, minulta löytynee...)
Vm 95. uusi ratti vanhaa huomattavasti hienompi ( makuasia )
Kauko-ohjattu häly/keskuslukko.
Miinuksena vikaherkempi ACC3 ACC2:n sijaan ( minulta tosin niitäkin saa...). Tosin ei mitenkään hälyttävän ongelmallinen.
Viimeksi muokannut pevi, Pe Tammi 08, 2010 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Kyllä kai ABS on myös ilman TCS:ää olevissa '94 malleissa tuota uudempaa Mark IV alipainetehosteista mallia eikä hydraulitehosteista Mark II:sta kuten vielä vanhemmissa tai TCS:llä varustetuissa?
Toisaalta '94 mallin Aero voi olla ilman TCS:ää mutta '95:ssä se on väkisin.
Eikä nappi auta mitään jos se limputtaa. Omasta poistaisin heti ko. järjestelmän kuitenkin joten sinänsä sama onko sitä vai ei, vähemmän vaivaa jos ei.
Toisaalta '94 mallin Aero voi olla ilman TCS:ää mutta '95:ssä se on väkisin.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Enpä ole havainnut sinkittyjen happanevan ilman mitään ulkoisen rasituksen aiheuttamaa syytä, esim. huonosti toteutettua tuulilasin vaihtoa, huonoa kolarikorjausta, tms. juurikaan muualta, kuin ovien alalaidoista, jotka ovat jatkuvasti alttiina hiekkapuhallukselle ilman roiskeläppiä. Tämäkin tosin riippuvaista käytöstä / pidosta, mutta pääsääntöisesti.jcarlson kirjoitti:Sinkityissä tonnareissa sen verran eroa että ovet ei ole yhtä herkkiä ruostumaan vaan ekana menee pyöränkaaret.
Yhteen 9000 vaihdatin ennakoivasti alkuperäisen lämppärin kennon 12,5 vuoden ikäisenä +220tkm ajomäärällä, kun aloin jännittää foorumin juttuja vuotavista kennoista. Jälkeenpäin hölmöily kyllä vitutti, koska vaihdettu alkuperäinen uudenveroinen virheetön kennoni taitaa palvella tälläkin hetkellä eräässä pääkaupunkiseudulla liikkuvassa CD:ssä.
#3418
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Osittain uutta tietoa allekirjoittaneellekkin tuo ysitontun ruostesuojaus..9-5T kirjoitti:Suuri osa 92-94 CS ja CD pelleistä on samoja ja täysin samoin käsiteltyjä.Mawerick kirjoitti:'95 CD sai CS-keulan ja sinkityksen
.
Koreja ei ole sinkitty vaan ne on tehty sinkitystä teräksestä, voi miettiä miten sinkin käy kun pellit hitsataan, viilataan ja hoitaan. Maalaamossa jokainen kori mallimerkinnästä riippumatta on uinut samoissa fosfatointi/ED litkuissa.
Vähän OT.. Onko tietoa 9-5 suojauksesta ? Sinkittyä terästä vai "täysi" sinkitys ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Niin CD-koriset taitaa olla '92 lähtien myös sinkitystä pellistä tehtyjä kuten CS. Tosin voi olla että jo '91 lähtien koska yhdestä sellaisesta yksilöstä on kokemuksia ja on todella hyvin ruostetta vastustanut. CC sen sijaan on eri juttu ja oikeastaan aina mätä.
9-3/9-5 taitaa olla ihan kunnolla sinkkiin dipattuja, ruostuu huomattavasti vähemmän kuin 9000.
9-3/9-5 taitaa olla ihan kunnolla sinkkiin dipattuja, ruostuu huomattavasti vähemmän kuin 9000.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
9-5T kirjoitti:Ei ole. Saabin käsittelyt on muita aineita, sinkitty pelti vain ei ruostu ennen maalaamoa.jcarlson kirjoitti:9-3/9-5 taitaa olla ihan kunnolla sinkkiin dipattuja, .
Olisko sinkkifosfatointi kylpy?
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
- Paikkakunta: Lahti
Re: -95 mallin CDE kiikarissa
Vähän samaa eli uudemmasta olisin vaihtamassa 9000seen. Nettiautoa tulee selailtua ,nytkin yksi http://www.nettiauto.com/saab/9000/2951541 v.97 silmäilyn kohteena. Samallaista kävin viimekeväänä kokeilemassa ja kauppa oli jo lähellä. Hyvä peli ajaa ja tilaakin on ,ainoastaan kuskin 46 kenkä ei veinaa mahtua.Jukkis kirjoitti:Ok.
PS: tuli taas hyvä/paha vibat kun lueskeli tuon 9000Faq:n suunilleen läpitte.. että mihin sitä on taas sotkeutumassa.. onko mitään järkeä vaihtaa uudempi auto vanhempaan.
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #