Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Morjens kaikki uudelta käyttäjältä!
Vaimo osti itselleen OG 900i 16V -91:n tomaattilaatikolla, eikä siinä mitään, hyvä valinta.
Nyt kuitenkin pakkasilla startti kettuilee. virtalukko- ja maakaapeliviat on yritetty eliminoida: apuvirta oikeaoppisesti pluskaapeli suoraan akkuun ja miinus moottorin nostokorvakkeeseen, ei vaikutusta, virtalukko starttiasennossa aiheuttaa ihan toivotut reaktiot (virrat katkeavat muualta starttauksen ajaksi). Paitsi että startti ei edes yritä pyörittää... Ai niin ja tomaattilaatikon osalta on kokeiltu se ilmeinen, eli tarkistettu että kyseinen "klak" kuuluu P- ja N-asennoissa vaan ei muissa, ihan niinkuin pitäisikin.
Siis: pakkasella startin kyljestä, ilmeisesti solenoidista, kuuluu kyllä asiaankuuluva "klak" (ei siis mikään releen naksahdus), mutta itse startti on eloton. Apuvirta ei tuo muutosta asiaan. Aikani pähkäiltyäni 25 asteen pakkasessa sain kuningasajatuksen ja laitoin sisätilalämppärin puhaltamaan startin kylkeen ja kas: 2 minuutin kuluttua starttasi iloisesti tulille! Samoin seuraavana aamuna, 5 tuntia lohkolämppärissä ei auttanut, mutta pari minuuttia puhallusta startille niin no problemo.
Koska on aavistuksen epäkäytännöllistä tehdä tuo joka aamu ja kun sisälämppäriä olisi kivempi käyttää auton sisätilojen lämmittämiseen, kysynkin, että onko joku törmännyt moiseen ja saanut sen korjattua? Kaikki johtoliitokset tietty tarkistetaan hetimiten kun saa auton lämpimään jonnekin, mutta onko mahdollista, että startissa on jossakin kohtaa kosteutta tai pikeentynyttä rasvaa, joka pakkasella jäykistyy ja estää starttia pyörimästä tarpeeksi herkästi, jolloin jokin suojapiiri katkaisee virran vaurion välttämiseksi tai jotain (tässä on kyseessä vain villi arvaus) ja onko siellä jokin aukko, josta voisi suihkia sisään jotakin asiaan auttavaa ainetta?
Vai olenko täysin metsässä? Maadoitusvika on epätodennäköinen, koska tukevan apuvirtakaapelin virittäminen miinusnavan ja moottorin tai miinusnavan ja rungon väliin ei auta. Eikä myöskään apuvirta toisesta autosta, kuten mainitsin. Ainoastaan startin lämmittäminen korjaa vian siihen asti, kun laite on jäähtynyt pakkasen puolelle ja silloin sitä lämpöä ei edes tarvita paljoa.
Hassua. Jättäydyn armoillenne ja kiitän jo etukäteen.
--
Saabismi saattaa olla sairaus. Mutta se on todennäköisesti ainoa sairaus, josta ei edes halua parantua.
Vaimo osti itselleen OG 900i 16V -91:n tomaattilaatikolla, eikä siinä mitään, hyvä valinta.
Nyt kuitenkin pakkasilla startti kettuilee. virtalukko- ja maakaapeliviat on yritetty eliminoida: apuvirta oikeaoppisesti pluskaapeli suoraan akkuun ja miinus moottorin nostokorvakkeeseen, ei vaikutusta, virtalukko starttiasennossa aiheuttaa ihan toivotut reaktiot (virrat katkeavat muualta starttauksen ajaksi). Paitsi että startti ei edes yritä pyörittää... Ai niin ja tomaattilaatikon osalta on kokeiltu se ilmeinen, eli tarkistettu että kyseinen "klak" kuuluu P- ja N-asennoissa vaan ei muissa, ihan niinkuin pitäisikin.
Siis: pakkasella startin kyljestä, ilmeisesti solenoidista, kuuluu kyllä asiaankuuluva "klak" (ei siis mikään releen naksahdus), mutta itse startti on eloton. Apuvirta ei tuo muutosta asiaan. Aikani pähkäiltyäni 25 asteen pakkasessa sain kuningasajatuksen ja laitoin sisätilalämppärin puhaltamaan startin kylkeen ja kas: 2 minuutin kuluttua starttasi iloisesti tulille! Samoin seuraavana aamuna, 5 tuntia lohkolämppärissä ei auttanut, mutta pari minuuttia puhallusta startille niin no problemo.
Koska on aavistuksen epäkäytännöllistä tehdä tuo joka aamu ja kun sisälämppäriä olisi kivempi käyttää auton sisätilojen lämmittämiseen, kysynkin, että onko joku törmännyt moiseen ja saanut sen korjattua? Kaikki johtoliitokset tietty tarkistetaan hetimiten kun saa auton lämpimään jonnekin, mutta onko mahdollista, että startissa on jossakin kohtaa kosteutta tai pikeentynyttä rasvaa, joka pakkasella jäykistyy ja estää starttia pyörimästä tarpeeksi herkästi, jolloin jokin suojapiiri katkaisee virran vaurion välttämiseksi tai jotain (tässä on kyseessä vain villi arvaus) ja onko siellä jokin aukko, josta voisi suihkia sisään jotakin asiaan auttavaa ainetta?
Vai olenko täysin metsässä? Maadoitusvika on epätodennäköinen, koska tukevan apuvirtakaapelin virittäminen miinusnavan ja moottorin tai miinusnavan ja rungon väliin ei auta. Eikä myöskään apuvirta toisesta autosta, kuten mainitsin. Ainoastaan startin lämmittäminen korjaa vian siihen asti, kun laite on jäähtynyt pakkasen puolelle ja silloin sitä lämpöä ei edes tarvita paljoa.
Hassua. Jättäydyn armoillenne ja kiitän jo etukäteen.
--
Saabismi saattaa olla sairaus. Mutta se on todennäköisesti ainoa sairaus, josta ei edes halua parantua.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Startissa / solenoidissa käämi poikki tai kylmä kutistaa jotain paikkaa niin että esim. hiilet ei ota kii kollektoriin.
Vaiha startti suosiolla, niitä saa eikä maksa paljoo
Vaiha startti suosiolla, niitä saa eikä maksa paljoo
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Solenoidin käämin sisällä on "sylinteri" joka liikkuu käynnistettäessä vetäen startin akselin/hammaspyörän vauhtipyörän kehälle sekä yhdistää kärjet startin virralle. Sylinteri on aika tarkalla sovituksella solenoidin käämin sisällä. Uskon, että em. paikassa on kosteutta, joka jäätyessään estää sylinterin liikkeen loppuun saakka sillä seurauksella, ettei solenoidin kärjet sulkeudu.
Vähän paha sinne on päästä öljyä ruikkimaan ilman starin irrotusta/purkamista. Irrotus on mielestäni se kimurantimpi homma
Vähän paha sinne on päästä öljyä ruikkimaan ilman starin irrotusta/purkamista. Irrotus on mielestäni se kimurantimpi homma
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
oletko mitannut mitä akku jännite on ´starttaus yrityksen aikana ettie vaan olisi virran vähyyttä kuitenkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Starttinappi kehiin suosiolla... alle 5e kustantaa ja ongelmat loppuu.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
siis miten tuo vaikuttaa ???ja minkä toiminnon sijaan se laitetaan..et kirjoitti:Starttinappi kehiin suosiolla... alle 5e kustantaa ja ongelmat loppuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Just... Oiskohan kuitenki parempi korjata vaan se startti.et kirjoitti:Starttinappi kehiin suosiolla... alle 5e kustantaa ja ongelmat loppuu.
1,9tdi
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa, nopeaa ja asiallista toimintaa!
Startti menee vaihtoon joka tapauksessa heti kun mahdollista, mutta lämpimän puuhastelutilan puutteessa kikkakuutoset ovat tällä hetkellä kovaa valuuttaa...
Jännitettä piisaisi kyllä, mutta nimenomaan jonkinlainen kosteuden jäätyminen tai vanhan rasvan pikeentyminen tuntuisi loogisimmalta tässä vaiheessa, kun tosiaan noinkin lyhyt lämmittäminen ongelman poistaa ja silloin ei lisävirtaakaan kaivata vaan lähtee kuin sen kuuluisan palmun alta -25 asteestakin. Myös tuo, että hiilet eivät ota kontaktia kylmänä käy järkeen, ankkurin ei tarvitse kutistua kuin se sadasosamilli kylmässä, niin se on melkolailla ratkaiseva. 12V tasavirta ei noinkaan pienen raon yli hyppää.
Tuosta starttinapista kuulisin mieluusti lisää.
Onko kyseisessä startissa vaihdettavat hiilet vieläpä niin, että voisi vaihtaa purkamatta puolta konetta edestä pois? Ellei, ja startin päättää vaihtaa, niin onko enemmän älyä yrittää keinotella se kätöseen alakautta jotenkin, vai ottaa suosiolla imusarja irki? Ja mikäli jälkimmäinen, niin mitkä sudenkuopat todennäköisimmin tulevat eteen, kyseessähän nyt on kuitenkin ruisku. Kaasarikoneen sarjan kanssa ei sormi suuhun menisikään yhtä helposti.
Ohhoh, tulipa taas liuta kysymyksiä ihan huomaamatta...
Menköön yksi lisää vielä: pihassa seisoo joutilaana -85 vuosimallin 90 8V kaasarikoneella, sopiiko siitä startti tuohon 16V mottiin? muistaakseni on ainakin eri paikassa, mutta en mene vannomaan. Vai olisiko Saab käyttänyt täysin eri starttia noissa?
Startti menee vaihtoon joka tapauksessa heti kun mahdollista, mutta lämpimän puuhastelutilan puutteessa kikkakuutoset ovat tällä hetkellä kovaa valuuttaa...
Jännitettä piisaisi kyllä, mutta nimenomaan jonkinlainen kosteuden jäätyminen tai vanhan rasvan pikeentyminen tuntuisi loogisimmalta tässä vaiheessa, kun tosiaan noinkin lyhyt lämmittäminen ongelman poistaa ja silloin ei lisävirtaakaan kaivata vaan lähtee kuin sen kuuluisan palmun alta -25 asteestakin. Myös tuo, että hiilet eivät ota kontaktia kylmänä käy järkeen, ankkurin ei tarvitse kutistua kuin se sadasosamilli kylmässä, niin se on melkolailla ratkaiseva. 12V tasavirta ei noinkaan pienen raon yli hyppää.
Tuosta starttinapista kuulisin mieluusti lisää.
Onko kyseisessä startissa vaihdettavat hiilet vieläpä niin, että voisi vaihtaa purkamatta puolta konetta edestä pois? Ellei, ja startin päättää vaihtaa, niin onko enemmän älyä yrittää keinotella se kätöseen alakautta jotenkin, vai ottaa suosiolla imusarja irki? Ja mikäli jälkimmäinen, niin mitkä sudenkuopat todennäköisimmin tulevat eteen, kyseessähän nyt on kuitenkin ruisku. Kaasarikoneen sarjan kanssa ei sormi suuhun menisikään yhtä helposti.
Ohhoh, tulipa taas liuta kysymyksiä ihan huomaamatta...
Menköön yksi lisää vielä: pihassa seisoo joutilaana -85 vuosimallin 90 8V kaasarikoneella, sopiiko siitä startti tuohon 16V mottiin? muistaakseni on ainakin eri paikassa, mutta en mene vannomaan. Vai olisiko Saab käyttänyt täysin eri starttia noissa?
--
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Kysyin joskus samaa asiaa (itsellänikin 900 -91), ja minulle vastattiin että on sama. Vahvistakoon joku jolla varma tieto, itse en koskaan tuota starttia sitten vaihtanut kun vika löytyi alhaisesta akkujännitteestä.Scorpio kirjoitti:Menköön yksi lisää vielä: pihassa seisoo joutilaana -85 vuosimallin 90 8V kaasarikoneella, sopiiko siitä startti tuohon 16V mottiin? muistaakseni on ainakin eri paikassa, mutta en mene vannomaan. Vai olisiko Saab käyttänyt täysin eri starttia noissa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
'85 startti vielä pakosarjan alla ja ei sovi uudempiin, '86 alkaen imusarjan alla ja sopii kaikkiin '86-93.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
ranetusaatoksia::
1. Lämmittää sitä starttia ( lähinnä kait solenoidia) oikein kunnolla ( esim koneen lämmettyä) , mömmöt kunnolla pehmenee ja sitten kuumana starttailee, jospa se viskoo mujut pois kärkien välistä. rauhallinen pitkäkestoinen n. 40---60 ?? asteinen ?? kuivatus voisi haihduttaa kosteuden pihalle...mittaa lämpömittarilla miten etäälle se kuivain on kiinnitettävä tms ...
mä olen joskus kuivatellut umpioita vanhalla pölynimurilla, siinä se ulospuhallusilma on jotain 30-40 asteista ilman kuristuksen määrästä riippuen, se on ainakin turvallinen..
2. siellä solenoidin tyvessä on muistaakseni joku tiivistekumi, jos ei muuten pääse kosteus ulos, niin koettaa sitä vääntää sivuun ??
3. solenoidin koputtelu usein riittää samalla kun assari starttaa, mutta se on vain kertaluonteinen apu
4. Hokasin starttia vaihtaessani, jotta sieltä päädystä pitkillä jatkovarsilla moni pultti aukesi nopeimmin..
1. Lämmittää sitä starttia ( lähinnä kait solenoidia) oikein kunnolla ( esim koneen lämmettyä) , mömmöt kunnolla pehmenee ja sitten kuumana starttailee, jospa se viskoo mujut pois kärkien välistä. rauhallinen pitkäkestoinen n. 40---60 ?? asteinen ?? kuivatus voisi haihduttaa kosteuden pihalle...mittaa lämpömittarilla miten etäälle se kuivain on kiinnitettävä tms ...
mä olen joskus kuivatellut umpioita vanhalla pölynimurilla, siinä se ulospuhallusilma on jotain 30-40 asteista ilman kuristuksen määrästä riippuen, se on ainakin turvallinen..
2. siellä solenoidin tyvessä on muistaakseni joku tiivistekumi, jos ei muuten pääse kosteus ulos, niin koettaa sitä vääntää sivuun ??
3. solenoidin koputtelu usein riittää samalla kun assari starttaa, mutta se on vain kertaluonteinen apu
4. Hokasin starttia vaihtaessani, jotta sieltä päädystä pitkillä jatkovarsilla moni pultti aukesi nopeimmin..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Samainen starttiongelma myös omassa OG:ssa. Auto on siis 900S-90.
Vanhan startti hyytyi pakkaseen, solenoidi sanoi "klik" eli veti bendix:in
nätisti eteenpäin, mutta itse starttimoottori ei pyörinyt lainkaan.
Ei edes yrittänyt. Ei auttanut lohkolämppärin päälläpito, ei auttanut
käynnistyskaapelilla suoran virran antaminen.
Hain romikselta kahdella kympillä vaihtostartin kun epäilin virtalukkoa.
Vaihdoin paikoilleen ja hienosti toimi lämpimässä tallissa, mutta seuraavana
aamuna pakkasessa sama "klik" eikä startissa eloa. Laitoin lohkolämppäriin,
annoin olla tunnin, niin johan lähti. Takaisin samaan romikseen ja uusi
purkuosa mukaan, asennus autoon ja kaikki ongelmat poistuivat.
Syyhän on selvä, kaikissa Boschin starteissa esiintyvä vika:
itse starttimoottori ei käynnisty, jos sille virtaa antavat kontaktipinnat
ovat kuluneet ja/tai kovin likaiset. Ongelma ilmenee juuri kovilla pakkasilla,
kun akun jännite laskee ja vanhat möhnät startin sisällä jumittavat, niin
ettei solenoidi jaksa vetää bendix:iä, (ns. käynnistinlaitetta) napakasti
kontaktipintoihin saakka.
Lääke tähän vaivaan: osta uusi startti tai pura ja puhdista vanha.
Esim. Motonetista saa kaikkia startinkorjausosia ja startit sopivat
autosta toiseen (satkuissa) jos löytyvät samasta paikasta, eli näissä
tapauksissa imusarjan alta.
Vanhan startti hyytyi pakkaseen, solenoidi sanoi "klik" eli veti bendix:in
nätisti eteenpäin, mutta itse starttimoottori ei pyörinyt lainkaan.
Ei edes yrittänyt. Ei auttanut lohkolämppärin päälläpito, ei auttanut
käynnistyskaapelilla suoran virran antaminen.
Hain romikselta kahdella kympillä vaihtostartin kun epäilin virtalukkoa.
Vaihdoin paikoilleen ja hienosti toimi lämpimässä tallissa, mutta seuraavana
aamuna pakkasessa sama "klik" eikä startissa eloa. Laitoin lohkolämppäriin,
annoin olla tunnin, niin johan lähti. Takaisin samaan romikseen ja uusi
purkuosa mukaan, asennus autoon ja kaikki ongelmat poistuivat.
Syyhän on selvä, kaikissa Boschin starteissa esiintyvä vika:
itse starttimoottori ei käynnisty, jos sille virtaa antavat kontaktipinnat
ovat kuluneet ja/tai kovin likaiset. Ongelma ilmenee juuri kovilla pakkasilla,
kun akun jännite laskee ja vanhat möhnät startin sisällä jumittavat, niin
ettei solenoidi jaksa vetää bendix:iä, (ns. käynnistinlaitetta) napakasti
kontaktipintoihin saakka.
Lääke tähän vaivaan: osta uusi startti tai pura ja puhdista vanha.
Esim. Motonetista saa kaikkia startinkorjausosia ja startit sopivat
autosta toiseen (satkuissa) jos löytyvät samasta paikasta, eli näissä
tapauksissa imusarjan alta.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Ja tehdaskunnostettu vaihtostartti maksaa Motonetissa alle satasen. Omaan satkuuni vaihdoin ja hyvin on pyörittänyt käyntiin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Selevä. Uutta starttia sitten vaan kehiin. Siis jahka kelit sen verran lämpenee, etteivät sormet jäädy työkaluihin kiinni... Mitä osia siihen starttiin muuten ylipäätään voi vaihtaa vai tulevatko ne kalliimmiksi kuin tehdaskorjattu laite? Ja ottaako Motonet sen vanhan startin vaihdossa (lähetettäväksi korjaukseen)?
--
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
moto haluaa vanhan vaihdossa, muuten ottavat aika suuren panttirahan, eli kandeis varautua viemään sinne samalla joku jämä, niin ei tarveis montaa kertaa juosta.Scorpio kirjoitti:Selevä. Uutta starttia sitten vaan kehiin. Siis jahka kelit sen verran lämpenee, etteivät sormet jäädy työkaluihin kiinni... Mitä osia siihen starttiin muuten ylipäätään voi vaihtaa vai tulevatko ne kalliimmiksi kuin tehdaskorjattu laite? Ja ottaako Motonet sen vanhan startin vaihdossa (lähetettäväksi korjaukseen)?
solenoidinhan voisi periaatteessa vaihtaa, muilta osin startin sisäkaluja en juuri värkkäilisi. mutta koska kyseessä on niinkin iso työ, niin ei kandee ottaa riskiä startin muiden osien huonoudesta, kun kyseessä on tosiaan vain 100 investointi, ja solenoidikin maksaa jo ison osan siitä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00