Helpoin tapa irrottaa kone?
Helpoin tapa irrottaa kone?
Mikä on helpoin tapa koneen irrottamiseen, Automaattilaatikolla varustettu 2.33t auto jos jotain vaikuttaa.
Yläkautta laatikon kanssa vai koko paketti alas apurungon kanssa (2-pilarinosturilla homman ajattelin huomenna tehdä)? Jos jostain löytyy jotain ohjeistusta hommaan niin hienoa, helpottaa aina kun vähän tietää mitä ja missä järjestyksessä tekee.
Ai niin, ja löytyykö Service Manualia jostain sähköisessä muodossa?
Yläkautta laatikon kanssa vai koko paketti alas apurungon kanssa (2-pilarinosturilla homman ajattelin huomenna tehdä)? Jos jostain löytyy jotain ohjeistusta hommaan niin hienoa, helpottaa aina kun vähän tietää mitä ja missä järjestyksessä tekee.
Ai niin, ja löytyykö Service Manualia jostain sähköisessä muodossa?
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Alakautta, ei mahdu tulemaan yläkautta ainakaan suosiolla.
Jos nostin käytössä niin aika simmppeli homma. Rintapellistä isoliitin auki, pari johtoa startilta, ulommat vetarit/alapallot auki. bensaletkut auki, käyttöhihna pois ja ilmastoinnin kompura irti. sivuista moottorin tuet auki. Jotain saatto tosin unohtua kun näin muistin varassa kirjoittelin.
Lopuksi etukelkan pultit auki ja paketti tipahtaa syliin..
WIS on tuossa hyvä apu...
kerran olen tehnyt tuon pihalla pukkien varassa ja nyt olisi uusinta edessä
Jos nostin käytössä niin aika simmppeli homma. Rintapellistä isoliitin auki, pari johtoa startilta, ulommat vetarit/alapallot auki. bensaletkut auki, käyttöhihna pois ja ilmastoinnin kompura irti. sivuista moottorin tuet auki. Jotain saatto tosin unohtua kun näin muistin varassa kirjoittelin.
Lopuksi etukelkan pultit auki ja paketti tipahtaa syliin..
WIS on tuossa hyvä apu...
kerran olen tehnyt tuon pihalla pukkien varassa ja nyt olisi uusinta edessä
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
joo se ilmastoinin kompura on pyllyin siinä. muutamalla pultilla kii joista viimeinen on aika jemmassa. itse en irrottanu bensaletkuja ku vaattii erikoistökalun vaan otin koko bensatukin irti.
ecun liitin pitää myös irroittaa ja alipaineletkut jotka menee rintapeltiin.tietenki pakoputki veke kans.
ecun liitin pitää myös irroittaa ja alipaineletkut jotka menee rintapeltiin.tietenki pakoputki veke kans.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Itse nostin yläkautta kun ei ollut nosturia käytössä eikä kovin korkeita pukkejakaan. Kyllä se sieltä tuli mutta vaati hieman tarkkuutta. Aika vinossa pitää nostaa aluksi että mahtuu vaihdelaatikoineen pois. Kampiakselin hihnapyörä on syytä ottaa pois tieltä myös. Itse otin imusarjankin ennen nostoa pois joka on aika pikkujuttu irrottaa/kiinnittää.
Varmasti parempi kuitenkin alakautta tiputtaa jos on mahdollisuus nosturin avulla.
Varmasti parempi kuitenkin alakautta tiputtaa jos on mahdollisuus nosturin avulla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Jakopään takiako meinaat nostaa/pudottaa moottorin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Itse otin kans koko suutin tukin suosiolla, kun ei noita erikoiskaluja ollu..
unohtui vielä-> ohjausakseli ja vaihdesysteemi, tomaatissa vaijeri?
unohtui vielä-> ohjausakseli ja vaihdesysteemi, tomaatissa vaijeri?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Kiitos hyvistä ohjeista,
Pitää kyllä hehua, monenlaisten autojen kanssa pelanneena ja monilla foorumeilla kirjoitelleena saabiklubilaisilta on newbie saanut heti hyvät vinkit ongelmiin.
Pitää kyllä hehua, monenlaisten autojen kanssa pelanneena ja monilla foorumeilla kirjoitelleena saabiklubilaisilta on newbie saanut heti hyvät vinkit ongelmiin.
En, vaan alakerran...jus kirjoitti:Jakopään takiako meinaat nostaa/pudottaa moottorin?
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Niin mikäpäs tämä WIS on?
Edit: pikku söörtsiminen auttoi löytyykö muuta kuin torrenttina.
Edit: pikku söörtsiminen auttoi löytyykö muuta kuin torrenttina.
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Ei kannata käyttää teippiä ratin paikalleen lukitsemiseen, jos on nahkaratti. Multa lähti ratista nahat teipin mukana.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Niin mikä idea tuon ilmastoinnin kompuran irrottamisessa oli, saako sen väänneltyä sivuun jotenkin niin ettei putkia tarvi irrottaa?
Ja käsitinhän nyt oikein että tuossa tippuu syylärit, coolerit jne. mukana?
Ja käsitinhän nyt oikein että tuossa tippuu syylärit, coolerit jne. mukana?
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Just noin, eli saa käännettyä sivuu eikä kylmäaineita tarvitse päästellä ulos..Mikko.V kirjoitti:Niin mikä idea tuon ilmastoinnin kompuran irrottamisessa oli, saako sen väänneltyä sivuun jotenkin niin ettei putkia tarvi irrottaa?
Ja käsitinhän nyt oikein että tuossa tippuu syylärit, coolerit jne. mukana?
Ei tule cuuleri/syyläri mukana eli noiden letkut tarvii irroittaa, öljylauhdutin tulee kylläkin..
Toki cuuleri/syyläri on alapäästään kiinni tuossa etukelkassa, mutta muistaakseni omani jäkitin pienellä kuormasidontaliinalla pysymään paikallaan..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Kiitos edellisestä, hieman myöhään vaan luin.
Hyvin se sieltä alas rojahti, mä otin kyllä ne kylmästöinnin putket suosiolla auki ja tiputin paketin kaikkine jäähdyttäjineen alas. Sai tiputtaa silloin suoraan alaseikä käynyt ahtaaksi tuon kompuran kanssa
Kone on nyt atomeina ja sitten ihmettelemään että vieläkö tuosta saa hyvän, jotain öljynkiertoongelmaa on ollut pari kk. laakeria aivan tattis ja samoin pari runkolaakeria. Tai huohotin järjestelmästä tuo lienee juontanut, karmeassa röynässä on pata sisältä.
Hyvin se sieltä alas rojahti, mä otin kyllä ne kylmästöinnin putket suosiolla auki ja tiputin paketin kaikkine jäähdyttäjineen alas. Sai tiputtaa silloin suoraan alaseikä käynyt ahtaaksi tuon kompuran kanssa
Kone on nyt atomeina ja sitten ihmettelemään että vieläkö tuosta saa hyvän, jotain öljynkiertoongelmaa on ollut pari kk. laakeria aivan tattis ja samoin pari runkolaakeria. Tai huohotin järjestelmästä tuo lienee juontanut, karmeassa röynässä on pata sisältä.
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Perinteinen huohotinpommi. Vaihda sinne kunnolliset männät niin loppuu ne murheet kerrasta.. Toivottavasti kampiakseli menee vielä, se on hankalin löytää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Helpoin tapa irrottaa kone?
Eli kummasta toi ryönääntyminen nyt sitten johtuu, huohotinjärjestelmästä vai männistä / ohipuhalluksesta.
Männät ei vaikuttaneet silmämääräisesti järin kuluneilta, pitää nyt huomenna vielä mittailla kaikki mahdollinen mutta meinasin rengastamalla mennä. Toi on mun äiteemuorin kauppakassi joten sillä mielellä ei tartte konetta tehdä että viritystä kestää, kunhan kestää muuten.
Männät ei vaikuttaneet silmämääräisesti järin kuluneilta, pitää nyt huomenna vielä mittailla kaikki mahdollinen mutta meinasin rengastamalla mennä. Toi on mun äiteemuorin kauppakassi joten sillä mielellä ei tartte konetta tehdä että viritystä kestää, kunhan kestää muuten.