Mittailin hieman auton sähkönkulutusta ja ajattelin että tulokset saattaisivat kiinnostaa muitakin. Mittasin halvalla pihtimittarilla ja laitteisto saattaa poiketa vuosimallien ja yksilöiden välillä joten desimaaleja ei kannata ottaa turhan vakavasti. Lämpötila oli noin -7C.
Eberi käynnissa, tuuletus kakkosella (eberin käynnistämä) : 11,26A
Ei mitään käynnissä, konepelti auki ja ovet lukossa: 0,25A
Lukot auki, sisävalot sammuneet 5,35A (!)
Ovi auki 7,2A
Virta päällä n. 31A
Valot poissa n. 22A
Myös tuuletus pois päältä 17,3A
Tuuletus kakkosasennossa 23,8A
Tuuletus täysillä 36,48A
Eli tuuletus vie kakkosasennossa noin 6,5A ja täysillä noin 19A.
Käynnistettäessä laturi pukkaa >30A akkuun kunnes tilanne rauhoittuu ja lukema vastaa sitä mikä tulee erillisestä akkulaturista. Tuo alkuvaihe kestää alle minuutin.
Sähkölaitteiden käyttö ei rajoita latausvirtaa! Valojen sammuttaminen ajossa ei lisää akun latautumista. Tämä tosin selviää laturin spekseistäkin, 70-luvun vehkeet ovat eri asia. Kokeilin 2x istuinlämmittimiä ja takalasin lämmitintä samalla kun tuuletin oli täysillä. Laturilta meni akulle samat mitä ennenkin -> ihan niinkuin pitääkin.
Auton laturi lataa saman minkä tehokas erillinen laturi -> akku kannattaa mielummin pistää lataukseen töpselistä kuin ajella sen takia ympäriinsä. Lukemat riippuvat akusta ja lähtökohtaisesta varaustilasta mutta akkuuni meni sellaiset 6A-7A joka laski akun täyttyessä.
Polttoainekäyttöisen lämmittimen kanssa pidetään nyrkkisääntönä että ajoa pitäisi tulla vähintään saman verran kuin mitä lämmitintä käytetään. Omalta osaltani näyttäisi siltä että ajoa pitäisi olla ajallisesti noin 1,5x verrattuna lämmittimen käyttöön. Eipä sillä, ei tuolla vanhallakaan nyrkkisäännöllä ole tullut ongelmia käytännössä. Osa akuista myös ottavat paremmin virtaa vastaan kylmänä, tässä oli Bilteman testihäviäjä.
Erillisessä akkulaturissa oli kokeiltavana kaksi moodia; 14,4V moodi ja 14,7V moodi. Jälkimmäinen on tarkoitettu kylmälle akulle. Kun akku oli tyhjä puski laturi kummassakin moodissa samat 7A, joka on kyseisen laturin maksimi. Siinä ei ollut eroa. Kun akku rupesi täyttymään alkoi eroa syntyä; 14,4V moodissa latausvirta oli 3,66A ja 14,7V moodissa 4,85A. Korkeampi jännite ei tee hyvää akulle mutta käytän sitä jos laturi kytketään rajoitetuksi ajaksi pakkasella.
Sähkönkulutuksesta
Sähkönkulutuksesta
Viimeksi muokannut oju, Ma Tammi 11, 2010 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sähkönkulutuksesta
Automaatti-ilmastointi. Olisi pitänyt selventää että tarkoitan kahta tolppaa näytöllä.Mimmi kirjoitti:Onko sinulla manuaali-ilmastointi autosasi, kun kerrot tuuletuksen olevan "kakkosella"?
Hyvä tietää, mielestäni nykyinen asetus on kuitenkin varsin hyvä.Mimmi kirjoitti:Eberin käynistämän ACC:n puhaltimen virtaa voidaan muuttaa TECHlla.
Re: Sähkönkulutuksesta
Olin auton ulkopuolella ja painoin avaimesta ovet auki. Virrankulutus pomppasi sisävalojen takia mutta laski tuohon lukemaan valojen sammuttua. Normaaalisti lukema on se <0,3A jos ovet ovat lukossa.9-5T kirjoitti:Olitko nostanut avaimen pois virtalukosta ennen mittausta? Jos olit vaikuttaa kovalta luvulta.oju kirjoitti:Lukot auki, sisävalot sammuneet 5,35A (!)
.
Jäikö jokin järjestelmä odottelemaan että avaisin oven? En odotellut kauaa joten voihan tuo lukema tippua jos antaisi auton olla ja katsoisi vaikka vartin päästä missä mennään.
Re: Sähkönkulutuksesta
Tuli todettua oman 9.5:n kanssa että akkua kannattaa ladata pakkasten aikaan joitakin kertoja verkkolaturilla, jos tulee pätkäajoa ja kylmästartteja ilman lohkolämmitystä. 2h ajon jälkeen verkkolaturilla ladattaessa akku otti vieläkin 3A virtaa. Jätin yöksi lataukseen ja aamulla startti pyöritti iloisemmin. Eli ei tehnyt pahaa akulle, vaikka se ei ollut missään mielessä lähellekään "tyhjä" ennen latausta. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sähkönkulutuksesta
Mistä löysit tuon halvan pihti mittarin? Onhan siinä mahdollisuus mitata tasavirtaa?
Minä en ole nähnyt halpaa mittaria missään millä voisi tasavirtaa mitata.
Minä en ole nähnyt halpaa mittaria missään millä voisi tasavirtaa mitata.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Sähkönkulutuksesta
Mittari:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15281
Tarkkuudesta en tiedä mutta mittaustulokset ovat olleet järkeenkäypiä ja johdonmukaisia. Yleensä vastaavat halpismittarit maksavat sellaiset 120 Euroa. Ainoa miinus on se että mittari tulee nollata ennen mittausta, kalliimmat selviävät ilman napinpainallusta.
Siellä on kalliimpikin malli mutta tuo halvempi on pienempänä mukavampi kuljettaa.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15275
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15281
Tarkkuudesta en tiedä mutta mittaustulokset ovat olleet järkeenkäypiä ja johdonmukaisia. Yleensä vastaavat halpismittarit maksavat sellaiset 120 Euroa. Ainoa miinus on se että mittari tulee nollata ennen mittausta, kalliimmat selviävät ilman napinpainallusta.
Siellä on kalliimpikin malli mutta tuo halvempi on pienempänä mukavampi kuljettaa.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15275
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Sähkönkulutuksesta
oju kirjoitti: Sähkölaitteiden käyttö ei rajoita latausvirtaa! Valojen sammuttaminen ajossa ei lisää akun latautumista.
Samaa mieltä - kunhan ei ylitetä generaattorin kapasiteettia.
Mihin mahtaa perustua väittämä, että akun kestoikä nykyautoissa on paljon lyhyempi kuin ennen, koska nykyautoissa on niin paljon enemmän sähköä kuluttavia laitteita? Taisi tulla tv:stäkin hiljattain autojen pakkasella tienposkeen hyytymisen yhdeksi syyksi!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Sähkönkulutuksesta
Olen tuota väittämää itsekin ihmetellyt, koskapa laturien tehotkin ovat kasvaneet sähkölaitteiden määrän lisäytymisen tahtiin. Eihän vanhoissa autoissa ollut, kun jotakin 45A laturia jne. Nykyisin mennään jo toisellasataa amppeeria monissakin autoissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01