kovilla pakkasilla huomasin, ettei xenoneita saannut sammumaan kääntämällä valokatkaisijan 0-asentoon. Valot jäivät välkkymään ja välkyntä loppui kun käänsi valot takaisin päälle tai sammutti auton. Nyt kun vihdoin pakkaset ovat hellittäneet tuo "lisäominaisuus" myös poistui. Onko kokemuksia vastaavasta ?
Mimmi kirjoitti:Ei ole kokemusta. Orkkiksilla minulla ei ole ollut mitään jälkivälkyntää.
Mun ex -02:ssa oli orkkisxenoneilla uusista asti pieni, noin 2-3 välähdyskerran välkytys kun käänsi valot katkaisimesta parkeille tai pois päältä. Mitään välkettä ei ollut jos vain sammutti virrat avaimesta ja antoi valoautomatiikan tehdä työnsä.
Tiedä sitten mistä tuo johtui.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mulla on samaa välke ongelaa omassa 2006 9-5:ssa.
Eli kun valot kääntää parkille niin hetken vilkkuu jonka jälkeen sammuu normaalisti.
Xenon ohjausyksikkö vaihdettu syksyllä ja molemmat polttimot vaihdettu samalla. Ei vaikutusta asiaan. Tosin mitään vikavaloja ei kojetauluun syty.
Itsellä huomasin saman ilmiön, kun sammutin xenonit auton jäädessä käymään kovalla pakkasella, n. 28 astetta, eivät heti sammuneet vaan välkkyivät muutamia kertoja. Alkuperäiset xenonit on 2006 vm ja polttimotkin vaihdettiin juuri uusiin kun toisella puolella välkkyi välillä ajon aikana, ja loppui tuolla vaihdolla eli taitaa olla ominaisuus. Normaalisti auton sammuttaessa ei välky täälläkään.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Myös minun M2007:ssa välkkyy xenonit jos ne sammuttaa valokatkaisijasta. Kovalla pakkasella välkkyvät todella pitkään. En osaa sanoa toimivatko samoin jo uutena, mutta lamput on jo vaihdettu kertaalleen, kun alkoivat välkkyä ja sammuilla ajaessa.
Nykyään sammutan auton ensin ja käännän sen jälkeen valokatkaisimen nolla-asentoon. Seuraavassa startissa sytytän valot vasta kun olen käynnistänyt auton. Säästypähän se yksi ylimääräinen sytytys joka startilla.
Sama homma omassa -02. Aiemminkin on aiheesta ollut juttua. Parkeilla välkkyy ja mikä ikävint niin vlillä välkähtää (tosin harvoin) normiasennossakin auton ollessa käynnissä. Tiedä sitten välkähteleekö ajossa vai vain tyhjäkäynnillä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Yksi lisä sammumattomuuteen (ei välkyntään) on se että pakkasella lampunpesurin ruisku(t) ei jostain syystä palaudu takaisin ja sammuttaa auton, niin valot jää päälle. Sitten painaa käsin ruiskun alas, avain takasin virtalukkoon virrat pois päälle&pois ja sitten vasta sammuvat. Onko kukaan muu saanut samaa vikaa aikaiseksi? Kyse orkkis Xenon valoista.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Kyllä minun autossa valot syttyy kun kääntää virrat päälle ja sammuu startattaessa (välähtävät) ja syttyvät uudelleen kun auto on käynnissä... (siis jos katkasija on oikeassa reunassa ja päivävalosulake (vaimikäsenytoli) paikallaan.
Ajoneuvotekniikasta täysin ymmärtämätön allekirjoittanut on siinä uskossa, että startatessa kaikki muut laitteet "ohitetaan". Eli valojen kuuluu sammua startatessa. Siis mielestäni Eskin nappulanäpläys on perusteltua, vaikken sitä itse teekään, koska olen hajamielinen puupää.