Ja sitten vaihdelaatikosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Ja sitten vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onko mahdollista vaihtaa omatoimisesti vaihteiston ensiövälitystä ja miten homma kokonaisuudessaan tapahtuu? Kyseessä on -88 5v loota kaasarikoneesta. Mikähän mahtaa olla kyseisen laatikon enska? Jos vaikka vaihtais pykälän pidemmäksi...
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Varmimmin luet välityksen vaihteiston tyyppikilvestä. Tulkintaohjeet ja taulukon tynkää löytyy http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja se välityksen vaihto on mahdollista tehdä itse. Ruuvataan vain vaihdelaatikon etupäästä se ensiövälityksen koppa irti. Siis se, missä on moottorin etukannake. Sitten vain ketjut ja rattaat pois ja uudet tilalle. Ylempi hammasratas on kiinni sokalla ja alempi muuterilla. En muista pitikö se ketjunkiristin irroittaa samalla, taitaa olla helpompi irroittaa se heti suosiosta ja asentaa takaisin vasta, kun uudet ketjut ja rattaat ovat paikallaan.

Ja sen ylemmän hammasrattaan kanssa saa todella taistella jos jäähdytin on paikallaan, koska sitä sokkaa ei näe. No peilin avulla tietysti mutta helpointa on ruuvata maski irti ja jäähdytin irti kannakkeistaan ja nostaa sitä sen verran että näkee maskin reiästä tuon ensiövälityksen. Muistaakseni onnistuu vesiletkuja irroittamatta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen kahteen autoon vaihtanut enskan...
Siis ylempi on kiinni ulkopuolisella lukkorenkaalla, johon tarvitsee levittävät lukkorengaspihdit. Homma on helpointa tehdä siten, että otetaan syyläri ja etumaski pois. Puskurinkin voi poistaa, jos haluaa. Se on yllättävän helppo irroittaa, jos vaan pultit aukeaa. Kiristintä ei tarvitse irroittaa, itse laitoin kiristimen jännitykseen rautalangan pätkällä ja toisella keralla nippusiteellä. Kannattaa sitten katsoa, että siinä paikalleen tulevassa ylärattaassa on hyvä kuntoinen laakeri sisällä. Uusi laakeri maksoi saabin varaosatiskillä 68e. Alamutterin kiristysmomentti on 100 +-10 Nm. Aukaisun ja kiristyksen ajaksi lukitsin vaihteiston pyörimästä pitämällä konetta paikalaan startin hammaskehästä. Kaveri piteli ekakerralla kulmaraudan pätkää startin pultin välissä. Toisella kerralla kaveri piti vastaan kahdella isolla ruuvimeisselillä startin pulttia vasten.

Ketjun kiristin kannattaa täyttää öljyllä valmiiksi, ennen kopan kiinnilaittamista. Kopan väliin ei tarvitse tiivistettä. Saabin huollossakaan eivät laita. Tiivisteliima ajaa tehtävänsä mainiosti. 5-loviseen menee 0,3litraa öljyä ensiokoppaan ja 2,7litraa varsinaiseen vaihteistoon. Suosittelen sitä Neste Hypoid MP 75W öljyä.

Olen muuten ajanut 900i 8-venttiiliselläni huikeita kulutuslukemia enskan laiton jälkeen. 7-enska, 3,67 perä. 2500rpm 5-vaihteella 100km/h nopeudessa. Toki tuli sytytyspuolikin tuossa äskettäin katsottua läpikotaisin kuntoon, imusarjaan ilmaa vuotanut EGR poistettua ja seokset säädettyä. Lapinreissu 2200km keskikulutus 7,13L/100km. Joensuu-Hämeenlinna-Joensuu ~910km yhteensä 7,05L/100km. Aiemmin ei matka-ajossakaan päässyt alle 7,3:n samoin motariajo nosti kulutusta huomattavasti esim. Helsingissä käydessä meni usein keskikulutus yli 8litran. Tuossa joku aika sitten kun käytiin Helsingissä, kulutus oli selkeästi alempi kuin aiemmin, reissun keskikulutus oli 7,7luokkaa. Matka-ajokulutus näyttäisi siis pudonneen jonkunverran. Pitää tässä seurailla tilannetta. Tärkein parannus on kuitenkin 100km/h nopeudessa moottorimelun putoaminen selvästi alemmas. Vallitsevana äänenä renkaat (Michelin Pilot Primacy 195/60R15 H) :wink: , jotka ei ole tosiaankaan äänekkäät, joten ei nuonompi homma.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos jälleen aivan loistavista ohjeista :D :D . Ainoa harmittamaan jäänyt asia on se, että huomenna just otetaan jäähdytin irti ja uus tilalle, eikä tietenkään mistään saa hommattua pikaseen noita vaihteistohärpäkkeitä. No, tulevaisuudessa sitten. Toisin sanoen: Ostetaan 7 enskaan tarvittavat rattaat(myös vinkki ostopaikasta kelpaa).
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleensähän niitä ostetaan silleen, että jostakin romuttamolta tai jostakin puretusta autosta irroitetaan se enska. Katsotaan siis käytännössä että vaihteiston tyyppi esim. GM45710 tuossa kolmas numero pitää olla 7.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, näin kyllä ajattelinkin. Täytynee kipaista joku päivä ainakin tuo lähiromuttamo ja sitten kysellä hieman kaumpaa. Mutta voishan tuota laittaa ihan oikean ostoilmon tuonne torille.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No Kokkolasta jos olet niin Mäntykorven pojiltahan kannattaa ensimmäisenä kysyä. Heillä palvelukin pelaa, varmasti saat asennusohjeet ym.

Btw. jos tulee ongelmia esim. sen ensiövälityksen kanssa niin olen kotoisin Kälviältä ja silloin kun tulee käytyä vanhempien luona niin autan mielelläni esim. pullakahvipalkalla.. ;)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hienoa! Sainkin jo tuossa yhden vastauksen ostoilmoon yv:nä. Täytynee tosiaan soittaa sinne Mäntykorvelle ja kysyä hinta, osaa sitten suhtautua noihin muihin hintapyyntöihin. Kaveri tarjosi mulle sopivaa ratasta irrallisena, mutta kun en osaa arvioida mitä siitä voisi maksaa. Katsotaan milloin on homman toteuttamisen aika. Onneksi Kokkolassa alkaa olla muitakin aktiivisia rakentelijoita, e0000333 lähtee tänään kaveriksi kaasareiden vaihtoon.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

"Sopivaa ratasta irrallisena"?? Kyllä niissä mielestäni on molemmat rattaat erilaiset, kuten kettingitkin.. Vai ymmärsinkö väärin? :)

OT: Millos muuten pidetään Kokkolan saabistien kokoontuminen??
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eipä ole mullakaan varmaa tietoa, mutta mitä korjauskäsikirjasta katselin, niin 6 ja 7 enskan ero on pikkuratas. Toisessa 26 ja toisessa 25. Isoratas on samankokoinen. Ketju on sama, kiristintä joutuu varmaan säätämään, mutta ei tuon pitäisi olla mahdoton homma. Eli siis 7(31/25) ja 6 (31/26).
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

OK. Itse vaihdoin pari vuotta takaperin 6 enskan seiskaan ja muistelin, että molemmat rattaat ja ketju ovat erilaisia.. Mutta jos korjaamokäsikirja väittää toisin niin seison korjattuna. :)

Kiristin on jousitoiminen, jossa on öljyllä toimiva "takaiskuventtiili", joten sille ei tarvitse tehdä mitään, jos vain liikerata riittää..
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

#4 31/30
#5 30/27
#6 31/26
#7 32/25
#8 33/24

Ketjuja en ole verrannut. Tuota 6:n ja 7:n enskaa olen käytännössä verrannut. Molemmissa, ylemmässä ja alemmassa ketjupyörässä on yhden ero hammasluvussa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kas, oli eksiytynyt virhe omaan käyttöraamattuuni. Korjaamokäsiksessä tosiaan oli enskojen hammastukset niin ,että seiskassa olis ollu 31/25, mutta siinähän onkin 32/25! Senhän saa selville laskimellakin, kun välitys ei täsmää ilmoitettuun. No, huomenna hakemaan se toinenkin ratas. Ellei sitten tee välimallia 31/25 hammastuksella, jolloin sais 0.81 välityksen.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Petroolissahan on toi 4 enska? onko laatikossa muuta eroa bensaversioon.
Vastaa Viestiin