Laturin vaihto/Komp hihnapyörä/momenttituki: Case Closed
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Laturin vaihto/Komp hihnapyörä/momenttituki: Case Closed
Onko muillakin samoja onkelmia?
Itse huomasin omassa -96 234L tonnarissa että moniurahihnan hilppeet pitää aika kovaa kitinää/räminää/jopa kolinaa. Varsinkin kunnon pakkasstartissa.
Lämmettyään pitää edelleenkin mekkalaa.
Moniurahihna näyttää hyvin kiillottunelta ja "urapuolella" on nähtvissä jo selvää halkeilua, eli viimesimmästä hihnarempasta on siis jo kosolti aikaa.
Mikä siellä useimmiten ääntää? rissat, kiristin?
Jännin vaihtoehto on että vesipumppu ois loppu, tai et jopa TP-hilppeet kolkuttelee olemassaolollaan.
Autolla ajettu 370tkm, öljyt vaihettu just ennen kovia pakkasia ja kompura 06 uusittu.
Itse huomasin omassa -96 234L tonnarissa että moniurahihnan hilppeet pitää aika kovaa kitinää/räminää/jopa kolinaa. Varsinkin kunnon pakkasstartissa.
Lämmettyään pitää edelleenkin mekkalaa.
Moniurahihna näyttää hyvin kiillottunelta ja "urapuolella" on nähtvissä jo selvää halkeilua, eli viimesimmästä hihnarempasta on siis jo kosolti aikaa.
Mikä siellä useimmiten ääntää? rissat, kiristin?
Jännin vaihtoehto on että vesipumppu ois loppu, tai et jopa TP-hilppeet kolkuttelee olemassaolollaan.
Autolla ajettu 370tkm, öljyt vaihettu just ennen kovia pakkasia ja kompura 06 uusittu.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Su Marras 06, 2011 11:58. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: Pakkasten tuomat sivuäänet
Kannattaa aloittaa sen hihnan, ohjuri- sekä kiristinpyörän vaihdolla. Hinta noille motonetissa yhteensä n. 80e.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Pakkasten tuomat sivuäänet
ja kiristimen hakee saabin tiskiltä oli muistaakseni aika hintava kun viime kesänä vaihoin kaikki kalut 

Re: Pakkasten tuomat sivuäänet
Täällä kuuluu moniurahihnaosastolta lievää tikitystä, ei kuulosta mitenkään vaaralliselta. Venttiilinnostimetkin hieman naputtaa mutta lievästi mielestäni. Kaiken tämän yli kuuluu sellainen "surina" kun vaihde vapaalla pitää kytkintä ylhäällä... Surinan äänentaajuus nousee ja laskee kierrosten mukaan.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Pakkasten tuomat sivuäänet
Tänään sitten kotomatkalla rupesi näyttämään "akkuvaloa" mittaristossa. Edun jännitenäyttö pomppi 11V ja 13V välillä...
Osikohan nyt sit tämä surinan ja kolinan syypää löytyny. Kypsä laturi, tai laturin kypsät laakerit.
mitäs ku moton latureista löytyy jtn sisä/ulko tuuletettuja, ja eri latausvirralla olevia?
Oisko fiksuinta vaan viiä murkula jonnekkin autosähkökorjaamolle ehostettavaksi?
Osikohan nyt sit tämä surinan ja kolinan syypää löytyny. Kypsä laturi, tai laturin kypsät laakerit.
mitäs ku moton latureista löytyy jtn sisä/ulko tuuletettuja, ja eri latausvirralla olevia?
Oisko fiksuinta vaan viiä murkula jonnekkin autosähkökorjaamolle ehostettavaksi?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Rahina/kitinä/kolina moniurahihnan liepeiltä
Kelit lauhtu mutta mekkalaa pitääpi edeleenkin.
Nyt äänispektrissä kitinääkin.
Eli remmi se siellä, tai joku pyörivä osa jossa laakerit loppu.
Nyt äänispektrissä kitinääkin.
Eli remmi se siellä, tai joku pyörivä osa jossa laakerit loppu.
Re: Rahina/kitinä/kolina moniurahihnan liepeiltä
Voisiko olla kyseessä kampuran vulkanoinnin pettäminen, jolloin hihna tavallaan luistaa? Tietysti voihan laturista hiilet olla vaan loppu ja hihnaromppeet muuten vaihtokunnossa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Rahina/kitinä/kolina moniurahihnan liepeiltä
Noniin, nyt ajan kanssa päässyt tutkimaan.
Laturi ei lataa. Siinä on varmaan hiilet loppu.
Itse älämölö tulee jostain Kkompuran liepeiltä. 1/2" jatkovarsi-stetoskooppi metodilla eniten ääntä tulee venakopan pulteista jakopään puolelta.
Tästä taitaa nyt tulla pitempikin rojekti(kertomus). Selviää kunhan huomenna pääsee purkamaan ja selvittämään lisää.
Laturi ei lataa. Siinä on varmaan hiilet loppu.
Itse älämölö tulee jostain Kkompuran liepeiltä. 1/2" jatkovarsi-stetoskooppi metodilla eniten ääntä tulee venakopan pulteista jakopään puolelta.
Tästä taitaa nyt tulla pitempikin rojekti(kertomus). Selviää kunhan huomenna pääsee purkamaan ja selvittämään lisää.
Re: Rahina/kitinä/kolina moniurahihnan liepeiltä
Itse olisin heittänyt äänen hihnapyörän laakereille. itse vaihdoin moniurahihnan,kiristimen ja ohjausrullat niin loppus meteli.
Jepi
9000 CD 2,0 + T
9000 CD 2,0 + T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Rahina/kitinä/kolina moniurahihnan liepeiltä
Believe it or not!
Kompura! Kompuran hihnapyörä on ihan holo, liikkuu melkee sentin pitkittäin ja kolisee käsin liikutettaessa. Pyöriessä, riippuen miten site akselilla liikutaa pyörii joko huonosti tai erittäin honosti.
Elikkäs ainakin kolinan syy löyty.
Eikä tässä kaikki... huoltokuittien mukaan kompura on vaihdettu 28/9/2006 UUTEEN!
Kuinka siitä nyt sit voi olla jo laakerit ihan loppu!?!
Muutama viikko sitten hallissa käyttelin ilmastointia ja silloin kyllä puski kylmää, vaikakkin kolisi silloinkin.
Täytyy maanantaina ottaa kompuran vaihtaneeseen korjaamoon yhteyttä.
Kysymys: Uskaltaakos vaan avata kompuran liitokset autotallissa? Suhauttaakko huomattavaa katkua/myrkkyä tuosta freonivapaasta systeemistä? Ottaako muu kuin kuivain itseensä tyhjästä systeemistä.
Latausongelmaan en ollenkaan perehtynyt.
Heh.. samalla selvis että mitä on vaihettu laatikkoon ja koska.
v. 2001, 240tkm huollon yhteydessä on vaihdettu Shell Donax TA öljyt. Ei ihme että on kummallisen väristä nyt. Mitään muuta kuitteja/tietoja ei vaihdosta ole.
Kompura! Kompuran hihnapyörä on ihan holo, liikkuu melkee sentin pitkittäin ja kolisee käsin liikutettaessa. Pyöriessä, riippuen miten site akselilla liikutaa pyörii joko huonosti tai erittäin honosti.
Elikkäs ainakin kolinan syy löyty.
Eikä tässä kaikki... huoltokuittien mukaan kompura on vaihdettu 28/9/2006 UUTEEN!
Kuinka siitä nyt sit voi olla jo laakerit ihan loppu!?!
Muutama viikko sitten hallissa käyttelin ilmastointia ja silloin kyllä puski kylmää, vaikakkin kolisi silloinkin.
Täytyy maanantaina ottaa kompuran vaihtaneeseen korjaamoon yhteyttä.
Kysymys: Uskaltaakos vaan avata kompuran liitokset autotallissa? Suhauttaakko huomattavaa katkua/myrkkyä tuosta freonivapaasta systeemistä? Ottaako muu kuin kuivain itseensä tyhjästä systeemistä.
Latausongelmaan en ollenkaan perehtynyt.
Heh.. samalla selvis että mitä on vaihettu laatikkoon ja koska.
v. 2001, 240tkm huollon yhteydessä on vaihdettu Shell Donax TA öljyt. Ei ihme että on kummallisen väristä nyt. Mitään muuta kuitteja/tietoja ei vaihdosta ole.
Re: Rahina/kitinä/kolina moniurahihnan liepeiltä
En ole tarkkaan perehtynyt noihin mutta kai 2.3:seen saa myös hihnaa ilmastoimattomaan versioon?DIggItaLLr kirjoitti: Kysymys: Uskaltaakos vaan avata kompuran liitokset autotallissa? Suhauttaakko huomattavaa katkua/myrkkyä tuosta freonivapaasta systeemistä? Ottaako muu kuin kuivain itseensä tyhjästä systeemistä.
Eli ohittais kompuran, niin saa ajalla ihmetellä uutta kompuraa/korjausta.
Tyhjänä ilmastointi kyllä saattaa kärsii niin että toimimaan laitossa saattaa olla enempi hommaa. Onkohan jääny öljyt vähän vähiin viimeeks kun on kompura vaihdettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.
Kyllä sitä tavaraa sieltä ilmastoinnista tulee ihan reilusti. Jos rupeat sitä avaamaan, kannattaa olla vaihtokompura kädessä. Multa toimiva käytetty 70e.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.
Kuten tetammi ja Coltti asian ilmaisivat, jättäisin kompuran tutkimisen nyt vähemmälle. Siitä seuraa varmasti vain lisäkustannuksia.
Itselläni aikoinaan laturin loppuunkuluminen aiheutti kamalia kolinoita, kitinöitä ja sivuääniä. Mielestäni syy oli satavarmasti kiristimien rullien laakereissa tai ohjaustehostimen pumpussa. Kompuraakin veikkailin. Otin kuitenkin laturin irti, ja totesin tilanteen. Laakerit ja kollektori oli loppuunkuluneet. Laturin vaihdolla loppui kolinat ja kitinät.
Sinuna nyt ensitilassa laittaisin laturin kuntoon, jos se kerran ei lataa kunnolla.
Itselläni aikoinaan laturin loppuunkuluminen aiheutti kamalia kolinoita, kitinöitä ja sivuääniä. Mielestäni syy oli satavarmasti kiristimien rullien laakereissa tai ohjaustehostimen pumpussa. Kompuraakin veikkailin. Otin kuitenkin laturin irti, ja totesin tilanteen. Laakerit ja kollektori oli loppuunkuluneet. Laturin vaihdolla loppui kolinat ja kitinät.
Sinuna nyt ensitilassa laittaisin laturin kuntoon, jos se kerran ei lataa kunnolla.
#4513
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
9-5 2.3t Stage 1 BioPower -07
9-5 2.0t Stage 1 -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.
Empä muista koska oisin viimeksi kironnut yhtä luovasti jotain saatanan murkulaa!!
Ajattelin mennä "kirjan mukaan". No eihän se perkeleen härpätin mahtunu vaikka miten käänteli ja oli tehostimen pumppukin irti.
Avasin koneen momenttituen ajatuksena kammeta konetta eteempäin luoden tilaa... ja paskat.
Sormet verillä, aski tupakkia, ja monta painokelvotonta sanaa myöhemmin muistelin Minutemanin puhuneen että se nousis myös yläkautta. Momenttituen kiinnike korista irti, MAP:in nippa imusarjasta irti, tehostajan letkut sivuun.
Ja kappas, sieltähän se poika syntyi sitten.
Tilanne:
Hiilet aivan loppu! Toinen liukurengas kulunut olemattomiin.
Kannattaisko tota lähteen korjauttaa jonnekkin? Vaiko suosiolla uutta tilalle n.200€!!
Laturina oli Boschin 90A "sisätuuletettu"
Tuosta lyhyestä remmistä... Kiertääkö muuten samanlailla mutta ohitetaan kompura? eli menee vesipumpulta suoraan laturille? Tuntuis että ei jää paljoa varaa ennekuin hihna osuu kiristimeen.
Saa tarjota laturia! Hiilet voin vaihtaa itse, kunhan vain liukurenkaat kunnossa ja muton OK
90A tai järeempi
Ajattelin mennä "kirjan mukaan". No eihän se perkeleen härpätin mahtunu vaikka miten käänteli ja oli tehostimen pumppukin irti.
Avasin koneen momenttituen ajatuksena kammeta konetta eteempäin luoden tilaa... ja paskat.
Sormet verillä, aski tupakkia, ja monta painokelvotonta sanaa myöhemmin muistelin Minutemanin puhuneen että se nousis myös yläkautta. Momenttituen kiinnike korista irti, MAP:in nippa imusarjasta irti, tehostajan letkut sivuun.
Ja kappas, sieltähän se poika syntyi sitten.
Tilanne:
Hiilet aivan loppu! Toinen liukurengas kulunut olemattomiin.
Kannattaisko tota lähteen korjauttaa jonnekkin? Vaiko suosiolla uutta tilalle n.200€!!
Laturina oli Boschin 90A "sisätuuletettu"
Tuosta lyhyestä remmistä... Kiertääkö muuten samanlailla mutta ohitetaan kompura? eli menee vesipumpulta suoraan laturille? Tuntuis että ei jää paljoa varaa ennekuin hihna osuu kiristimeen.
Saa tarjota laturia! Hiilet voin vaihtaa itse, kunhan vain liukurenkaat kunnossa ja muton OK
90A tai järeempi
Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.
Kiertää juuri kuten kuvailit ja kyllä mahtuu lyhyt remmi pyörimään kun ohitetaan rikkinäinen kompura, ei sinne hihnan ja kiristimen yläpään väliin montaa milliä varaa jääkään mutta juuri sopivasti kuitenkin.