Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Millainen custom-softa oli kyseessä? 9-5 SID saa kulutustiedon suoraan Trionicilta joten se ei sisällä ohjelmointia siitä millaiset suuttimet jne. koneessa on.

Kyllä 5-lovisten softa on toiminut ihan hyvin 4-lovisissakin, ts. mitään eroa huonompaan toimivuudessa ei ole lootan toiminnassa havaittu. Lootaahan kuitenkin ohjaa TCM ja se myös kertoo Trionicille milloin vaihde vaihtuu ja pitää rajoittaa momenttia.

2000 Aerossa on aina 2 lambdaa joten jos autossa on vain yksi (kuten 98-00 2.0t) niin vikavalo syttyy.

Entä onko ABS-yksikkö 2.0t vai Aerosta, onko TCS:ää? Aerossahan on aina TCS, joten -02 ja sitä uudemmat Aeron softat ei toimi autossa jossa sitä ei ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

-08 aeron softasta nikkaroitu. Eli sidi näyttää oikeata kulutusta, tai niin oikeeta kuin se voi näyttää.

Mistähän pirusta sitten voi johtua, että 4 vaihteen lukko ei rämppää loivissa nousuissa niin herkästi -00 aeron eculla kuin -08 eculla. Ja tuo sport-napin toimimattomuus -08 softalla ihmetyttää...

ABS-yksikkö on 2.0t:stä, joka on ilman TCS:ssää. Mitään muuta ei ole vaihtunut kuin moottori ja sen softa. Eli, toi -08 softa ei voikaan toimia oikein, koska mulla ei ole TCS:ssää. Ymmärsinkö oikein?

Vikavalo siis johtuu toisen lambdan puutteesta. Mulla ei ole kuin 1 lambda. Vikavalolla on kait turvallista ajella, vai ei?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuliko -08 softalla täydet tehot, toimiko cruise? Pitäisi jäädä tehot puuttumaan ja cruise toimimatta jos softassa on -08 base ja autossa ilman TCS:ää oleva ABS-yksikkö. Sytyttää myös vikavalon tuo nopeussignaalin puute riittävän ajomatkan jälkeen.

Mutta myös se kakkoslambdan puute sytyttää valon ellei sitä ole softasta poistettu muokkauksien yhteydessä.

Kummastakaan viasta ei tietenkään vaaraa ole sinänsä. Mikä on SID Infon ilmoittama vikakoodi (Fcod)?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tiedä sitten mitkä on täydet tehot, mutta pirusti pirteämpi kuin ollessaan 2.0t. Cruise toimi moitteetta. -08 softa ei sytyttänyt vikavaloja 150km aikana. Ilmeisesti softasta jätettiin ruksaamatta tcs.

Orkkis -00 aero boxi tuli koneen mukana, eikä siihen tehty muita muutoksia kuin vin-koodi. Eli se on kahdella lambdalle ohjelmoitu-->vikatila.

Pitäskö teoriassa toimia -00 boxilla moitteetta? Vaikka ei ole tcs:ssää?

Vikakoodi pitää katsoa kun pääsee suolakaivokselta ulos.

Hienoa, että joku viittii antaa neuvoja.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TCS:lle ei ole softassa mitään ruksia. Täysin sama softa oli sitten TCS tai ei.

Nopeussignaalin ero on se joka aiheuttaa tuon TCS:n tarpeen jos on vanhemman mallinen ABS-yksikkö. Ihmetyttää kyllä jos on vanhempi 2.0t ilman TCS:ää ja ei ole -08 softan kanssa mitään ongelmia nopeussignaalin kanssa. Joko poikkeuksellinen softaversio tai sitten pohjana on kuitenkin jotain muuta kuin -08.
Kartathan voi ottaa mistä vaan softasta, pohjasofta määrää TCS:n tai uudemman ABS-yksikön tarpeen.

-00 Aeron purkin ei pitäisi sallia tehoja 2.0t:n VIN-koodilla (moottorin mallikoodi C vrt. G), vaan ahtopaineet jää peruspaineille (käytännössä taisi kuitenkin olla momentti/massarajoitus mutta sama efekti). Jos tehoissa ei tuntunut eroa -08 softaan, niin voi olla vaan että uudemmassa cruise pelaa nopeussignaalin puutteesta huolimatta mutta molemmissa jäi paineet 2.3t:n tasolle joka sinänsähän on jo pirteämpi kuin 2.0t.

-00 Softa toimii hyvin myös autoissa joissa ei ole TCS:ää.

Sinänsä ehkä paras ja "oikein" softa olisi -00 tai -01 Aeron softa, ne on molemmat vielä 4-vaihteisella automaatilla, kakkoslambda vaan pitää disabloida.

Lisäksi sellainen lisämauste sopassa on että jos autossa on 2.0t:n TCM, niin se rajoittaa väännön 310Nm:n antamalla Trionicille kyseistä momenttirajoitusta. Eli tehot jää silti sinne 2.3t ja Aeron välimaastoon vaikka kaikki muuten Aeroa vastaakin. Tämä on softaa muokkaamalla toki kierrettävissä jolloin voidaan sallia vaikkapa se 330Nm joka on 4-vaihteisen automaatti Aeron vääntö tai yhtä hyvin enemmänkin jos niin haluaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oikaistaanpas tässä pikkasen tietovääristymiä;

Sabon kohteessa on kokeiltu siis ecuprojectin "biopower without TCS" 235E automaatti -pakettia sekä vaihtomoottorin mukana tullutta Aeron vakiosoftaa, molemmat päivitettynä oikealla VIN:llä (ja G vaihdettuna) sekä immon koodilla.
Molemmissa toinen lambda disabloitu. TCS:lle ei tosiaan ole mitään ruksia.
Se mikä vielä on erilaista on OBD2 tikki joka ei ollut alkuperäisen 2.0t:n valikoimissa mutta näytti jääneen päälle noihin uusiin kokeiluihin, se saattaa jonkin EVAP diagin vuoksi sytyttää CE valoa, vikakoodi pitäisi lukea.

Mut sitä en ymmärrä miksei tuo biopohja toimi tässä kohteessa kun se on raportoitu toimivaksi 4-vaihteisella automaatilla. Tai toimii mutta hassusti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ok, vähän selvenee mitä se Trionic7 on syönyt. :)

OBD2-tikin ei pitäis haitata mitään, ja sen on ihan hyvä olla päälläkin koska muuten OBD-lukijalla ei saa mitään yhteyttä joka joskus on kuitenkin ihan kiva.
Myöskään EVAP diag ei pitäisi 9-5:ssä aiheuttaa murheita koska laitteisto löytyy kaikista, toisinkuin 9-3:ssa. OBD2:n voi onneksi kuitenkin pitää päällä vaikka evappia ei olisi. OBD-kalibraatiosta vaan EvapEquipmentExist nollaksi.

En toisaalta ihmettele jos jotain ennalta arvaamattomia outoksia syntyy Biopower without TCS-versioilla koska se on jo varsin kaukana tehdassoftasta tavallaan.
Eli osassa voi toimia oikein hienosti mutta sitten joku kombinaatio aiheuttaakin ongelmia. Myöskin Biopower-softathan on erityisen herkkiä E85 adaptaation takia ilmavuodoille ja muille seoksenmuodostuksen vioille.. Voi olla vikakoodi sieltäkin akselilta kotoisin.

Jos Biopower-ominaisuuksille ei ole tarvetta niin suosittelen edelleen sitä -00 tai -01 Aeron softaa, tarvittaessa muokkauksella jos vääntöä halutaan yli 310Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Sabo »

No niin. Nyt rupes tapahtuu, kun oikeet miehet puhuu. Bittikartat on mulle aivan hepreaa. Tarkoitus olisi saada autoon viimesen päälle turvallinen ja toimiva ohjelma nyt, kun moottori on paremmassa kuosissa kuin uutena. Tehojakaan ei tarvi olla enempää kuin vakio aerossa.

En löytänyt sid infosta tuota fcodia.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

9-5 B235R -00 LEV EU EB31SABC.56D on nyt pohjina ja vin sekä immo oikeat, SW open ja kakkoslambda disabled.
Auto käyttäytyy normaalisti mutta virtojen sammutus 5 minuutiksi ja uudelleen liikkeelle sytyttää CE valon 500 metrin jälkeen ja vikakoodit siihen liittyen ovat toistuvasti nämä:
1. P1444 Sulkuventtiili, hiilisuodatin
2. P0453 Powertrain: Fuel Tank Pressure Sensor Circuit High Voltage
3. P1141 Powertrain: HO2S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 2

Seuraavaksi kokeillaan mitä pelkkä OBD tikki tekee mutta sen jälkeen aletaan disabloida kartoista diaggeja ja kakkoslambdaa jne. En tiedä millainen bensahöyrykalustus autossa oikeasti on ja onko jokin piuha jäänyt irti moottoria vaihdettaessa.
Viimeinen konsti voi olla ottaa sopiva B235E pohjasofta ilman TCS:ää ja siirrellä karttoja. Onhan näitä vaihtoehtoja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kakkoslambdan disabloinnin lisäksi tuosta tikistä olen asettanut CatDiag:n rpm ja load limitit "järjettömiksi" niin ettei käytännössä katin toimintaa koskaan tutkita, saattaa estää satunnaisen CE:n katin riittämättömästä puhdistuksesta. Lisäksi olen kakkoslambdan heaterin virran low limitin asettanut nollaksi jolloin heater control circuit errorin pitäisi poistua.

Voi ehkä olla mahdollista että noissa alkupään 2.0t malleissa ei ole noita evap-vehkeitä, mutta että 2.3t:ssä ja Aerossa on. Tulihan 2.3t:hen toinen lambda ja kattikin -00 kuten juuri esiteltyyn aeroon, mutta 2.0t oli tuon vuoden vielä ilman. Eli EvapEquipmentExist nollaksi edellämainittujen lisäksi.

Uskoisin että noilla toimenpiteillä poistuu nuo murheet. Hiilisuodattimen sulkuventtiilivika voi kyllä johtua siitäkin jos on jäänyt johto irti? Se ihan perus hiilisuodatin (purge)-systeemi pitäisi kyllä olla ihan kaikissa 9-5, laajempi evap on vielä eri juttu sitten tankin paineantureineen.

EDIT: 2.0t 98-00 EVAP-systeemin puute varmistettu. Tämä myös muuten selittää eilen MY00 ohjekirjaa selaillessa ihmettelemäni seikka että 2.0t bensatankin koko on 73 litraa ja muissa malleissa 70. Johtuu siitä että EVAP kanisteri vie tuon verran tilaa. Uudemmissa on kaikissa ko. järjestelmä ja tankkia on kasvatettu 75 litraan (02 faceliftistä lähtien kaiketi).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jep, kiitos. Tältä pohjalta muutokset releasekandiin ja testaus. Kaikki vaikuttaa nyt loogisesti selitetyltä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vaihto 2.0t --> 2.3 aero

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jcarlson kirjoitti:Uudemmissa on kaikissa ko. järjestelmä ja tankkia on kasvatettu 75 litraan (02 faceliftistä lähtien kaiketi).
Manuaalin mukaan MY02 2.0t, 2.3t ja 3.0TiD 75l, 2.3T(Aero) ja 3.0t V6 70l.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin