Öljynkulutuksen paikallistaminen
Öljynkulutuksen paikallistaminen
Potilas -94 2.3 Griffin, öljyä kuluu n. 1l/5000km.
Moottori kunnostettu alle 10tkm sitten. Uutta osaa männänrenkaat Goetzet (hoonattu tietysti), laakerit, jakopää, venttiilinvarrenkumit, stefat ja koko hoito anaerobisella tiivistetahnalla läjään. Öljyä ei tunnu vuotavan ainakaan lähes yhtään.
Tulppia on käytetty pariinkin otteeseen irrallaan: http://coltti.hi.fi/kuvat/Osat/tulpat/
Männät oli kevyesti karstottuneet, muttei missään kovassa öljykarstassa niinkuin tuolla kulutuksella voisi päätellä.
Ehdotuksia, syitä ja tarkastuskohteita otetaan mielellään vastaan.
Moottori kunnostettu alle 10tkm sitten. Uutta osaa männänrenkaat Goetzet (hoonattu tietysti), laakerit, jakopää, venttiilinvarrenkumit, stefat ja koko hoito anaerobisella tiivistetahnalla läjään. Öljyä ei tunnu vuotavan ainakaan lähes yhtään.
Tulppia on käytetty pariinkin otteeseen irrallaan: http://coltti.hi.fi/kuvat/Osat/tulpat/
Männät oli kevyesti karstottuneet, muttei missään kovassa öljykarstassa niinkuin tuolla kulutuksella voisi päätellä.
Ehdotuksia, syitä ja tarkastuskohteita otetaan mielellään vastaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Turbo
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
EIköhän se turbo jää ainoaksi vaihtoehdoksi jos lätäkköä ei jää..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Kulunut venttiiliohjuri tekee sen että venanvarrenkumi ei pysy paikallaan vaan pomppaa pois ja öljyä lähtee kuluun.habasaab kirjoitti:EIköhän se turbo jää ainoaksi vaihtoehdoksi jos lätäkköä ei jää..
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Kannen käytin koneistamolla. ainakin koneistamon mukaan oli ohjurit vielä hyvässä kunnossa. Venttiilinvarrenkumit myös liimattiin ohjuriin kiinni. Voiko väljä ohjuri aiheuttaa myös liimatun kumin pomppaamisen?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Hmm...
Alta kymppitonnin ajettu moottori.
En vielä rupeaisi tekemään mitään diagnooseja tai korjauksia öljynkulutukseen.
Eihän siellä vielä kaikki männänrenkaatkaan ole välttämättä hioutuneet kohdilleen, että olisivat täysin tiiviitä.
Ja jos ohjureissakaan ei mitään falskia ole, niin ajelisin vielä toisen kymppitonnin ilman suurempia stressejä.
Ja tietystikin tämä alkupään ajo olisi syytä tehdä rauhallisesti, vailla turhia vedätyksiä korkeille kierroksille.
Alta kymppitonnin ajettu moottori.
En vielä rupeaisi tekemään mitään diagnooseja tai korjauksia öljynkulutukseen.
Eihän siellä vielä kaikki männänrenkaatkaan ole välttämättä hioutuneet kohdilleen, että olisivat täysin tiiviitä.
Ja jos ohjureissakaan ei mitään falskia ole, niin ajelisin vielä toisen kymppitonnin ilman suurempia stressejä.
Ja tietystikin tämä alkupään ajo olisi syytä tehdä rauhallisesti, vailla turhia vedätyksiä korkeille kierroksille.
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Näillä sisäänajo-ohjeilla mennään: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Ei nykymoottorit syö juuri yhtään öljyä kuin ehkä ensimmäisen satojen kilometrien aikana sisäänajossa, ainakaan mikään remppaamani Saabin tai Mitsun kone ei ole moista tehnyt, sisäänajon olen katsonut loppuneen siinä parin tonnin kohdalla. Tämän jälkeen 10tkm vaihtovälillä ajaen on öljynkulutus ollut käytännössä 0.
Ensimmäinen veikkaus kulutukseen on kyllä turbo, toinen sitten kansi (ohjurit tai kumit) jos ei kerran mistään varmasti vuoda.
Ensimmäinen veikkaus kulutukseen on kyllä turbo, toinen sitten kansi (ohjurit tai kumit) jos ei kerran mistään varmasti vuoda.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Turbona taisi olla joku käytetty mitsun EVO? Onko noilla taipumus polttaa öljyä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Ei.j0ne kirjoitti:Turbona taisi olla joku käytetty mitsun EVO? Onko noilla taipumus polttaa öljyä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Auto -94 Aero ja öljyä kuluu noin litra/1000 km, reilusti kumminkin.
Otin turbolta tuon imuputken irti ja siellä oli öljyä jonkin verran. Akselilta kun kokeilee, niin pystysuunnassa on väljää selvästi, pari milliä. Yksi siipi osuu hieman runkoon viistäen (ääni kuuluu kun hitaasti pyörittelee).
Pituussuunnassa en kyllä saa liikettä aikaiseksi.
Tämäkö on sitten valmista turbon osalta? Ahtimessa on merkkikilpi:
Turbotech
TTnr 3744
Part 49189-01700
ja tietojeni mukaan vaihdettu 70 tkm sitten.
Voiko noita laakereita yrittää jotenkin kiristää kun tossa akselin päässä on joku erikoismutteri vai uutta vaaan tilalle?
Ahtaa kyllä mielestäni ihan normisti, AP-mittari näyttää kolmosella 1,2-1,3 bar.
Mistä uusi/kunnostettu? Speedparts näyttää myyvän jotain päivitysturboa noin 1000e hintaan ja vakiota 700 eurolla. Näissä pitää kai vanha palauttaa?
Onko paha vaihtaa vai vienkö suosiolla pajalle?
Ei kellään olis myydä ehjää tilalle
Otin turbolta tuon imuputken irti ja siellä oli öljyä jonkin verran. Akselilta kun kokeilee, niin pystysuunnassa on väljää selvästi, pari milliä. Yksi siipi osuu hieman runkoon viistäen (ääni kuuluu kun hitaasti pyörittelee).
Pituussuunnassa en kyllä saa liikettä aikaiseksi.
Tämäkö on sitten valmista turbon osalta? Ahtimessa on merkkikilpi:
Turbotech
TTnr 3744
Part 49189-01700
ja tietojeni mukaan vaihdettu 70 tkm sitten.
Voiko noita laakereita yrittää jotenkin kiristää kun tossa akselin päässä on joku erikoismutteri vai uutta vaaan tilalle?
Ahtaa kyllä mielestäni ihan normisti, AP-mittari näyttää kolmosella 1,2-1,3 bar.
Mistä uusi/kunnostettu? Speedparts näyttää myyvän jotain päivitysturboa noin 1000e hintaan ja vakiota 700 eurolla. Näissä pitää kai vanha palauttaa?
Onko paha vaihtaa vai vienkö suosiolla pajalle?
Ei kellään olis myydä ehjää tilalle
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Ei voi. Siitä mutterista lähtee se siipi irti (käy luultavasti sopivan kokoinen normihylsy).Voiko noita laakereita yrittää jotenkin kiristää kun tossa akselin päässä on joku erikoismutteri vai uutta vaaan tilalle?
Selviskö Coltti se öljynsyönti?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Ei oo selvinny, todennäkösesti johtuu kuitenkin ahtimesta, kun ei mihinkään pyttyyn erityisesti sitä öljyä keräänny.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Siirrä huohotusletku ennen turboa väliaikaisesti vaikka pulloon ja tulppaa imuputken reikä. Putsaile imuputki ja seuraile sitten mitä tapahtuu.. Ahtimen imupuolella oleva öljy tuppaa olemaan yleensä huohotuksesta, rikkinäinen ahdin työntää öljynsä mielummin kompressoripuolelle tai pakoputkeen.teesalama kirjoitti:Auto -94 Aero ja öljyä kuluu noin litra/1000 km, reilusti kumminkin.
Otin turbolta tuon imuputken irti ja siellä oli öljyä jonkin verran. Akselilta kun kokeilee, niin pystysuunnassa on väljää selvästi, pari milliä. Yksi siipi osuu hieman runkoon viistäen (ääni kuuluu kun hitaasti pyörittelee).
Pituussuunnassa en kyllä saa liikettä aikaiseksi.
Pystysuunnassa kuuluukin olla vähän välystä mutta pari milliä kuulostaa paljolta. Toisaalta litra tonnille kuulostaa myös siltä kulutukselta että putkesta pitäisi tulla sinistä (tai valkoista jos vuotaa pakoputkeen) ja paljonkin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Öljynkulutuksen paikallistaminen
Jep, kiitoksia.
Asentelin nyt sitten huohotinnipalta 13 mm letkun vasemman umpion viereen ja letkun pää muovipulloon. Alkuperäisen vaan tulppasin päästään ilmastointiteipillä
Pitää seurata tuota nyt jonkin aikaa.
Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
Asentelin nyt sitten huohotinnipalta 13 mm letkun vasemman umpion viereen ja letkun pää muovipulloon. Alkuperäisen vaan tulppasin päästään ilmastointiteipillä
Pitää seurata tuota nyt jonkin aikaa.
Aikaisemmin olen huomannut myös, että pakosarjan yläreunan ja kannen välistä on tullut öljyä läpi.
Putsasin nyt tietysti senkin, jotta näkee puskeeko se vielä läpi.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.