Taisi tulla eteen tällainen mukavuus -97 CS 2.0t 9000:een
Hankin varmaan kytkinpaketin, painelaakerin ja työsylinterin korjaussarjan motonetistä, korjauskäsikirjaa ei ole löytynyt vielä, joten hieman askarruttaa seuraava asia,:
Pitääkö vetoakselit irroittaa laatikosta että sen saa siirrettyä sivuun että kytkimeen pääsee käsiksi, vai onnistuuko tämä ilman irroitusta?
Muuta "nice to know" jota pitäisi tietää, muutakun se 900 kytkinakseli?
iskarin alapäästä ylempi pultti irti ja alempi löysälle, sitte kippaat sen verran napapakettia että vetarin toine pää muljahtaa lootan kupista poies. Sitte vääntelet sen sopivaan paikkaan jossa ei ole lootan edessä. Lisäksi suosittelen hakemaan työsylkän korjaussarjan muualta kuin motonetista (siis mieluusti muuta merkkiä kuin scantech). Muuten itse kykäremppa varsin iisi homma.
Aihetta lainatakseni kysyisin, minkälainen homma olisi vaihtaa samalla kestävämpi kytkin?
Itsellä +340tkm ajettu -97 2,0t ja jos/kun kytkin hajoaai voisin päivittää sen vastaamaan tulevaisuuden mahdollisia tehonlisäyksiä (ylimääräinen trionic purkki jo kontissa)
No siinä samallahan sinne menee vaikka mikä kytkin , ei se työ muutu miksikään Itse tosin laittaisin Aeron paketin sisään, eiköhän se riitä "perusvirityksiin" . Itselläni se on 80tkm nyt ollut
Motonetistä uusien hintoja verraten, matalapaineen ja täyspaineen (240mm) kytkimen hintaeroa on joku n. 65e.
Käytetty hyväkuntoinen 240mm kytkin maksaa n. 100e ja kestää kuitenkin lähes saman verran kuin ihan uusi.
Matalapaineeseen saattaa joutua vaihtamaan vauhtipyörän isommalle kytkimelle, saattaa myös käydä suoraan. En ole varma asiasta, joku enemmän tietävä korjatkoon.
Vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää koneistamossa plaanattavana, niin saa mm. kiillottumat siitä pois ja näin maksimoidaan uuden kytkimen pitävyys sekä kestoikä.
Meinasin itse myös käyttää vauhtipyörän koneistamolla. Vauhtipyörässä ei kumminkaan ollut mitään pykälää 228mm jälkeen. Hioin siihen uuden pinnan hiomapaperilaikalla, niin että laitoin moottorin pyörimään ja sitten akkukoneella ja hiomalaikalla edestakas huono pinta pois. Sitten 240mm levy ja paineasetelma paikalleen.
Coltti kirjoitti:Motonetistä uusien hintoja verraten, matalapaineen ja täyspaineen (240mm) kytkimen hintaeroa on joku n. 65e.
Käytetty hyväkuntoinen 240mm kytkin maksaa n. 100e ja kestää kuitenkin lähes saman verran kuin ihan uusi.
Matalapaineeseen saattaa joutua vaihtamaan vauhtipyörän isommalle kytkimelle, saattaa myös käydä suoraan. En ole varma asiasta, joku enemmän tietävä korjatkoon.
Vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää koneistamossa plaanattavana, niin saa mm. kiillottumat siitä pois ja näin maksimoidaan uuden kytkimen pitävyys sekä kestoikä.
Vuosimallin -95 2,3 l matalapaineturboon kävi ainakin AERO:n kytkin suoraan.
Tämä uusi kytkin ei ollut montaa tuhatta kilometriä kiinni kun se luisti kaksi kertaa täyskiihdytyksessä nelosella. Vaihdoin heti Specin kytkimeen, jonka hinta oli muistaakseni n. 800 €.
Kahtena kesänä hiukan ajettu AERO:n kytkinpaketti siis löytyy hyllystä, mutta kun ei tiedä mitä nuo kaksi luistoa ovat tehneet sille. Ei ole siksi uskaltanut kaupata.
Olisikohan jollain parempaa tietoa luistamisen vaikutuksista? Kakkosella ainakin pito loppui renkaista, ei kytkimestä vielä luistojen jälkeenkin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Mulla ei käynyt suoraan Aeron kytkin tuohon allekirjoituksen vehkeeseen, vaikka varaosakirjasta katsottiin valmistenumeron perusteella ja olisi pitänyt käydä. Aika kova urakka oli löytää uusi vauhtipyörä, mihin tuo isompi kytkin käy.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
jos koneistatte vauhtipyörän "kitkapintaa" ottakaa saman verran asetelman pinnastakin pois!Kytkinhän on mitoitettu alunperin niin että juuri ennen niittejä levy alkaisi luistamaan,jos vain toista pintaa koneistetaan levyn kuluessa riitävästi niitit pääsevät tekemään tuhoa.
Coltti kirjoitti:
Vauhtipyörän pinta kannattaa käyttää koneistamossa plaanattavana, niin saa mm. kiillottumat siitä pois ja näin maksimoidaan uuden kytkimen pitävyys sekä kestoikä.
En tarkoituksella käyttäny termiä "kitkapinta" tuollaisen erehdyksen välttämiseksi .