öljyvuoto automaattilootan putkistossa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

öljyvuoto automaattilootan putkistossa

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Tervehdys

kuinkakohan suuri paine on automaattilaatikon öljynjäähdyttimelle menevässä/tulevassa putkistossa? Löytyi paheneva vuoto yhdestä putkesta (käsittääkseni osanumero 75 59 479, mikäli tulkitsin EPC:tä oikein, on vähän epäselvä ko kuva) ja ajattelin pystyykö sitä väliaikaisesti paikkaamaan parilla letkulemmarilla ja letkunpätkällä vai onko tämä tuhoon tuomittu ajatus jo lähtömetreillä?
Todennäköisesti mokomasta putkesta/letkusta saa kuitenkin maksaa itsensä kipeäksi jos sitä jostain lähtee uutena ostelemaan... Saattaishan tuon tietysti löytää jostain romikseltakin hyvällä tuurilla.

Niin kyseessä siis 9000T automaatilla ja ilmastoinnilla vm -87.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Minulla on ainakin tuossa omassa -87:ssa edellisen omistajan toimesta korjattu vuotava vaihdelaatikon letku kuvailemallasi tavalla.

Kyseessä letku, joka tulee lauhduttimen alempaan liittimeen ja menee jonnekin laatikon päälle (muistaakseni).

Uusi letku olisi maksanut 100 euroa, joten korjaukselle klemmarein oli hyvä peruste.

Hyvin toiminut ainakin toistaiseksi.
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

[quote="Mikko 1976"]Minulla on ainakin tuossa omassa -87:ssa edellisen omistajan toimesta korjattu vuotava vaihdelaatikon letku kuvailemallasi tavalla.
[quote]

Ilmeisesti siis vaan putkesta vuotava pätkä sahalla irti ja pätkä letkua klemmareilla tilalle ja huolet ovat (toistaiseksi) ohi.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ilmeisesti jäähdyttimelle kuitenkin menee sama paine kuin momentinmuuntimelle, eli ihan paineetontakaan se öljy ei noissa putkissa ole, joten liitosten on syytä olla "mahdollisimman hyvät". Käyttöpaine laatikossahan kovimmillaan voi olla kickdownissa jopa 13 bar, mutta en tiedä onko tämä paine kokonaisuudessaan sitten tuolla jäähdytyspiirissä ja momentinmuuntimella.

Omassa -87-autossa ei ole erillistä vaihteistoöljy/ilma-jäähdytintä, ainoastaan vaihteistoöljy/vesi-jäähdytin syylärin yhteydessä. Vaihteiston takaa syylärin yläkulmaan tuleva putki on korjattu prässäämällä ilmeisesti vaihteistonpään liittimeen uusi letku ja jonkulaisella letkunipalla sitten liitytty syylärin kulmaan tulevaan jäykkään putkeen. Alunperin jäykkä putki kai kuuluisi jatkua syylärin alareunaan asti ja muuttuisi letkuksi vasta syylärin keskikohdan tienoilla. Tämä liitos hiukan tihkuu, mutta ei varsinaisesti vuoda - seuraan tilannetta.

Toisessa -87-autossa taas sama letku oli korvattu koko matkalta punosletkulla sopivilla päillä varustettuna: Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Kävin kaupassa ostamassa tarvikkeita ja päädyin ostamaan sekä letkua ja klemmarit (ilmeisesti öljyletku, kestää painetta 10 bar, mutta lämpötilaa vaan 80 astetta) että kaksoisputkiliittimen. Ajattelin ensin kokeilla putkiliitintä ja ottaa pelkästään vuotavan 1,5 cm putkea pois ja liitin tilalle ja jos se ei onnistu niin letku klemmareilla kiinni. Katsellaan miten käy kunhan ehdin käydä sotkemassa itseni vaihteistoöljyyn.

Sen jälkeen ei oliskaan enää kun sähkövikaa, ei tonttu suostu lataamaan ollenkaan ja hiilet sekä säätimen vaihdoin noin vuosi sitten eli johdoissa varmaankin vika.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

>>Ilmeisesti siis vaan putkesta vuotava pätkä sahalla irti ja pätkä letkua klemmareilla tilalle ja huolet ovat (toistaiseksi) ohi.



Juuri noin.
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos se kovin pahaksi äityy niin voisin liittää uuden letkun vanhoihin päihin
kiinni tai jopa taivutella uuden putken ( tämä edellyttää että saan rikkinäisen putken malliksi )
Eikä takuulla maksa kuin murto osan uuden hinnasta.

http://www.polarteknik.com
Viimeksi muokannut 9000CD23T, La Maalis 31, 2007 07:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Tänään on laitettu pätkä letkua putken vuotokohtaan, huomenna varmaankin pääseen ottamaan "savut" autosta, josko vaikka pysyis öljyt putken sisäpuolella. Yritin helmiliitosta ensin, mutta oli putken halkaisijasta sen verran ruosteena kadonnut ettei 10 mm:n helmeä saanut siihen kiristymään millään (ehjästä kohdasta mauserilla mitattuna putki on kyllä tasan 10 mm).

Sain yv:nä vinkkiä että kannattaa latausongelman takia tarkastaa hiilet vaikka ovatkin vain n. vuoden vanhat. Tänään sitte pujottelin hiiliasetelman laturista kätöseen ja sieltähän se vika löytyi. Toinen hiili oli häthätää 5 milliä ulkona - toinen kuitenkin varmaan 30 milliä eli jotain hämärää on tapahtunut. Lyhyessä jämässä oli vielä reunassa pieni lohkeama ja tuli mieleen josko se olisi tarttunut hiilirenkaaseen kunnolla kiinni ja kulahtanut siitä. Tätä alustavaa teoriaa tukee myös se, että ko hiilen johto oli irronnut kokonaan ja tästä viimeistään johtui lataamattomuus. Huomenna haen uudet hiilet ja kokeilen josko laturi lähtisi toimimaan, jos ei niin varmaan tulee uuden (käytetyn) osto eteen mikäli hiilirenkaat on vaikka hukanneet kaiken kuparin pinnastaan.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Jesh!

Hiilet vaihdettu ja lataa, letkukorjauskin tuntuis pitävän öljyt sisällään!

(Löyty uus vika - pissapojan moottori ei sano mitään...)
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
Vastaa Viestiin