öljyvuoto automaattilootan putkistossa
öljyvuoto automaattilootan putkistossa
Tervehdys
kuinkakohan suuri paine on automaattilaatikon öljynjäähdyttimelle menevässä/tulevassa putkistossa? Löytyi paheneva vuoto yhdestä putkesta (käsittääkseni osanumero 75 59 479, mikäli tulkitsin EPC:tä oikein, on vähän epäselvä ko kuva) ja ajattelin pystyykö sitä väliaikaisesti paikkaamaan parilla letkulemmarilla ja letkunpätkällä vai onko tämä tuhoon tuomittu ajatus jo lähtömetreillä?
Todennäköisesti mokomasta putkesta/letkusta saa kuitenkin maksaa itsensä kipeäksi jos sitä jostain lähtee uutena ostelemaan... Saattaishan tuon tietysti löytää jostain romikseltakin hyvällä tuurilla.
Niin kyseessä siis 9000T automaatilla ja ilmastoinnilla vm -87.
kuinkakohan suuri paine on automaattilaatikon öljynjäähdyttimelle menevässä/tulevassa putkistossa? Löytyi paheneva vuoto yhdestä putkesta (käsittääkseni osanumero 75 59 479, mikäli tulkitsin EPC:tä oikein, on vähän epäselvä ko kuva) ja ajattelin pystyykö sitä väliaikaisesti paikkaamaan parilla letkulemmarilla ja letkunpätkällä vai onko tämä tuhoon tuomittu ajatus jo lähtömetreillä?
Todennäköisesti mokomasta putkesta/letkusta saa kuitenkin maksaa itsensä kipeäksi jos sitä jostain lähtee uutena ostelemaan... Saattaishan tuon tietysti löytää jostain romikseltakin hyvällä tuurilla.
Niin kyseessä siis 9000T automaatilla ja ilmastoinnilla vm -87.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
- Paikkakunta: Hamina
Minulla on ainakin tuossa omassa -87:ssa edellisen omistajan toimesta korjattu vuotava vaihdelaatikon letku kuvailemallasi tavalla.
Kyseessä letku, joka tulee lauhduttimen alempaan liittimeen ja menee jonnekin laatikon päälle (muistaakseni).
Uusi letku olisi maksanut 100 euroa, joten korjaukselle klemmarein oli hyvä peruste.
Hyvin toiminut ainakin toistaiseksi.
Kyseessä letku, joka tulee lauhduttimen alempaan liittimeen ja menee jonnekin laatikon päälle (muistaakseni).
Uusi letku olisi maksanut 100 euroa, joten korjaukselle klemmarein oli hyvä peruste.
Hyvin toiminut ainakin toistaiseksi.
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
[quote="Mikko 1976"]Minulla on ainakin tuossa omassa -87:ssa edellisen omistajan toimesta korjattu vuotava vaihdelaatikon letku kuvailemallasi tavalla.
[quote]
Ilmeisesti siis vaan putkesta vuotava pätkä sahalla irti ja pätkä letkua klemmareilla tilalle ja huolet ovat (toistaiseksi) ohi.
[quote]
Ilmeisesti siis vaan putkesta vuotava pätkä sahalla irti ja pätkä letkua klemmareilla tilalle ja huolet ovat (toistaiseksi) ohi.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
Ilmeisesti jäähdyttimelle kuitenkin menee sama paine kuin momentinmuuntimelle, eli ihan paineetontakaan se öljy ei noissa putkissa ole, joten liitosten on syytä olla "mahdollisimman hyvät". Käyttöpaine laatikossahan kovimmillaan voi olla kickdownissa jopa 13 bar, mutta en tiedä onko tämä paine kokonaisuudessaan sitten tuolla jäähdytyspiirissä ja momentinmuuntimella.
Omassa -87-autossa ei ole erillistä vaihteistoöljy/ilma-jäähdytintä, ainoastaan vaihteistoöljy/vesi-jäähdytin syylärin yhteydessä. Vaihteiston takaa syylärin yläkulmaan tuleva putki on korjattu prässäämällä ilmeisesti vaihteistonpään liittimeen uusi letku ja jonkulaisella letkunipalla sitten liitytty syylärin kulmaan tulevaan jäykkään putkeen. Alunperin jäykkä putki kai kuuluisi jatkua syylärin alareunaan asti ja muuttuisi letkuksi vasta syylärin keskikohdan tienoilla. Tämä liitos hiukan tihkuu, mutta ei varsinaisesti vuoda - seuraan tilannetta.
Toisessa -87-autossa taas sama letku oli korvattu koko matkalta punosletkulla sopivilla päillä varustettuna: Kuva
Omassa -87-autossa ei ole erillistä vaihteistoöljy/ilma-jäähdytintä, ainoastaan vaihteistoöljy/vesi-jäähdytin syylärin yhteydessä. Vaihteiston takaa syylärin yläkulmaan tuleva putki on korjattu prässäämällä ilmeisesti vaihteistonpään liittimeen uusi letku ja jonkulaisella letkunipalla sitten liitytty syylärin kulmaan tulevaan jäykkään putkeen. Alunperin jäykkä putki kai kuuluisi jatkua syylärin alareunaan asti ja muuttuisi letkuksi vasta syylärin keskikohdan tienoilla. Tämä liitos hiukan tihkuu, mutta ei varsinaisesti vuoda - seuraan tilannetta.
Toisessa -87-autossa taas sama letku oli korvattu koko matkalta punosletkulla sopivilla päillä varustettuna: Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kävin kaupassa ostamassa tarvikkeita ja päädyin ostamaan sekä letkua ja klemmarit (ilmeisesti öljyletku, kestää painetta 10 bar, mutta lämpötilaa vaan 80 astetta) että kaksoisputkiliittimen. Ajattelin ensin kokeilla putkiliitintä ja ottaa pelkästään vuotavan 1,5 cm putkea pois ja liitin tilalle ja jos se ei onnistu niin letku klemmareilla kiinni. Katsellaan miten käy kunhan ehdin käydä sotkemassa itseni vaihteistoöljyyn.
Sen jälkeen ei oliskaan enää kun sähkövikaa, ei tonttu suostu lataamaan ollenkaan ja hiilet sekä säätimen vaihdoin noin vuosi sitten eli johdoissa varmaankin vika.
Sen jälkeen ei oliskaan enää kun sähkövikaa, ei tonttu suostu lataamaan ollenkaan ja hiilet sekä säätimen vaihdoin noin vuosi sitten eli johdoissa varmaankin vika.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
- Paikkakunta: Hamina
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jos se kovin pahaksi äityy niin voisin liittää uuden letkun vanhoihin päihin
kiinni tai jopa taivutella uuden putken ( tämä edellyttää että saan rikkinäisen putken malliksi )
Eikä takuulla maksa kuin murto osan uuden hinnasta.
http://www.polarteknik.com
kiinni tai jopa taivutella uuden putken ( tämä edellyttää että saan rikkinäisen putken malliksi )
Eikä takuulla maksa kuin murto osan uuden hinnasta.
http://www.polarteknik.com
Viimeksi muokannut 9000CD23T, La Maalis 31, 2007 07:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tänään on laitettu pätkä letkua putken vuotokohtaan, huomenna varmaankin pääseen ottamaan "savut" autosta, josko vaikka pysyis öljyt putken sisäpuolella. Yritin helmiliitosta ensin, mutta oli putken halkaisijasta sen verran ruosteena kadonnut ettei 10 mm:n helmeä saanut siihen kiristymään millään (ehjästä kohdasta mauserilla mitattuna putki on kyllä tasan 10 mm).
Sain yv:nä vinkkiä että kannattaa latausongelman takia tarkastaa hiilet vaikka ovatkin vain n. vuoden vanhat. Tänään sitte pujottelin hiiliasetelman laturista kätöseen ja sieltähän se vika löytyi. Toinen hiili oli häthätää 5 milliä ulkona - toinen kuitenkin varmaan 30 milliä eli jotain hämärää on tapahtunut. Lyhyessä jämässä oli vielä reunassa pieni lohkeama ja tuli mieleen josko se olisi tarttunut hiilirenkaaseen kunnolla kiinni ja kulahtanut siitä. Tätä alustavaa teoriaa tukee myös se, että ko hiilen johto oli irronnut kokonaan ja tästä viimeistään johtui lataamattomuus. Huomenna haen uudet hiilet ja kokeilen josko laturi lähtisi toimimaan, jos ei niin varmaan tulee uuden (käytetyn) osto eteen mikäli hiilirenkaat on vaikka hukanneet kaiken kuparin pinnastaan.
Sain yv:nä vinkkiä että kannattaa latausongelman takia tarkastaa hiilet vaikka ovatkin vain n. vuoden vanhat. Tänään sitte pujottelin hiiliasetelman laturista kätöseen ja sieltähän se vika löytyi. Toinen hiili oli häthätää 5 milliä ulkona - toinen kuitenkin varmaan 30 milliä eli jotain hämärää on tapahtunut. Lyhyessä jämässä oli vielä reunassa pieni lohkeama ja tuli mieleen josko se olisi tarttunut hiilirenkaaseen kunnolla kiinni ja kulahtanut siitä. Tätä alustavaa teoriaa tukee myös se, että ko hiilen johto oli irronnut kokonaan ja tästä viimeistään johtui lataamattomuus. Huomenna haen uudet hiilet ja kokeilen josko laturi lähtisi toimimaan, jos ei niin varmaan tulee uuden (käytetyn) osto eteen mikäli hiilirenkaat on vaikka hukanneet kaiken kuparin pinnastaan.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
#1856