Apukäynnistyksestä
Apukäynnistyksestä
Kaverilla oli pa-lämmitin syönyt akun tyhjäksi ja pyyteli antamaan käynnistyapua. En suostunut siltä pohjalta mitä olen jännitepiikkien aiheuttamista vioista kuullut. Koukkasin kylläkin kodin kautta ja otin tallista ylimääräisen akun takakonttiin millä kaverin auto saatiin käyntiin ja laturi kaupan päälle millä sai sitten latailtua akkuun henkeä. Netistä kun asiaa kaivaa niin eipä löydy oikein muita kuin enempi vähempi epämääräisiä juttuja. Löytyykö aiheesta mitään virallisempaa tietoa?
9-3 SS 1.8t
Re: Apukäynnistyksestä
Jos jännitepiikkejä tai virtapiikkejä pelkää yleensä riittää kun sammuttaa oman auton moottorin ennen apuvirran antamista. Varmuuden vuoksi vielä avaimet käteen eikä virtalukkoon jos vaikka keskuslukitus tai sitä käyttävä hälytin vetäisi alijännitteestä ovet lukoon. Jos vielä haluaa varmistella niin omasta akunkenkä irti, tosin silloin saattaa hävitä radion muistipaikat ymv.
Re: Apukäynnistyksestä
Kannattaa noudattaa weskun ohjeita.
Riski on silloin, kun auttava auto on käynnissä ja samalla käynnistetään autettavaa autoa. Kun autettava auto lähtee käyntiin, kytkeytyy toinen generaattori rinnalle.
Mikäli jännitepiikki syntyy, se syntyy autettavan auton generaattorista ja siitä voi sitten seurata näitä mystisiä juttuja.... Mahdollisen jännitepiikin syntymiseen ja sen suuruteen vaikuttaa monet tekijät.
Alkutilanteessa on silmukkavirtapiirissä: generaattori, kaksi akkua ja kuormaa (autettava auto + auttava auto).
Toisen auton käynnistyttyä kytkeytyy silmukkavirtapiiriin "yllättäen" toinen generaattori ja lisäksi kuorma muuttuu.
Näitä apukäynnistyksestä johtuvia vioittumisia on olemassa ihan todistettavasti.
Niissä on ollut auttava auto aina käynnissä.
Oma lukunsa on sitten tietenkin väärinkytkennät, mutta niistä ei tässä ollut kyse.
Periaatteessa auton elektroniikkaohjainlaitteiden pitäisi sisältää jännitereguloinnin yhteyteen rakennetun ylijännitepiikki suojauksen. Mutta mutta ..... aina ne eivät välttämättä toimi niinkuin on ajateltu.
Riski on silloin, kun auttava auto on käynnissä ja samalla käynnistetään autettavaa autoa. Kun autettava auto lähtee käyntiin, kytkeytyy toinen generaattori rinnalle.
Mikäli jännitepiikki syntyy, se syntyy autettavan auton generaattorista ja siitä voi sitten seurata näitä mystisiä juttuja.... Mahdollisen jännitepiikin syntymiseen ja sen suuruteen vaikuttaa monet tekijät.
Alkutilanteessa on silmukkavirtapiirissä: generaattori, kaksi akkua ja kuormaa (autettava auto + auttava auto).
Toisen auton käynnistyttyä kytkeytyy silmukkavirtapiiriin "yllättäen" toinen generaattori ja lisäksi kuorma muuttuu.
Näitä apukäynnistyksestä johtuvia vioittumisia on olemassa ihan todistettavasti.
Niissä on ollut auttava auto aina käynnissä.
Oma lukunsa on sitten tietenkin väärinkytkennät, mutta niistä ei tässä ollut kyse.
Periaatteessa auton elektroniikkaohjainlaitteiden pitäisi sisältää jännitereguloinnin yhteyteen rakennetun ylijännitepiikki suojauksen. Mutta mutta ..... aina ne eivät välttämättä toimi niinkuin on ajateltu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Apukäynnistyksestä
Osassa starttikaapeleita on joku komponentti leikkaamassa pois jännitepiikkejä, ainakin noissa meikäläisen takakontissa olevissa. Tiedä sitten auttaako tuo jotain. Ostin Motonetista ja merkki oli joku ruotsalaisen kuuloinen...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Apukäynnistyksestä
Olen pelannut tuon apuvirran kanssa aika paljon. Satkuista sai aina olla antamassa virtaa kaikille inttikavereista naapureihin. Tietenkään noissa vanhoissa ei mun ymmätääkseni tartte huolehtia muusta kuin pienten kierrosten (n. 2000rpm) ylläpidosta ettei vetäse auttajan akkua tyhjäksi.
Nykyiset apukaapelileikit keskittyy noiden työautojen (Peugeot Boxereiden) ympärille. Alle -15 C:n pakkasilla joku niistä jättää lähtemättä käyntiin. Ne edustaa vuosimalleja 2004-2008, eikä olla niissä mitään apuvirrasta (annosta/otosta) johtuvia ongelmia havaittu.
Mut toisaalta se on ihan kiva talviaamujen perinne kerääntyä koko porukka nimenhuutoon yhden punaisen paholaisen ympärille. Se lua kato semmosta niinku yhteishenkee.
Nykyiset apukaapelileikit keskittyy noiden työautojen (Peugeot Boxereiden) ympärille. Alle -15 C:n pakkasilla joku niistä jättää lähtemättä käyntiin. Ne edustaa vuosimalleja 2004-2008, eikä olla niissä mitään apuvirrasta (annosta/otosta) johtuvia ongelmia havaittu.
Mut toisaalta se on ihan kiva talviaamujen perinne kerääntyä koko porukka nimenhuutoon yhden punaisen paholaisen ympärille. Se lua kato semmosta niinku yhteishenkee.

9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Apukäynnistyksestä
Noista piikeistä joskus ollut huolissani ja laittanut mustan kaapelin aina auton runkoon yms. Välillä sitä virtaa ei sitten aina tullutkaan kun ei kunnon kontaktia ole, niin olen olen kyllä sitten pistänyt auton käydessä navasta napaan ilman mitään ongelmia.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Apukäynnistyksestä
Itse olen monasti myös antanut virtaa, enkä ole ollut tietoinen tuosta virtapiikkiongelmasta. Olen toiminut siten, että pidän myös vähän kierroksia moottorissa kuten axp102 ehdotti, mutta vaistomaisesti myös nostan jalan pois kaasulta kun näen että toinen auto käynnistyy.
Voisiko ajatella että tuossa se virtapiikki on kaikista mahdollisin, jos virranantaja "unohtaa kierrokset päälle" silloin kun toinen auto on käynnissä? Latausjännitehän on selkeästi alhaisempi tyhjäkäynnillä, jos muistan oikein?
Voisiko ajatella että tuossa se virtapiikki on kaikista mahdollisin, jos virranantaja "unohtaa kierrokset päälle" silloin kun toinen auto on käynnissä? Latausjännitehän on selkeästi alhaisempi tyhjäkäynnillä, jos muistan oikein?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Apukäynnistyksestä
Noinhan tuo ohjeen mukaan pitäisi tehdäkin, kipinöiden välttämiseksi akun läheisyydessä. Jännitepiikkeihin tuolla ei pitäisi olla mitään vaikutusta.laittanut mustan kaapelin aina auton runkoon yms
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Apukäynnistyksestä
Jännite- ja virtapiikki eivät ole täysin sama asia.
Asiaa voi tutkia Ohmin lain kautta: I = U/R, jossa I = virta, U = jännite ja R = resistanssa (=kuorma).
Virtapiikki voi syntyä kuorman kasvaessa (resistanssi pienenee), mutta jännite pysyy muuttumattomana.
Jännitepiikki voi syntyä kuorman pienentyessä (reisistansi kasvaa), mutta virta pysyy muuttumattomana.
Jos taas kuorma pysyy muuttumattomana ja syntyy jännitepiikki, aiheuttaa se myös virtapiikin.
Apukäynnistystilanne on vielä hivenen monimutkaisempi, johtuen useiden teholähteiden rinnankytkennästä. Varsinkin, kun yksi teholähteistä kytkeytyy rinnalle juuri siinä vaiheessa, kun kuorma on muuttumassa suurimmasta pienempään.
Kaiken kaikkiaan yhden teholähteistä eli laturin, joka pysyy tekemään tässä tapauksessa jännitepiikin, pitäisi olla tekemättä sitä jänniteen säätimen ansiosta.
Kysymys on kuitenkin jännitepiikistä, joka voi olla kestoltaan luokkaa mikrosekunti. Kestääkö ohjainlaite/-laitteet tätä ja ovatko ne suojattu tämänluokan jännitepiikkejä vastaan.
Asiaa voi tutkia Ohmin lain kautta: I = U/R, jossa I = virta, U = jännite ja R = resistanssa (=kuorma).
Virtapiikki voi syntyä kuorman kasvaessa (resistanssi pienenee), mutta jännite pysyy muuttumattomana.
Jännitepiikki voi syntyä kuorman pienentyessä (reisistansi kasvaa), mutta virta pysyy muuttumattomana.
Jos taas kuorma pysyy muuttumattomana ja syntyy jännitepiikki, aiheuttaa se myös virtapiikin.
Apukäynnistystilanne on vielä hivenen monimutkaisempi, johtuen useiden teholähteiden rinnankytkennästä. Varsinkin, kun yksi teholähteistä kytkeytyy rinnalle juuri siinä vaiheessa, kun kuorma on muuttumassa suurimmasta pienempään.
Kaiken kaikkiaan yhden teholähteistä eli laturin, joka pysyy tekemään tässä tapauksessa jännitepiikin, pitäisi olla tekemättä sitä jänniteen säätimen ansiosta.
Kysymys on kuitenkin jännitepiikistä, joka voi olla kestoltaan luokkaa mikrosekunti. Kestääkö ohjainlaite/-laitteet tätä ja ovatko ne suojattu tämänluokan jännitepiikkejä vastaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Apukäynnistyksestä
Jatkanpa vielä vähän asiaan liittyen.
Elektroniikan kanssa on otettava myös huomioon ESD- asiat.
Laite on voinut saada "kelluvassa" tilassa staattisen purkauksen ja sen seurauksena puolijohteeseen on tullut pysyvä vaurio. Laite kuitenkin toimii tai joskus voi esiintyä mystisiä vikoja aina silloin tällöin. Jos tällainen vaurioitunut puolijohde saa joskus myöhemmin pienenkin, niin suuruudeltaan kuin kestoltaankin olevan jännitepiikin, se saattaa siinä vaiheessa hajota lopullisesti.
Elektroniikan tuotantotehtaalla ESD-asiat ovat varmasti kunnossa, mutta miten on autotehtaalla puhumattakaan autohuolto/-korjaamoissa.!!!????
Elektroniikan kanssa on otettava myös huomioon ESD- asiat.
Laite on voinut saada "kelluvassa" tilassa staattisen purkauksen ja sen seurauksena puolijohteeseen on tullut pysyvä vaurio. Laite kuitenkin toimii tai joskus voi esiintyä mystisiä vikoja aina silloin tällöin. Jos tällainen vaurioitunut puolijohde saa joskus myöhemmin pienenkin, niin suuruudeltaan kuin kestoltaankin olevan jännitepiikin, se saattaa siinä vaiheessa hajota lopullisesti.
Elektroniikan tuotantotehtaalla ESD-asiat ovat varmasti kunnossa, mutta miten on autotehtaalla puhumattakaan autohuolto/-korjaamoissa.!!!????
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Apukäynnistyksestä
Jostain olen sellaisen ohjeen kuullut ja omaan järkeeni käyvänä sitä noudattanut, että virtaa antavassa autossa kannattaa lyödä päälle kaikki mahdolliset valot ja puhallin täysille, että on mahdollisimman paljon tehonsyöjiä mahdollisia "piikkejä" imemässä. Tällöin on ehkä pienempi vaara, että ne pääsevät iskemään täysillä herkempiin elektroniikkalaitteisiin. Jos laturi on kunnossa, ei muutama ylimääräinen päällä oleva laite haittaa mitään kun antaa tarpeeksi jengoja avustuksen ajaksi.
#1970
Re: Apukäynnistyksestä
ah79: Kyllä kertomassasi asiassa on ihan perää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Apukäynnistyksestä
kuulostaa kyllä järkevältä!
juuri äsken jamottiin yks käymään ja se rupsuttaa nyt tuolla pihalla.
pantihin vain navasta napahan ja silleen. antajassa valot, puhaltimet ja radiot päällä, tosin vain siitä syystä, että ne nyt vain sattuivat olemaan. mutta ensi kerralla ne ovat päällä tarkoituksella.
juuri äsken jamottiin yks käymään ja se rupsuttaa nyt tuolla pihalla.
pantihin vain navasta napahan ja silleen. antajassa valot, puhaltimet ja radiot päällä, tosin vain siitä syystä, että ne nyt vain sattuivat olemaan. mutta ensi kerralla ne ovat päällä tarkoituksella.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Apukäynnistyksestä
Itselläni ei ole kokemusta moisista virtapiikeistä, eli huoletta olen tarjonnut virtaa autostani sitä tarvitseville, en jaksa uskoa että ainakaan Saabin sähköt olisivat niin surkeasti tehdyt etteikö voisi tarjota virtaa auton käynnissä ollessaan, se totaalisen tyhjä toisen auton akkuhan sitä virtaa alkaa syömään samantien?
(varovaisuus tietenkin tarpeen)
(varovaisuus tietenkin tarpeen)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Apukäynnistyksestä
Kolkissa on ainakin niin hidas jännitteen säädin että jännite pomppii aivan missä sattuu muutenkin, eli eiköhän tuo kestäisi apuvirran vaikka kuorma-autosta 
Mutta tosiaan, jos piikit pelottaa niin omasta autosta punainen kenkä irti, tai diodilla varustettu kaapeli. Foliohattua saa myös käyttää

Mutta tosiaan, jos piikit pelottaa niin omasta autosta punainen kenkä irti, tai diodilla varustettu kaapeli. Foliohattua saa myös käyttää
