ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

aikaisemminkin olen täällä esitellyt ng 900 vm '95 rättikaton ongelmaa, johon on etsitty apuja koko kesä. tännään sitten oli aika metro-auton techiin ja siellä ilmeni - ei mitään. vikakoodeja oli erilaisia muistissa ja techillä katon sai kuulemma ajettua alas mutta ei enää ylös. ratkaisuna tarjottiin parin päivän mittaista sähköjen mittailua, mutta sellaisestahan saa metro-autolle maksaa puolet auton hinnasta...

nyt pitää uusia tämä kysymys: olisko kenelläkään tiedossa paikkaa, jossa olis sekä tech että kokemusta katto-ongelmista? en millään viitsisi käydä kaikkia saabin huoltopisteitä summamutikassa läpi luettamassa vikamuistia, muuta kun ei kukaan tunnu osaavan tälle tehdä. ihan sama missä päin suomea apuja olisi, ratkaisu olisi tärkein.
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

kiitos vinkistä,soitan heti huomenna.
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

hååruoho kirjoitti:techillä katon sai kuulemma ajettua alas mutta ei enää ylös.
WTF???

Ei saanut enää ylös?
Tech:hän pakko-ohjaa moottoreita.
Jos moottori ei kärvähdä, niin Tech ajaa sen väkisin ylös, aivankuin ajoin sen täälläkin.
Onko se ylimääräinen sulake sieltä ohjainboksilta taas palanut/toimiiko ikkunat?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

huomenta mcturbo, long time no seen :wink:

juu, alkaa olla melko uskomatonta. toi metro-auton (airport-toimipiste tällä kertaa) touhu on sellasta, että ei sitä sähköäijää yhtään kiinnostanut kuulla mitä on jo tejty ja mitä on tiedossa, ihan ite piti päästä toimittamaan, joten en ihan tarkkaan edes tiedä mitä siellä tapahtui, tiedot perustuu tiskillä olleen kaverin selostukseen.

se sulake on oletettavasti kunnossa kun ikkunat toimii, mutta vikakoodia oli tullut:
- B2474 ikkunan moottori taka oikea (toimii täysin, en oo huomattu mitään ongelmaa...)
- B1520 +30 puuttuu +15 on (ja jotain muuta, kirjoituksesta ei saa selvää... olisko nämät niitä sulakkeita?)
- B1179 kattopussin katkaisija (olisko tää se mikrokytkin, joka oli sökönä ja otettiiin silloin teillä pois)
- B1467 päämoottorin oikosulku (häh, menikö se tuolla vai mitä... ei se ainakaan pysyvästi oikosessa ole kun teillä toimi ja tuollakin avatessa?)
- B1605 ohjausyksikkövika (no varmaan se on kaikesta tosta sekaisin...)
tästä listauksesta muuten laskuttivat 65e. :evil:

soittelen tänään tonne laitilaan, katsotaan eteneekö mitenkään. voihan olla, että se päämoottori (joka mulla on varaosana) lyö toisinaan oikoseen ja sit menee sulake ja ohjausyksikkö sekaisin, vai voiko?
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

hååruoho kirjoitti:huomenta mcturbo, long time no seen :wink:

juu, alkaa olla melko uskomatonta. toi metro-auton (airport-toimipiste tällä kertaa) touhu on sellasta, että ei sitä sähköäijää yhtään kiinnostanut kuulla mitä on jo tejty ja mitä on tiedossa, ihan ite piti päästä toimittamaan, joten en ihan tarkkaan edes tiedä mitä siellä tapahtui, tiedot perustuu tiskillä olleen kaverin selostukseen.

se sulake on oletettavasti kunnossa kun ikkunat toimii, mutta vikakoodia oli tullut:
- B2474 ikkunan moottori taka oikea (toimii täysin, en oo huomattu mitään ongelmaa...)
- B1520 +30 puuttuu +15 on (ja jotain muuta, kirjoituksesta ei saa selvää... olisko nämät niitä sulakkeita?)
- B1179 kattopussin katkaisija (olisko tää se mikrokytkin, joka oli sökönä ja otettiiin silloin teillä pois)
- B1467 päämoottorin oikosulku (häh, menikö se tuolla vai mitä... ei se ainakaan pysyvästi oikosessa ole kun teillä toimi ja tuollakin avatessa?)
- B1605 ohjausyksikkövika (no varmaan se on kaikesta tosta sekaisin...)
tästä listauksesta muuten laskuttivat 65e. :evil:

soittelen tänään tonne laitilaan, katsotaan eteneekö mitenkään. voihan olla, että se päämoottori (joka mulla on varaosana) lyö toisinaan oikoseen ja sit menee sulake ja ohjausyksikkö sekaisin, vai voiko?
Jaahas, noista voinen selvittää ainakin osan.
Tuo B1520 +30 puuttuu meinaa puuttuvaa virtaa pinnillä 30. Taisi olla se "ylimääräisen " sulakkeen syöttämä pinni.
Kattopussin katkaisija on tosiaan se rikkonainen, mikä ohitettiin meillä.
Tuo päämoottorin oikosulku voisi kuitenkin olla se oikea vika siinä katossa.
Tuo B1605 tuli varmaan siinä vaiheessa kun vaihdettiin ohjausyksikköä meillä??
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

juu, kiitoksia tulkinnoista, taas tuli lisää tietoa. sain eilen sovittua laitilan saab-huollon kanssa, että tutkivat asian perinpohjin techin kanssa, olis ikäänkuin uutta toivoa. uskoa lisää sekin, että toivovat saavansa selvityksen siitä mitä toistaiseksi on tehty - tästähän ei yksikään metro-auton paja (4 kokeiltu) ollut kiinnostunut...
taitaa mennä nyt niin, että ensin vaihdetaan se moottori ja sit katsotaan sen ylimääräisen sulakkeen idea ja sit koitetaan katkaisijasta ja katsotaan vikakoodit. juu, ja se kattopussin katkaisijasysteemi pitää varmaan palauttaa alkuperäiseen malliin, ohittaminen voi aiheutaa ohjausyksikön sekoilua. mutta tämä tapahtuu vasta syyskuun lopulla.
katsotaan saisko talveksi katon toimimaan ;-)
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

hååruoho kirjoitti: juu, ja se kattopussin katkaisijasysteemi pitää varmaan palauttaa alkuperäiseen malliin, ohittaminen voi aiheutaa ohjausyksikön sekoilua.
Ei voi aiheuttaa.
Pussi on koko ajan joko alhaalla tai ylhäällä.
Eli kytkimet auki tai kiinni koko ajan, ne ei vaihda tilaansa katon liikkeiden mukaan.

Joten tuota katkaisijatsydeemiä ei välttämättä tarvita.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

no juu, kyllähän se nyt on jo ratkennut - luulin muuten kirjoittaneeni tänne selostusta asiasta, mutta ei ole kirjoitus julkistunut. noh, pikakelauksella uusiksi:

otin yhteyttä laitilan kk-autoteamiin (joka on siis saabin merkkihuolto, kiitos muuten hyvästä vinkistä) ja asiaan suhtauduttiin siellä heti vakavasti. toimitin cabben laitilaan ja sähkövelho matti hautamäki soittelikin jo kohta perään. laajoissa ja tarkoissa mittauksissa oli selvinnyt, että ainakin 5-kaaren potentiometri ja kattopussin mikrokytkimet pitäisi uusia. ohjehinnat varaosahinnastossa noin 600e yhteensä. onneksi mac turbon privaattivarastosta löytyi b-osaa, joilla tämä vaihe saatiin kuntoon.

seuraavaksi ongelma löytyi katon ohjausboksista, joka ei kaikilta osin toiminut oikein. uusi boksi 1500e, takuukorjattu saksasta 500e, mutta laitilan kavereiden vinkistä löytyi oikealla varaosanumerolla b-osa jenkeistä, eikä aikaakaan kun se jo oli laitilassa. hintaa kertyi noin 150e. välillä kokeiltiin mac turbon varaosalaatikolla, mutta se ei lähtenyt toimittamaan lainkaan, tosin varaosanumero oli hiukka erilainen - tarkkana näissä siis saa olla.

ihan heittämällä homma ei vielä loppuun mennyt, enkä uskalla edes arvailla kuinka monta tuntia hautamäen matti on boksia techillä ja muilla värkeillä opettanut, mutta nyt toimii.

kk-autoteamin toimintaa ei ehkä pysty riittävästi kehumaan. erittäin asiantuntevaa ja asiaan paneutuvaa työtä, luovia ja kustannustehokkaita ratkaisuja (ihan oikein 15 vuotta vanhaan autoon) ja todella ystävällistä kohtelua näin asiakkaan suuntaan (jopa autoon unohtunut kassi saatiin matkahuollon avulla kotiin kesken kaiken...). ihan yllätys tämä ei tietty ole, kun tietää että yrittäjä kyösti kurosella on pitkä historia uudenkaupungin tehtailla takanaan, mutta kyllä tämä matti hautamäki on ihan suomen johtavia autosähkövelhoja. eli ihan kokonaan ei kyky ole suomesta kadonnut - vaikka hiukka hankalaa olikin löytää :wink:
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tervehdys! Hienoa, kun kuulee jostain huollosta positiivista palauttetta!
Hiukan asiaa sivuten mutta kuitenkin... Onko kenellekään tullut vastaan varaosanumeroa niille muoviholkeille, joihin alkuperäinen tuulenohjain kiinnitetään? Holkit ovat siis siinä sivupanelissa kiinni.
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Asiaa sivuten, Hyvää palautetta myös Salon merkkikorjaamolle missä aikoinaan etsittiin varastosta kaasarin bensasuodatin, onneksi oli töissä vanhan kansan miehiä.

Hyvää palautetta myös Vantaan magneetille missä löydettiin uusi termari että sai lämpimällä sotaratsulla hakea ravurin himaan.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:
Nitzgu kirjoitti:Hiukan asiaa sivuten mutta kuitenkin... Onko kenellekään tullut vastaan varaosanumeroa niille muoviholkeille, joihin alkuperäinen tuulenohjain kiinnitetään? Holkit ovat siis siinä sivupanelissa kiinni.
Asennussarja:
400110367 (beige)
400110359 (harmaa)
400105854 (musta)
Itse kiinnikettä ei saa erillisenä varaosana.
Tuo asennussarja sisältää kaksi holkkia, kaksi vastakappaletta, kaksi ruuvia ja asennuskaavion (A4-paperikuvan).
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: ng900 cabben katto-ongelma ei ratkea

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Paljon kiitoksia tiedoista!
Olipa mukava tilata osat, kun sai luetella koodin :D Suomesta ei löydy, joten Ruotsista tulevat. Hinta Tampereella 24,40€, joten ei kohtuuton. Meinasin jo tehdä ne laakeripronssista mutta saa odottaa ensi kertaan....
Vastaa Viestiin