9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
... ennen ostopäätöstä? Mihin tyyppivika- tms. korjauksiin kannattaa varautua?
Pää on ihan pyörällä foorumin lukemisesta ja varmaan vastaukset on jo valmiina edellä oleviin kysymyksiin... kysynpä kuitenkin, jos joku jaksais vastata.
Kyseessä oleva auto on
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=94571
tai
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Saab ... ?ca=16&w=1
Pää on ihan pyörällä foorumin lukemisesta ja varmaan vastaukset on jo valmiina edellä oleviin kysymyksiin... kysynpä kuitenkin, jos joku jaksais vastata.
Kyseessä oleva auto on
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=94571
tai
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Saab ... ?ca=16&w=1
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Katot ettei pölläytä sinistä savupilvee kun laitat kylmänä käyntiin.
Btw. mitä varustelupaketteja noissa vanhemmissa < 00 on? Mitä meinaa SE?
Btw. mitä varustelupaketteja noissa vanhemmissa < 00 on? Mitä meinaa SE?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Käyt koeajolla ja jos kaikki tuntuu ok niin eikun rahat tiskiin ja auto mukaan.
Myöhemmin voit sitten tehä huohotinpäivityksen mikä lienee olennaisin juttu.
Jos huoltokirja on asiallisesti täytetty niin joka huollossahan ne kattoo, että kaikki on suhtkoht ok.
SE:ssä ainakin sumarit ja jotain muita herkkuja. Parempi varustelutaso jokatapauksessa. (tais olla, että ensimmäiset 9-5:t oli aina SE?)
Myöhemmin voit sitten tehä huohotinpäivityksen mikä lienee olennaisin juttu.
Jos huoltokirja on asiallisesti täytetty niin joka huollossahan ne kattoo, että kaikki on suhtkoht ok.
SE:ssä ainakin sumarit ja jotain muita herkkuja. Parempi varustelutaso jokatapauksessa. (tais olla, että ensimmäiset 9-5:t oli aina SE?)
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
kuunnella nyt ettei ainakaan suurempia rohinoita kuulu konehuoneesta
#3272
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
...ja katsoppa sekin, ettei auton taakse pölähdä valkoista pilveä, kun hellität kaasupoljinta reippaan kiihdytyksen jälkeen. Jos jää, niin turbo on todennäköisesti vetelemässä viimeisiään. On vaikuttavan näköistä, mutta kallistasero kirjoitti:Katot ettei pölläytä sinistä savupilvee kun laitat kylmänä käyntiin.
Btw. mitä varustelupaketteja noissa vanhemmissa < 00 on? Mitä meinaa SE?

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Onkohan noissa varusteluissa aluekohtaisia eroja? Ainakaan meidän SE ei etupuskurissa ole mitään valoja. Ja alueella siis tarkoitetaan euroopassa olevia alueita ei Suomen sisäisiä lääni/maakunta tms. plänttejä.
Ahdonvoimaa
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Kiitos kaikille vinkeistä!Wagonisti kirjoitti:Onkohan noissa varusteluissa aluekohtaisia eroja? Ainakaan meidän SE ei etupuskurissa ole mitään valoja. Ja alueella siis tarkoitetaan euroopassa olevia alueita ei Suomen sisäisiä lääni/maakunta tms. plänttejä.
Miten muuten mahtaa olla varusteluettelossa olevan ajonvakautuksen (ESP) laita? Onko niitä ollut saatavilla jo -99 malleihin - vai onkohan kyseessä sittenkin vain luistonesto (TCS)..
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
TCS.mmo kirjoitti:Kiitos kaikille vinkeistä!Wagonisti kirjoitti:Onkohan noissa varusteluissa aluekohtaisia eroja? Ainakaan meidän SE ei etupuskurissa ole mitään valoja. Ja alueella siis tarkoitetaan euroopassa olevia alueita ei Suomen sisäisiä lääni/maakunta tms. plänttejä.
Miten muuten mahtaa olla varusteluettelossa olevan ajonvakautuksen (ESP) laita? Onko niitä ollut saatavilla jo -99 malleihin - vai onkohan kyseessä sittenkin vain luistonesto (TCS)..
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Jos tcs muuttuu esp:ks, niin kannattaa tsekata josko 9 ritilää tarkoittaa 9 kaiutintammo kirjoitti:Kiitos kaikille vinkeistä!Wagonisti kirjoitti:Onkohan noissa varusteluissa aluekohtaisia eroja? Ainakaan meidän SE ei etupuskurissa ole mitään valoja. Ja alueella siis tarkoitetaan euroopassa olevia alueita ei Suomen sisäisiä lääni/maakunta tms. plänttejä.
Miten muuten mahtaa olla varusteluettelossa olevan ajonvakautuksen (ESP) laita? Onko niitä ollut saatavilla jo -99 malleihin - vai onkohan kyseessä sittenkin vain luistonesto (TCS)..

Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Kuvien perusteella se on saappi sentään, vaikka tcs onkin matkalla päivittynyt esp:ksi ja stereot harman kardonista pioneer "garboniksi"9-5T kirjoitti:Ensimmäiset 54 suomeen tuotua oli SE, tammikuusta 1998 toimitettiin jo perusmallia joka kyseinen auto on penkkien perusteella.foppa kirjoitti:SE:ssä ainakin sumarit ja jotain muita herkkuja. Parempi varustelutaso jokatapauksessa. (tais olla, että ensimmäiset 9-5:t oli aina SE?)

Se on myynti-iimoituksen perusteella Turbo Business, ei SE.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Sen enempää kyseiseen masiinaan kantaa ottamatta tai niihin miljoonaan tekniseen tarkistukseen, mitä tuon ikäluokan Saabiin kannattaa tehdä (, koska niistä on noin ziljoona viestiä tänne kirjoitettu)..., niin ainakin kannattaa tsekata, mitä muuta tarjontaa on suurin piirtein samalla rahalla olemassa. Eikä pelkästään Suomessa, vaan kannattaa vilkaista myös esim. Ruotsin varsin ylenpalttinen tarjonta vaikka http://www.blocket.se:stä. Tuon ikäluokan (, kuten ei minkään muunkaan) kalustossa ei kannata rakastua yhteen myynnissä olevaan yksilöön.mmo kirjoitti:... ennen ostopäätöstä?
E
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Hyvä pointti - haasteena tosin se, miten tehdä ne "miljoona" teknistä tsekkausta moneen yksilöön etukäteen ennen ostopäätöstä (vähän niin kuin puolisonkin valinnassa, missä ainakin minä tuppaan rakastumaan vain yhteen yksilöön kerrallaaneeskola kirjoitti:Sen enempää kyseiseen masiinaan kantaa ottamatta tai niihin miljoonaan tekniseen tarkistukseen, mitä tuon ikäluokan Saabiin kannattaa tehdä (, koska niistä on noin ziljoona viestiä tänne kirjoitettu)..., niin ainakin kannattaa tsekata, mitä muuta tarjontaa on suurin piirtein samalla rahalla olemassa. Eikä pelkästään Suomessa, vaan kannattaa vilkaista myös esim. Ruotsin varsin ylenpalttinen tarjonta vaikka http://www.blocket.se:stä. Tuon ikäluokan (, kuten ei minkään muunkaan) kalustossa ei kannata rakastua yhteen myynnissä olevaan yksilöön.mmo kirjoitti:... ennen ostopäätöstä?
E

Niin monta tärkeätä asiaa on sanomatta useimmissa myynti-ilmoituksissa (tosin positiivisia poikkeuksiakin on nettiauton ilmoituksissa), että kovin hasardihommalta tuntuu 10-v vanhan auton ostaminen ilman omia remontointi taitoja ja -mahdollisuuksia.
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Itselläni samat vaaleat plyyssipenkit SE:ssä ('00)9-5T kirjoitti:Ensimmäiset 54 suomeen tuotua oli SE, tammikuusta 1998 toimitettiin jo perusmallia joka kyseinen auto on penkkien perusteella.
Mitä meinasit ?
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Kyllä minä itse harkitsisin noilla parametreillä tarkasti kymmenen vuotta vanhan auton hankintaa. Tuonikäiset autot on aina yksilöitä, ja ne pitää aina tarkastaa erittäin huolellisesti ennen ostoa.mmo kirjoitti: Niin monta tärkeätä asiaa on sanomatta useimmissa myynti-ilmoituksissa (tosin positiivisia poikkeuksiakin on nettiauton ilmoituksissa), että kovin hasardihommalta tuntuu 10-v vanhan auton ostaminen ilman omia remontointi taitoja ja -mahdollisuuksia.
Ja vaikka olisi kuinka rehellinen myyjä ja kuinka huolellinen tarkastaja, niin osa vioista on kerrasta poikki -mallia (, kuten vaikka sytytyskasetti tai bensapumppu).
Hyvän yksilön valitsemalla ja hyvällä tuurilla voi toki olla myös melko huoletonta menoa tiedossa. Henkisesti kannattaa silti varautua johonkin muuhun. Tarkistusmielessä voi sit vaikka ottaa huomioon:
- savutukset alatyyppeinä ahdinviat ja huohotinviat (plus onko päivitetty); huohotinviassa voi myös olla mahdollisesti pikeentynyt kone
- ajotietokoneen pikselit
- alustan puslat ja nivelet (erit. takapäässä)
- iskarit, usein joko vuotaa tai muuten ihan loppu
- muriseva puhallin tai toimimaton puhallin
- bensapumppu (kestää yleensä 200-300 tkm; halpa itse tehtynä, kallis Saabilla)
- kampiakselin asentoanturi (kestää tai ei kestä)
- sytytyskasetti (kestää tai ei kestä; hajoaa usein binäärisesti)
- mahdolliset kannentiivistevuodot (kansi löysällä)
- kaasuläppäkoteloviat --> vetää limp-homeen
- takaluukun johtosarjan katkeaminen (rupeaa milloin mikäkin pätkimään: valo, takaluukun lukko jne.)
- Edit: termostaatti (ei käy kunnolla lämpimänä; halpa vaihtaa)
- Edit: erilaisia pieniä öljyvuotoja voi olla (harvemmin mitään massiivista)
- Edit: vetoakselin stefan vuotoja joskus tullut vastaan, mm. tuossa omassa
- Edit: täyspaineturboissa EVAP-systeemin takaiskujen vuotaminen; pienpaineturbossa noita ei niin huomaa; voi tulpata, jos ei halua ostaa järjettömän hintaista letkua takaiskuineen
- Edit: koneen kiinnityskumit löystyvät, erityisesti ehkä se vaihteiston "momenttituki"
- Edit: Jotkut yksilöt tykkää ravistaa enemmän tai vähemmän jossain 110-130 km/h nopeudessa. Mulle ei ole koskaan selvinnyt, minkä kaiken asian upea yhteistulos tämä on (renkaiden pyöreys, tasapainotus, vetoakselien/nivelien kunto, joku muu).
- Edit: käsijarruvaijerin kuori hajoaa --> päästää kosteutta sinne, mihin ei pitäisi
--> jäätyy talvella --> auto on ilman käsijarrua tällaisella pakkaskelillä
- Edit: Lämmityslaitteen vesiventtiilin vuotoja (ei mikään superyleinen mutta esiintyy)
- Edit: Lämmityslaitteen ilmansuuntauksen askelmoottorissa kaksi hammasratasta tekee eron toisistaan --> useimmiten riittää, että laittaa nuo takaisin kohdilleen
- varmaan paljon unohtuikin
- plus tietysti perussetti yleisiä tarkistuksia, kuten jarrujen kunto, kytkimen kunto, vaihteiston kunto jne. jne.
E
Viimeksi muokannut eeskola, Ke Tammi 27, 2010 16:59. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...
Ton ikäisessä ajokissa kannattaa ensin tsekata historia, omistajat jne. (otteen numero) käytöstä poistot yms. kummat hommat. Sitten katsoisin yleiskunnon, kuinka on pidetty. Jos vähänkään haisee hälläväliä-asenne, niin unohda. Huoltokirja on hyvä tutkia ja siinä olevat km:t. Sitten noi savutukset ja koneen kolinat ja kilinät.
Varmaan täältä joku asiantuntija voi lähteä mukaan potkimaan rengas sopivalla korvauksella? Jos itte ei tunne saabeja, niin autotohtori voi olla hyvä temppu, ainakin voi pelottaa myyjää....
Varmaan täältä joku asiantuntija voi lähteä mukaan potkimaan rengas sopivalla korvauksella? Jos itte ei tunne saabeja, niin autotohtori voi olla hyvä temppu, ainakin voi pelottaa myyjää....
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"