Saab 99 Turboksi evo2

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Noniin, viimevuoden 99-projekti ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=76428 ) sai purkutuomion. Tilalle tulee parempi auto jossa ON paperit :)

Kuva

Kuva

Tekniikkana tulee olemaan og900:n lohko b201 ja männät. Lohko on hyvässä kunnossa, kulumisolaketta ei tunne. Tällähetkellä runkolaakerit on vaihdettu ja kampiakseli on paikallaan.
Puristussuhde saattaa olla liian kova turbokäyttöön 9.5 ? Varastossa olisi turbon männät, mutta puristussuhde on niissä turhan matala. Voisi vain käyttää vähemmän ahtopainetta jos laittaisi vaparin männät.

Laatikko on myös 900:sta.

Kansi on turbo 99:stä, venttiilityöt tehty, plaanattu ja kanavat suurennettu.

Kaasuttimina toimii edelleen vanhasta autosta Weber 40 dcoet..

Ahtimena Garrett GT17

Kytkimestä ei ole vielä varmaa tietoa mikä tulee.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kyselkää, kommentoikaa, antakaa vinkkejä :wink:
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 turbon B-moottorisen kansi ei käy kuvissa näkyvään H-koneeseen. Sylinterikansi tuskin on peräisin aidosta 99 turbosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja hatami »

Orggis 99 turbot oli B-koneisia, toi kansi näyttää H-koneeseen kuuluvalta.
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja jka »

hatami kirjoitti:Orggis 99 turbot oli B-koneisia, toi kansi näyttää H-koneeseen kuuluvalta.
Mertmi kirjoitti:99 turbon B-moottorisen kansi ei käy kuvissa näkyvään H-koneeseen. Sylinterikansi tuskin on peräisin aidosta 99 turbosta.
Ettei tuossa nyt viitata siihen että on edellisestä 99turbo-projektista kansi, siinähän oli h-kone.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Odottelen jännityksellä kuinka mutkaisen ässän muotoinen downpipe tule olemaan kun pujottelee moottorin kannakkeiden ja vetarin ohi :)

Tuo ahdin kuikkaan ja isompi tilalle, edes joku vakiogarretin kokoinen.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

8-venttiilisellä kannella (huonot palotilat) tuo 9,5:1 voi olla vähän turhan kova puristussuhde jos on tarkoitus ahtaa yli peruspaineet. Etenkin kun kaasareilla seosvaihtelut on suurempia, sytytysjärjestelmä ilmeisesti on varsin perinteinen ja ahtimena on pieni GT17 joka tuottaa korkean pakopaineen isoilla kierroksilla ja ahdoilla.

Vaparin mäntien isompi ongelma puristussuhteen sijasta on lisäksi se, että niissä on ylin rengas korkeammalla jolloin ne on herkemmät hajoamaan nakutuksesta.

Eli laita mielummin ne turbomännät ja nosta puristuksia vaikka kantta laskemalla jos mahdollista. Joku 8 tienoilla oleva on ihan sopiva kaasarikäytössä tuolla kannella, jos ne turbomännät on vanhat 7,2 "petromännät" niin se on ehkä vähän turhan matala mutta ei noin pienellä ahtimella alavääntö jää silti puuttumaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Mertmi kirjoitti:99 turbon B-moottorisen kansi ei käy kuvissa näkyvään H-koneeseen. Sylinterikansi tuskin on peräisin aidosta 99 turbosta.

Kansi ainaki on samanlainen kuin h-moottorissa.. Pakoventtiilit ovat laihemmat mitä vaparissa. Empä sit tiä.

Huomenna männänrenkaiden asennus ja männät lohkoon kiinni. Saapa nähä mitkä isken kiinni.

PS: Ekoilla lomilla armeeniasta :!: :!: :!:
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei b ja h - kansi oo samanlaisia.......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

[Jyri]:n kirjoitusta hieman korjatakseni kansi on siis 900 turbosta eli siis H-koneesta.

Minäkokoset siivet siinä vakiogarretissa on?
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja Coltti »

og900 t8 apc:llä T03:ssa on pakosiipi ~48mm ar. 48, kompurasiipi 38mm ar muistaakseni .42.

99 turboissa on sitten hieman isommalla ar.63 pakopesällä oleva hukkaportiton ahdin.

Gt17 varmaan heräilee sun projektissa kivasti, mutta kovin pitkälle sillä ei mennä :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Jos jollaki on tiedossa t03 tai t3/t4 hybridi niin ilmotelkaa..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Tultiin siihen tulokseen että laitetaan turbon männät ja lasketaan kantta jonkun verran, että puristussuhteen saisi 8:1 tienoille.. Paljonkohan pitäis ottaa?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Laita mielummin og900 T8/T16 männät, niin ei tartte kantta laskea...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Coltti kirjoitti:Laita mielummin og900 T8/T16 männät, niin ei tartte kantta laskea...
onko tuo saabin kannet niin heikkoja ettei kärsi milliä ottaa pois vai?
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 99 Turboksi evo2

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se kansi itsessään siitä miksikään mee vaikka otat millin tai kaks. Kannattaa ehkä miettiä sitten tarviiko mahdollisesti jotain muitakin muutoksia tehdä jos kantta laskee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin