99:n käyntionkelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

99:n käyntionkelmat

Viesti Kirjoittaja PVI »

Sain tuossa viikonloppuna leimattua 99:n, auto on siis 99L -78 ja moottori
on B-turbo. Mutta nyt kun yritin eilen hakea auton säilytyksestä, ei se
oikein käynnisty varsinkaan kylmänä. Pitkän temppuilun jälkeen sain auton käyntiin.

Tänä aamuna käynnityminen oli myös hankalaa. Kylmäkäynti suutin kyllä
antaa bensaa, kun auto lupaa, mutta sitten se ei käynnistykkään. Auto
lähti käyntiin aamulla, pitkän härnäämisen jälkeen. Jouduin painamaan
kaasun pohjaan asti. Tätähän ei k-jetissä suositella tehtäväksi. Lisäksi
kerrottakoon, että autosta puuttuu bensanpaineen varaaja, vielä
tällä hetkellä. Eilen illalla auto lähti hyvin käyntiin lämpimänä, kun oli
antanut bensapumpun hurista vähän aikaa.

Nyt tässä kirjoittaessani muistin, että olen johdottanut kylmäkäyntisuuttimen suoraan virtalukon startti napaan. Eli suutin ei saa
sähköä muulloin, kuin startatessa. Pitäisikö suuttimen toimia myös
käynnistyksen jälkeen?

Muuten auto toimii hyvin kun sen vaan on käyntiin saanut. Kyllä tuollainen
b-turbo kulkee ihan kivasti. Kun vaan saisi nämä kylmäkäynti onkelmat pois niin autolla olisi helpompi lähteä ajelemaan. Tarkoitus on myös lähteä
syyskokoukseen...

Pasi #1495

99L -78 b-turbo
9000CDE 2,3t -95
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kksuuttimen kuuluu pruutata ainostaan startatessa ja ainoastaan kylmälle koneelle.... Tällä hetkellä mullakin samanlainen viritelmä, eli solenoidilta tulee virtaa suuttimelle ja tällä hetkellä vielä lämpöaikakytkin ohitettu koska se on mykä.... Joskus kun unohtaa nypätä hyppylangan irti niin kone tukehtuu kuumana ja ei takuulla lähde käyntiin ellei johtoa ota irti...


Mutta sit siihen ongelmaan... ja startatessa tulee löpöä koneeseen?
Ootko tarkastanut? Esim. muija starttaamaan ja ite mittaat yleismittarilla että tuleeko virtaa suuttimen töpseliin vai ei koneen ollessa kylmä....

Jos suutin toimii ja lupailee vaan niin sitten oikeestaan on sytkän kunto, ohjauspaineensäädin ja/tai kasa muita pikkuvikoja(pumpun tuotto, tukokset, jumittavat ilmamäärämittarit...yms)....

Itellä nimittäin lupailee ilman kksuutinta kylmänä ja saa startata sika kauan(alkuperäiset johdot menneet poikki).... Kuulostaa pahasti et se suutin ois poissa pelistä, jos kerran lämpösenä toimii ok....

Tuo paineakku on tarpellinen oikeestaan vain kuumassa koneessa, vaikkain vaimentaa pumpun ääntä.... Estää bensan höyrystymisen konehuoneessa kun pitää paineen tallella.... Eli parantaa kuumakäynnistystä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin