höyryä tupaan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
unski881
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 21:17
Paikkakunta: Helsinki/Hattula

höyryä tupaan

Viesti Kirjoittaja unski881 »

Jotain vikaa, vikaa, vikaa olla pitää, jotta mielenkiinto säilyy.
Viime kesänä Saabi muuttui yllättäen höyrykaapiksi sateisella kelillä. Oli varoitellut jo pitempään. 8O
Hmm...ilmastointi oli kaiketi tyytymätön vallitsevaan ilmastoon.
En ollut perehtynyt (tyypillistä mulle) namiskojen saloihin. Econ napin tarkoitus ei ollut auennut, kun en yleensä viitsi käyttistä tarpeeksi selailla. :mrgreen:

Löysin kaverin kesällä joka täytti kylmäaineet ilmastointiin.
Kaveri katos jonnekin. Jäin yksin tuleen makaamaan. Ilmastointi piti täytön jälkeen kamalaa mouruamista.
Siihen sain ohjeet Länsiautosta: liikatäyttö. Päästelin venttiilistä löysät pois ja
that´s it. :D
Autossa vallitsi kuitenki tunkkainen, hieman kostea ilma, kun ilmastointi oli päällä.

Nyt pakkasilla saabi höyrystyy yllättäen kylmänä, tuulilasi varsinkin. Mutta, mutta kosteus muodostuu lasin ulkopuolelle.

Tajusin lopulta ohittaa ilmastoinnin econilla.
:?: :?:

Ajan yleensä lyhyen matkan 1km kylmästä tallista kauppakeskuksen parkkihalliin.
Siellä nimenomaan lasit alkaa höyrystyä ulkopuolelta hetkessä.

Kysymys: Onko ilmastointinnissa vettä enemmän kuin, lääkäri määrää?
:oops:
Eli pitäiskö ilmastointi tyhjentää vedestä.?
Meneekö siinä samassa kylmäaineet, eli uudestaan sekin täyttö? :?: :?:
YSI-3 on Saabini rekkari
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5871
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: höyryä tupaan

Viesti Kirjoittaja tturku »

Se on ihan normaalia, että kun ajat pakkaskelillä kylmästä puolilämpöiseen parkkihalliin, että kaikki fönärit menee ihan huuruun ja nimenomaan ulkopuolelta. Tällä ei ole mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa, eikä ilmastoinnilla voida vaikuttaa auton lasien ulkopinnoille syntyvään huuruun.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
unski881
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 21:17
Paikkakunta: Helsinki/Hattula

Re: höyryä tupaan

Viesti Kirjoittaja unski881 »

Mistä tuli kesällä hirveä höyry tupaan sisäpuolelle? :lol:
Silloin oli siis kylmäaineet vähissä ja viilennys ei pelannut. Mutta samalla ilmastointi tuuppas höyryä, kuin paraskin kiuas ja haju tuvassa tunkkainen.
Eli ilmastoinnin tila ihmetyttää. Onko sinne jäänyt kosteutta, joka tarvis huoltaa.

No, econ napilla pystyn pitämään kosteudet pois. Ilmastointi päällä taitaa olla talvella typerää.

Kyllä mä itseasiassa tajusin sen ulkopuolisen höyrystymisen, mutta tää ilmastointikiemura on ollut uutta. :roll:
YSI-3 on Saabini rekkari
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5871
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: höyryä tupaan

Viesti Kirjoittaja tturku »

Luultavasti Aineiden kanssa on ollut ongelmia, vuotoa, jos haissut jne. Jos nyt vetää huuruun ilmastoinnin ollessa päällä niin siellä voi taas olla aineet vähissä eli vuotaa jostain. Ilmastointi huoltoon vain auto ja paineistustesti järjestelmälle.
Talvella ilmastointi poistaa nimenomaan nopeasti kabiinista kosteuden pois, edellyttäen että ilmastointi toimii. Econ napilla taidetaan kytkeä pois ilmastointi päältä jolloin puhallus toimii, niinkuin ilmastoinnittomassa laiteessa.

Eipä ilmastoinnille voi oikein itse mitään tehdä, joten huoltoon vain. Mielestäni pks seudulla saa noin 80€ paineistustestin ja täytön ilmastointiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: höyryä tupaan

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kompuran magneettikytkin tai sisäilmankiertoläppä jumittaa.

Eli tarkista pyöriikö kompura silloin kun kone on lämmin. Raitisilmasuodinta vaihtaessa kannattaa tarkistaa että sisäilmankiertoläppä liikkuu takertelematta.

Edit: ja eihän kompuran pitäisi edes pyöriä pakkasella? Pidä ECON-nappia pohjassa muutama sekunti niin että kompura ei yritä pyöriä alle +13c ulkolämpötilassa.
Vastaa Viestiin