9000 (96)CSE LPT nykäisee kiihdyttäessä??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

9000 (96)CSE LPT nykäisee kiihdyttäessä??

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Hei.
Minulla on 9000CSE pienpaine turbo vm96
Tänään tuli huomattua keljumainen ongelma,lähdin kiihdyttämään 3sella ja n.2500 kierroksen kohdalla nykäisi todella rajusti.Aivan kuin olisi kone sammunut hetkeksi.Samalla kuuluu kuskinpuolelta konetilasta "outoa" ääntä.. semmoista suhinan tyylistä.
Auto toimii normaali ajossa hyvin mutta jos erehdyt kuormittamaan konetta yhtään enempää niin nykäisy tapahtuu uskollisesti 2500r/min kohdalla!!!Eikös silloin lähde turbo mukaan?
Olisikohan vika DI kasettissa?
Toivoisin pikaista vastausta tähän sillä varaosaliike on enää tunnin auki.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

letkut

Viesti Kirjoittaja jmt »

Tarkista nyt ainakin kaikki letkut konehuoneesta. Suhina viittaisi rikkoontuneeseen tai irtipäässeeseen letkuun.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Mistäköhän päin pitäisi letkujen tarkastus aloittaa?
Vaihdoin sit uuden sytkän ja tulpat mutta sama ongelma jatkuu!!!
Voi vattu...
Mikä halvattu tossa nyt mättää!!
Autolla ei ole ajettu kuin 161000... ja heti kappaleina...aaaargh
Onko Putkola ainut vaihtoehto?????? :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jatkaako auto kiihdytystä tuon nykäisyn jälkeen, vai hyytyykö meno siihen paikkaan?

Käy kaikki letkuliitokset läpi, aloita vaikka kaasuläppäkotelolta. Ne "paksut" kumiletkut, jotka on läppäkotelon kotelon ja metallisen imuputken tietämillä on helppo kiristää. Varmista, että pannat on suorassa! (nimimerkillä yhden vinoon kiristänyt :oops: ) Sitten KAIKKI silmään ottavat ohkaisemmat letkut syyniin...Kukahan se nyt oli, kun minua näin neuvoi, mutta kuitenkin: Ota ohkaista, taipuisaa letkua pätkä ja koneen käydessä kuuntele sillä imusarjan tietämiltä (tyyliin "stetoskooppi"), ja siitä sitten järjestään koko konehuoneen letkuliitokset läpi. Vuodot pitäisi alkaa löytymään. Jos ilmiö esiintyy vain ahdoilla, kannattanee keskittyä ahtopainestettuihin letkuihin...(alkaen turbon kompressoripuolelta välijäähylle, jonka kautta tuohon em. metalliseen imuputkeen ja siitä läppäkotelon kautta inmusarjaan).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Ongelma esiintyy vain ahdoilla ja matka jatkuu sen jälkeen rykien..pätkii ja nytkyy... kun kaasua höllää niin sit on taas kiltisti.
Jos taas kiihdyttää "hissukseen" niin nykimistä ei tapahdu.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Jaahas, vika löytyi.
Hukkaportilta turbolle menevä letku oli sitten katki!!
Eli paineet nousivat sille rajalle että pöks.... :)
No uusi letku asennettu ja auto muuttui mopoksi :D
Aivan erillainen ajella nyt vakio ahdoilla...
Tai sit autosta särkyi jotain muuta.. :)
Enää ei huomaa kun turbo tulee mukaan!!Tai ei ainakaan samalla lailla kun aikaisemmin.
Mitenkäs tuota turboa voisi testata? Jos ostan ahtopaine mittarin niin mihinkäs tyrkkään sen hetkellisesti kiinni kun testailen?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Jaahas, vika löytyi.
Hukkaportilta turbolle menevä letku oli sitten katki!!
Eli paineet nousivat sille rajalle että pöks.... :)
No uusi letku asennettu ja auto muuttui mopoksi :D
Aivan erillainen ajella nyt vakio ahdoilla...
Tai sit autosta särkyi jotain muuta.. :)
Enää ei huomaa kun turbo tulee mukaan!!Tai ei ainakaan samalla lailla kun aikaisemmin.
Mitenkäs tuota turboa voisi testata? Jos ostan ahtopaine mittarin niin mihinkäs tyrkkään sen hetkellisesti kiinni kun testailen?
Se on varmaankin vuotanut siellä jo hetken aikaa, ei se itsestään yht'äkkiä poikki napsahda, ja ahdot ovat sen vuoksi olleet pidempään korkealla ja kulkupuolikin luonnollisesti hieman parempi (seokset sun muut varmasti taas pielessä). Olet vain tod.näk ehtinyt tottumaan siihen ja nyt se tuntuu mopolta kun kaikki on kunnossa.

Matalapaineisessa vaatii välillä kyllä hieman mielikuvitusta että huomaa turbon mukaantulon, mutta kyllä sen sieltä tuntee 2500-3000 lukemissa. Kokeile täyskaasukiihdytyksiä, pieni ilostuminen pitäisi tuntua.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin