Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Elikkä tänään piti hieman tuota ysiysiä siirtää, mutta kun koitin käynnistää autoa virtalukko meni vain "tyhjää" elikkä autoon ei tullut virtoja tai mitään päälle ja avain oli todella löysä. Noh auton sain kuitenkin käyntiin kun otin sen muovisysteemin elikkä keskikonsoli vai mikä se on nimeltään siitä ympäriltä pois, ja sitten käsillä väänsin siellä virtalukon edessä olevasta ratas-systeemistä. Autolla on ajettu viimeksi kaksi viikkoa sitten, jolloin ei mitään ongelmia ole ollut. Voiko tuo siis itsekseen hajota noin vai onko joku pitkäkyntinen yrittänyt taas lähteä Saabilla liikkeelle?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olisiko vaan virtalukon patruuna vähän noussut viime avaimen irrotuksessa..? jos on joskus patruuna vaihdettu ja reijästä tullut liian iso niin nyt sitten on löystynyt.. tai sitten tosiaan jos joku on siellä käynyt..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Iltaa arvon saabistit... nyt on usko ysisataseen taas koetuksella. Leima kuukauden kuluttua tulossa, ja kun nyt vihdoin saimme toverin kanssa käsijarrun kiristettyä tuli yllä mainittu vika. Paitsi että sain virrat päälle.
Eli. Auto oli startattu normaalisti 20 minuuttia aikaisemmin, ja kun käänsin virrat päälle, odotin että check engine sammuu. Tämän jälkeen käänsin vielä start asentoon mutta siinä vaiheessa tapahtui jonkin sortin divine intervention. Eli virtalukko meni ihan löysäksi. Lukko ei kääntynyt start asentoon, vaan virrat jäi päälle. Virtoja ei myöskään saanut pois. Avain kääntyi lukossa ilman että siinä tuntui minkäänlaista vastusta. hetken aikaa kiroiltuani totesimme että "joo-o löysä on". Miinuskaapeli irti ja auto ja miehet yöksi lepäämään..

Mika v**** sitä nyt riivaa, s**tana? :evil: :evil:
:evil: :evil: RAAAAAAAH!!!!! :evil: :evil:












1991 Saab 900 S. Virtalukkovaihdekeppihässäkä vaihdettu 5kk sitten, varaosa-autosta..
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

sabanisti900 kirjoitti:Lukko ei kääntynyt start asentoon, vaan virrat jäi päälle. Virtoja ei myöskään saanut pois.
Lukkosylinterin pohjassa on ura, johon tulee alapuolelta virtalukko&pakkilukko-vivustosta melko heiveröiset kynnet. Joko lukkosylinteri on noussut pois paikaltaan tai ne kynnet on poikki. Jos kynnet on poikki, helpointa vaihtaa jälleen uusi virtalukko/vaihdekeppikonsoli. Tilanteen toteamiseksi pitäisi irrottaa lukkosylinteri.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Eli mikäli kynnet on poikki ei motonetin osalla 48-8323 "900 virtalukon lukkosylinteri+avaimet 80-> [1980-1993]" pärjää?
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

Lukkosylinterin tai avainten vaihtaminen ei auta, jos vika on niissä kynsissä.

Tämä korjaussarja jo auttaisi, jos sisältö on kuvan mukainen (kuva saabsitestä, ei Motonetistä):

48-8289 900 pakkilukon korj sarja (rattaita+vipuja, ei Autom) 49.90 €
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/488289/2

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Aivan.. Vika lienee nimenomaan noissa kynsissä jotka siis ovat "varttirattaan" yläosassa.. Ja tuo ratas kuvan vasemmassa yläkulmassa siis on se joka määrittää missä asennossa virrat on(?). Eli olisiko nyt käynyt onni onnettomuudessa, ja saan virtalukon irti lukkopesää (sen omalla lukitustapilla) rikkomatta?? (virrat on ON-asennossa)..
kiitoksia jus vastauksista.



:saab:
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

sabanisti900 kirjoitti:Ja tuo ratas kuvan vasemmassa yläkulmassa siis on se joka määrittää missä asennossa virrat on(?).
Juu, lukkosylinteri pyörittää varttiratasta, joka pyörittää kuvan vasemman yläkulman ratasta, jonka akseli pyörittää virtalukon pohjaa.

Lukkosylinterin saa koukkupiikillä irrotettua konsolin alapinnalla olevan reiän kautta aina kun lukkosylinteri toimii ja kääntyy. Ei tarvitse edes sitä konsolia tai irrotustapin kohdalla olevaa tulppaa porata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Ongelmia 99:n virtalukon kanssa

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

jus kirjoitti:
sabanisti900 kirjoitti:Ja tuo ratas kuvan vasemmassa yläkulmassa siis on se joka määrittää missä asennossa virrat on(?).
Juu, lukkosylinteri pyörittää varttiratasta, joka pyörittää kuvan vasemman yläkulman ratasta, jonka akseli pyörittää virtalukon pohjaa.

Lukkosylinterin saa koukkupiikillä irrotettua konsolin alapinnalla olevan reiän kautta aina kun lukkosylinteri toimii ja kääntyy. Ei tarvitse edes sitä konsolia tai irrotustapin kohdalla olevaa tulppaa porata.
Noniin. Aia meni juurikin näin, ja rikki oli tuon "varttirattaan" yläosassa olevat kynnet, ja lukko pesä ehjä. Varaosapaketti motonetistä, ja siinä oli juurikin ne osat mitä jusin postaamassa kuvassa näkyy. Tässä operaatiossa irroitimme tosin sen alumiinikonsolin ja porasimme sen tulpan. Lukkopesän kanssa painiessa meni pisin aika, ja koko operaatio kesti kahden miehen voimin ~3h. (ny oltiin tosin lämpimissä tiloissa...) Kartturin penkki pois ja konsoli irti. Erikoistyökaluahan siinä tarvitsi, mutta se oli jo edellisestä konsolinvaihdosta mukana. Nyt on myös pakkilukolle tuplajouset. kiitos avusta jus:)

Leimalta tuli hysly, mutta se on oma legendansa.
:saab:
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Vastaa Viestiin