Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Nyt karkaa mopo ku poristaan vaan BMW kulutuksista....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Saabin tulevaisuus
Näinpä. Ostajan kannalta vain Saabin hinta on autoveron takia "liian korkea" verrattuna bemariin noiden ilmoitettujen kulutusten takia.V.J.S kirjoitti:Supertykki 520iA, valmistajan ilmoittama yhdistetty 7,0l/100km, koeajokulutus 10,8l/100km. Nuo ilmoitetut lukemat kertovat vain sen, että Bemari osaa optimoida moottorinsa hienosti tuohon EU-kulutusmittauksen sykliin. Normaalin ihmisen käyttöajossa en usko että n. samanpainoisen ja samantehoisen Saabin ja BMW:n välillä olisi yli litran kulutuseroa suuntaan tai toiseen samanlaisessa ajossa.
Re: Saabin tulevaisuus
No, kusettajia on koko maailma piukassa ja oikein tekeminen ei lyö leiville. Näin näyttää olevan niin saneeraus- kuin autoalallakin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Saabin tulevaisuus
Eikös nämä kulutukset mitata jonkun vakioidun ohjelman mukaisesti testiolosuhteissa. Varmaan fiksut insinöörit oppivat nopeasti optimoimaan testattavan ajokin ominaisuudet sopiviksi tuota testiä varten. Sama homma tuon kolaritestauksen kanssa.
Jotenkin vaan tuntuu koko ajan enemmän siltä, että tosielämä ja nuo testit erkanevat toisistaan aika vauhtia.
Saabin ilmoitetut kulutukset ovat aikalaila oikeat. Millään muulla autolla en ole päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia. Ei töissä ole bemarin omistajatkaan päässeet tehtaan luvuille vaan heittoa on litroja.
Nimim. keskikulutus sidin mukaan 9,2 litraa tosi sekalaisessa ajossa välillä isompi tai pienempi kärry perässä.
Jos nyt menis takaisin aiheeseen, niin SU:ssa on hyvä kirjoitus Saabin strategiasta ja tulevaisuuden vaihtoehdoista. 2012 9-3 ratkaisee kuinka Saabille loppujen lopuksi käy, siihen asti rahoitus on kunnossa, kai. Ja tälle vuodelle ei edes odoteta suurta myynnin nousua.
Jotenkin jäi sellainen kuva, että kyllä Saabin johto keskiverto Taloussanomien toimittajan päihittää autojen valmistuksesta puhuttaessa.
Jotenkin vaan tuntuu koko ajan enemmän siltä, että tosielämä ja nuo testit erkanevat toisistaan aika vauhtia.
Saabin ilmoitetut kulutukset ovat aikalaila oikeat. Millään muulla autolla en ole päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia. Ei töissä ole bemarin omistajatkaan päässeet tehtaan luvuille vaan heittoa on litroja.
Nimim. keskikulutus sidin mukaan 9,2 litraa tosi sekalaisessa ajossa välillä isompi tai pienempi kärry perässä.
Jos nyt menis takaisin aiheeseen, niin SU:ssa on hyvä kirjoitus Saabin strategiasta ja tulevaisuuden vaihtoehdoista. 2012 9-3 ratkaisee kuinka Saabille loppujen lopuksi käy, siihen asti rahoitus on kunnossa, kai. Ja tälle vuodelle ei edes odoteta suurta myynnin nousua.
Jotenkin jäi sellainen kuva, että kyllä Saabin johto keskiverto Taloussanomien toimittajan päihittää autojen valmistuksesta puhuttaessa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Saabin tulevaisuus
Kyse on EU-direktiivin mukaisesta mittauksesta, miten se teknisesti tapahtuu nykyään, sitä en tiedä.(ennen oli x määrä liikkeelle lähtöä, x lastissa jne..) Yksikään valmistaja(EU:ssa) ei siis lupaa tai kaunistele yhtikäs mitään, kyse on puhtaasti tieteellisesti toistettavasta mittauksesta.
Järjestelmän ansiosta autojen kulutusta voi verrata keskenään.
Samaten USA:ssa on oma speksattu mittaustapa, tästä syystä kulutustiedot voivat poiketa EU:hun nähden. Mutta tärkein on käsittää, että virallisten kulutustietojen tarkoitus on luoda verrattavuus.
Uudesta 9-5:sta olen löytäny vain hajanaisia 'yhdistettyjä' kulutusarvoja. Automaatti on perinteisesti lisännyt Saabissa kulutusta hulppeasti.
Manuaali bensat:
Uusi 9-5 1.6T 180hp/230Nm@2200rpm yhd.kulutus 7.6*
BMW 523i 190hp/235Nm@3500rpm yhd.kulutus 7.5
*ennakoitu vanhassa pressipaprussa
Järjestelmän ansiosta autojen kulutusta voi verrata keskenään.
Samaten USA:ssa on oma speksattu mittaustapa, tästä syystä kulutustiedot voivat poiketa EU:hun nähden. Mutta tärkein on käsittää, että virallisten kulutustietojen tarkoitus on luoda verrattavuus.
Uudesta 9-5:sta olen löytäny vain hajanaisia 'yhdistettyjä' kulutusarvoja. Automaatti on perinteisesti lisännyt Saabissa kulutusta hulppeasti.
Manuaali bensat:
Uusi 9-5 1.6T 180hp/230Nm@2200rpm yhd.kulutus 7.6*
BMW 523i 190hp/235Nm@3500rpm yhd.kulutus 7.5
*ennakoitu vanhassa pressipaprussa
http://www.gmeurope.info/press/intl/saa ... index.html löytyy muutama hassu hiukan sekavasta N/A listasta, varmaan myyjillä jo uudempaa tietoa.Onko sinulla laittaa niitä kulutusarvoja tänne?
Viimeksi muokannut TuuSaR, La Tammi 30, 2010 16:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus
Onko sinulla laittaa niitä kulutusarvoja tänne?TuuSaR kirjoitti:Kyse on EU-direktiivin mukaisesta mittauksesta, miten se teknisesti tapahtuu nykyään, sitä en tiedä.(ennen oli x määrä liikkeelle lähtöä, x lastissa jne..) Yksikään valmistaja(EU:ssa) ei siis lupaa tai kaunistele yhtikäs mitään, kyse on puhtaasti tieteellisesti toistettavasta mittauksesta.
Järjestelmän ansiosta autojen kulutusta voi verrata keskenään.
Samaten USA:ssa on oma speksattu mittaustapa, tästä syystä kulutustiedot voivat poiketa EU:hun nähden. Mutta tärkein on käsittää, että virallisten kulutustietojen tarkoitus on luoda verrattavuus.
Uudesta 9-5:sta olen löytäny vain hajanaisia 'yhdistettyjä' kulutusarvoja. Automaatti on perinteisesti lisännyt Saabissa kulutusta hulppeasti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus
Jota on helppo huijata tekemällä asetukset siten että tuossa tilanteessa antaa suotuisat tulokset joihin ei normaalioloissa koskaan kukaan tule pääsemään. Toki kukaan ei estä kaikkia toimimasta samoin, hyvä valmistaja tosin ennemmin yrittää tehdä tosielämässä toimivan ratkaisun vaikka häviäisikin testissä hiukan.TuuSaR kirjoitti:Yksikään valmistaja(EU:ssa) ei siis lupaa tai kaunistele yhtikäs mitään, kyse on puhtaasti tieteellisesti toistettavasta mittauksesta.
Testinhän voi suorittaa dynamossakin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus
oheisen linkin takaa löytyy uuden 9-5:n hinnasto Belgiassa. Lopussa on joitain teknisiä tietoja mm. yhdistettyjä kulutuksia.
http://www.saab.be/download/18.422449f4 ... ersion.pdf
Paremmin ymmärrettäviäkin on varmaan jostain saatavana mutta tämä sattui silmään ekana.
http://www.saab.be/download/18.422449f4 ... ersion.pdf
Paremmin ymmärrettäviäkin on varmaan jostain saatavana mutta tämä sattui silmään ekana.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Saabin tulevaisuus
Tänä päivänä autoja myydään Euroopassa jos kohta jo rapakon takanakin, pienemmillä CO2 päästöillä. Väite, että niitä on helppo vääristellä on jo hieman aikansa elänyt. Jokainen valmistaja varmasti tekee töitä sen eteen, että viralliset tulokset on niin matalat kuin mahdollista.
Hesarin juttu aiheesta kannattaa lukea:
Päästö- ja kulutusmittaus tehdään laboratoriossa
Kaikille mittasykli on sama. Siihen saa autonsa optimoida kuten vain haluaa ja osaa.
Mielenkiintoisen näkökulman asiaan antaa Japanin mittasykli, joka on hieman poikkeava ja myös tulokset sekä autojen päästöjen mukainen järjestys on hieman toinen. Sori kun ei ole linkkiä aiheesta antaa.
Hesarin juttu aiheesta kannattaa lukea:
Päästö- ja kulutusmittaus tehdään laboratoriossa
Kaikille mittasykli on sama. Siihen saa autonsa optimoida kuten vain haluaa ja osaa.
Mielenkiintoisen näkökulman asiaan antaa Japanin mittasykli, joka on hieman poikkeava ja myös tulokset sekä autojen päästöjen mukainen järjestys on hieman toinen. Sori kun ei ole linkkiä aiheesta antaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
Jokin aika sitten oli lehdistössä juttua mm BMW kaunistelluista päästöistä jotka ajettiin ilmeisesti eri softalla kuin myytävissä autoissa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus
Kuten tuosta Marko A:n postaamasta käppyrästä näkee, niin tuo kulutustestin sykli on todella kaukana todellisuudesta. Tai siis saa olla aika nutaaja, että 0-40km/h kiihdytys kestää kymmeniä sekunteja...
Toki testi on kaikille sama, jotkut osaa optimoida softansa tuolle testille paremmin kuin toiset, ja ihan selkeitä huijauscasejakin on spekulaatioiden mukaan olemassa, kuten potkuhousu postauksesta käy ilmi.
Toki testi on kaikille sama, jotkut osaa optimoida softansa tuolle testille paremmin kuin toiset, ja ihan selkeitä huijauscasejakin on spekulaatioiden mukaan olemassa, kuten potkuhousu postauksesta käy ilmi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saabin tulevaisuus
niin tuo kulutustestin sykli on todella ... isuudesta.
Ytimeen osui!
Ruotsalaisilla (Teknikens Värld) on on Sverige cykeln vai mikä lie, joka vastaa paremmin todellisuutta. Aina mielenkiintoista vertailla kuinka paljon se poikkaa EU yhd. Lukemasta.
9-3 SC 1.8t oli meidän ajossa hyvin lähelle ilmoitettua. Kaikkien ajojen keskari oli jotain 8,1 ja ilmoitettu on 7,9. Nykyinen Subbe on jotain ihan muuta. Ilmoitettu 5.7 toidellisuus 7,1. Mutta nää on näitä. Jo ajotapa vaikuttaa aivan valtavasti.
Mutta tuommoset kkymmenien sekkojen kiihdytykset ei ole tästä maailmasta.
Ytimeen osui!
Ruotsalaisilla (Teknikens Värld) on on Sverige cykeln vai mikä lie, joka vastaa paremmin todellisuutta. Aina mielenkiintoista vertailla kuinka paljon se poikkaa EU yhd. Lukemasta.
9-3 SC 1.8t oli meidän ajossa hyvin lähelle ilmoitettua. Kaikkien ajojen keskari oli jotain 8,1 ja ilmoitettu on 7,9. Nykyinen Subbe on jotain ihan muuta. Ilmoitettu 5.7 toidellisuus 7,1. Mutta nää on näitä. Jo ajotapa vaikuttaa aivan valtavasti.
Mutta tuommoset kkymmenien sekkojen kiihdytykset ei ole tästä maailmasta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saabin tulevaisuus
oma mielipiteeni tuosta SPYKER kaupasta on että taisi GM saada nyt toisen syntipukin Saabin alasajoon kun en millään matikalla saa yhtälöä sopimaan että autonvalmistaja joka tekee 100 autoa vuodessa ostaa tehtaan joka voi tuottaa 100000 autoa vuodessa........ja vielä tappiollinen lähtökohta???? PS. toivottavasti olen väärässä mutta katsotaan mitä vuosi tuo tullessaan.
Re: Saabin tulevaisuus
Luepa tuo juttu Saabin liiketoimintasuunnitelmasta tuolta Su:lta. Eiköhän siinä tule vastaukset näihin volyymikysymyksiinkiin.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
Mielestäni tässä on täyden onnistumisen mahdollisuus sillä rahaa ei tarvitse sijoittaa tuotantoon, ym vaan
-tehdas on pystyssä
-tuotantolinjat valmiina
-osaava henkilökunta
-olemassa oleva myynti/huoltoverkosto
-uusia tuotteita tulossa myyntiin
-rahoitus kunnossa pariksi kolmeksi vuodeksi
Kaikki edellä olevat ovat valmiina toimimaan eikä niihin pidä investoida. Käyttöpääomaa ja tavaraa tuutista ulos tilaajille. Rahaa kilisee kassaa josta aletaan lyhentämään lainaa.
Uskon Saabin onnistuvan tässä suhteessa Applen lailla ja kasvattavan myyntiään uusiin ennätyksiin, mutta se ei tapahdu tänä vuonna, ei ehkä ensi vuonnakaan mutta se kolmas vuosi tulee näyttämään kuinka todellisuudessa käykään.
Saabilla on ilo ajaa nyt ja tulevaisuudessa
-tehdas on pystyssä
-tuotantolinjat valmiina
-osaava henkilökunta
-olemassa oleva myynti/huoltoverkosto
-uusia tuotteita tulossa myyntiin
-rahoitus kunnossa pariksi kolmeksi vuodeksi
Kaikki edellä olevat ovat valmiina toimimaan eikä niihin pidä investoida. Käyttöpääomaa ja tavaraa tuutista ulos tilaajille. Rahaa kilisee kassaa josta aletaan lyhentämään lainaa.
Uskon Saabin onnistuvan tässä suhteessa Applen lailla ja kasvattavan myyntiään uusiin ennätyksiin, mutta se ei tapahdu tänä vuonna, ei ehkä ensi vuonnakaan mutta se kolmas vuosi tulee näyttämään kuinka todellisuudessa käykään.
Saabilla on ilo ajaa nyt ja tulevaisuudessa
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta