Keskuslukitus kiukuttelee
Keskuslukitus kiukuttelee
Keskuslukitus oikuttelee ja alkaa palaa hihat!
Mistähän voisi jatkaa vian paikallistamista, kun -95 9000 CS:n keskuslukitus on lakanut kränäämään?
- Kaikki ovipaneelit on avattu, liittimet putsattu ja kokeiltu, että oven muut systeemit toimii (ikkunannostimet, valokytkimet)
- Ohjausboxi jalkatilasta kaivettu esiin pariinkin otteeseen ja moninapaliitin siivottu, jopa avasin itse boxinkin (eipä ole kummonen sisältä, vain tukevat liitännät itse liittimeen ja yksi piirilevy, jossa muutama komponentti)
- yritin avata keskikonsoliakin, jotta olisin päässyt tutkimaan keskuslukituksen kytkintä, mutta ei onnistunut enkä halunnut hajottaa koko konsolia.
Lukitus toimii kuin naisen mieli, milloin mitenkin päin.
Välillä toimii monta päivää ilman ongelmia sekä molemmista etuovista ja sisäkytkimestä, välillä sitten lopettaa toimintansa ilman mitään varoitusta eikä toimi sitten ei millään. Korjaantuu yleensä jonkin ajan päästä itsestään...
Voiko akun jännite vaikuttaa keskuslukituksen toimintaan? Joskus nimittäin systeemi alkaa toimia, kun autolla ajaa 10-30 min. (matkalla ei tunnu olevan merkitystä). Eli akku on ehtinyt lataantua.
Mistähän voisi jatkaa vian paikallistamista, kun -95 9000 CS:n keskuslukitus on lakanut kränäämään?
- Kaikki ovipaneelit on avattu, liittimet putsattu ja kokeiltu, että oven muut systeemit toimii (ikkunannostimet, valokytkimet)
- Ohjausboxi jalkatilasta kaivettu esiin pariinkin otteeseen ja moninapaliitin siivottu, jopa avasin itse boxinkin (eipä ole kummonen sisältä, vain tukevat liitännät itse liittimeen ja yksi piirilevy, jossa muutama komponentti)
- yritin avata keskikonsoliakin, jotta olisin päässyt tutkimaan keskuslukituksen kytkintä, mutta ei onnistunut enkä halunnut hajottaa koko konsolia.
Lukitus toimii kuin naisen mieli, milloin mitenkin päin.
Välillä toimii monta päivää ilman ongelmia sekä molemmista etuovista ja sisäkytkimestä, välillä sitten lopettaa toimintansa ilman mitään varoitusta eikä toimi sitten ei millään. Korjaantuu yleensä jonkin ajan päästä itsestään...
Voiko akun jännite vaikuttaa keskuslukituksen toimintaan? Joskus nimittäin systeemi alkaa toimia, kun autolla ajaa 10-30 min. (matkalla ei tunnu olevan merkitystä). Eli akku on ehtinyt lataantua.
SakkeN
-----------------------------
Saab 9000CS -95 (TK) / 9-3X Biopower -09 (KA) / 9-3 Cabriolet -06 (KeA)
#810 Espoo
(900i -88 oli joskus..)
-----------------------------
Saab 9000CS -95 (TK) / 9-3X Biopower -09 (KA) / 9-3 Cabriolet -06 (KeA)
#810 Espoo
(900i -88 oli joskus..)
Keskuslukitus kiukuttelee
No niin, tänään kaivelin sen releboxin esiin ja juotin kaikki mahdolliset juotokset uudestaan.Mimmi kirjoitti:Otahan vielä kerran se releboxi esiin, avaa se ja lämmitä juotokset. Tämä toimenpide korjaa 95% todennäköisyydellä ongelmasi.
Tuntui auttavan! Eka sulkemisyritys viittasi vahvasti vian jatkuvan, mutta kun ottaa järjen käteen (=sulkee kuskin oven), niin tuntuipa pelittävän.
Ei vain kerran, vaan varmuudeksi piti kokeilla parikin kymmentä kertaa (eli renkuttaa edes takas, juuri sitä mitä kakaroilta pitää aina kieltää).
Nyt otetaan aikaa, kauanko korjaus kestää...
Ainakin viite siitä, mistä paikallistaa vika, löytyi.
SakkeN
-----------------------------
Saab 9000CS -95 (TK) / 9-3X Biopower -09 (KA) / 9-3 Cabriolet -06 (KeA)
#810 Espoo
(900i -88 oli joskus..)
-----------------------------
Saab 9000CS -95 (TK) / 9-3X Biopower -09 (KA) / 9-3 Cabriolet -06 (KeA)
#810 Espoo
(900i -88 oli joskus..)
Ai nou mai frent, jouduin itekki vanhaan tonnikalaan uusimaan vasemman takaoven moottorin. Silloin makso vain 15€ Johan alko pelittäänMilli kirjoitti:Mun piti takaoveen hakee koko moottori uus.Menin aineelle ja hintahan oli yllärinä 160€!! No päätin sit pyörähtää tarvikkeella vielä mutkan ja sieltähän löytyi 18€ sama moottori ja pelittäny jo 3kk:tta.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
ymmärsinkö oikein, että jumissa oleva moottori saattaa olla syynä koko järjestelmän vikaantumiseen?? en vielä ole juottanut niitä tinauksiä, mutta kun usein takaovesta kuuluu kyllä naksahdus lukittaessa/avattaessa, mutta ei vaan liikahda, eikä sitten yksikään ovi lukkiudu.. viittaisi kyllä huonoon juotokseen minullakin, koska pätkii useimmiten silloin, kun aut on seissyt kotvasen.. suoraan ajosta yleensä toimii..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Kauko-ohjain
Onko tuo sama releboksi se joka ottaa vastaan kauko-ohjaimen (originaali simpukka) käskyt?
Omassa -97 tonnarissa kauko-ohjaimen lukitus vilkauttaa vilkkuja kerran ja kytkee hälyn/ajoneston päälle (ledi kajarin ritilässä syttyy ensin jatkuvaan liekkiin ja alkaa sitten vilkuttamaan n.10 sek jälkeen). Ovien lukot ei kuitenkaan mene kiinni. Tätä tapahtuu silloin tällöin ja sitten saattaa taas toimia pitkään OK. Välillä nappia joutuu survomaan useasti aivan auton vierellä ja välillä toimii 25 m päästä.
t:EN
Omassa -97 tonnarissa kauko-ohjaimen lukitus vilkauttaa vilkkuja kerran ja kytkee hälyn/ajoneston päälle (ledi kajarin ritilässä syttyy ensin jatkuvaan liekkiin ja alkaa sitten vilkuttamaan n.10 sek jälkeen). Ovien lukot ei kuitenkaan mene kiinni. Tätä tapahtuu silloin tällöin ja sitten saattaa taas toimia pitkään OK. Välillä nappia joutuu survomaan useasti aivan auton vierellä ja välillä toimii 25 m päästä.
t:EN
Re: Kauko-ohjain
Ei, mutta kuvaamillasi oireilla vika on nimenomaan keskuslukon boksissa. Häly kyllä saa kauko-ohjaimen käskyt ja valot vilkkuu, mutta ovet ei mene lukkoon kun keskuslukon boksista ei mene käsky läpi. Se, että kirjoitit välillä toimivan kaukaa ja välillä läheltä lienee vaan sattumaa, jos kerran valot aina vilkkuu, lukittuminen vaan puuttuu.EN9kcd20t kirjoitti:Onko tuo sama releboksi se joka ottaa vastaan kauko-ohjaimen (originaali simpukka) käskyt?
Juottamalla tulee todennäköisesti kuntoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tarkennusta tuohon viestiini: Välillä kun toimii vain läheltä ja joskus kauempaa, niin tarkoitin koko kauko-ohjainta ylipäätään (hälyt ym.). Kuskin puolelta näyttäisi olevan "epäherkin". Lienee auton vastaanottimen sijainnista kiinni tai sitten vain meikäläisen luulotautia.
Pitänee repiä boksi irti ja kolvailla hieman.
t:EN
Pitänee repiä boksi irti ja kolvailla hieman.
t:EN
Lisäänpä piruuttani tähän ketjuun oman ratkenneen ongelmani keskuslukon ja tarvikehälyn kanssa.
Hälyttimen kaukosäädin ei avannut lukitusta, mutta häly meni pois päältä. Avaimella sai ovet auki, lukitus toimi kaukosäätimellä normaalisti. Ovea avatessa kuului vaimeaa naksahtelua lukitusjärjestelmästä.
Syy löytyi keskikonsolissa olevasta keskuslukituksen avaus-lukitusnapista. Se oli jäänyt jumiin ja painuksiin, toinen asento taisi olla kytkettynä koko ajan. Napsautin napin kohdalleen, ja kaikki alkoi pelaamaan normaalisti.
Hälyttimen kaukosäädin ei avannut lukitusta, mutta häly meni pois päältä. Avaimella sai ovet auki, lukitus toimi kaukosäätimellä normaalisti. Ovea avatessa kuului vaimeaa naksahtelua lukitusjärjestelmästä.
Syy löytyi keskikonsolissa olevasta keskuslukituksen avaus-lukitusnapista. Se oli jäänyt jumiin ja painuksiin, toinen asento taisi olla kytkettynä koko ajan. Napsautin napin kohdalleen, ja kaikki alkoi pelaamaan normaalisti.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Onko muistikuvaa tuon tarvikkeen merkistä/mallista, että osaisi mennä kyselemään. En viitsisi purkaa takaovea etukäteen vaan samalla sitten laittaisin uuden moottorin paikalleen.9000cst kirjoitti:Ai nou mai frent, jouduin itekki vanhaan tonnikalaan uusimaan vasemman takaoven moottorin. Silloin makso vain 15€ :wink: Johan alko pelittään 8)Milli kirjoitti:Mun piti takaoveen hakee koko moottori uus.Menin aineelle ja hintahan oli yllärinä 160€!! 8O No päätin sit pyörähtää tarvikkeella vielä mutkan ja sieltähän löytyi 18€ sama moottori ja pelittäny jo 3kk:tta. :lol:
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ainakin ne mihin olen törmännyt käy "heittämällä" tilalle. Eli kait niissä on jonkun sortin standardi. Liittimet tietenkin joutuu ranettamaan. Alkuperäinen on Kiekert merkkinen ja sellainen pullea "boksi". Tarvikkeet ja Visionit yms. on yleensä laihempia ja niissä on keskellä sellainen mötikkä. Eli siis näyttävät erilaisilta, mutta kiinnikeväli, liikerata yms. näyttäis olevan presiis samat.
Onko muistikuvaa tuon tarvikkeen merkistä/mallista, että osaisi mennä kyselemään. En viitsisi purkaa takaovea etukäteen vaan samalla sitten laittaisin uuden moottorin paikalleen.
-Sami
Vinkkinä: Ne elektroniikka putiikit jotka jälleenmyy Velleman'in elektroniikkaa, esmes Elektori Tampereella on ainakin aiemmin myyneet kohtuu edullista ja kokemuksen perusteella toimivaa Velleman'in moottoria sähkölukkoon.
Edit: Liittimien ranettamisesta sen verran,,, laittaa vanhasta motukasta piuhat poikki ja putkiabikolla liittimen ja lyhyen pätkän sitä vanhaa johtoa kiinni uuteen motukkaan. Tai taaplaa sitten ihan omalla tyylillään. Ja polariteetti kannattaa tsekata, värit ei välttämättä stemmaa!
Voihan sitä testailla karvaliitoksina ensin, sitten vasta tekee lopulliset liitokset. Ja mitä taas liittimiin tulee, niin eiköhän noita järjestyne jostain.SuoTimo kirjoitti:Edit: Liittimien ranettamisesta sen verran,,, laittaa vanhasta motukasta piuhat poikki ja putkiabikolla liittimen ja lyhyen pätkän sitä vanhaa johtoa kiinni uuteen motukkaan. Tai taaplaa sitten ihan omalla tyylillään. Ja polariteetti kannattaa tsekata, värit ei välttämättä stemmaa!
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83