NG 900 taka-akselin hitsaus?
NG 900 taka-akselin hitsaus?
Takajarruremontin yhteydessä asentaja huomasi, että taka-akselissa (900S vm.94) on auton takaa katsottuna suunnilleen kuskin kohdalla n. 5cm leveä ja 0,5cm korkea ruosteen tekemä "halkeama"! Näin omin silmin, eli on siis pitkittäissuuntainen kolo. Kun olen itse kädetön näissä jutuissa, niin en osaa tarkemmin selittää tarkkaa kohtaa. Ilmeisesti kuitenkin semmmoinen kohta johon vesi pääsee kondensoitumaan.
Onko tuon hitsaaminen millään lailla kannattavaa tai edes sallittua? Olisi nimittäin katsastus edessä. Vai meneekö vaihtoon koko taka-akseli? Itse en lähde tekemään. Onko kokemuksia/hinta-arvioita?
Onko tuon hitsaaminen millään lailla kannattavaa tai edes sallittua? Olisi nimittäin katsastus edessä. Vai meneekö vaihtoon koko taka-akseli? Itse en lähde tekemään. Onko kokemuksia/hinta-arvioita?
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Ehjää käytettyä tilalle vaan. Akselin korjaaminen hitsaamalla ei ole sallittua eikä edes järkevää, varsinkin kun kyseessä on nimenomaan kiertyväksi suunniteltu yhdystukiakseli.
Johan näitä puretaankin jo aika hyvää tahtia, ostoilmoitusta palstalle vaan tai nettivaraosaa silmäilemään.
Johan näitä puretaankin jo aika hyvää tahtia, ostoilmoitusta palstalle vaan tai nettivaraosaa silmäilemään.
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Tuota aavistelinkin, että vaihtoon menee. Vaihtoakselin hinta ei hirmuinen, mutta asennukseen saakin sitten upottaa rahaa, kun omat taidot eivät riitä.
Eikös tuo taka-akseli ole Opel Astrasta? No ilmankos....
Eikös tuo taka-akseli ole Opel Astrasta? No ilmankos....
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Muuten "ooppelia" mutta akselin materiaalivahvuus auton massasta johtuen erilainen ja Saabiin ovat Saabin insinöörit lisänneet ylimääräisen kallistuksenvakaajatangon akselin takapuolelle, jos en ihan väärin muista. (Öbaut viikko sitten tuota juuri pällistelin auton alla ryömien mutta toisissa toimissa.
)
Kuitenkaan korissa se akseli ei ole varsinaisesti kiinni muualta kuin tukivarsien etupäistä pulteilla 2Kpl ja osaltaan iskareiden alapäiden pulteilla 2Kpl sekä pikkuharmina jarruputkien liitoksilla ja käsijarruvaijerien kuorten takapäiden kiinnityskorvakkeilla, joten mitään useita satoja tai tuhansia ei kannata vaihtotyöstä suostua hätäisesti maksamaan.

Kuitenkaan korissa se akseli ei ole varsinaisesti kiinni muualta kuin tukivarsien etupäistä pulteilla 2Kpl ja osaltaan iskareiden alapäiden pulteilla 2Kpl sekä pikkuharmina jarruputkien liitoksilla ja käsijarruvaijerien kuorten takapäiden kiinnityskorvakkeilla, joten mitään useita satoja tai tuhansia ei kannata vaihtotyöstä suostua hätäisesti maksamaan.
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Jep, kiitos tiedoista.Minuteman kirjoitti:Muuten "ooppelia" mutta akselin materiaalivahvuus auton massasta johtuen erilainen ja Saabiin ovat Saabin insinöörit lisänneet ylimääräisen kallistuksenvakaajatangon akselin takapuolelle, jos en ihan väärin muista. (Öbaut viikko sitten tuota juuri pällistelin auton alla ryömien mutta toisissa toimissa.)
Kuitenkaan korissa se akseli ei ole varsinaisesti kiinni muualta kuin tukivarsien etupäistä pulteilla 2Kpl ja osaltaan iskareiden alapäiden pulteilla 2Kpl sekä pikkuharmina jarruputkien liitoksilla ja käsijarruvaijerien kuorten takapäiden kiinnityskorvakkeilla, joten mitään useita satoja tai tuhansia ei kannata vaihtotyöstä suostua hätäisesti maksamaan.
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Sen verran vielä, että onko noissa taka-akseleissa eroja vuosimallien 94-97 välillä? Entä mallikohtaisesti? Onko 2.0 ja 2.3 litraisissa sama taka-akseli?Minuteman kirjoitti:Muuten "ooppelia" mutta akselin materiaalivahvuus auton massasta johtuen erilainen ja Saabiin ovat Saabin insinöörit lisänneet ylimääräisen kallistuksenvakaajatangon akselin takapuolelle, jos en ihan väärin muista. (Öbaut viikko sitten tuota juuri pällistelin auton alla ryömien mutta toisissa toimissa.)
Kuitenkaan korissa se akseli ei ole varsinaisesti kiinni muualta kuin tukivarsien etupäistä pulteilla 2Kpl ja osaltaan iskareiden alapäiden pulteilla 2Kpl sekä pikkuharmina jarruputkien liitoksilla ja käsijarruvaijerien kuorten takapäiden kiinnityskorvakkeilla, joten mitään useita satoja tai tuhansia ei kannata vaihtotyöstä suostua hätäisesti maksamaan.
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
EPC tarjoaa 1994-2003 (ng900 & og9-3) taka-akselia samalla varaosanumerolla.
Jos saat koko limpun mukaan jossa jarrut, iskarit & jouset niin, niissä sitten pieniä hienous eroavaisuuksia.
Jos saat koko limpun mukaan jossa jarrut, iskarit & jouset niin, niissä sitten pieniä hienous eroavaisuuksia.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Vielä tuli mieleen, että jarruputket lienee hapertuneet. Onko niiden uusiminen miten iso homma?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: NG 900 taka-akselin hitsaus?
Tilaa Jyväskylästä Pro-Car serviceltä uudet takajarruputket jos meinaat ne uusia.Sampo kirjoitti:Vielä tuli mieleen, että jarruputket lienee hapertuneet. Onko niiden uusiminen miten iso homma?
Riku laittaa siellä vielä nipatkin valmiiksi ja tulevat oikeanpituisena.
Muotoon taivuttelu pitäisi onnistua helposti asennusvaiheessa. Itse kävin juuri tällä viikolla hakemassa Matkahuollosta nuo. Hintaa oli abouttia 80e takajarruputkilla.
Saab 900 2.0t Cab -97