Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja lk »

Koska olen palaamassa Saab leiriin ja tuollainen 3.0 tid mukavalla varustuksella tuli lähistolle myyntiin kävin selvittämässa moottoritakuun tilaa.

Tänään Oulun Aineen huoltopäällikkö ilmoitti että 3.0 tid:n moottoritakuu EI ole enää voimassa. Takuu on kuulemma loppunut jo 2 vuotta sitten!

Empä tiedä mikä on totuus mutta näin Oulussa....
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti: Allaolevan huoltokirjassa lukee 30 tkm / 2 vuotta
Oletko lukenut huolellisesti sillä usein kirjassa on myös 9-3 tiedot melko huonosti eriteltynä?
Olin väärässä, se onkin 30 tkm / joka toinen vuosi

Kuva
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:Taitaa olla virhe, paljonko ajat vuodessa? Veikkaan että jollei 30000km täyty vuodessa SID käskee huoltoon 1 vuoden välein vaikka kirjassa lukisi 2v.
Vaimo ajaa, n. 50 tkm. Virhe vai keräilyharvinaisuus :) ?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Jos erehtyy ostamaan 2.2: sen automaatilla niin tylsistyykö sillä ohittaessa, ehtiikö sillä ollenkaan? Sen verran iso auto tuo 9-5 kuitenkin. 3.0:aa en uskalla ostaa ja noi 1.9:t liian kalliita meikäläisen kukkarolle. Täytyykö siis ostaa volvo vai tyytyä tuohon pikkukakkoseen?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Eiköhän siihen 2.2seen jotain lastu/viriä löydy.Tai odota ihan rauhas n 1.5v niin saat ostaa multa 1.9tid farkku vector griffin sportin :lol: ja on sit 15tkm välein öljyt/60tkm välein laatikon öljyt.On jopa bangladesh malli,näin mimmiä lainatakseni :mrgreen: eli uupuu tehdas navi ja pari pientä,mut kaikki tärkeät löytyy(xenon,aut,tutka taakse,sport nahat,sähköl etupenkit,tasonsäätö peräs,harman audio,alutx2,lähes kiiltävä sportputken pää,metalliväri snow silver jota tosin ilkeät sanoo pohjaväriks)
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Georges27 kirjoitti:Jos erehtyy ostamaan 2.2: sen automaatilla niin tylsistyykö sillä ohittaessa, ehtiikö sillä ollenkaan? Sen verran iso auto tuo 9-5 kuitenkin. 3.0:aa en uskalla ostaa ja noi 1.9:t liian kalliita meikäläisen kukkarolle. Täytyykö siis ostaa volvo vai tyytyä tuohon pikkukakkoseen?
Ajoin aikaisemmin tuolla 9-5 2,2 Tid Vector Wagonilla 200 tkm ja ihan hyvin sillä ehti. Toki täytyy tietysti ennakoida, mutta ei läheskään niin paljoa kuin monella bensa vehkeellä. Hyvin sillä ehdit ja ohi pääset.

Jos ihan aikuisten oikeasti sitä voimaa kaipaat, niin kannattaa dieseleissä kääntää katse Baijerilaisiin :twisted: , mutta hyvin tuo 2,2 normaalit ajot hoitaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä olen ehtiny ihan riittävästi tuolla manuaalilaatikkosella 2.2:lla vaikka toki se turbotonnarin jälkeen tuntui aika mopolta maantienopeuksissa.

Jotenkin kuiten numeroita parempi se tuntuu käytössä olevan.

Käynti on toki karkeaa ja maantiellä vitonen on ehkä vähän liian lyhyeksi välitetty. Tällä kuiten mennään juuri siitä syystä, että kutosta en uskaltanu ostaa ja 1.9 oli liian kallis.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Mimmi kirjoitti:
lk kirjoitti:Tänään Oulun Aineen huoltopäällikkö ilmoitti että 3.0 tid:n moottoritakuu EI ole enää voimassa. Takuu on kuulemma loppunut jo 2 vuotta sitten!
Onneksi Aineen huoltopäällikkö ei päätä takuusta.
Minä kysyisin GM Finlandilta.
Oulun Aine muutenkin :|
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Georges27 kirjoitti:Jos erehtyy ostamaan 2.2: sen automaatilla niin tylsistyykö sillä ohittaessa, ehtiikö sillä ollenkaan? Sen verran iso auto tuo 9-5 kuitenkin. 3.0:aa en uskalla ostaa ja noi 1.9:t liian kalliita meikäläisen kukkarolle. ?
Et uskalla ostaa? Taivasko niskaan tippuu? Jos noin ajattelee niin kannattaa ajella kypärä päässä julkisilla. Samalla tavalla se motorschade tai jokin muu taaloja vaativa rikko voi tulla ajaa sitten saabilla tai jollain muulla merkillä.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Toiset konetyypit vaan hajoaa helpommin kuin toiset. Tosta 3.0 tidistä on sen verran pahaa kuullut että jätän ostamatta.

Eikä sen mikään urheiluauto tarvisikaan olla, sitä varten on tuo satku, vaan käyttötraktori millä vetää välillä myös kärryä, missä käytössä nykyinen 109hv sitikka on aika laiska. Tosin osa hevoista on laitumella ja painaa varmaan jopa enemmän kuin 9-5.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Olikin kevyempi kun muistin tuo c5.
Omamassa 1460kg, kokonais 1905kg. Paljonkos 9-5 wagon dieselinä painaa noin?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

cab95 kirjoitti:Eiköhän siihen 2.2seen jotain lastu/viriä löydy.
Mitä viriä Raati suosittelee dieselmoottoriin? Esimerkiksi http://www.voimaa.com lupaa 2,2:een parhaimmillaan 143hv/340Nm.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Kaaleppi1
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 22:47

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Kaaleppi1 »

Sais melko pirun halvalla ruotsin puolelta noita viirusilmiä 1,9 koneella, mitä blocketista seuraillu. Miten luotettavia noi automaatit on tuon dieselin perässä?
Saab 9-3 Sport Sedan 2,2TiD
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja mike »

Georges27 kirjoitti:Olikin kevyempi kun muistin tuo c5.
Omamassa 1460kg, kokonais 1905kg. Paljonkos 9-5 wagon dieselinä painaa noin?
1730 kg on tuon oman kiesin omamassa manuaalilaatikolla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Ostamassa 9-5 diesel, millä koneella kannattaa hankkia

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Olen omistanut kolme V6-moottorilla varustettua autoa. Eka oli Peugeot 604, jonka konepellin alla oli ns. PRV (peugeot, renault, Volvo) kutonen. Jotain kevyempää metallia kansineen päivineen. Hieno moottori, ellei kansi vuotanut.

Toinen oli onneton köyhä V6-camaro, jonka moottorin ainoa hyvä puoli oli 3/4-osakasin esihistoriallisen raudan pysyminen kasassa.

Kolmas oli Audin V6 TDi, jonka kansipuolella sijaitseva ongelmakenttä on ihan omaa luokkaansa. Sopii ainoastaan verkonpainoksi takuun loputtua.

Neljäs, jota en koskaan tule omistamaan on 9-5 Isuzun V6-komedialla. Aivan loistava kone, elleivät sylinteriputket ala vaeltamaan. Niin ne kuitenkin tekevät. Joku täällä on kirjoittanut, kuinka hyvä auto on. Kone on vaihdettu 50000 ja 150000 ja etc välein ja vielä mennään kolmannella koneella monta kilometriä kunnes neljäs pannaan pellin alle.

Ihan oikeasti, V6 konsepti tuntuu olevan vaikea toteuttaa mille hyvänsä merkillä.

2,2 on meuhkaava, vanhanaikainen laama, mutta pysyy hyvin kasassa.

Viristä on muualla ollut juttua ja kokemusperäistä tietoa kaivataan. Kaikki lupaavat saman tehon ja väännön parin Kwn ja Nm heitolla. (huom. lupaavat).
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin