startti "pomppaa pois"
startti "pomppaa pois"
jep,
satunnaisesti, käynnistäessä, hetken starttaamisen jälkeen lopettaa starttaamisen kesken, eli "pomppaa pois". Tarpeeksi monta kertaa kun tekee, niin lähtee viimein käyntiin.
Oy veikkaus AB kysyy;
Startin hammaskehä?
satunnaisesti, käynnistäessä, hetken starttaamisen jälkeen lopettaa starttaamisen kesken, eli "pomppaa pois". Tarpeeksi monta kertaa kun tekee, niin lähtee viimein käyntiin.
Oy veikkaus AB kysyy;
Startin hammaskehä?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: startti "pomppaa pois"
Jääkö startti silti pyörimään "pomppaamisen" jälkeen, vai mykistyykö täysin? Jos startti pyörii, mutta ei vain pyöritä hammaskehää, saattaa bendix olla loppu. Käsin/silmin tutkimalla siitä ei välttämättä löydä vikaa, mutta startatessa se kuitenkin luistaa, ja voima ei välity. Uusi osa maksaa (tarvikkeena) n.20€ ja on helppo vaihtaa.
Jos taas startti hiljenee kokonaan "pois pompatessa", lienee solenoidissa tai johtoliitoksissa häikkää...
Jos taas startti hiljenee kokonaan "pois pompatessa", lienee solenoidissa tai johtoliitoksissa häikkää...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: startti "pomppaa pois"
Yksi syy startin jumittamiselle (siis lopettaa pyörimisen kokonaan) on se, että jokin/jotkut sylinterit täyttyvät jäähdytysvedestä tai vaihtoehtoisesti polttoaineesta. Ensimmäisessä tapauksessa kyseessä on todennäköisesti kannentiivisteen vuoto ja toisessa bensanpaineensäätimen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: startti "pomppaa pois"
Ehkä tarkoitat polttoainesuutinta, joka vuotaisi?Henkka #2283 kirjoitti:..toisessa bensanpaineensäätimen.
900C -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: startti "pomppaa pois"
Toki sekin, mutta ehkä se olisi listaa jatkaen kolmas mahdollisuus. Entisessä tonnarissa paineensäädin falskasi aiheuttaen liian suuren paineen suuttimille, joissa sinänsä ei ollut vikaa. Lopputuloksena suuttimet aukesivat ja toimivat muuten oikein, mutta liian suurella paineella soppaa tuli liikaa ja pytyt tulvivat bensaa.ASTech kirjoitti:Ehkä tarkoitat polttoainesuutinta, joka vuotaisi?Henkka #2283 kirjoitti:..toisessa bensanpaineensäätimen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: startti "pomppaa pois"
Kansiremppa tehty hiljattain. Kuulostais siltä että hiljenee kokonaan kun lopettaa starttaamisen. Täytynee katella johdotukset, voiko "heikko" herätevirta startille olla syypää moisille oireille? Bensanpaineen säätimestä en mee takuuseen. Oletettavasti alkuperäinen. Käynnistyy pirun pitkällä vieterillä, paitsi talvella -25 pakkasella, jolloin jysähtää käyntiin kun suunilleen näyttää avainta. Pitkästä vieteristähän onkin topiceja pilvin pimein. Bensapumpun takaiskuventtiili ois vissiin syytä vaihtaa myös..
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: startti "pomppaa pois"
Kokemusten mukaan kunnossa olevan startin pitäisi pyöriä hyvinkin alkaisella jännitteellä. Toki vain hitaasti, mutta pyöriä kuitenkin.Jukkis kirjoitti:Kansiremppa tehty hiljattain. Kuulostais siltä että hiljenee kokonaan kun lopettaa starttaamisen. Täytynee katella johdotukset, voiko "heikko" herätevirta startille olla syypää moisille oireille? Bensanpaineen säätimestä en mee takuuseen. Oletettavasti alkuperäinen. Käynnistyy pirun pitkällä vieterillä, paitsi talvella -25 pakkasella, jolloin jysähtää käyntiin kun suunilleen näyttää avainta. Pitkästä vieteristähän onkin topiceja pilvin pimein. Bensapumpun takaiskuventtiili ois vissiin syytä vaihtaa myös..
Jos startti ensin pyörii "normaalin" kuuloisesti ja sitten äkkinäisesti lopettaa pyörimisen töksähtäen, melkein arvaisin, että yhdessä tai useammassa sylinterissä on jotain ylimääräistä. Tulpat irti ja tsekkaamaan, jotain ylimääräistä saattaa tulla vastaan. Toki jos vika on vain ajoittainen, se mutkistaa tilannetta. Tietty startti tai johdotusvikakin on mahdollinen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: startti "pomppaa pois"
Mulla hajosi automaatista vetolevy kerran. Startti sai kiinni aina moottorin puolen kierroksen verran, jonka jälkeen startti jäi hurisemaan tyhjää. Vika ei ollut oikeastaan satunnainen, vaan näin ilmeni lähes joka starttauksessa. Kuuluuko tyhjäkäynnillä tai jollain kierrosalueella resonoivaa ääntä sieltä paikkein? Mulla starttikehän niittaukset olivat löystyneet ja ennen lopullista hajoamista piti jo aikamoista pärinää ja helinää. Sitä ennen pärisi jollain tietyllä kierrosluvulla. Samanlaisia tapauksia tiedän ainakin muutaman olleen.
900C -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: startti "pomppaa pois"
Jep.ASTech kirjoitti:Mulla hajosi automaatista vetolevy kerran. Startti sai kiinni aina moottorin puolen kierroksen verran, jonka jälkeen startti jäi hurisemaan tyhjää. Vika ei ollut oikeastaan satunnainen, vaan näin ilmeni lähes joka starttauksessa. Kuuluuko tyhjäkäynnillä tai jollain kierrosalueella resonoivaa ääntä sieltä paikkein? Mulla starttikehän niittaukset olivat löystyneet ja ennen lopullista hajoamista piti jo aikamoista pärinää ja helinää. Sitä ennen pärisi jollain tietyllä kierrosluvulla. Samanlaisia tapauksia tiedän ainakin muutaman olleen.
Vetolevy taitaa vanhemmiten kuulua jonkinasteisiin tyyppivikoihin vanhoissa automaattitonnareissa. Itsellä hajosi ekan kerran vetolevy löystyneiden momentinmuuntimen ja levyn kiinnittävien pulttien löytyttyä sekä toisen kerran, kun myyjän sanomiseen luottaen laitoin b202:een b232:en vetolevyn, joka oli muutaman osamillin paksumpi. Lopputulokset olivat kummassakin tapauksessa irronnyt hammaskehä.
Foorumin kätköissä on korjausohje irronneelle starttikehälle. Vanhat niitit korvataan esim. pultti-mutteri-yhdistelmillä ilman vaihdelaatikon irrottamista. Omaanikin tuo tehtiin, kunnes väärä vetolevy osoittautuikin ongelmaksi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: startti "pomppaa pois"
Olisi pitänyt heti alkuunsa selata oikeata osiotaHenkka #2283 kirjoitti:Yksi syy startin jumittamiselle (siis lopettaa pyörimisen kokonaan) on se, että jokin/jotkut sylinterit täyttyvät jäähdytysvedestä tai vaihtoehtoisesti polttoaineesta. Ensimmäisessä tapauksessa kyseessä on todennäköisesti kannentiivisteen vuoto ja toisessa bensanpaineensäätimen.
Tonnarin moottorin starttauksen "jumiintumisen" syyksi paljastui viallinen bensanpaineensäädin.
Ei paukutella vielä henkseleitä sillä autoa ei ole vielä korjaamolta näkynyt mutta huomenissa pitäisi tulla?
NOOH eihän vielä ole vaihdettu kuin bensapumppu, lähtevän bensaputken kulmaliitin, ruiskusuutin ja ohjauspaineensäädin!
Monet asiat vaikuttavat hyvinkin yksinkertaisilta mutta auton korjauttamisella tuntee tyhjäksi sekä itsensä ja myös lompakkonsa .
Ja kysymyksessä mun ex pommari nyt sällin käyttiksenä.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: startti "pomppaa pois"
Virtalukon pohja voi olla vikana monenmoiseen vikaan; ehkä myös tämänmoiseen?Jukkis kirjoitti:jep,
satunnaisesti, käynnistäessä, hetken starttaamisen jälkeen lopettaa starttaamisen kesken, eli "pomppaa pois". Tarpeeksi monta kertaa kun tekee, niin lähtee viimein käyntiin.
Oy veikkaus AB kysyy;
Startin hammaskehä?
"Pomppaa pois" ei kerro jääkö startti pyörimään, vai sammuuko herätevirta, ja kaikki pyöriminen?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: startti "pomppaa pois"
jmt kirjoitti:Virtalukon pohja voi olla vikana monenmoiseen vikaan; ehkä myös tämänmoiseen?Jukkis kirjoitti:jep,
satunnaisesti, käynnistäessä, hetken starttaamisen jälkeen lopettaa starttaamisen kesken, eli "pomppaa pois". Tarpeeksi monta kertaa kun tekee, niin lähtee viimein käyntiin.
Oy veikkaus AB kysyy;
Startin hammaskehä?
"Pomppaa pois" ei kerro jääkö startti pyörimään, vai sammuuko herätevirta, ja kaikki pyöriminen?
Joo,
aihehan on vanha, vuonna -07 tuo vaivasi silloista tonnariani. Hämärän muistikuvan mukaan muistaakseni siihen vaihdettiin uus starttimoottori, jonka jälkeen toimi taas.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: startti "pomppaa pois"
onhan noista tonnareista mennyt startteja aika paljon joten miksei se vika olisi siinä.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.